Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Masterkev
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:10
Mijn vraag:

Ik ben me aan het oriënteren op zonnepanelen, maar zie door de panelen de zon niet meer op de markt. Ik heb een dak vol op het zuiden zonder schaduw. Ik kijk echter ook naar micro-omvormers omdat ik huiverig ben voor het geluid wat een omvormer maakt (wij slapen op zolder, omvormer zal op de voorzolder komen te hangen) en de productgarantie (en dus levensduur!?!) van Enphase micro-omvormers is langer.

Zijn mijn zorgen terecht? Hoeveel geluid maakt een omvormer? En hoe lang gaat deze gemiddeld mee? En wat is product- en installatiegarantie waard? Moet ik me daar op blind staren?

Ik neig nu heel erg naar de duurste optie, aanbieder 1 parallel, om de meeste garantie en "beste" spullen. Maar weet niet of dit terecht is?

Ik heb overigens bij aanbieder 2 en 3 ook nog de vraag uitstaan voor een offerte met micro-omvormers
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCxzLlm7nYvxQWNscQXnK77Hpfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjlwvpOdO1ljZDCYVfYIw9JT.jpg?f=fotoalbum_large

De schoorsteen gaat er nog af, want die lekt... Maar dat is een ander verhaal 😉
Beschikbare (dak)ruimte
Niet precies bekend, maar alle aanbieders geven aan dat er 10 panelen in portrait op passen. Update: en 12 in landscape
Schaduw
Hooguit wat op het paneel linksboven van de schoorsteen van de buren
Jaarverbruik
3600Kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Budget rond de €5000,-. Maar investeer graag voor de lange termijn, dus liever nu wat meer voor goede spullen en garanties.
Wie gaat het project uitvoeren
Leverancier
Bijhouden van data
App en integratie met Home Assistant
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZ43hxPLPccxW0_t7hvDdl_qQRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xuDzNjUi6js31QN7Vl0qopUr.png?f=fotoalbum_large

Prijzen zijn all-in, dus incl. installatie en alle toebehoren.
Regio
Brabant, regio Den Bosch/Tilburg

[ Voor 5% gewijzigd door Masterkev op 17-11-2021 18:31 . Reden: Nieuwe offertes binnen ]

Alle reacties

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:49
Ikzelf heb een (serie) SMA omvormer en kan je uit eigen ervaring vertellen dat die niet hoorbaar is.
Je hebt idd een prachtig dak op zuid, ideaal voor een serieel systeem.
SMA en andere serie omvormers bieden geen 25 jaar garantie, maar zijn veel goedkoper en als er iets aan de hand is kan je die eventueel zelf vervangen. Je hoeft niet het dak op en er zijn vrijwel geen aanbieders die garant stellen dat ze na 10-20 jaar een defecte micro omvormer vervangen zonder voorrijkosten en arbeidsloon.

*Omvormer hangt hier in de garage, opstart klikken ‘s ochtendsvroeg vallen daardoor niet op. *

[ Voor 9% gewijzigd door Dat_Doc op 25-10-2021 20:08 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
Ik heb een oudere Goodwe gehad (3000-NS, uit 2016) en die heb ik vervangen vanwege het geluid. Hij hing bij mij op zolder, bereikbaar via open trap. Zodra hij eenmaal begonnen was met produceren was hij stil, maar het was voornamelijk rond de ochtend- en avondschemering dat hij soms erg lang: *klik, klikklak, klik* deed. Kon soms wel 15-30 min. duren waarbij hij elke +/- 2 min. dat riedeltje (opstarten, te weinig licht, weer uit) doorliep.
In de zomer begon dat soms al om 5:00 's ochtends en werd ik er wel eens wakker van :/ Heb nu een 3000XS opgehangen en die doet maar één keer klikken en dan hoor ik hem niet meer. De klik die hij maakt is ook een stuk stiller, ben er nog niet weer wakker door geworden. Bij m'n ouders hangt een D-NS en die klikt volgens mij ook maar één keer.

Heb je niet een berging o.i.d. waar de omvormer kan komen? Ik zie wel eens dat ze een grijze elektrabuis vanaf het dak achter de regenpijp langs doen. Meestal is dat voor de 230V aanvoer gok ik, maar ik zie niet in waarom de omvormer niet elders in huis kan hangen. Met micro-omvormers maak je het in deze situatie onnodig duur naar mijn idee.

Over garantie gesproken trouwens: ik heb voor die 3000XS nog geen €150 betaald via Marktplaats. Lange garantie is voor mij niet zo spannend, het is toch maar de vraag of de fabrikant tegen die tijd nog bestaat.

Oja en bij een serieel systeem is er één omvormer die stuk kan gaan, maar bij micro-omvormers zijn er 10 stuks in jouw geval die stuk kunnen. Vervangen van omvormer hoef je het dak niet voor op, micro-omvormers wel. Het heeft allemaal z'n voors en tegens...

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 25-10-2021 20:39 ]

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:02
Wat me vooral opvalt is dat vrijwel alle offertes boven de 1 euro per Wp ex BTW zitten. Dat is echt wel fors voor zo'n simpele opstelling

Hier heb ik ook 2*5 panelen liggen, destijds door Solar Bouwmarkt laten doen. Dat was destijds een van de voordeligere, maar er zijn er zeker meer die redelijke prijzen hanteren.

Als ik dan even de opstelling die je nu voor ogen hebt bij elkaar klik krijg ik onderstaande. Dan zit je dus ex BTW op minder dan 0,80 euro per Wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dn2FYQqZIlV_ft95uqbFKVs6Oq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtawbtaC5HHAAH7hTWzv4yu6.jpg?f=fotoalbum_large

Juist vanwege het makkelijk kunnen vervangen zijn string omvormers handig. Die kan je zoals @ThinkPad zegt zo omwisselen.

[ Voor 6% gewijzigd door Heronimo op 25-10-2021 20:26 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier is het geluid van een growatt x versie
OmeJoyo in "Growatt omvormer maakt geluid"

Een SMA lees je uit in home assistant zonder cloudoplossing.
Ook die klikt in de ochtend (om 6 uur in de zomer), maar dat doet elke stringomvormer. (dof klikje)
Meer storend is zoemend of hoog piepend geluid, en daar heeft SMA geen last van.

Rec is niet verkeerd (ook qua garantie niet), maar ze hebben ook iets goedkopere panelen, de twinpeak4
https://www.photovoltaik4all.de/tec-solar
3650 Wp op een 3680 watt (3.6 kW) omvormer is prima. Dat kan dan nog op een 3-fase aansluiting met een 1-fase omvormer.

Echt duur hoeft het niet te zijn allemaal
https://www.sun-solar.nl/...e-2870-incl-btw-sunsolar/
(ze kunnen ook SMA leveren als je er om vraagt)

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-10-2021 20:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Masterkev
ThinkPadd schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:05:
Heb je niet een berging o.i.d. waar de omvormer kan komen? Ik zie wel eens dat ze een grijze elektrabuis vanaf het dak achter de regenpijp langs doen. Meestal is dat voor de 230V aanvoer gok ik, maar ik zie niet in waarom de omvormer niet elders in huis kan hangen. Met micro-omvormers maak je het in deze situatie onnodig duur naar mijn idee.
Nee, dan zou hij naar de bijkeuken moeten. Maar dat zit in de aanbouw aan de achterkant van het huis en de panelen komen aan de voorkant.
Oja en bij een serieel systeem is er één omvormer die stuk kan gaan, maar bij micro-omvormers zijn er 10 stuks in jouw geval die stuk kunnen. Vervangen van omvormer hoef je het dak niet voor op, micro-omvormers wel. Het heeft allemaal z'n voors en tegens...
Ja, da's ook weer waar. Goed punt!
Hier ben ik dus bang voor! Dat wil ik echt niet hebben en is ook funest voor de WAF 😂
AUijtdehaag schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:32:
Rec is niet verkeerd (ook qua garantie niet), maar ze hebben ook iets goedkopere panelen, de twinpeak4
Heb ik ook nog naar gekeken. Mijn voorkeur ging naar de Alpha serie door de relatief hoge rendementsgarantie na 25 jaar van 92%

• ThinkPad
DC-kabels over de nok heen en zo naar de bijkeuken toe via de achtergevel?

M’n ouders slapen ook op zolder, daar hebben ze de kabels ook over de nok heen gevoerd naar een verdieping lager aan de andere kant van het huis.

Lange DC-kabels kost zelfs minder efficiëntie dan lange AC-kabels: https://fritts.nl/omvorme...elen-of-bij-de-meterkast/

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 25-10-2021 22:03 ]

• Dat_Doc
Waar zit de meterkast? Toevallig vlakbij de bijkeuken?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik heb mijn SMA de afgelopen 9 jaar niet gehoord. Die hangt naast de CV-ketel en mechanische ventilatie box op zolder met een open verbinding naar het trapgat.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 06:57
Ik heb een Omnik en een SMA, maar beide zijn eigenlijk stil. Ja, als ze inschakelen doen ze een keer klik. Op het dak zo min mogelijk actieve componenten is het beste, en het goedkoopste.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als die klik echt een probleem is, kun je er ook nog voor kiezen om de omvormer pas later aan te laten gaan, bijvoorbeeld door een relais tussen de 230V aansluiting te zetten en die met een schakelklok te schakelen. (natuurlijk wel een relais nemen dat dat vermogen aan kan)

Dat kleine beetje opbrengst dat je dan in de ochtend mist valt ook wel mee.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
REC alpha voor 1.22 de Wp? Not bad! Met zo'n aanbieder kun je verder.
Beetje jammer om A+ merk panelen op een C merk omvormer te hangen... maar het is qua prijs niet verkeerd.

Vraag eens om Twinpeak 4 op SMA; nog steeds 87% garantie, en de REC garantie telt ook echt...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:41
Ik heb een oudere Goodwe gehad (3000-NS, uit 2016) en die heb ik vervangen vanwege het geluid. Hij hing bij mij op zolder, bereikbaar via open trap. Zodra hij eenmaal begonnen was met produceren was hij stil, maar het was voornamelijk rond de ochtend- en avondschemering dat hij soms erg lang: *klik, klikklak, klik* deed. Kon soms wel 15-30 min. duren waarbij hij elke +/- 2 min. dat riedeltje (opstarten, te weinig licht, weer uit) doorliep.
In de zomer begon dat soms al om 5:00 's ochtends en werd ik er wel eens wakker van :/ Heb nu een 3000XS opgehangen en die doet maar één keer klikken en dan hoor ik hem niet meer. De klik die hij maakt is ook een stuk stiller, ben er nog niet weer wakker door geworden. Bij m'n ouders hangt een D-NS en die klikt volgens mij ook maar één keer.

Over garantie gesproken trouwens: ik heb voor die 3000XS nog geen €150 betaald via Marktplaats. Lange garantie is voor mij niet zo spannend, het is toch maar de vraag of de fabrikant tegen die tijd nog bestaat.

Phoe nuttige tip. Hoe houden die dingen zich bij lage temperaturen? (Heb zelf een garage die wel aan de woning vastzit maar zonder deur. Heb al gemerkt dat ik die in de winter actief moet verwarmen om te voorkomen dat het daar gaat vriezen).

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Aiolos schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:07:
Als die klik echt een probleem is, kun je er ook nog voor kiezen om de omvormer pas later aan te laten gaan, bijvoorbeeld door een relais tussen de 230V aansluiting te zetten en die met een schakelklok te schakelen. (natuurlijk wel een relais nemen dat dat vermogen aan kan)

Dat kleine beetje opbrengst dat je dan in de ochtend mist valt ook wel mee.
Dat geeft weer ideeen.
De SMA kan je sturen via modbus en dus ook op een tijd laten aanspringen via vermogensbeheer. Een keer testen of die dan nog klik klak doet op zondag ochtend.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2021 02:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:40

fxs81

Julianadorp

Hier een Goodwe 3000D-NS op zolder hangen, heb hem 1 keer gehoord en dat is bij in bedrijf stellen. Klonk een beetje alsof je een lichtschakelaar bediend. We liggen in de slaapkamer eronder maar hoor hem nooit.
Ik zou ook voor de string omvormer gaan.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• ThinkPad
sdk1985 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 00:20:
[...]

Phoe nuttige tip. Hoe houden die dingen zich bij lage temperaturen? (Heb zelf een garage die wel aan de woning vastzit maar zonder deur. Heb al gemerkt dat ik die in de winter actief moet verwarmen om te voorkomen dat het daar gaat vriezen).
Ik heb de datasheet van de GW3600D-NS uit de topicstart even opgezocht, hij mag in een omgeving hangen van -20°C tot +60°C. De meeste omvormers (incl. deze) zijn ook IP65, dus mag volgens mij ook buiten als hij maar niet in de directe regen hangt (dakje erboven). In de zomer is een koelere plek wel wenselijk, op een zolder kan het erg warm worden en dat gaat ten koste van de efficiëntie.
fxs81 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 02:42:
Hier een Goodwe 3000D-NS op zolder hangen, heb hem 1 keer gehoord en dat is bij in bedrijf stellen. Klonk een beetje alsof je een lichtschakelaar bediend. We liggen in de slaapkamer eronder maar hoor hem nooit.
Ik zou ook voor de string omvormer gaan.
Ja de nieuwere modellen Goodwe zijn volgens mij prima, ik hoor m'n ouders ook niet over de D-NS die bij hun hangt. In mijn geval ging het om een omvormer van 5 jaar oud. De XS-serie die ik nu heb opgehangen is ook veel stiller. Was meer om aan te geven dat TS er niet klakkeloos vanuit moet gaan dat elke omvormer per definitie muisstil is. Maar zoals inmiddels is gepost zijn er ook genoeg stille omvormers, dus om voor het geluid micro-omvormers te nemen is dan een beetje overkill...

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 26-10-2021 07:53 ]

• Theo
  • Laatst online: 23:04

Theo

moederbord

De oudere SMA omvormer willen nog wel eens hoorbaar zijn als je er naast staat wanneer deze voorzien zijn van een transformator (en daarmee loodzwaar zijn!). Ik heb twee omvormers hangen, de SMA met transformator die hoor je inderdaad. Echter hangt deze in de bijkeuken en hoor je 'm enkel in de bijkeuken. De andere omvormer is transformatorloos (en ook een stuk lichter qua gewicht) en is stil. Misschien dat deze 's ochtends en in de avond een klikje laat horen, maar dat heb ik in de afgelopen jaren iig niet gehoord.

Mijn advies: Geen omvormers/electronica plaatsen waar je niet bij kunt. Plaats lekker één omvormer binnen en hang daar je string aan. Kost een stuk minder in aanschaf, en kost je en heleboel minder moeite wanneer je ooit je omvormer moet vervangen.

Heb je trouwens ook gekeken naar de optie om een aantal panelen op je dakkapel te plaatsen? Of zijn de huidige aantal panelen voldoende?

7400 Wp op het dak

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 06:57
Theo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:17:
De oudere SMA omvormer willen nog wel eens hoorbaar zijn als je er naast staat wanneer deze voorzien zijn van een transformator (en daarmee loodzwaar zijn!). Ik heb twee omvormers hangen, de SMA met transformator die hoor je inderdaad. Echter hangt deze in de bijkeuken en hoor je 'm enkel in de bijkeuken. De andere omvormer is transformatorloos (en ook een stuk lichter qua gewicht) en is stil. Misschien dat deze 's ochtends en in de avond een klikje laat horen, maar dat heb ik in de afgelopen jaren iig niet gehoord.

Mijn advies: Geen omvormers/electronica plaatsen waar je niet bij kunt. Plaats lekker één omvormer binnen en hang daar je string aan. Kost een stuk minder in aanschaf, en kost je en heleboel minder moeite wanneer je ooit je omvormer moet vervangen.

Heb je trouwens ook gekeken naar de optie om een aantal panelen op je dakkapel te plaatsen? Of zijn de huidige aantal panelen voldoende?
Het zijn grote 400 watt panelen, dus ten opzichte van het verbruik moet het voldoende zijn.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Heronimo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:25:
Wat me vooral opvalt is dat vrijwel alle offertes boven de 1 euro per Wp ex BTW zitten. Dat is echt wel fors voor zo'n simpele opstelling

Hier heb ik ook 2*5 panelen liggen, destijds door Solar Bouwmarkt laten doen. Dat was destijds een van de voordeligere, maar er zijn er zeker meer die redelijke prijzen hanteren.

Als ik dan even de opstelling die je nu voor ogen hebt bij elkaar klik krijg ik onderstaande. Dan zit je dus ex BTW op minder dan 0,80 euro per Wp.
[Afbeelding]

Juist vanwege het makkelijk kunnen vervangen zijn string omvormers handig. Die kan je zoals @ThinkPad zegt zo omwisselen.
Valt me op dat die omvormer 1 fase is terwijl TS aangeeft 3x25A te hebben. Maakt dat nog uit eigenlijk?

• Ronald
@sOid Waarom zou dat uitmaken? een 4kW omvormer kan toch ook op een 1x25 aansluiting?
(Antwoord: nee, meter saldeert intern levering/afname over verschillende fasen)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:28:
@sOid Waarom zou dat uitmaken? een 4kW omvormer kan toch ook op een 1x25 aansluiting?
(Antwoord: nee, meter saldeert intern levering/afname over verschillende fasen)
Ah op die manier. Ja ik weet niet zo veel van deze materie, vandaar de vraag. Ik dacht dat de opgewekte stroom door een 1 fase-omvormer dan maar ook aan 1 fase kon leveren. Maar dat wordt dus op een andere manier geregeld :)

Dus 3 fase-omvormers zijn alleen nuttig voor echt grote installaties?

• Ronald
@sOid Boven 4kW een overweging afhankelijk van omstandigheden (netspanning bijvoorbeeld)... Daaronder meestal niet, tenzij heel extreem. 3 fase spul is duurder...

• Masterkev
Thnx allemaal, nuttige tips. Ik had met name niet gedacht aan de arbeidskosten voor het vervangen van mini-omvormers binnen de productgarantie.

Ik ga dus voor een serieel systeem met een omvormer ergens binnen en even goed op zoek naar de stilste omvormer.

Nu de vraag, welk paneel? Hoe verhouden zich de Jinko panelen (Tiger serie) met de REC Alpha? Of is dat echt appels met peren vergelijken?

• Ronald
@Masterkev houdt je van vloeken in de kerk?

Het prestatie verschil tussen A+ panelen en B is stiekem niet heel groot. Dus met de hogere te verwachten degradatie van een Jinko (en dat is nog de vraag, hele oude systemen lijken veel beter dan degradatiegarantie te presteren) verdien je gewoon sneller terug; en houdt je geld over voor meeeeeer panelen... En dan win je snel van een Alpha.

Maar er was een reden dan ik suggereerde om naar Twinpeak 4 te kijken. Die moeten niet veel verschillen in prijs ten opzichte van de Jinko.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:37
Zijn mijn zorgen terecht? Hoeveel geluid maakt een omvormer?
Nou, hij draait alleen als de zon schijnt, niet als je slaapt. Dit kan een laag volume storende huummm zijn (Growatt).

En wat is product- en installatiegarantie waard?
Wel iets, heb je ten minste een contact punt voor vragen.

[ Voor 18% gewijzigd door Harm_H op 26-10-2021 12:11 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:31
Ronald schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:10:
@sOid Boven 4kW een overweging afhankelijk van omstandigheden (netspanning bijvoorbeeld)... Daaronder meestal niet, tenzij heel extreem. 3 fase spul is duurder...
Met het oog op de congestieproblemen overal en nergens (netcapaciteit tekort) is het aan te raden om toch voor 3 fase te gaan bij systemen van 4kW en hoger ookal is het ietsje duurder.
In plaats met 4KW (rond de 18-20A) op 1 fase terug te drukken op het net, lever je op 3 fasen maar enkele amperes terug.
Ja, dat is probleem van de netbeheerder, totdat de buren in de wijk allen ditzelfde denken en de spanning te hoog wordt en terugleveren niet meer lukt (worst case, maar toch...)

• NotoriousBAS
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11 22:02
Geluid: Ik heb een Growatt en ben er net bij gaan staan en dan hoor je hem zachtjes. In een andere kamer met de deuren open niet. Wel 's morgens bij het opstarten 3 korte klikjes maar niet zo dat je er wakker van wordt.

Aanbieding: heb ik te weinig kijk op de huidige markt, ik heb 5 jaar geleden met een gezamelijke inkoop van Vereniging eigen huis meegedaan. Die hadden toen de beste aanbieding voor mij, dus daar zou ik ook eens informeren.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Harm_H schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:08:
Zijn mijn zorgen terecht? Hoeveel geluid maakt een omvormer?
Nou, hij draait alleen als de zon schijnt, niet als je slaapt. Dit kan een laag volume storende huummm zijn (Growatt).
In de zomer gaat die omvormer al best vroeg aan hoor, dan slaap je nog wel eens. En dat aan en uit schakelen kan dan net het probleem zijn.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
NotoriousBAS schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:26:
Geluid: Ik heb een Growatt en ben er net bij gaan staan en dan hoor je hem zachtjes. In een andere kamer met de deuren open niet. Wel 's morgens bij het opstarten 3 korte klikjes maar niet zo dat je er wakker van wordt.

Aanbieding: heb ik te weinig kijk op de huidige markt, ik heb 5 jaar geleden met een gezamelijke inkoop van Vereniging eigen huis meegedaan. Die hadden toen de beste aanbieding voor mij, dus daar zou ik ook eens informeren.
Ik heb hetzelfde gedaan, via eigenhuis collectieve inkoop. Panelen zijn geplaatst in begin maart 2020, koste destijds ruim 3300 incl. btw. Dus het heeft ongeveer 2800 gekost. Daarvoor heb ik destijds 9*325 WP panelen gekregen + Growatt 3000MTL-S omvormer (oorspronkelijk zou ik 315 wp panelen krijgen maar die waren niet leverbaar door Corona, dus kreeg ik een gratis upgrade :Y) .

De collectieve inkoop kwam het goedkoopste eruit voor mij... je kunt je nog inschrijven voor die van dit jaar deadline is ergens in november. Plaatsing begin volgend jaar... dus op tijd voor het mooie weer :)

Overigens; Mijn omvormer hangt ook op de zolder, ik merk niets van klik geluiden, ook al slaap ik met alle deuren open... (En ik slaap als het even kan lekker uit)

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-11 16:52
Hier hetzelfde als hierboven. Ik zou 13 panelen kwijt kunnen op mijn dak. Los opgevraagde offertes kwamen rond de €4500 ex BTW uit. Via het VEH collectief kwam een van dezelfde bedrijven met €3800. €700 lager dus. Dat was voor 13x355wp Longi panelen en een Goodwe 4200D-NS omvormer.

Bij installatie bleek dat de bovenste twee panelen niet te passen en gingen er dus 11 panelen op. Dat kostte me €3300 ex BTW. De groepenkast moest nog vervangen worden (had nog draaistoppen) à €800 ex. BTW. Dit was zomer 2021.

Ik kan de VEH collectieve inkoop dus van harte aanbevelen. Ik hoop wel dat ze dit jaar wat hoger wattage panelen hebben. Vorig jaar was het standaard 325wp en kon je met iets bijbetalen naar 355wp.

• Masterkev
Ronald schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:24:
@Masterkev houdt je van vloeken in de kerk?

Het prestatie verschil tussen A+ panelen en B is stiekem niet heel groot. Dus met de hogere te verwachten degradatie van een Jinko (en dat is nog de vraag, hele oude systemen lijken veel beter dan degradatiegarantie te presteren) verdien je gewoon sneller terug; en houdt je geld over voor meeeeeer panelen... En dan win je snel van een Alpha.

Maar er was een reden dan ik suggereerde om naar Twinpeak 4 te kijken. Die moeten niet veel verschillen in prijs ten opzichte van de Jinko.
Zal de prijs van de Twinpeak eens opvragen inderdaad. Maar is de offerte van aanbieder 3 overall interessant qua prijs/kwaliteit?
NotoriousBAS schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:26:
Ik ben door dit topic een beetje huiverig geworden voor de Growatt > OmeJoyo in "Growatt omvormer maakt geluid".

Heb jij een 1- of 3-fase omvormer?
hjkv schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:49:
Ik kan de VEH collectieve inkoop dus van harte aanbevelen. Ik hoop wel dat ze dit jaar wat hoger wattage panelen hebben. Vorig jaar was het standaard 325wp en kon je met iets bijbetalen naar 355wp.
Goede tip, thnx! Ik heb me aangemeld!

• Ronald
Masterkev schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:38:
[...]

Zal de prijs van de Twinpeak eens opvragen inderdaad. Maar is de offerte van aanbieder 3 overall interessant qua prijs/kwaliteit?
Jahoor, ik heb zelf 20 Jinko's liggen, denk niet dat ik er te negatief over moet zijn.
Prijsniveau is redelijk okay,

• Masterkev
Oké, om de keuzestress compleet te maken; Gisteren is er een installateur langs geweest (was de eerste die echt langskwam overigens). Hem viel op dat er in de namiddag toch wat schaduw van de bomen aan de overkant op het dak viel, al gaf hij toe dat het marginaal was.

Zijn advies was toch om een systeem met optimizers te pakken om het maximale rendement er uit te halen. Ik heb hem een offerte voor zowel serieel als parallel laten maken en het prijsverschil is €592. De vraag is of dat het waard is? Of werkt de bypass diode in het paneel hiervoor voldoende zoals hier aangegeven.

Qua kabeltraject zijn we uiteindelijk inderdaad uitgekomen op over de nok naar de bijkeuken en daar via een PV-verdeler op de wasmachine groep.

• Ronald
De klassieker... Hallo boom... mijn grote vriend...

Hoeveel uur, op welk deel van de dag, in welk deel vaan het jaar?
Optimizers maken van schaduw geen zon :-)
Iets meer van weinig is weinig.

• Dat_Doc
Als ik kijk naar de topic start is er alleen schaduw van de boom(en) laat in het jaar wanneer de zon laag staat, wel tussen 11 en 14, maar de extra kosten van optimizers zul je nooit gaan terug verdienen.

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-11 11:30
Als zelfs een installateur toegeeft dat de schaduw van een boom marginaal is, dan kun je er wel vanuit gaan dat je er vrijwel geen last van hebt. Ze verkopen namelijk dolgraag optimizers ;)

Werd het gebruik van optimizers door die partij echt geformuleerd als parallel? Want dat is niet juist. Als je voor een meerprijs van 600 euro een daadwerkelijk parallel systeem kunt krijgen (micro-omvormers) is dat juist wel een goeie deal.

[ Voor 18% gewijzigd door Jan1337 op 29-10-2021 13:12 ]

• sdk1985
  • Laatst online: 17:41
Masterkev schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:15:
Oké, om de keuzestress compleet te maken; Gisteren is er een installateur langs geweest (was de eerste die echt langskwam overigens). Hem viel op dat er in de namiddag toch wat schaduw van de bomen aan de overkant op het dak viel, al gaf hij toe dat het marginaal was.

Zijn advies was toch om een systeem met optimizers te pakken om het maximale rendement er uit te halen. Ik heb hem een offerte voor zowel serieel als parallel laten maken en het prijsverschil is €592. De vraag is of dat het waard is? Of werkt de bypass diode in het paneel hiervoor voldoende zoals hier aangegeven.

Qua kabeltraject zijn we uiteindelijk inderdaad uitgekomen op over de nok naar de bijkeuken en daar via een PV-verdeler op de wasmachine groep.
Probleem dat ik met dat artikel heb is dat het puur theoretisch is. Iemand had al een linkje geplaats naar deze video waarbij een mini beetje schaduw de boel 20% laat zakken. (Vermoedelijk door de inverter). Iemand met zonnepanelen zou dit op een zonnige dag eenvoudig kunnen testen door een uur een object bij een paneel te plaatsen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Masterkev
Oké, we zijn een aantal weken en offertes verder en aanbieder 5 heeft een heel nette offerte neergelegd (heb de topicstart bijgewerkt).

Zit nu nog te twijfelen of een REC Alpha de meerprijs waard is. Als ik terugreken naar de vermogensgarantie na 25 jaar van de Twinpeak 4 (86%) t.o.v. de Alpha (92%) over het vermogen op mijn dak dan zou ik €0,52 per Wp betalen voor de Alpha's. Wat denken jullie?

• ThinkPad
Blijf je überhaupt zolang in deze woning? Anders koop je die garantie voor een ander namelijk :P

• Masterkev
ThinkPadd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:52:
Blijf je überhaupt zolang in deze woning? Anders koop je die garantie voor een ander namelijk :P
Ja, goed punt! Voorlopig is er geen intentie om te verhuizen, maar zeg nooit nooit.

Maakt P-type (Twinpeak) of N-type cel(Alpha) of de temperatuurcoëfficiënt (Twinpeak: -0,34% / Alpha: -0,26%) nog uit in de keuze?

• Ronald
Dat is denk ik inderdaad netjes voor REC op SMA.
Ik denk dat de Twinpeak het op financieel rendement blijft winnen, al scheelt het niet veel omdat de Alpha offerte misschien nogg wel scherper is dan de Twinpeak.

Het gaat redelijk richting: Welk legplan oogt het beste ;)

• Masterkev
Ronald schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:46:
Het gaat redelijk richting: Welk legplan oogt het beste ;)
Dan zou symmetrie het toch winnen, dus de 3 rijen met 4 Twinpeaks per rij in landscape.

Andere vraag: bij half-cut cellen is natuurlijk het voordeel dat de bovenste helft kan blijven werken als de onderste helft in de schaduw ligt. Is een landscape opstelling in zo'n geval nadelig?

Nogmaals, ik heb niet veel schaduw hoor. Gisteren alles nog maar eens in Sunny Design gezet, incl. de bomen aan de overkant en vanaf eind oktober begint er wat schaduw van de bomen te komen tegen de namiddag. SD kwam met het volgende jaarlijkse procentuele schaduwvorming:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65_C1xaf5gDaaMfNYycpZcpBrJY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v7vUBSHKbSV8gbQM1tr7Idzj.png?f=user_large

[ Voor 1% gewijzigd door Masterkev op 19-11-2021 20:17 . Reden: typo ]

• Ronald
@Masterkev silicium wint het van dakpannen, gewoon zo doen *O*

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:50
uitleg over half cut cells.
YouTube: How half-cut solar cells work in shaded conditions.

[ Voor 62% gewijzigd door MijnCommentaar op 19-11-2021 21:25 ]

• Masterkev
Door de steeds opschuivende levertijd van de REC panelen heeft mijn installateur een alternatief geboden in 12 Winaico WST-370MGL panelen. Ook 25 jaar garantie en iets meer Wp, dus prima.

Inmiddels liggen de panelen een week op mijn dak en valt me op dat mijn SMA Sunny Boy 3.6 omvormer af lijkt te toppen op +/- 3Kw. Hij geeft wel aan dat de vermogensreductie niet actief is. Wat me ook opvalt is dat de installateur 2 strings heeft aangesloten op ingang A van de omvormer. Als ik dit simuleer in Sunny Design krijg ik een waarschuwing door een te hoge kortsluitstroom. De DC-stroom staat op 14.999 A waarbij 15A het maximale per MPTT-ingang is.

Zou dat de reden zijn van het aftoppen en moet in mijn installateur terugroepen? Of ben ik te ongeduldig en staat de zon nog niet hoog genoeg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YB_JOWQadD9hVpCHD7j5cRYuZq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2CmXNdJg5ASQVUePnmOfGHZP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdy5y43hhfEX1mv0C3a1ZWBBpTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iigep0DjPwJwE8YAVXmGC5s4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWeAM4fU8FK1c4S9xuR9_3KDvPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnNuyhZO7f5hkMbOVndjFp2Q.jpg?f=fotoalbum_large

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:38
Denk dat alles op 1 string zit die is gelimiteerd op 15Ampere?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Masterkev
ice-T106 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:42:
Denk dat alles op 1 string zit die is gelimiteerd op 15Ampere?
Er gaat wel 2x plus en 2x min vanaf het dak mijn omvormer in. Allebei op ingang A

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:38
Masterkev schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:44:
[...]

Er gaat wel 2x plus en 2x min vanaf het dak mijn omvormer in. Allebei op ingang A
Lijkt me niet goed. En je screenshot van Screenshot geeft in deze opstelling ook een waarschuwing. Waarom zitten ze beide op A?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Masterkev
ice-T106 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:02:
[...]
Waarom zitten ze beide op A?
Geen idee, de installateur heeft het zo aangesloten. Heel eerlijk weet ik ook niet waarom er voor 2 strings is gekozen, als ik in Sunny Design de 12 panelen op 1 string zet is er niks aan de hand.

Maar ik ben even op zoek naar wat er nu precies niet klopt, zodat ik een goede onderbouwing naar de installateur heb.

• Ronald
@Masterkev Foto van de aansluitingen graag...

• Masterkev
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSQufvQho7DCdNzxrs8e6hWKQxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6XFUIa93AgtoC1hYMswy5Sk.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
@Masterkev Stroom er af, 1 setje verplaatsen, stroom er op. Morgen niet aftoppen.

Even goed kijken wat een setje is...

PS: Prutswerk... Als je te lui bent om rode en zwarte kabel te gebruiken....

[ Voor 25% gewijzigd door Ronald op 10-03-2022 20:48 ]

• Masterkev
@Ronald Ik wil liever niet rommelen aan een installatie van een week oud. Dat laat ik liever aan de leverancier binnen garantie. En zouden 6 panelen per MPTT tracker wel werken?

• Ronald
Je draait nu op effectief 6 panelen ''per tracker"... althans... dat hoop ik... Maar 12 zou beter zijn... dan een plus en een min aan elkaar klikken om 1 lange string te maken.

Pagina: 1