Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyrip
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-03 20:07
ik ga zonnepanelen laten installeren op ons dak.
Hierbij zullen er 8 panelen op het oosten liggen en 9 op het westen. (denim 360W)
Nu is momenteel het plan om dit op een solar edge se5k-rwb omvormer.(3 fase, 375V DC)
Nu zou ik het liefst dit willen uitrusten met P404 optimizers maar die zijn niet zo goed leverbaar meer dus dat is helaas van de tafel.

Nu ben ik vooral nog benieuwd wat het verschil is tussen de P401 en de S440 optimizer van solar edge. Als ik de datasheets naast elkaar leg dan zie ik eigenlijk 0 verschillen.
De S440 zijn natuurlijk wel weer 12 euro per paneel duurder dus als dit niks oplevert dan bespaar ik liever dit geld.

Beste antwoord (via skyrip op 26-10-2021 18:17)

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
skyrip schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:01:
verschil is tussen de P401 en de S440 optimizer van solar edge.
Het verschil is eigenlijk met name de Isc , waarbij de 401 uit mijn hoofd 11.75 toestaat, en de S440 daar boven zit. Dit in verband met de 210mm cellen in nieuwe panelen (bijvoorbeeld Trina Vertex S series) die 12A isc hebben. Technisch gezien zouden die niet op een 401 mogen, maar dus op de S440 moeten.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-04 19:11
Als dit oost west is, zal je aan een 2500 of 3000 ook genoeg hebben.. die 5k zal allicht al problemen krijgen als er een paar in de schaduw komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skyrip
volgens mij is het juist het systeem van solar edge dat het eigenlijk niet uitmaakt hoe groot je de omvormer neemt buiten het feit dat de optimizers de spanning kunnen opbouwen naar de 375V in dit geval. dit omdat de opstart spanning eigenlijk in de optimizer geregeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58
@jantje112 zo werkt SolarEdge niet. Maar het 4 kW rwb model zou inderdaad ook kunnen als het dak vrij steil is. Het enige voordeel is iets lagere aanschafkosten.

@skyrip
Die Denim 360 Wp panelen hebben een Isc van 11.53 A.
https://www.sondi-solar.n...l_Black_Half_Cut_PERC.pdf

P404 is geschikt tot een Isc van maximaal 11 A. P404 is dus niet verstandig icm die panelen.
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheThrust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06-2024
De nieuwe 3 fase omvormer model RWB start inderdaad op bij 375 volt DC.
Dus met een 9 stuks P401 of S440 zal de omvormer altijd wel opstarten volgens de datasheet.

De P404 of de P505 kunnen wel iets meer voltage geven. Dus dan start omvormer makkelijker op.
Ik denk dat de P404 of P505 nog goed verkrijgbaar zijn in het buitenland.
In Nederland zijn gestart met de S440 en S500.

Er komt nog een nieuwe model, mogelijk een S500 B. Die kan ook weer meer voltage geven. Ik heb dit vernomen op de beurs waar SolarEdge aanwezig was. (geruchten)

Ik dacht gehoord te hebben dat S-serie iets met temperatuur kan meten doorgeven. De P-serie dacht ik niet.
Ik weet niet waar dan het voordeel van is. Wellicht iets met de veiligheid.

Je kunt volgens mij ook SolarEdge bellen als eindgebruiker, wellicht dat ze iets kunnen vertellen over de verschillen.

Ik twijfel ook of de P404 aangesloten kan worden met je Denim 360. Ik gebruik voor de DMEGC 360 en 370 de P505 wanneer een hogere boost spanning nodig heb.

Wat ik vaak zag in de SolarEdge ontwerpen dat de 1 fase omvormers een hoger rendement hebben dat de 3 fase.
Een 4000H leverde 300 kWh meer dan dat ik de 5k 3 fase omvormer zou gebruiken.
De 5k 3 fase RWB is een nieuw model, dus wellicht zijn de verschillen kleiner geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 15:03
P505 is natuurlijk ook nog een optie. Die kunnen je panelen zeker aan en kunnen ook naar een hoog voltage schalen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:10
@skyrip Hoe stijl is het dak?

Als dat 35 graden of meer is kun je vrijwel zeker af met een 3680 of 4kW 1 fase omvormer... veel voordeliger dan de SE4K RWB, en je zou geen problemen moeten hebben met de flexibelere p401 of s440 optimzier.

De RWB serie is minder efficient dan RWS, en 3 fase minder efficient dan 1 fase.

Enige reden om 3 fase te gaan is hele hoge netspanning (zoals bij mij) of richting de 5kW en matig hoge netspanning.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyrip
mijn dak is 30 graden, vandaar dat ik toch nog voor de 3 fase variant wil gaan.
Eventueel zou natuurlijk ook nog 1 2,2kw omvormer voor de 8 panelen kunnen en 3kw voor de 9 panelen, dit is op 50 euro na ongeveer net zo duur als de rwb versie van de se5k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 15:23
@skyrip
oost-west met een voorbeeld van mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
tja ik heb 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west op een 4kW omvormer.
dus 6340Wp doet geen problemen opleveren als je een 16A omvormer zou gebruiken (ongeveer 3800W).
dan is die simpele setup van jouw al helemaal geen om dit gewoon op een 16A omvormer te doen.
en dan kun je gewoon met 1fase werken. (wat ook geen probleem is)
en heb je ook geen probleem met optimizer kun je gewoon de p370 gebruiken, heb je geen speciale p4xx voor nodig.
(ik zou zelfs een 3000W omvormer kunnen gebruiken, met een klein beetje verlies als ik echt zou willen. ;)
dit heb ik zelf een jaar gedaan, later pas gratis aan een 4kW omvormer kunnen komen.
tja tegen gratis kan niks op. ;) )

dus alles is erg simpel op te lossen.
grootste probleem, een installateur die dit snapt, kennis is soms ver te zoeken bij die club's helaas.

maar weet je wel zeker dat je SE wil. :?
dit kan ook erg simpel en net zo goed (en goedkoper) op gelost worden met een gewone string omvormer.
dit klinkt allemaal als erge over engineering als ik het zo lees. ;)

edit:
neem deze:
https://www.winkelman-zon...-ns-2-mppt-incl-gein.html
of als je SMA wil:
https://www.winkelman-zon...usief-webconnect-wif.html
die hebben 2x een mpp voor oost-west.
en al je problemen zijn eigenlijk al opgelost.
stuk goedkoper, shadefix lost kleine schaduw problemen wel op.
1 fase, lekker goedkoop aan te leggen, en goedkope omvormer.
bespaart al snel een 500-1000€ op je project.
dat kun je gewoon weg niet goed maken met SE, dat levert je niet genoeg meer op. ;)

edit2:
zo als @Ronald ook zegt, ik kom ook op ongeveer max een 4500-4800W uit met die setup.
maar dan ook nog deze mee nemen:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
grofweg bekend dat je dus 30% meer Wp op een omvormer kunt hebben zonder echt veel verlies.
16A = +/- 3800W + 30% = ruim voldoende voor je setup. ;)
(en eigenlijk is oost-west 2x 30%, maar je hebt al meer ruimte als nodig.)

ik heb zelf een 4kW omvormer, en die hangt op een 16A groep.
dit kan ook, maar dan word het nog lastiger om een installateur te vinden.
ondanks dat die eigenlijk veiliger is, is hun kennis op dit vlak vaak nog verder weg te vinden. ;)

edit3:
ach @Ronald dan editen we even door.
selectiviteit was ook niet mijn punt.
16A groep, met 4kW omvormer en alles is opgelost.
maar een 16A groep en een 3850W omvormer, en alles is ook opgelost.
lol. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door migjes op 26-10-2021 11:18 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@skyrip Maximaal DC vermogen simuleert op 4.77kW; dus 5kW omvormer is overkill.

Gewoon op een SE4000H enkelfase hangen. Topt 7kWh af in de simulatie.

3 fase verliest 2% efficiëntie, kost meer.
3 fase short strings verliest nog meer... en kost ook nog meer.

[edit]
@migjes Vrolijk communiceren via edits :X
Niet alle, maar genoeg installateurs die een 20A automaat achter een 25A hoofdzekering/automaat willen hangen. Voor teruglevering zie ik echt geen probleem met het 'gebrek' aan selectiviteit, wat toch al deels een wassen neus is met 16A achter 25A in het geval van automaten.

[ Voor 38% gewijzigd door Ronald op 26-10-2021 11:15 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-04 15:23
@skyrip , @Ronald
tja het is gewoon een ecolnomische activiteit, dus laten we het ook gewoon even zo bekijken.

SE:
https://www.winkelman-zon...5k-3-fase-met-setapp.html
+ 8+9 x deze:
https://www.winkelman-zon...p404-power-optimizer.html
maakt
(8+9) x 50€ + 1089 = 1939€

of een goodwe:
https://www.winkelman-zon...-ns-2-mppt-incl-gein.html
voor 639€ en klaar zijn.

(en dan goedkoper aan te leggen, een 16A groep 1fase is een stuk goedkoper als een 3fase groep.)

maakt gewoon een groot verschil.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@migjes Nog erger: https://www.winkelman-zon...pp-voor-korte-string.html

Deze is nog altijd duurder dan de GoodWe: https://www.winkelman-zon...-met-setapp-configur.html
Maar in ieder geval 500 minder dan de 3 fase oplossing.

Kan eventueel ook op een SE3680H; paar kWh meer aftop.

Maaruh... @skyrip ik zie het woord schaduw niet in je topicstart.... Zonder schaduw is SE geldverspilling.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
skyrip schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:01:
verschil is tussen de P401 en de S440 optimizer van solar edge.
Het verschil is eigenlijk met name de Isc , waarbij de 401 uit mijn hoofd 11.75 toestaat, en de S440 daar boven zit. Dit in verband met de 210mm cellen in nieuwe panelen (bijvoorbeeld Trina Vertex S series) die 12A isc hebben. Technisch gezien zouden die niet op een 401 mogen, maar dus op de S440 moeten.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyrip
ik heb eigenlijk beperkt schaduw , aan de oostkant 2 paaltjes voor cv en WTW unit (verwacht hier weinig effect van) verder zit aan de westkant een schoorsteen die ten zuiden staat tov de panelen, deze zal schaduw gaan werpen op de dichtstbijzijnde panelen en laat in de middag ook op het oostelijke dakdeel maar daar verwacht ik weer weinig effect van.
Verder ga ik toch voor de 3 fase omvormer, voor mijn gevoel gaat dit beter werken in de toekomst als er veel meer panelen in de buurt komen te liggen en de spanning op het netwerk omhoog gaat. Verder geeft de 5kw versie nog de mogelijkheid om toch nog wat extra panelen toe te voegen op de aanbouw eventueel in de toekomst(ook op het westen)
Verder vind ik het wel heel tof om toch per paneel te kunnen monitoren wat er paneel geleverd wordt
De keuze is dus niet helemaal 100% de beste optie maar qua terugverdientijd toch gewoon prima voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58
Rationeel kiezen hoeft niet.

Maar doe die uitbreiding dan beter direct. Dat scheelt je voorrijkosten a al snel 800 euro. En mogelijk een extra omvormer omdat je nieuwe installateur niet wil werken aan je bestaande omvormer.
Of omdat je oude installateur alsnog weigert om meer Wp op die omvormer aan te sluiten.

Een overschot kun je prima terug verkopen aan je energieleverancier.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyrip
als het goed is ga ik nu ook al een overschot hebben dus het is even afwachten hoeveel het gaat opleveren.

de extra mogelijkheid is er om nog wat paneeltjes op de aanbouw te leggen maar dat vind ik gewoon teveel van het goede om gelijk mee te nemen.

Deze wil ik dan ook eigenlijk zelf plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door skyrip op 27-10-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@skyrip bijplaatsen is dan weer vrij makkelijk met Solaredge... Gewoon met optimizers met zelfde uitgangsvoltage er tussen proppen in de string... Wel handig om voldoende vermogen in de omvormer te hebben; of wat aftop accepteren, dat blijft heel lang beperkt.

Pagina: 1