Vast forum voor oplichting via Tweaker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bieW1
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-04 21:14
Mede-auteur:
  • Mystos
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-07 14:08

Mystos

Hi allen,

In 2017 ben ik via Tweaker het slachtoffer geworden van internetoplichting. Was het te mooi om waar te zijn? Misschien.

Maar voordat je gaat oordelen lees even "Opgelicht door Thund3rStruck" ook hier ergens te vinden op Tweakers.

Werd ik tot mijn verbazing vorige week benaderd door een medetweaker: AlphaGamer116. Ook die is dus (weliswaar voor een kleiner bedrag dan ik) opgelicht.

Weer door iemand die *knip* rekeningnummer gebruikte. AlphaGamer had dus ook Rabobank en door nummerherkenning kreeg die dus de naam te zien van de rekeninghouder. Dezelfde naam als degene door wie ik ben opgelicht in 2017.

Echter nu met gebruikersnaam AppeltjePeer. Geregistreerd een jaar nadat hij mij had opgelicht en zijn oude account had gesloten.

Nu heeft hij dus weer een slachtoffer gemaakt. Zelfde modus operandi: eerst een paar goede reviews verzamelen door aankopen te doen en dan iemand oplichten

Nu vroeg ik mij af: is het net als bij Ebay gewoon niet mogelijk om voor iemand toegang te geven tot het vraag- en aanbod forum om de gebruiker te dwingen om een rekeningnummer op te geven? Zodat het nummer gechecked kan worden tegen bankrekeningnummers die bekend staan?

Want hoe vaak wissel je van bankrekening?

Ik weet het. Het is nog steeds niet waterdicht, maar nu heb je dus gewoon niets en moet je dus al gebruiker eerst hier maar hopen dat het nummer genoemd wordt in een post of op internet ergens bekend is als van een oplichter.

[ Voor 1% gewijzigd door Orion84 op 26-10-2021 11:56 . Reden: rekeningnummer verwijderd ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in het verleden altijd dingen cash verkocht, die kwam dan iemand dus even ophalen. Dan zou ik nu daarvoor een rekeningnummer moeten gaan opgeven.

No thanks.

Overigens zie ik ook al véél eerder diverse negatieve reviews bij hem. Meerdere keren stoppen met reageren etc.

Vanuit Tweakers zou er misschien gewoon bij elke V&A advertentie een dikke melding moeten komen dat het platform soms wordt gebruikt door oplichters met wat linkjes met info, maar ja... dat staat niet netjes natuurlijk. ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:19

Koekfabriek

King Billy on the wall

Je/jullie zij niet de enige zie: Opgelicht door AppeltjePeer?

Tweakers gaat naar wat ik verwacht niet meer dan dan ze nu doen, en wat ze er precies tegen doen weet ik niet. Zie wel al jaren de roep om meer actie te ondernemen tegen mogelijk oplichting maar lijkt weinig actie te worden ondernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:24
"opgelicht op/door Tweaker(s)"? Wat voegt dat toe ten opzichte van opgelicht op martkplaats/ebay/facebook/internet/whatever?

Snap wel je irritatie, dat dan weer wel, maar je: aangifte, politie enzo is het traject, niet een shaming op tweakers (of elke andere website), zeker niet als er minderjarigen bij betrokken zijn, en het risico op doxxen ontstaat. Snap wel dat tweakers daar weg wil blijven :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@N00bieW1 dit heeft niets te zoeken in Algemene Zaken, bij deze dus een tikje richting het juiste deel van het forum.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bieW1
Het voegt toe dat ik een idee hier opper wat als men het wil geïmplementeerd kan worden teneinde malafide verkopers te weren.

Wederom: het systeem is niet waterdicht. Denk dan aan meerdere rekeningnummers, geldezels etc.

Want in een paar minuten stijgt het aantal opgelichten dus al van 3 naar 5. En allemaal via Tweakers.

Heb je dan als website niet een morele plicht om er alles aan te doen dat mensen hier niet worden opgelicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bieW1
Hi Orion, welk gedeelte van het forum is het juiste deel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

N00bieW1 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:56:
Hi Orion, welk gedeelte van het forum is het juiste deel?
V&A Feedback, waar het nu dus ook staat :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystos
Het stapelt zich inderdaad allemaal wel erg op, ik hoop dat we in contact kunnen komen met alle gedupeerden. Van wat ik zo kan lezen zijn het nu een aantal rond dezelfde tijd opgelicht als ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bieW1
Mystos schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:58:
Het stapelt zich inderdaad allemaal wel erg op, ik hoop dat we in contact kunnen komen met alle gedupeerden. Van wat ik zo kan lezen zijn het nu een aantal rond dezelfde tijd opgelicht als ik
Ruben, TescoRay, jij, ik, Micky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystos
N00bieW1 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:59:
[...]

Ruben, TescoRay, jij, ik, Micky
Ik ga inderdaad sowieso aangifte doen, wacht wel even of ik referenties kan krijgen naar alle andere aangiftes in de hoop dat ze er toch serieuzer naar gaan kijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:54
N00bieW1 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:26:
Er zijn banken waarbij je vrij makkelijk zonder extra kosten meerdere rekeningen kan openen (bijv. bunq, knab. Ongetwijfeld meer). Dus wat dat betreft is het ook helemaal niet waterdicht.

Daarnaast zou je er wel naar kunnen vragen, maar hoe ga je dat verifieren? Dan is er bijvoorbeeld weer een betaling van 1 cent nodig. Al met al lijkt me dat een hoge drempel voor een forum.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Freeaqingme schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:03:
[...]

Er zijn banken waarbij je vrij makkelijk zonder extra kosten meerdere rekeningen kan openen (bijv. bunq, knab. Ongetwijfeld meer). Dus wat dat betreft is het ook helemaal niet waterdicht.

Daarnaast zou je er wel naar kunnen vragen, maar hoe ga je dat verifieren? Dan is er bijvoorbeeld weer een betaling van 1 cent nodig. Al met al lijkt me dat een hoge drempel voor een forum.
Dat hoeft niet, je kunt bijvoorbeeld voor V&A alleen een IDIN verificatie inbouwen:
https://www.idin.nl/bedrijven/voordelen/
Privacy blijft gewaarborgd. Dan kan tweakers ook sneller acteren mochten er vreemde dingen zijn. Kun je ook heel makkelijk dubbele accounts uithalen/crosschecken. Dan weet je 100% zeker dat persoon X ook diegene is.

Mediamarkt en andere bedrijven gebruiken ook IDIN juist voor een extra waarborg tegen scammers.

Tis maar net hoeveel verantwoordelijkheid Tweakers wilt nemen om fraude te weren, maar het kan dus wel degelijk ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Bensimpel op 26-10-2021 12:14 ]

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38
Bensimpel schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:12:
[...]

Tis maar net hoeveel verantwoordelijkheid Tweakers wilt nemen om fraude te weren, maar het kan dus wel degelijk ;)
V&A is een leuk rommelmarktje voor tweakers, die gaan daar echt geen moeite in steken

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat hoeft niet, je kunt bijvoorbeeld voor V&A alleen een IDIN verificatie inbouwen:
Privacy blijft gewaarborgd. Dan kan tweakers ook sneller acteren mochten er vreemde dingen zijn. Kun je ook heel makkelijk dubbele accounts uithalen/crosschecken. Dan weet je 100% zeker dat persoon X ook diegene is.

Mediamarkt en andere bedrijven gebruiken ook IDIN juist voor een extra waarborg tegen scammers.

Maar dan wordt Tweakers een onderdeel van de transactie, met alle verantwoordelijkheden van dien. Uiteindelijk is dit een prikbord en een service.

Tweakers (V&A crew) doet achter de schermen meer dan mensen zich realiseren, maar er blijft een belangrijk deel eigen verantwoordelijkheid.

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 26-10-2021 12:17 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

418O2 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

V&A is een leuk rommelmarktje voor tweakers, die gaan daar echt geen moeite in steken
Op het moment dat het meer (reputatie)schade gaat doen vanwege meer fraude/oplichtingen, lijkt mij wel dat Tweakers moreel-technisch iets moet gaan doen hierin. Mijn comment ging meer over dat het inderdaad technisch mogelijk is. Alleen kost het natuurlijk wel dev tijd en kosten. Kosten/baten dus.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:29:
Vanuit Tweakers zou er misschien gewoon bij elke V&A advertentie een dikke melding moeten komen dat het platform soms wordt gebruikt door oplichters met wat linkjes met info, maar ja... dat staat niet netjes natuurlijk. ;)
Die waarschuwing staat er echt al heel lang....

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

gambieter schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:16:
[...]

Maar dan wordt Tweakers een onderdeel van de transactie, met alle verantwoordelijkheden van dien. Uiteindelijk is dit een prikbord en een service.

Tweakers (V&A crew) doet achter de schermen meer dan mensen zich realiseren, maar er blijft een belangrijk deel eigen verantwoordelijkheid.
Eigen verantwoordelijkheid is inderdaad nummer 1, helaas is wel gebleken dat dit niet altijd kan. Voor een prikbord service snap ik dat Tweakers zich liever niet hierin wilt mengen. Maar helpt tweakers wel met aangiftes enzo? (Dat zal inprinciepe al genoeg moeten zijn).

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bensimpel schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:19:
Eigen verantwoordelijkheid is inderdaad nummer 1, helaas is wel gebleken dat dit niet altijd kan. Voor een prikbord service snap ik dat Tweakers zich liever niet hierin wilt mengen. Maar helpt tweakers wel met aangiftes enzo? (Dat zal inprinciepe al genoeg moeten zijn).
Tweakers heeft wettelijke verplichtingen aangaande privacy en bescherming persoonsgegevens. Vaak zal dat niet kunnen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38
Bensimpel schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:17:
[...]

Op het moment dat het meer (reputatie)schade gaat doen vanwege meer fraude/oplichtingen, lijkt mij wel dat Tweakers moreel-technisch iets moet gaan doen hierin. Mijn comment ging meer over dat het inderdaad technisch mogelijk is. Alleen kost het natuurlijk wel dev tijd en kosten. Kosten/baten dus.
er zijn exact 0 baten voor tweakers. Je moet gewoon goed opletten en ophalen als je het niet vertrouwd. En je doet er toch weinig aan; ook op de platforms gericht op consumer-to-consumer handel heb je oplichting

[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 26-10-2021 12:23 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Koekfabriek schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:39:
Tweakers gaat naar wat ik verwacht niet meer dan dan ze nu doen, en wat ze er precies tegen doen weet ik niet. Zie wel al jaren de roep om meer actie te ondernemen tegen mogelijk oplichting maar lijkt weinig actie te worden ondernomen.
Dit is al meerdere keren besproken: Tweakers is slechts het platform dat koper en verkoper bij elkaar brengt. Wij doen achter de schermen al erg veel om oplichting te voorkomen. Meer dan dat jullie denken en zien. Regelmatig zijn we een oplichter al op het spoor voordat hij schade kan berokkenen. Daar doen we bewust geen uitspraken over om mogelijke potentiele oplichters niet wijzer te maken dan dat ze al zijn.
Primair ligt de verantwoording toch echt bij jezelf. Dit geldt voor alle internet sites waar je kan kopen en verkopen. Natuurlijk zijn er van allerlei technische middelen en hindernissen mogelijk om het oplichters nog moeilijker te maken, maar daarmee hinder je ook de goedwillende gebruiker. Daarnaast is V&A voor ons en jullie een extraatje waar geen inkomsten tegenover staan. We zijn dus beperkt in wat we kunnen doen qua oplichting.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 26-10-2021 12:25 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Bensimpel schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:19:
[...]

Wij werken altijd mee met de politie indien zij ons om gegevens vragen. Dus ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisegzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 22:57

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

Misschien kun je Tweakers vragen om de IP-adressen van de daders te geven. Met dat kun je achterhalen waar ze wonen. Niet makkelijk, maar het kan wel.

Moet je wel iets van een aangifte laten zien, of de politie moet het opvragen. Maar dat is denk ik je enige kans om te achterhalen wie de daders zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door thisegzz op 27-10-2021 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
thisegzz schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:27:
Misschien kun je Tweakers vragen om de IP-adressen van de daders te geven. Met dat kun je achterhalen waar ze wonen. Niet makkelijk, maar het kan wel.

Moet je wel iets van een aangifte laten zien, of de politie moet het opvragen. Maar dat is denk ik je enige kans om te achterhalen wie de daders zijn.

Ik denk dat als Tweakers zich niet zo zou verschuilen achter dat ze maar een prikboard zijn, niet verantwoordelijk zijn, dat je ze best zou kunnen aanspreken op hun gedrag. Zij faciliteren de transactie, zij brengen aanbod en vraag met elkaar in contact, dus dan mag je ook verwachten dat wanneer er iets mis gaat, zij niet de benen nemen en hun verantwoordelijkheid nemen door jouw de IP-adressen van de daders te overhandigen. Wel zo netjes.
En aan wie moet Tweakers die IP adressen geven? En wat denk je dat de ontvanger ermee kan?

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:24
los van het feit dat de wet dat verbiedt ...

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-09 03:40
Zij faciliteren de transactie, zij brengen aanbod en vraag met elkaar in contact, dus dan mag je ook verwachten dat wanneer er iets mis gaat, zij niet de benen nemen en hun verantwoordelijkheid nemen door jouw de IP-adressen van de daders te overhandigen. Wel zo netjes.
https://www.autoriteitper...soonsgegevens-op-internet

Je mag als bedrijf zijnde niet zo maar IP-adressen uitgeven van mensen. Aangifte doen bij de politie, die zullen verder info opvragen bij Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Bockelaar schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:31:
los van het feit dat de wet dat verbiedt ...
Kan alleen als de politie daar naar vraagt. Alleen als het handig kan zijn voor het onderzoek. Want dan moet je ook nog kunnen bewijzen dat, dat IP daadwerkelijk ook gebruikt is door die persoon. (En niet door de zus van ofzo). Maar dat is verder offtopic hier.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

Ik denk dat als Tweakers zich niet zo zou verschuilen achter dat ze maar een prikboard zijn, niet verantwoordelijk zijn, dat je ze best zou kunnen aanspreken op hun gedrag. Zij faciliteren de transactie, zij brengen aanbod en vraag met elkaar in contact, dus dan mag je ook verwachten dat wanneer er iets mis gaat, zij niet de benen nemen en hun verantwoordelijkheid nemen door jouw de IP-adressen van de daders te overhandigen. Wel zo netjes.
Ten eerste wettelijk verboden om persoonsgegevens zomaar te overhandigen en ten tweede onzin dat je er een adres mee kan vinden, dat is echt zo'n online mythe die om de een of andere reden blijft hangen...

Jij en ik kunnen niks met een IP adres, hooguit een poortscan en hopen dat de oplichter een open telnet poort oid heeft :+ Het geeft hooguit aan welke ISP de oplichter gebruikt, en tegenwoordig kan dat zo een VPN zijn, nouja dan weet je dat je oplichter bij Ziggo zit, samen met hoeveel miljoenen andere klanten?

Wie daar wel wat mee kan is de Politie, die de gegevens gewoon bij Tweakers opvraagt en zoals al vaker aangegeven geeft Tweakers die dan ook, in het verleden zelfs met veel meer informatie en eigen inzet om oplichters te pakken, ondanks het geschreeuw op GoT dat Tweakers 'niets tegen oplichters doet' wat hier zo vaak te horen is, zo ook in jouw bericht.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:21
N00bieW1 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:26:
Nu vroeg ik mij af: is het net als bij Ebay gewoon niet mogelijk om voor iemand toegang te geven tot het vraag- en aanbod forum om de gebruiker te dwingen om een rekeningnummer op te geven? Zodat het nummer gechecked kan worden tegen bankrekeningnummers die bekend staan?

Ik weet het. Het is nog steeds niet waterdicht, maar nu heb je dus gewoon niets en moet je dus al gebruiker eerst hier maar hopen dat het nummer genoemd wordt in een post of op internet ergens bekend is als van een oplichter.
Okee, laten we het dan ook even over de verantwoordelijkheden van het potentiële slachtoffer hebben.

- Doe voor de koop een uitgebreide MIO-check;
- Vraag je af of je het bedrag dat gemoeid is met de transactie kan missen;
- Vraag je af of het bedrag voor de oplichter groot genoeg is om zich druk over te maken.

En, als je er dan toch een keertje intuint:
- Meldt je zaak bij de politie (melding internetoplichting);
- Stuur het PV op naar de bank die het rekeningnummer heeft uitgegeven;
- Neem je verlies en wees er gerust op dat in doorsnee tweedehands aankopen nog steeds goedkoper zijn - ook als je af en toe een keertje wordt opgelicht.

Tussen haakjes - je melding internetoplichting voedt de databank voor de MIOcheck. Als iedereen zijn burgerplicht doet, dan kan een rekeningnummer maar heel beperkt worden gebruikt. Nog even lost van het feit dat veel banken tegenwoordig overgaan tot blokkering wanneer iemand zich met zo'n oplichtingsgeval meldt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N00bieW1
Helixes schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:57:
[...]

Okee, laten we het dan ook even over de verantwoordelijkheden van het potentiële slachtoffer hebben.

- Doe voor de koop een uitgebreide MIO-check;
- Vraag je af of je het bedrag dat gemoeid is met de transactie kan missen;
- Vraag je af of het bedrag voor de oplichter groot genoeg is om zich druk over te maken.

En, als je er dan toch een keertje intuint:
- Meldt je zaak bij de politie (melding internetoplichting);
- Stuur het PV op naar de bank die het rekeningnummer heeft uitgegeven;
- Neem je verlies en wees er gerust op dat in doorsnee tweedehands aankopen nog steeds goedkoper zijn - ook als je af en toe een keertje wordt opgelicht.

Tussen haakjes - je melding internetoplichting voedt de databank voor de MIOcheck. Als iedereen zijn burgerplicht doet, dan kan een rekeningnummer maar heel beperkt worden gebruikt. Nog even lost van het feit dat veel banken tegenwoordig overgaan tot blokkering wanneer iemand zich met zo'n oplichtingsgeval meldt.
Dit is natuurlijk belachelijk.

"Vraag je af of je het bedrag kan missen." Alsof je meedoet met roulette.
"Doe voor de koop een uitgebreide MIO-check." De shit begon allemaal 24 uur rondom het tijdstip dat ik werd opgelicht. Er was nog niets van deze gast bekend. Nu als je het bankrekeningnummer opzoekt is zelfs op internet alleen mijn post op Tweakers te vinden.
"Neem je verlies en wees er gerust op dat in doorsnee tweedehands aankopen nog steeds goedkoper zijn - ook als je af en toe een keertje wordt opgelicht." Dit is het belachelijkste wat ik ooit heb gehoord. Als je gewoon de due diligence doet en alles wijst positief uit dan, ja er is altijd een risico... ook met het oversteken van de weg, maar waar kun je dan nog vertrouwen?

Als je hier op Tweakers een boel beoordelingen ziet bij iemand. Allemaal positief. De Tweaker is zelfs bij mensen thuis geweest en hebben hem omschreven als zeer aardig. Wat moet je dan nog doen?

Daarnaast... hij heeft zicht even 4 jaar stilgehouden maar nu begint ie weer onder hetzelfde bankrekeningnummer voor bedragen van euro 80. Hoe wanhopig kun je zijn? Of... hoe stom? Het wachten is gewoon tot die een keer wordt aangepakt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Met dit soort uitspraken zit je echt op het randje bij mij. JIJ bent degene die de transactie aangaat, niet wij. Het is jouw verantwoording om onderzoek te doen en het is jouw eigen keuze om vooraf te betalen i.p.v. het product op te halen. Wij hebben geen inzicht noch middelen om oplichters er uit te filteren. Wij doen exact hetzelfde als Marktplaats: detecteren, waarschuwen en verwijderen. Indien je een 100% veilige V&A wilt, dat kan. Willen alle V&A gebruikers dan een paar euro per maand betalen? Daar kunnen we vast wel wat leuks voor devven.
En over GDPR is al genoeg gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bieW1
Microkid schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:17:
[...]

Met dit soort uitspraken zit je echt op het randje bij mij. JIJ bent degene die de transactie aangaat, niet wij. Het is jouw verantwoording om onderzoek te doen en het is jouw eigen keuze om vooraf te betalen i.p.v. het product op te halen. Wij hebben geen inzicht noch middelen om oplichters er uit te filteren. Wij doen exact hetzelfde als Marktplaats: detecteren, waarschuwen en verwijderen. Indien je een 100% veilige V&A wilt, dat kan. Willen alle V&A gebruikers dan een paar euro per maand betalen? Daar kunnen we vast wel wat leuks voor devven.
En over GDPR is al genoeg gezegd.
Ik zou het er best voor over hebben. Zeg 1% van het bedrag voor Tweakers indien je handelt via Vraag en aanbod, maar dan moet alles via Vraag en aanbod.

Bedrag wordt na verkoop overgemaakt aan Tweakers en verkoper krijgt pas het bedrag als hij kan aantonen via een verzendbewijs dat het verzonden is of wanneer koper bevestigd dat het er is.

Geld niet voor ophalen en wegbrengen natuurlijk.

Zie het als een extra betaalde service waarvan je altijd gebruik kunt maken bij koop en verkoop waarbij verzending betrokken is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 11:21
N00bieW1 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:24:
[...]

Ik zou het er best voor over hebben. Zeg 1% van het bedrag voor Tweakers indien je handelt via Vraag en aanbod, maar dan moet alles via Vraag en aanbod.

Bedrag wordt na verkoop overgemaakt aan Tweakers en verkoper krijgt pas het bedrag als hij kan aantonen via een verzendbewijs dat het verzonden is of wanneer koper bevestigd dat het er is.

Zie het als een extra betaalde service waarvan je altijd gebruik kunt maken bij koop en verkoop waarbij verzending betrokken is.
Ah, je bedoelt eBay? Waar er flink misbruik van word gemaakt. Verkoper stuurt een doos met oude toetsenborden op terwijl hij een switch verkocht heeft. Hoe ga je bewijzen dat je geen switch hebt gekregen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dan wordt Tweakers een onderdeel van de financiele transactie met alle gevolgen van dien.

Ik begrijp dat je boos en verdrietig bent dat je geld bent kwijtgeraakt, maar om dan met allerlei idiote en draconische voorstellen te komen die afleiden van de eigen verantwoordelijkheid gaat echt niet helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• techmode
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 22:45
Naar mijn mening doet tweakers.net veel meer dan Marktplaats aan oplichting. Beoordelingen hebben hier wel degelijk zin in tegenstelling tot Marktplaats. En neem ook veel sneller actie, maar het is nog steeds je verantwoordelijkheid, je kan ook gewoon via paypal/ophalen betalen? Het is jouw keuze om te betalen via overboeking bijvoorbeeld, waar je geen aankoopbescherming hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

[...]

Dien het in als feature request. Je weet maar nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N00bieW1
gambieter schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:36:
[...]

Dan wordt Tweakers een onderdeel van de financiele transactie met alle gevolgen van dien.

Ik begrijp dat je boos en verdrietig bent dat je geld bent kwijtgeraakt, maar om dan met allerlei idiote en draconische voorstellen te komen die afleiden van de eigen verantwoordelijkheid gaat echt niet helpen.
Er zijn twee dingen in het leven waarover je niet emotioneel moet worden: één daarvan is geld. Geld heb je namelijk niet... geld is er.

Dus boos en verdrietig worden doe ik niet om geld. Boos en verdrietig worden doe ik wel als ik kijk naar een proces wat veel te wensen overlaat en overduidelijk verbetert kan worden.

" idiote en draconische voorstellen te komen die afleiden van de eigen verantwoordelijkheid gaat echt niet helpen."

Geen idee wat jij met die zin bedoelt maar ogenschijnlijk heb jij dus niet gelezen wat er allemaal is gedaan om te bekijken of de Tweaker wel betrouwbaar was.

Maar jij gaat dus, ondanks het drie keer naar links en rechtskijken bij een zebrapad waarvan het voetgangerslicht op groen staat, alsnog met een helm en een matras om je heen oversteken?

Omdat als je geen helm draagt en een matras om je heen hebt en je wordt aangereden door iemand die door het voor hem rode licht rijdt, te horen krijgt van de omstanders of de arts dat je "niet echt iets hebt gedaan aan je eigen verantwoordelijkheid?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
N00bieW1 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:43:
[...]

Er zijn twee dingen in het leven waarover je niet emotioneel moet worden: één daarvan is geld. Geld heb je namelijk niet... geld is er.
dat is jouw perspectief. vraag dat eens aan iemand die geen geld heeft. als ik naar de topic-start kijk, dan kan ik zeggen 'er is 1 ding waarover je niet emotioneel moet worden en dat is ''op de blaren zitten''.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:51
[...]

Met alle respect, maar dat is wel heel makkelijk alle verantwoordelijkheid over de muur gooien. Een iDIN implementatie kost al tientallen duizenden euro's, nog los van de verplichte audits en andere vaste aansluit- en gebruikskosten. Dat is alleen interessant als Tweakers ook de transacties doet en een deel van het geld daarvan kan meenemen als veiling opbrengst. En dan nog, gezien het volume een uitermate slechte businesscase. Ook is iDIN echt waardeloos geëindigd, dat doe geen programmeur aan.
En het helpt ook niet tegen alle vormen van oplichting.

Tweakers is net als marktplaats een open handelsplatform op het internet. Alle aankopen als risicovol beschouwen, zo min mogelijk vooruit betalen en je gezonde verstand gebruiken. Ik weet niet welk percentage van transacties eindigt in een oplichting, maar deze lijkt me gezond, zeker als je alleen vooraf betaald bij zeer vertrouwde accounts (tweakers abbo, veel online, veel reviews).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
N00bieW1 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:08:
Dit is natuurlijk belachelijk.

"Vraag je af of je het bedrag kan missen." Alsof je meedoet met roulette.
Als consument ben je vrij goed beschermd als je een online aankoop doet bij een bedrijf. Ik wil niet zeggen dat je daar niet opgelicht kan worden, maar de risico's liggen daarbij anders. Die bescherming mis je grotendeels wanneer je een aankoop doet bij een particulier. Wanneer je zekerheid wilt, kun je beter terecht bij een (bekende) webwinkel.
"Doe voor de koop een uitgebreide MIO-check." De shit begon allemaal 24 uur rondom het tijdstip dat ik werd opgelicht. Er was nog niets van deze gast bekend. Nu als je het bankrekeningnummer opzoekt is zelfs op internet alleen mijn post op Tweakers te vinden.
De MIO checker. Dit is de database van gegevens welke voorkomen in meldingen van internetoplichting. Natuurlijk kun je soms wat op het internet vinden (hoewel ook hier geldt dat het delen van privacygevoelige informatie ingewikkeld ligt). Maar, ik denk nog steeds dat de MIO checker de beste bron is. Die ga je echter niet via Google kunnen doorzoeken...
"Neem je verlies en wees er gerust op dat in doorsnee tweedehands aankopen nog steeds goedkoper zijn - ook als je af en toe een keertje wordt opgelicht." Dit is het belachelijkste wat ik ooit heb gehoord. Als je gewoon de due diligence doet en alles wijst positief uit dan, ja er is altijd een risico... ook met het oversteken van de weg, maar waar kun je dan nog vertrouwen?
Hyperbolie daargelaten is dit wel waar. Om verschillende redenen zijn de prijzen bij online marktplaatshandel tussen particulieren. Eén van de redenen daarvoor is dat er een risico is op oplichting. Die zit ingebakken in de prijs. Dit is ook de reden dat je (doorgaans) geen retail prijzen kan vragen op V&A, zelfs al is het product sealed in box.
Als je hier op Tweakers een boel beoordelingen ziet bij iemand. Allemaal positief. De Tweaker is zelfs bij mensen thuis geweest en hebben hem omschreven als zeer aardig. Wat moet je dan nog doen?

Daarnaast... hij heeft zicht even 4 jaar stilgehouden maar nu begint ie weer onder hetzelfde bankrekeningnummer voor bedragen van euro 80. Hoe wanhopig kun je zijn? Of... hoe stom? Het wachten is gewoon tot die een keer wordt aangepakt.
Maar als dat bankrekeningnummer in de MIOchecker verschijnt, dan is de kans een stuk kleiner dat dat nog een keer lukt. Al helemaal wanneer de bank besluit de rekening te blokkeren.

Eén van de technieken die ik op Marktplaats trouwens nog wel eens tegenkom is dat er reeds bestaande accounts worden gehackt en/of opgekocht op donkere krochten van het internet. Positieve reviews uit het verleden zijn - voor mij - zeker geen garantie.

Het punt van mijn bijdrage was trouwens niet om te beledigen. Je hebt gelijk dat € 80 mogelijk te weinig is om je heel druk over te maken. Het gaat hier blijkbaar niet om een nieuwe videokaart tegen scalper-tarieven. Er is altijd een risico tot oplichting, ook als je alles volgens het boekje doet - en in zekere zin moet je daar klaar voor zijn. Dat wil niet zeggen dat zoiets je bloed niet kan doen laten koken wanneer het wel gebeurd - waarmee tegelijk niets aan mijn bijdrage wordt ontkracht. En, als dat wel een keertje gebeurd, is het aan jou om erger voor anderen te voorkomen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 15:20
Er zijn nu eenmaal bepaalde dingen in het leven die je niet moet doen.
Niet omdat ''wij'' dat beschouwen als een gegeven hoe men omgaat met elkander, maar omdat er gewoon teveel van het ''zij'' volk aanwezig is die er andere normen en waarden op na houden.

Ja dat is vervelend, en een belemmering voor hoe makkelijk het leven wellicht zou kunnen zijn. ( punt )

Enfin, als je op de dag van vandaag dan ook nog zo bleu bent dat je middels ideal/tikkie geld overschrijft naar een wildvreemde.. dan ben je af. daar is nu ondertussen genoeg voor gewaarschuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

N00bieW1 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:43:
Maar jij gaat dus, ondanks het drie keer naar links en rechtskijken bij een zebrapad waarvan het voetgangerslicht op groen staat, alsnog met een helm en een matras om je heen oversteken?
Nee, het is juist omgekeerd: jij wilt dat iedereen een percentage afdraagt aan Tweakers.net, zodat T.net verantwoordelijk wordt voor het verkeer stoppen, je een beschermend pak aantrekken etc, alleen maar omdat er soms iemand aangereden wordt.

Shit happens. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 11:16
N00bieW1 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:08:
[...]
Probleem zit hem in dat kleine bedrag.

Zelf ook slachtoffer geworden 1 jaar geleden van oplichting, bij mij via Marktplaats. Ging om bedrag van 90 euro.

Inmiddels heb ik al van de politie bericht gehad dat ze niets met de aangifte gaan doen, want te weinig mankracht voor deze kleine zaak.

Wel heb ik via mijn bank de gegevens van deze persoon (of zijn geldezel) weten te achterhalen. En nu? Bank zegt: "Wij hebben de persoon gevraagd het geld terug te boeken. Daar hebben we geen reactie op gehad."
Enige wat nog overblijft is een civiele procedure te starten volgens mij. Met dus de kans dat mij dit meer gaat kosten dan die 90 euro, als het allemaal op niets uitloopt. Als ik zat tijd had en geld geen grote rol zou spelen dan zou ik het doen, maarja beide gaan niet op voor mij. Met andere woorden deze oplichter komt er dus mee weg. Ik vind dat zelf ook heel moeilijk om te bekroppen, maar ik wil dit loslaten en verder gaan. Zonde om hier te veel over te piekeren.

En van wat ik over de naam kan vinden lijkt deze gelinieerd te zijn aan een bekende oplichters familie (zou zelfs aan steenrijk - straatarm tv programma hebben meegedaan). Is volgens mij geen familie waar ik ruzie mee wil hebben.

Gewoon super vervelend en ik deel je frustratie. Doe aangifte en meldt het bij je bank, wellicht heb jij meer geluk. En wie weet wil jij wel een civiele procudure starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Je vraagt je trouwens ook af hoe dit de voorstellen hier zich verhouden met deze recente toevoeging aan de frontpage...

nieuws: Fraudehelpdesk krijgt geen vergunning van AP om fraudeursdatabase op ...

Ik denk dat het lastig is voor T.net een database te onderhouden van bijvoorbeeld rekeningnummers waarop fraude is gemeld....

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
niemand kijkt hoe vaak het goed gaat hier op V&A. maar ojee, zodra je een keer wordt opgelicht, zie ik boze topics voorbij komen met daarin hoe ''slecht'' tweakers hier in handelt. Maar de mooie dealtjes die we dankzij V&A hebben gemaakt vergeten we even snel. De frustratie zal misschien een keer aflopen wanneer tweakers V&A helemaal verwijderd van de site.

[ Voor 12% gewijzigd door Farabi op 26-10-2021 16:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:39
Farabi schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:31:
niemand kijkt hoe vaak het goed gaat hier op V&A. maar ojee, zodra je een keer wordt opgelicht, zie ik boze topics voorbij komen met daarin hoe ''slecht'' tweakers hier in handelt. Maar de mooie dealtjes die we dankzij V&A hebben gemaakt vergeten we even snel. De frustratie zal misschien een keer aflopen wanneer tweakers V&A helemaal verwijderd van de site.
Mijn +1 heb je. dit is precies wat ik wilde schrijven :)

Je bent uiteindelijk toch zelf verantwoordelijk voor wat je doet. Tweakers doet hun deel echt wel, maar ze kunnen niet alles tegenhouden.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Pagina: 1