UPS voor game-pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mesout
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:55
Beste,

Mijn situatie:
In mijn (slaap)kamer staat mijn pc met 3 schermen en bijbehoren. Ik zit helaas op zelfde stroom groep als de wasmachine en droger, hierdoor heb ik vaak te maken met dip in stroom en vallen mijn schermen of zelfden zelfs mijn pc uit. hierdoor wil ik dus een UPS aanschaffen.

PC: Ryzen 5950x en RTX 3090 (nog meer details kan ik geven)
Schermen: 3x LCD Samsung (geen idee welke zijn paar jaar oud)

Nou heb ik zelf wat onderzoek gedaan, maar heb hier geen kaas van gegeten en kwam uit dat ik het liefste iets zou kopen met een "Pure sinus". Dat gedaan te hebben kwam ik op het volgende uit:
https://tweakers.net/pric...fi-2000-at/specificaties/
https://tweakers.net/pric...500epfclcd/specificaties/

Bonus punten als het een stile ups is ivm slaapkamer.

Budget: maximaal 400 euro (voorkeur minder natuurlijk)

[ Voor 5% gewijzigd door mesout op 25-10-2021 19:21 ]

Alle reacties

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-01 11:20
Voor 400,- kun je ook je meterkast opknappen en een groep toevoegen. Gelijk een goede investering in je huis.

[ Voor 11% gewijzigd door Torac op 25-10-2021 19:25 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:35
Als het alleen maar is om dips en hele korte stroomonderbrekingen op te vangen, kan je wel uit met eentje met minder capaciteit.
En let ook op de reactiesnelheid van de UPS. Want anders blijf je nog steeds een dip op je schermen zien. Een PC is daar een stuk minder gevoelig voor.
De meeste zijn wel stil want geen ventilator.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Vandaahl666
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:28
Je electrische huis installatie is dus niet conform de huidige standaarden en als die ooit moet worden gekeurd wordt ie zeker afgekeurd. Bijvoorbeeld als je hoofdzekering verzwaard of vervangen moet worden. Als je hoofdzekering, die tussen het net en je groepenkast zit, stuk zou gaan bijvoorbeeld.

Alle electrische apparaten met een aansluitwaarde die binnen x procent van het maximum van een standaard groep zitten horen voor zover ik weet een eigen dedicated groep te hebben waar niets anders op kan worden aangesloten. Denk hierbij aan wasmachines, drogers, vaatwassers en electrische ovens. En ook inductie kookplaten, al vergen die vaak nog meer stroom en ga je naar meerfase of zelfs krachtstroom aansluitingen.

Ik snap dat je er nu geen last van hebt, behalve met je pc, maar ik ben het met @Torac eens dat je waarschijnlijk op de lange termijn beter af bent met investeren in je electrische huis installatie. Als je tenminste de huis eigenaar bent. Als je niet de eigenaar bent, zou ik gaan overleggen met de eigenaar van het huis, en pas als laatste redmiddel een UPS aanschaffen.

Tot die tijd zou ik trouwens zeker zorgen dat je het uitvallen van je pc tot een minimum beperkt, en het liefst helemaal niet. Je zal niet de eerste zijn die z'n hardware sloopt met dit soort fratsen. Dus als wasmachine of droger aanstaan kun je je pc niet aanzetten en vice versa. Wasmachine en droger kunnen sowieso niet samen aan op basis van de informatie die je geeft. Als jij niet de persoon bent die de wasmachine of droger aanzet, zou ik zeker zorgen dat die persoon je waarschuwt voordat die apparaten aan gaan zodat je je pc kan uitzetten.

Verwijderd

Torac schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:24:
Voor 400,- kun je ook je meterkast opknappen en een groep toevoegen. Gelijk een goede investering in je huis.
Sterker nog, als het alleen een groep toevoegen is, gaat dat waarschijnlijk een stuk goedkoper worden (via Centraalbeheer of zo).

• mesout
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01 18:55
Hoewel ik al jullie advies zeker meeneem. zou ik toch graag willen weten wat voor een UPS geschikt zou zijn.
Ik ben aan de slag gegaan met jullie suggesties om te kijken naar oplossing in stroom groep (denk aan een bijna niet gebruikte groep kabel trekken of nieuwe groep maken) maar hier gaat weken als niet maanden over heen.
Deze tijd wil ik gedekt worden door een UPS. Indien nodig kan ik deze UPS altijd daarna voor mijn NAS gebruiken. of als het binnen de retour termijn is retour sturen.
Zo-ie-zo heeft het mij laten inzien dat een UPS een waardige investering is.
Graag zou ik alsnog horen of de modellen die ik gezien heb geschikt zouden zijn.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 23:20
CyberPower VP700ELCD (of een hogere dan 700)
Maar 9w overhead in verbruik (waar Eaton en APC al snel 20/30w overhead hebben)
Staan in de Pricewatch

Ben blij met mijn model ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-01 12:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

Vandaahl666 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:44:
Je electrische huis installatie is dus niet conform de huidige standaarden en als die ooit moet worden gekeurd wordt ie zeker afgekeurd. Bijvoorbeeld als je hoofdzekering verzwaard of vervangen moet worden. Als je hoofdzekering, die tussen het net en je groepenkast zit, stuk zou gaan bijvoorbeeld.

Alle electrische apparaten met een aansluitwaarde die binnen x procent van het maximum van een standaard groep zitten horen voor zover ik weet een eigen dedicated groep te hebben waar niets anders op kan worden aangesloten. Denk hierbij aan wasmachines, drogers, vaatwassers en electrische ovens. En ook inductie kookplaten, al vergen die vaak nog meer stroom en ga je naar meerfase of zelfs krachtstroom aansluitingen.
Je electrische huis installatie is dus niet conform de huidige standaarden en als die ooit moet worden gekeurd wordt ie zeker afgekeurd.

Ik weet niet waarom er (af)gekeurd zou moeten worden ?

Mijn huurhuis heeft ook maar 4 groepen, 1 voor de zonnepanelen, 3 voor alle andere dingen, van de wasmachine, koffiezet apparaat en oven tot mijn pc. Daar is vorig jaar de groepenkast vervangen, enkele stopcontacten, de hoofd meter vervangen door een nieuwe slimme, en zijn er zonnenellen gelegd.

Nergens is besproken dat dat niet meer legaal zou zijn. Ik moest alleen enkele zelf aangelegde circuits afkoppelbaar maken via een stekker. (bv. de bel die ik direct via een lasklem had aangesloten) omdat het anders inderdaad niet gecertificeerd kon worden door de elektricien.

En als dat wel nodig zou zijn, zou letterlijk elke muur in het huis opengebroken moeten worden voor leggen van nieuwe leidingen. Dan snap ik best dat TS dit in eerste instantie met een UPS wil oplossen.

Verder niet heel veel verstand van UPS'en.
Toen ik 20 jaar geleden veel naar lanparties ging, en stroom daar niet altijd even stabiel was.
Heb ik een soortgelijk UPS je gehaald pricewatch: Eaton 5E850iUSB
Dat was al genoeg om mijn pc netjes af te sluiten als de stroom utiviel. dus ik verwacht dat dit ook al genoeg zou zijn om een spanningsdip op te vangen.

[ Voor 20% gewijzigd door heuveltje op 26-10-2021 13:29 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 13:16

Dhrax

Prog Lord

Dit is iets wat de woningbouwvereniging/huurbaas dient op te lossen. Je betaald immers huur en hiervoor mag je een bepaalde service terug verwachten.

Zoals @Vandaahl666 ook aangeeft is dit niet conform de huidige standaard en zal er een groep bijgeplaatst moeten worden in de meterkast.

Je centjes lekker in de zak houden ;)

• JukeboxBill
Die normen veranderen eens in de zoveel tijd. Volgens de redenering van sommigen hier zou je dan telkens met elke wijziging van de normen bij heel veel huizen de installatie moeten aanpassen.
Ik weet niet beter dan dat je alleen bij uitbreiding of wijziging van de installatie de vigerende normen moet aanhouden.

N.B. cursief later toegevoerd i.v.m. leesbaarheid

[ Voor 15% gewijzigd door JukeboxBill op 26-10-2021 21:40 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-01 12:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dhrax schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:11:
Dit is iets wat de woningbouwvereniging/huurbaas dient op te lossen. Je betaald immers huur en hiervoor mag je een bepaalde service terug verwachten.

Zoals @Vandaahl666 ook aangeeft is dit niet conform de huidige standaard en zal er een groep bijgeplaatst moeten worden in de meterkast.

Je centjes lekker in de zak houden ;)
Ik denk dat jij echt een veel te rooskleurig beeld hebt van huren, als je denkt dat een huisbaas heel de electro installatie van een huis gaat vervangen, alleen omdat TS zijn pc wil aansluiten op een bepaald stopcontact....

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:19
JukeboxBill schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:05:
Die normen veranderen eens in de zoveel tijd. Volgens de redenering van sommigen hier zou je dan telkens met elke wijziging van de normen bij heel veel huizen de installatie moeten aanpassen.
Ik weet niet beter dan dat je alleen bij uitbreiding of wijziging van de installatie de vigerende normen moet aanhouden.

N.B. cursief later toegevoerd i.v.m. leesbaarheid
nee hoor. Dit is een vraag in het kader van: er steekt een pin uit de muur op 1,8 meter hoogte. Ik stoot steeds mijn hoofd hier tegen aan. Welke helm kan ik kopen?

• JukeboxBill
107mb schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:39:
[...]

nee hoor. Dit is een vraag in het kader van: er steekt een pin uit de muur op 1,8 meter hoogte. Ik stoot steeds mijn hoofd hier tegen aan. Welke helm kan ik kopen?
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in. De situatie bij TS is niet ideaal en maakt onverstandig gebruik van wat er nu is. Advies om de toestand te verbeteren zijn terecht,
Maar de installatie zou volgens de voorschriften nog steeds in orde kunnen zijn. Daarom zijn opmerkingen over normen en afkeuren onjuist.

Pagina: 1