Eerste auto: Wat is wijsheid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon538
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-01 19:26
Hallo Tweakers,

Ik zit al enige tijd te peinzen over deze vraag, en daarom vraag ik jullie om inzicht/advies. Voor degenen die het toevallig hebben gezien (of door mijn posthistorie hebben gekeken ;) ), heb ik hier al eens eerder om advies gevraagd M.B.T rijbewijzen. Ik heb besloten om het verstandige te doen, door voor het autorijbewijs te gaan, en ik vind het rijden, schakelen etc erg leuk. Ook heb ik een voorkeur voor 3 cilinders, en 6 cilinders (maar niet betaalbaar in benzine). Nu zit ik te bedenken wat ik zal doen als ik het rijbewijs heb gehaald.

De situatie is als volgt: Ik rij in januari 2022 af. Ik begin vanaf dat moment aan mijn eindstage (die fulltime is), dit duurt tot ergens in april. Stageplaats heeft parkeerruimte, dus dat is geen zorg. Stageplaats ligt 6km van mijn huis, op vrije dagen wil ik op stap, in dit geval dus met de auto. Ik verwacht fulltime te kunnen werken vanaf mei, en binnen 1 jaar een vast contract te krijgen. in januari heb ik (als ik spaar) een budget van 3500 euro. zou ik in mei zitten, heb ik een budget van +-5000 euro.

Deze situatie laat mij over met 3 opties:

1: Een goedkoop 'koekblik' kopen. Denk iets in de trant van oud model Suzuki Swift, Daihatsu Cuore, en ga zo maar door. In ieder geval iets wat niet meer dan 1500 euro kost, liefst <1000. Deze zou ik dan houden totdat ik genoeg heb voor een wat leukere auto, zeg maximaal één jaar.

2: Een auto kopen binnen budget van 3500 wanneer ik mijn rijbewijs heb. Aangezien de benzine/dieselprijzen erg hoog zijn, blijven deze auto's van mijn originele lijstje over: Honda Civic Hybrid 1ST gen, Skoda Fabia/Seat Ibiza 1.2 HTP of TDI, Renault twingo 2e gen 1.2 of 1.5DCI, Mitsubishi Colt 1.1. Deze zou ik dan langer houden, waarschijnlijk 2-3 jaar.

3: De stageperiode blijven sparen en een auto van Max 5000 kopen. Volkswagen Golf V 1.6/1.4TSI, Fiat Punto evo 1.2/1.4, Dacia Sandero 0.9, Honda civic/insight hybrid. Simpelgezegd dus wat nieuwere B/C-segment auto's. Deze auto zou ik houden totdat de wielen er (figuurlijk) vanaf vallen ;) .

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen, en alvast bedankt voor de input :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14

Roozzz

Plus ultra

Vergeet optie 4 niet: zolang je geen noodzaak voor een auto hebt, het geld vooral in je zak houden. Iedere auto kost meer geld dan geen auto in deze situatie.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

Wok

Dakloos...

Ik ben enorm autogek, maar ik ben het @Roozzz eens. Je stageplaats ligt nota bene maar 6km van je huis, dus als je daar een auto dagelijks voor gaat gebruiken, rijd je die auto vrij snel aan gort, omdat dat veel te weinig is: de motor(olie) wordt dan nooit goed warm.

Ter illustratie: ik heb mijn rijbewijs behaald op mijn 19e. Die rijlessen waren al een jaar uitgesteld, omdat ik destijds de kans kreeg om op kamers te gaan, dus het beschikbare budget werd aan de verhuizing besteed. Mijn eerste auto kocht ik uiteindelijk pas op mijn 23e, nadat ik een maand aan het werk was in mijn eerste fulltime baan (en omdat ik toen het reizen met OV ook helemaal zat was: van ruim 1 uur enkele reis naar 25 min.)

Met andere woorden: stel de aanschaf van je eerste auto lekker nog even uit, zeker als je andere mogelijkheden hebt om op je stage te komen en via via af en toe een auto kan lenen voor langere reizen.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 01:28
6 km woon-/werkverkeer? Koop een fiets en gebruik het geld dat je met fietsen uitspaart voor straks een auto die mooier, beter, groter et cetera is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:39
6km, lekker fietsen. Is een kleine 20 minuten. Lekker cashen en als je een vaste baan hebt, dan verder kijken.
Ik zie ook hier en daar een diesel tussen staan... Dat is natuurlijk zowat het meest domme dat je kunt doen met deze afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Voor die 6 km zou ik mezelf geen dead-line stellen. Dat lukt fietsend voorlopig ook wel.

Wel zou ik vast gaan rondkijken voor een auto. Maar zonder de druk om er per se een te kopen. Gewoon omdat het leuk en leerzaam is. Hier en daar je nummer achterlaten bij zaken waar het klikt. Vroeg of laat loop je vanzelf tegen iets aan dat je niet kunt laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:26

Emiel1984

Made in NL

Als ik 6km van me werk had gewoond zou ik altijd met de fiets gaan.
Zeker als je nog helemaal geen contract hebt lijkt het mij vooral zonde van het geld.

Zo houd je ook meer financiële vrijheid over als je na je stage een vaste baan gaat zoeken..indien het bedrijf toch niet zo bevalt als vaste werkgever om wat voor reden dan ook.

Als je eenmaal een auto hebt is het ook veel lastiger om weer zonder te kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Emiel1984 op 25-10-2021 22:46 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155467

Koop een zo goedkoop mogelijke met nieuwe apk. Dump het als het niet door de volgende apk komt en ga zo door zolang je wilt. En hoe eerder je een autoverzekering neemt, hoe sneller de premies omlaag gaan. Kortingen lopen soms op tot 80% na een paar jaar.
Pagina: 1