VA, TN of IPS voor gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DickvanMaurik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:20
Mijn vraag
Ik heb op dit moment 2x een BenQ GL2240 en een random LED TV van de Aldi als 3 monitor setup voor mijn PC. Echter wil ik deze upgraden zodat ik weer up to date ben en ruimte krijg op mn desk (Monitoren staan op lompe voeten). Nu zit ik te kijken naar monitoren maar weet ik niet wat ik moet kiezen qua monitoren.

Ik kan qua ruimte niet meer kwijt dan 3x 24 inch, dus dat is ook mijn uitgangspunt (24 inch of 23.8 inch).
Ik wil ze graag op een monitor beugel hangen en ik zou graag vanwege dat ik soms ook AMD eyefinity gebruik 3 dezelfde schermen hebben (of hoeft dit niet perse)

Wat is nu het beste om te nemen?
IPS, TN of VA?
En is er een meerwaarde om curved te nemen of niet?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ryzen 5 3600
RX 570 4GB (Mogelijke upgrade volgend jaar naar een 6800 of een 3070)
MSI B450 tomahawk max
16GB RAM

Voor de rest gebruik ik mijn middelste scherm voor het gamen (shooters, MMO, indie games, van alles wat eigenlijk) en mijn zijschermen voor bijzaken zoals discord, spotify, discord etc. Echter komt het voor dat ik ook simrace met een 3 monitor setup.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb rond gekeken naar wat schermen. Ik heb niet echt een merk voorkeur, zolang het maar werkt en voor mijn doeleinde is beschikt.

pricewatch: MSI Optix G241 Zwart
pricewatch: LG UltraGear 24GN600-B Zwart
pricewatch: Samsung Odyssey G3 (F24G35TFWU) Zwart
pricewatch: Samsung Odyssey C24RG54FQR Zwart
pricewatch: BenQ Zowie XL2411K Zwart

Zoals je kunt zien is het budget per scherm max 200 (misschien een uitschieten naar 220 maar dat is echt het max.
Voor de rest lijkt mij 144hz 1ms wel het beste voor gaming, of is 120hz nog te doen?

Beste antwoord (via DickvanMaurik op 29-10-2021 13:10)

• Excalibaard
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-03 17:50
Ik denk niet dat een RX570 een resolutie van 5760x1080 op 144Hz aan kan sturen, dus misschien beter gewoon wachten tot je een GPU hebt die het uberhaupt aan kan om zo te simracen. Belangrijkste is om die LED tv te vervangen want de meeste TV panelen hebben erg slechte responstijden. Dan hoef je nu maar 1 scherm te kopen voor in het midden, en de 2 BenQs aan weerskanten ernaast (zolang je die toch voornamelijk voor achtergrond applicaties gebruikt), en kan je de rest investeren in een goede arm (je wilt graag dat je schermen niet zomaar naar beneden kletteren).

Geen TN nemen tenzij je op 360Hz gaat gamen.

Curved is bij VA misschien interessant, daar zijn de kijkhoeken wat minder goed dan bij IPS. Maar aangezien een gemiddelde 3 monitor arm ook gewoon de schermen kan draaien, en de schermen met 24inch relatief klein zijn, niet erg belangrijk.

VA is doorgaans goedkoper dan IPS maar heeft wat moeite met grey-to-grey overgangen (zeker bij de goedkopere schermen belangrijk om reviews op te zoeken). Hierdoor krijg je snel dat er 'black smearing' ontstaat, en wegens wat langere responstijden dan IPS krijg je bijv dat tekst in een scherm dat snel beweegt tijdens het bewegen minder goed leesbaar is.
IPS is duurder, met betere kijkhoeken en doorgaans een groter kleurbereik, maar het contrast is bij de goedkopere schermen wat matig, zodat zwart gewoon grijs lijkt, zeker als je vaak in het donker gamet. Het grotere kleurbereik wordt ook niet altijd optimaal ingesteld waardoor je met de standaardinstellingen doorgaans veel te gesatureerde kleuren krijgt,

Of je VA of IPS kiest hangt dan toch voornamelijk af van wat je belangrijker vindt: hoog contrast (mooi voor RPGs), of betere kijkhoek met snellere overgangen (voor bijvoorbeeld shooters en racers). En natuurlijk de prijs.

[ Voor 9% gewijzigd door Excalibaard op 26-10-2021 16:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Excalibaard
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-03 17:50
Ik denk niet dat een RX570 een resolutie van 5760x1080 op 144Hz aan kan sturen, dus misschien beter gewoon wachten tot je een GPU hebt die het uberhaupt aan kan om zo te simracen. Belangrijkste is om die LED tv te vervangen want de meeste TV panelen hebben erg slechte responstijden. Dan hoef je nu maar 1 scherm te kopen voor in het midden, en de 2 BenQs aan weerskanten ernaast (zolang je die toch voornamelijk voor achtergrond applicaties gebruikt), en kan je de rest investeren in een goede arm (je wilt graag dat je schermen niet zomaar naar beneden kletteren).

Geen TN nemen tenzij je op 360Hz gaat gamen.

Curved is bij VA misschien interessant, daar zijn de kijkhoeken wat minder goed dan bij IPS. Maar aangezien een gemiddelde 3 monitor arm ook gewoon de schermen kan draaien, en de schermen met 24inch relatief klein zijn, niet erg belangrijk.

VA is doorgaans goedkoper dan IPS maar heeft wat moeite met grey-to-grey overgangen (zeker bij de goedkopere schermen belangrijk om reviews op te zoeken). Hierdoor krijg je snel dat er 'black smearing' ontstaat, en wegens wat langere responstijden dan IPS krijg je bijv dat tekst in een scherm dat snel beweegt tijdens het bewegen minder goed leesbaar is.
IPS is duurder, met betere kijkhoeken en doorgaans een groter kleurbereik, maar het contrast is bij de goedkopere schermen wat matig, zodat zwart gewoon grijs lijkt, zeker als je vaak in het donker gamet. Het grotere kleurbereik wordt ook niet altijd optimaal ingesteld waardoor je met de standaardinstellingen doorgaans veel te gesatureerde kleuren krijgt,

Of je VA of IPS kiest hangt dan toch voornamelijk af van wat je belangrijker vindt: hoog contrast (mooi voor RPGs), of betere kijkhoek met snellere overgangen (voor bijvoorbeeld shooters en racers). En natuurlijk de prijs.

[ Voor 9% gewijzigd door Excalibaard op 26-10-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdr1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-02 12:52
Als prijs belangrijk voor je is, hierbij een tip:

De MSI Optix G241 is vandaag bij bol voor €99,- te kopen (als je select hebt).

Edit: inmiddels ook bij Amazon € 99,- 😉

[ Voor 15% gewijzigd door Jdr1985 op 31-10-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DickvanMaurik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:20
Jdr1985 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:20:
Als prijs belangrijk voor je is, hierbij een tip:

De MSI Optix G241 is vandaag bij bol voor €99,- te kopen (als je select hebt).

Edit: inmiddels ook bij Amazon € 99,- 😉
Bedankt voor de tip!
Maar ik ben sinds dit weekend eigenaar van 3x LG Ultragear 24GN600 schermen :)
Ik had niet verwacht dat 144hz, 1ms en IPS zo chill konden zijn ;)

[ Voor 7% gewijzigd door DickvanMaurik op 01-11-2021 09:16 ]