Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-tim
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-05 07:42
Net als de meesten hier was ik groot fan van alle Apple producten. Als een van de grootste voordelen noemde ik altijd de levensduur. Een Android telefoon kan je vaak relatief snel weggooien; een iPhone daarentegen kan je jaren mee doen. Zeker 5 jaar als je de nieuwste koopt, was mijn gedachte en is volgens mij ook de gedachte van velen.

Ik heb iets meer dan 3 jaar geleden de iPhone X nieuw gekocht in de Apple store. Prachtig ding en tot vorige week nog steeds een prima toestel, was voornemens er nog zeker 2 jaar mee te doen. Vorige week begon ik echter last te krijgen van ghost touching, er gebeurt van alles terwijl je niets doet en andersom gebeurt er soms niets als je het scherm aanraakt.

Direct met Apple support gebeld. Het bleek een bekend probleem te zijn door een fabricagefout. Daarvoor hebben ze een reparatieprogramma opgezet. Kreeg te horen dat het dus waarschijnlijk gratis gerepareerd zou worden. Waarschijnlijk, want er zijn een aantal voorwaarden. Daar vroeg ik naar, en de voorwaarden waren dat het beeldscherm binnen een bepaalde productiereeks moet vallen en dat er geen andere schade zoals barst in het scherm of waterschade is. Gelijk voor de volgende dag een afspraak in de Apple store gemaakt.

Eenmaal in de Apple store werd ik direct teleurgesteld: een andere voorwaarde bleek te zijn dat hij niet ouder dan 3 jaar mag zijn. Na achteraf weer contact te hebben gehad met senior support blijkt die voorwaarde niet in hun interne portaal te staan. Dus geen fout van de telefoniste, maar een fout van Apple in hun interne portaal.

Ik moet dus bijna 300 euro lappen voor de reparatie van een ondeugdelijk product (want fabricagefout, dat geven ze zelf toe). Dat vind ik op zichzelf al belachelijk (zie ook https://www.consumentenbo...ie-buiten-garantietermijn). En al helemaal nu ze mij telefonisch verkeerd hebben voorgelicht. Ja, via de website had ik het kunnen zien, maar ik ben nooit op die websitepagina gewezen, ik heb telefonisch al de voorwaarden gehoord dus waarom had ik dat moeten wantrouwen en zelf nog na moeten zoeken?

Voor mij is dit dus echt een enorme domper, en om het af te maken wisten ze het in de Apple store nog te verdraaien alsof ik een geluksvogel ben. Ik zou geluk hebben dat het probleem zich nu pas (na de 3 jaar) uit, in plaats van binnen de garantie. Maar dat is natuurlijk het tegenovergestelde. Nu is het mijn probleem en moet ik op mijn kosten hun productiefout laten repareren, ik had natuurlijk veel liever gehad dat ik binnen de garantieperiode hier last van had zodat zij het kosteloos hadden opgelost.

Hierbij dus mijn feedback. Daarnaast zou ik hier graag een discussie willen starten of we met z'n allen Apple niet teveel ophemelen. Ik dacht oprecht dat je zoiets alleen bij de Chinese merken zou ervaren en had dit nooit bij Apple verwacht. En ik zit ermee dat ik om de aankoop van een nieuw device voor mijzelf te verantwoorden de prijs dus niet meer over 5 jaar kan verdelen wat ik altijd deed (zo is een Apple product ineens betaalbaar in plaats van wanneer je puur naar de volledige aanschafprijs kijkt), maar schijnbaar over 3 jaar moet verdelen. Is inmiddels de levensduur van een Apple device formeel ongeveer gelijk aan een Chinees device?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-04 08:56
Zelf had ik hetzelfde probleem. Toestel was 2.5 jaar.

Man van Apple aan de telefoon had aangegeven dat aangezien Apple telefoons zo duur zijn, dat de economische levensduur 'onbeperkt' zou zijn en dat Apple verplicht is de reparatie uit te voeren. Misschien kan je eens contact opnemen met de consumentenbond?

NDH Automotive: https://ndh.nu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Recht op een deugdelijk product” schrijft ook voor dat een fabrikant/winkel van aanschaf reparatie kosten zou mogen rekenen aan de hand van de levensduur die al verstreken is.

Oftewel een wasmachine die 10 jaar mee moet kunnen gaat na 5 jaar kapot, reparatie kost €700,- en een rekening van €350 gaat naar de consument.

Dat zou je dus in dit geval ook even moeten controleren en anders de winkel van aanschaf hier op aanspreken.

Heb je het toestel rechtstreeks bij Apple gekocht? Want dat is hierin wel belangrijk, anders moet je nu niet naar Apple “wijzen” maar naar de winkel die je het toestel verkocht heeft.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 10:28
Tja, vervelend. De voorwaarden zijn duidelijk en daar voldoe je helaas niet meer aan. Wellicht dat je via een andere weg nog je 'recht' kan halen. Echter een mooie basis voor een discussie zal dit topic niet worden. Veel is al gezegd en de hard kern van voor en tegenstanders blijft lijnrecht tegenover elkaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Discussies over garantierechten is meer iets voor het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

IOS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:24

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik weet serieus even niet wat je precies wilt... een discussie over 'de kwaliteit van Apple producten'? Mijn iPhone 7 werkt nog steeds prima en die is 6 jaar oud, dus is de conclusie dan dat Apple producten gemiddeld 2x zo goed zijn als Android?

Bij jouw iPhone is de gedachte van Apple dat hij 3 jaar probleemloos heeft gewerkt dus dat er geen sprake meer kan zijn van een fabricagefout. Ik snap dat ergens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-tim
Donstil schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:57:
Recht op een deugdelijk product” schrijft ook voor dat een fabrikant/winkel van aanschaf reparatie kosten zou mogen rekenen aan de hand van de levensduur die al verstreken is.

Oftewel een wasmachine die 10 jaar mee moet kunnen gaat na 5 jaar kapot, reparatie kost €700,- en een rekening van €350 gaat naar de consument.

Dat zou je dus in dit geval ook even moeten controleren en anders de winkel van aanschaf hier op aanspreken.

Heb je het toestel rechtstreeks bij Apple gekocht? Want dat is hierin wel belangrijk, anders moet je nu niet naar Apple “wijzen” maar naar de winkel die je het toestel verkocht heeft.
Ja, rechtstreeks in de Apple store gekocht. En zie het eerdere bericht, mij is ook de iPhone aangeprezen als een toestel dat heel veel langer meegaat dan elk willekeurig ander (Android) toestel. Maar ze weigeren het volledig, ook gedeeltelijke vergoeding of tegemoetkoming in de reparatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-tim
Icephase schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:59:
Ik weet serieus even niet wat je precies wilt... een discussie over 'de kwaliteit van Apple producten'? Mijn iPhone 7 werkt nog steeds prima en die is 6 jaar oud, dus is de conclusie dan dat Apple producten gemiddeld 2x zo goed zijn als Android?

Bij jouw iPhone is de gedachte van Apple dat hij 3 jaar probleemloos heeft gewerkt dus dat er geen sprake meer kan zijn van een fabricagefout. Ik snap dat ergens wel.
Ik heb mijn feedback over Apple / de iPhone gegeven, en wil een discussie over de superioriteit van Apple met o.a. de support en de lange levensduur/ondersteuning. Of dat niet verleden tijd is inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de-tim schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:00:
[...]

Ja, rechtstreeks in de Apple store gekocht. En zie het eerdere bericht, mij is ook de iPhone aangeprezen als een toestel dat heel veel langer meegaat dan elk willekeurig ander (Android) toestel. Maar ze weigeren het volledig, ook gedeeltelijke vergoeding of tegemoetkoming in de reparatiekosten.
Hoe ze een telefoon aanprijzen doet niet ter zaken, het gaan om de wetgeving etc.

In dit geval zou dan ongeveer 60% van de reparatie kosten betalen redelijk zijn (Geen idee of dat met €300,- al afgevangen is overigens). Want die tijd is immers al verstreken.

Alleen Apple hierin laten meewerken zal geen makkelijke kluif worden ben ik bang.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:24

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

de-tim schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:01:
[...]

Ik heb mijn feedback over Apple / de iPhone gegeven, en wil een discussie over de superioriteit van Apple met o.a. de support en de lange levensduur/ondersteuning. Of dat niet verleden tijd is inmiddels.
Wélke superioriteit? Die heb je toch echt zelf aan Apple toegedicht hoor... het enige dat Apple echt beter doet dan Android is de update-ondersteuning. Alles kan stuk, en om nou op basis van 1 geval een hele discussie te starten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-tim
Daedalus schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:58:
[mbr]Discussies over garantierechten is meer iets voor het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

IOS > SF[/]
Prima hoor, maar voor de duidelijkheid: ik heb geen discussie over (garantie)rechten willen starten. Maar mijn feedback willen geven en een discussie willen starten over de superioriteit van Apple met o.a. de support en de lange levensduur/ondersteuning. Of dat niet verleden tijd is inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-tim
Icephase schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:04:
[...]

Wélke superioriteit? Die heb je toch echt zelf aan Apple toegedicht hoor... het enige dat Apple echt beter doet dan Android is de update-ondersteuning. Alles kan stuk, en om nou op basis van 1 geval een hele discussie te starten...
Nou vraag het een willekeurige Apple fan (mij inclusief, in ieder geval tot vorige week dan) en je krijgt te horen dat Apple nog veel meer voordelen heeft. Waaronder de lange levensduur en de superieure ondersteuning. Zie ook de eerste reactie, van Anauv:
Anauv schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:56:
Man van Apple aan de telefoon had aangegeven dat aangezien Apple telefoons zo duur zijn, dat de economische levensduur 'onbeperkt' zou zijn en dat Apple verplicht is de reparatie uit te voeren. Misschien kan je eens contact opnemen met de consumentenbond?

[ Voor 23% gewijzigd door de-tim op 26-10-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

de-tim schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:04:
[...]

Prima hoor, maar voor de duidelijkheid: ik heb geen discussie over (garantie)rechten willen starten. Maar mijn feedback willen geven en een discussie willen starten over de superioriteit van Apple met o.a. de support en de lange levensduur/ondersteuning. Of dat niet verleden tijd is inmiddels.
Inmiddels? Het is niet alsof dit het eerste Apple reparatieprogramma is.

Zoveel mensen zoveel ervaringen. Ik hoor bijna nooit dat Apple superieur is kwa support aan andere merken, dat heb je zelf ergens vandaag getoverd. Het is altijd al schering en inslag geweest met slechte service, bij Apple en andere fabrikanten net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

de-tim schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:04:
[...]

Modbreak:En voor feedback op winkels hebben we de Shopreviews. Algemene discussie over de support en levensduur van Apple lijkt me dan wel weer beter, in een nieuw topic, in iPhones & iPads te passen.

Dit topic gaat dan ook op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.