Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhs82
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-05 18:02
Hallo allemaal.
Het is echt tijd voor een nieuwe monitor. Heb nog een 60fps SyncMaster P2770
Ik ben op zoek naar goede opties voor een gebogen beeldscherm van 27 inch.
Die zijn er natuurlijk genoeg. Het moet een goede zijn om de wat nieuwere shooters van tegenwoordig te kunnen ondersteunen en dat het liefst de pc hardware in onderstaande staat goed genoeg is.
Oog wil wat, maar de portemonnee wil niet alles.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik:
In de pc zit een NVIDIA GeForce GTX 750 ti
RAM DDR3 8GB
MSI B85-G43 GAMING moederbord
Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz
(geen idee of het bovenstaande allemaal van belang is nog verder)
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb begrepen dat van belang is voor gaming monitor: ververssnelheid en reactiesnelheid.
Als voorbeeld heb ik bv deze gevonden:
https://www.coolblue.nl/p...ey-g5-lc27g55tqwuxen.html
144Hz en 1ms klinkt redelijk goed voor een betaalbare prijs.
Mis ik verder nog zaken waar ik op moet letten en is dit echt een goede optie? (Het moet wel een krachtige zijn, maar hoeft ook weer niet eentje te zijn voor de diehard endgamer van de zwaarste games waar je je rekening voor kan leeg plunderen)
Ook niet onbelangrijk. Is de huidige kaart in de pc goed genoeg om de snelheden volledig te ondersteunen? Ik kan niet echt duidelijk vinden hoe en of dit zo is.
In de toekomst zou een verbetering in de kaart ook nog een optie zijn, maar niet voor nu.
...

Alvast dank voor diegenen die mij verder kunnen helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Peterhs82 op 25-10-2021 21:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-07 13:50
Ik zou het niet doen. Recente AAA games zullen waarschijnlijk al niet lekker draaien op Full HD, laat staan als je voor een 1440p scherm gaat met hoge verversingssnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Op 900p low in cold war haalt je huidige systeem zoon 30 frames
Voor battlefield V is dit zoon 40 frames.

Met je huidige systeem zit gamen op 1440p er absoluut niet in, en zeker niet met een refresh rate van 144hz.

Om op 1440p te spelen gaan upgrades aan dit systeem ook niet veel doen, een compleet nieuw systeem is hier voor nodig aangezien alles niet geschikt is voor 1440p gamen met als doel de hoge refresh rate te benutten.

Geld lekker houden en in de toekomst een nieuw systeem bouwen, een nieuwe monitor halen zoals dit zit er niet in met dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:11

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geitenslachter
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-07 22:45
Ik sluit me aan bij bovenstaande. Als je graag wilt upgraden naar een hogere resolutie, 1440p (of desnoods 4k) ga je het absoluut niet redden met je huidige setup. Je geeft al aan dat de portemonnee momenteel weinig toe laat, dan heeft het investeren in een nieuw scherm weinig zin.

Mocht je toch overwegen om een nieuw systeem te bouwen om 1440p aan te kunnen zit je al snel aan 700-1000 euro en dan zijn de exorbitante prijzen van videokaarten van dit moment nog niet meegenomen. Ik zou de komende tijd nog even sparen en wachten tot de GPU-markt wat meer is afgekoeld. Dan zou je, in het goedkoopste geval eventueel kunnen overwegen enkel een nieuwe videokaart (rtx 2060 super of beter) en een 2e hands ram-stickje aan te schaffen bij de upgrade naar een nieuw scherm.

Ryzen 7 5800X | Asus TUF RTX 3080 Ti | 32GB G.Skill Ram 3600 MHz |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:24
Naast bovenstaande reacties: er gaat niet eens 1440p 144Hz uit een 750Ti komen mits je een vrij zeldzaam exemplaar met DP hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door Uszka op 26-10-2021 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:41
Eens met de bovenstaande reacties.

Tenzij je nu erg graag die ~75% extra werkruimte biedt wilt, en dan gamen op 1/4 van je resolutie (720P); maar dan zou ik - tenzij je concrete plannen hebt binnen nu en 6 maanden een nieuwe PC te bouwen - 'gewoon' voor een goedkoper 60Hz scherm gaan.

Ik zou het persoonlijk zo doen:
- Als je alleen wilt upgraden vanwege gaming: Niet doen, combineer het t.z.t. met een nieuwe PC.
- Als je graag extra schermruimte wilt maar niet binnen redelijke tijd je PC gaat vervangen: Pak in plaats van een goedkoop 1440P 60Hz scherm.
- Als je graag NU extra schermruimte wilt én binnen 6 maanden budget hebt voor een nieuwe PC: Dan kun je gerust vast je 1440P 144Hz bestellen en tot die tijd even behelpen op 720P in games.
Geitenslachter schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:17:
Dan zou je, in het goedkoopste geval eventueel kunnen overwegen enkel een nieuwe videokaart (rtx 2060 super of beter) en een 2e hands ram-stickje aan te schaffen bij de upgrade naar een nieuw scherm.
Dat zou ik persoonlijk niet eens doen, dan ga je er een hoop geld tegenaan gooien alleen om alsnog zwaar door je CPU beperkt te worden. Een 4C/4T CPU (en dan ook nog eens slechts 3.2GHz op een 8 jaar oudere architectuur) combineren met een enigszins recente kaart is geen goed idee, je merk het niet direct in gemiddelde FPS maar wel in 1% low's en stuttering. Heb dat zelf momenteel ook al met een I7-7700K (weliswaar i.c.m. een iets krachtigere 3060ti, maar toch) en die is zeker 2x zo snel als zijn 4th Gen I5. Deze onderdelen zijn voor gaming zo verouderd dat alles nieuw (of een recentere 'upgradeset' uit de V&A natuurlijk) de enige praktisch oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhs82
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 28-05 18:02
Bedankt allemaal voor de reacties.
Super hectisch irl geweest, dus nu zo'n beetje pas tijd om even rustig te zitten voor zulke zaken.

Uit een hoop reacties maak ik op dat mijn kennis van computer systemen nog minder was dan ik al dacht.

Al met al zou het een niet logische stap zijn. Het punt is echter (wat ik niet vermeld heb blijkbaar) dat ik sowieso een nieuw scherm nodig heb. Het scherm vertoont een streep in beeld en met regelmaat gaat het scherm aan en uit wanneer je een tijdje achter het scherm zit.
Aangezien de specs van de huidige dus niet zo best zijn, dacht ik alvast flink te verbeteren met zicht op de toekomst. Echt een hele nieuwe pc zal ik niet snel doen, maar wie weet is het met een upgrade hier en daar toch wat beter te maken en om zo steeds wat meer uit het scherm te kunnen halen.

Ik ben niet meer zo'n rasgamer als eerst, maar ik ben te vaak in bv shooters tegen het feit aangelopen dat ik de 'vijand' gewoon later zie dan zij mij en daardoor vaker dood ga. Ik weet dat onderdelen alweer verouderd zijn als je zo koopt, maar had gehoopt om met hier en daar wat te verbeteren, dat ik dan toch echt verbetering zou moeten kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
1440p of hoger als je systeem het niet aankan is af te raden. Upscalen ziet er heel lelijk uit, en in een kleiner scherm spelen is ook niet mooi. Probeer een degelijk 1080p-scherm te vinden met hoge verversingssnelheid, dan kan je nu vooruit en heb je met een sneller systeem profijt van de hogere frequentie. Liefst geen VA zoals het scherm dat je gelinked hebt.
Pagina: 1