Hallo, ik had een alert ingesteld voor de pricewatch: Samsung Neo QLED QE65QN95A Zwart. Zoals je kunt zien was deze op 11 oktober €1055 en voor die prijs heb ik de tv dan ook gekocht en betaald, incl. bestel bevestiging. Nu wilt de betreffende zaak de tv niet leveren. Mag dat en heb ik kans van slagen als ik een advocaat in de arm neem? Zij adverteren met het feit dat zij "stunten" met prijzen en dat zij veel goedkoper zijn dan de concurrent. Zij hebben nu eenzijdig de koopovereenkomst beëindigd en zeggen dat ze per ongeluk de 55 inch versie prijs hebben verwisseld met de 65 inch versie. Heb ik recht op deze tv voor €1055?
Vraag
Alle reacties
Dit is al vaak langsgekomen. Levering en betaling zijn geen zaken die het tot stand komen van een overeenkomst definitief maken. Er moet een aanbod zijn en aanvaarding, bovendien een wil. Aanbod en aanvaarding zijn er geweest, de wil duidelijk niet, dus is de overeenkomst niet zomaar tot stand gekomen. Dat jij al betaald hebt doet daar niks aan af, dat is nu een onverschuldigde betaling geworden en die krijg je terug.
Je kan een advocaat in de arm nemen en dagvaarden als jij van mening bent dat de wil er duidelijk wel was, en dat kan beargumenteren. Doorgaans doe je dat door te laten zien dat de aangeboden prijs "redelijk" was, dus niet zodanig afweek van de prijs bij overige aanbieders dat je er vraagtekens bij zou moeten zetten. Bijna 1000 euro of bijna 50% onder de prijs van de goedkoopste concurrenten is geen redelijke prijs zolang er niet heel erg expliciet bij staat dat het geen prijsfout betreft en dat het een uiterst speciale actie is. Voorzichtige aanname: dat stond er niet bij. Dan had jij ook wel kunnen/moeten aanvoelen dat er iets niet in orde was met die prijs. Ik geef je daarom geen enkele kans, dus de advocaat zou ik ook lekker laten zitten. Hierom is er dus ook geen wil geweest dus heeft de overeenkomst gewoon niet bestaan. Dat "mag" dus.
Je kan een advocaat in de arm nemen en dagvaarden als jij van mening bent dat de wil er duidelijk wel was, en dat kan beargumenteren. Doorgaans doe je dat door te laten zien dat de aangeboden prijs "redelijk" was, dus niet zodanig afweek van de prijs bij overige aanbieders dat je er vraagtekens bij zou moeten zetten. Bijna 1000 euro of bijna 50% onder de prijs van de goedkoopste concurrenten is geen redelijke prijs zolang er niet heel erg expliciet bij staat dat het geen prijsfout betreft en dat het een uiterst speciale actie is. Voorzichtige aanname: dat stond er niet bij. Dan had jij ook wel kunnen/moeten aanvoelen dat er iets niet in orde was met die prijs. Ik geef je daarom geen enkele kans, dus de advocaat zou ik ook lekker laten zitten. Hierom is er dus ook geen wil geweest dus heeft de overeenkomst gewoon niet bestaan. Dat "mag" dus.
Als sprake is van een ‘kennelijke’ fout, hoeft de verkoper zijn aanbod niet na te komen. Voorbeelden van kennelijke fouten: een verschrijving als laatste nul weggevallen (220 in plaats van 2200 Euro); eerste cijfer weggevallen (200 in plaats van 2200).
Géén kennelijke fouten zijn kortingen tot (mijn aanname) ongeveer 25 procent, als de verkoper aangeeft stuntprijzen te hanteren en goedkoper te zijn dan concurrenten.
50 procent korting: geeft de verkoper vaker dit soort kortingen op vergelijkbare tv’s? Zo ja, dan maak je wellicht een kans en zou je de suggestie van @DataGhost kunnen volgen. Maar: jij moet actie ondernemen en hebt risico op geen vergoeding van gemaakte kosten.
Als de verkoper zelden of nooit dit soort kortingen geeft, kun je uiteraard nog steeds dagvaarden, maar uitkomst lijkt me dan vrij duidelijk: geen sprake van een kennelijke fout.
Mijn suggestie: neem je verlies (figuurlijk dan, als het goed is krijg je het volledig betaalde bedrag terug).
Géén kennelijke fouten zijn kortingen tot (mijn aanname) ongeveer 25 procent, als de verkoper aangeeft stuntprijzen te hanteren en goedkoper te zijn dan concurrenten.
50 procent korting: geeft de verkoper vaker dit soort kortingen op vergelijkbare tv’s? Zo ja, dan maak je wellicht een kans en zou je de suggestie van @DataGhost kunnen volgen. Maar: jij moet actie ondernemen en hebt risico op geen vergoeding van gemaakte kosten.
Als de verkoper zelden of nooit dit soort kortingen geeft, kun je uiteraard nog steeds dagvaarden, maar uitkomst lijkt me dan vrij duidelijk: geen sprake van een kennelijke fout.
Mijn suggestie: neem je verlies (figuurlijk dan, als het goed is krijg je het volledig betaalde bedrag terug).
Deze prijs zou ook te laag zijn voor de 55 inch... het is dus wel jammer dat ze liegen over het motief. Helaas zal er vast ergens in de voorwaarden staan dat het koopcontract voor deze reden beëindigd kan worden.
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke
Ik geef je weinig kans, maar er zijn vast advocaten die een soort gratis intake of iets hebben. Maar wat je aangeeft lijkt me te minimaal om nakoming te eisen. En dat je in de topictitel ‘Prijsfout’ zet suggereert ook dat je wist dat het niet klopte.
Als het nu op bijv. Black Friday was zou het anders kunnen zijn denk ik…
Als het nu op bijv. Black Friday was zou het anders kunnen zijn denk ik…
Dat klopt, maar als het een aanbieding betrof is het wel degelijk een realistische prijs.peize9 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 06:16:
Deze prijs zou ook te laag zijn voor de 55 inch... het is dus wel jammer dat ze liegen over het motief. Helaas zal er vast ergens in de voorwaarden staan dat het koopcontract voor deze reden beëindigd kan worden.
+- 50% korting op een nieuwe tv uit 2021 is in mijn ogen heel veel op een tv die nooit minder dan 1900 gekost heeft.
De meeste winkels verkopen de 65 Inc versie voor 2799. Dan is 1055 wel extreem goedkoop.flyyy schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:25:
[...]
Dat klopt, maar als het een aanbieding betrof is het wel degelijk een realistische prijs.
+- 50% korting op een nieuwe tv uit 2021 is in mijn ogen heel veel op een tv die nooit minder dan 1900 gekost heeft.
Dat ga je waarschijnlijk wel redden (ben overigens advocaat). De wil en verklaring van de verkoper stemmen wellicht niet overeen, maar daar wordt de andere partij voor beschermd (art 3:35 BW). Dat is slechts anders als 'de meest argeloze persoon' had moeten inzien dat de prijs niet kon kloppen.
Dat is voor meer dan 1.000,-- m.i. niet snel het geval. Als het nu 100,-- was, is het een geheel ander verhaal.
Dat is voor meer dan 1.000,-- m.i. niet snel het geval. Als het nu 100,-- was, is het een geheel ander verhaal.
Daar gaat het om een TV van (minder dan) 100,--. Dat is toch wezenlijk anders dan i.c.Vorkie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:39:
Door het Otto arrest lijkt mij de kans klein.
https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:GHSHE:2008:BC2420
Niet naar de getallen kijken... ik gok dat dit topic ook snel wordt gesloten. Een overeenkomst heeft 2 partijen, 50% onder marktwaarde een courante TV verkopen is gewoon niet reëel bij normale operatie, bij opening, nieuwe vestiging of weet ik het, had je nog kans kunnen maken, maar dat was fysiek geweest.flrs schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:41:
[...]
Daar gaat het om een TV van (minder dan) 100,--. Dat is toch wezenlijk anders dan i.c.
https://www.mr-online.nl/...htszaak-tegen-mediamarkt/
https://www.ictrecht.nl/blog/doet-neckermann-com-een-otto
Ik geef de koper een goede kans. Ik ben wel enigszins 'tech-minded' en die prijs komt mij op het eerste gezicht niet totaal absurd over. Het criterium is dat de 'meest argeloze persoon' moet inzien dat die prijs niet kan kloppen (dus niet: de 'thuis-expert' die de prijzen nauwkeurig op het netvlies heeft).Vorkie schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:45:
[...]
Niet naar de getallen kijken... ik gok dat dit topic ook snel wordt gesloten. Een overeenkomst heeft 2 partijen, 50% onder marktwaarde een courante TV verkopen is gewoon niet reëel bij normale operatie, bij opening, nieuwe vestiging of weet ik het, had je nog kans kunnen maken, maar dat was fysiek geweest.
https://www.mr-online.nl/...htszaak-tegen-mediamarkt/
https://www.ictrecht.nl/blog/doet-neckermann-com-een-otto
Anyway, als verkoper niet wil leveren moet je procederen. Dat ga je toch niet doen want dat kost je - als je een advocaat in de arm neemt - meer dan het je oplevert. Ook al win je. Je zou het ook zelf kunnen proberen, aangezien het een kantonzaak is (geen verplichte procesvertegenwoording, dus geen advocaat nodig).
Gegokt en 'verloren'..? Niet eens verloren, aangezien de tv niet eens geleverd is dus je ook geen tijd aan retouren kwijt bent. Wat is precies je motivatie, een webshop verlies laten lijden?Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 01:04:
Hallo, ik had een alert ingesteld voor de pricewatch: Samsung Neo QLED QE65QN95A Zwart. Zoals je kunt zien was deze op 11 oktober €1055 en voor die prijs heb ik de tv dan ook gekocht en betaald, incl. bestel bevestiging. Nu wilt de betreffende zaak de tv niet leveren. Mag dat en heb ik kans van slagen als ik een advocaat in de arm neem? Zij adverteren met het feit dat zij "stunten" met prijzen en dat zij veel goedkoper zijn dan de concurrent. Zij hebben nu eenzijdig de koopovereenkomst beëindigd en zeggen dat ze per ongeluk de 55 inch versie prijs hebben verwisseld met de 65 inch versie. Heb ik recht op deze tv voor €1055?
Deze "ik weet eigenlijk dat ik fout zit, maar wil mijn gelijk halen"-topics op Tweakers zouden wat minder vaak mogen langskomen.
Nee, Prijs was duidelijk een prijsfout.Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 01:04:
Het is vaker voorgekomen en zelfs uitspraken van geweest. ( zoals je in reacties kan zien )
Je kan het altijd proberen, maar ik zou persoonlijk hier niet de moeite in steken gezien de kans zeer klein is ( en het jou geld gaat kosten door advocaat etc )
Als "tech-minded" persoon komt het je niet vreemd over dat een TV uit 2021 op de helft van de prijs van de andere goedkoopste aanbieders wordt verkocht? Wat voor een marges denk je dat er op splinternieuwe TVs zit? Als het nou een echt overjarig model is kan je nog voorstellen dat ze een restpartij hebben opgekocht, maar dat zal hier echt niet het geval zijn.flrs schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:58:
[...]
Ik geef de koper een goede kans. Ik ben wel enigszins 'tech-minded' en die prijs komt mij op het eerste gezicht niet totaal absurd over. Het criterium is dat de 'meest argeloze persoon' moet inzien dat die prijs niet kan kloppen (dus niet: de 'thuis-expert' die de prijzen nauwkeurig op het netvlies heeft).
Jij gooit het op andere goedkoopste aanbieders.Sissors schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:19:
[...]
Als "tech-minded" persoon komt het je niet vreemd over dat een TV uit 2021 op de helft van de prijs van de andere goedkoopste aanbieders wordt verkocht? Wat voor een marges denk je dat er op splinternieuwe TVs zit? Als het nou een echt overjarig model is kan je nog voorstellen dat ze een restpartij hebben opgekocht, maar dat zal hier echt niet het geval zijn.
Maar even hypothetisch.
Wat als: Ik wil een tv kopen, want huidige is kapot.
Ik duckduckgo op '65" tv aanbieding' en kom direct bij de tv uit van @Verwijderd
Dan is er toch geen vergelijk gemaakt. €1055,- is nog steeds een serieus bedrag voor een tv.
En niet iedereen vergelijkt alles om tot achter de komma de beste aanbieding te krijgen.
Het wordt nog mooier als je als koper helemaal niet tech-savvy bent. Dan ben je in de markt voor een 65" tv.
En niet eens voor model x of model y. Vergelijken van modellen en aanbieders gaat dan niet eens op.
En dat is natuurlijk helemaal niet het geval. Want TS wist prima wat hij aan het zoeken was.Audi-Arjan schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:36:
[...]
Jij gooit het op andere goedkoopste aanbieders.
Maar even hypothetisch.
Ik duckduckgo op '65" tv aanbieding' en kom direct bij de tv uit van @Verwijderd
Dan is er toch geen vergelijk gemaakt. €1055,- is nog steeds een serieus bedrag voor een tv.
En niet iedereen vergelijkt alles om tot achter de komma de beste aanbieding te krijgen.
Het wordt nog mooier als je als koper helemaal niet tech-savvy bent. Dan ben je in de markt voor een 65" tv.
En niet eens voor model x of model y. Vergelijken van modellen en aanbieders gaat dan niet eens op.
Maar met die logica kan ik ook stellen dat een splinternieuwe iPhone voor €100 prima is. Want ik kan ook andere telefoons voor €100 kopen! Een Model S voor €10k? Waarom niet, een Aygo is dat toch ook? (Of nou ja, misschien iets duurder, maar zal wel goede aanbieding zijn
Om maar even hypothetisch te blijven. Als dit hypothetisch voor de rechter komt bestaat de kans dat deze je erop zal wijzen dat je beter onderzoek had moeten doen. Immers het is een 'serieus' bedrag en dan moet je niet ingaan op de eerste aanbieding. Vergelijken vereist geen technische kennis. Met het zoeken naar merk en type van de TV kom je er al snel achter dat hij elders veel duurder is (meer dan twee keer zo duur als ik het goed begrijp). Dan mag je er niet zondermeer vanuit gaan dat de prijs klopt en had je hier verder onderzoek naar moeten doen.Audi-Arjan schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:36:
[...]
Jij gooit het op andere goedkoopste aanbieders.
Maar even hypothetisch.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.