Vraag over lastscheider(s) / werkschakelaars PV installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keukenboer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:19
Vragen aan de installateurs van PV-installatie met NEN 1010-2020 kennis onder jullie:

Ik laat een Growatt MIN3600TL-XH installeren. Deze zal op zolder geplaatst worden. De meterkast is op de begane grond. De omvormer heeft een DC switch.

1. Is deze (interne) DC-switch voldoende of dient er een separate DC lastscheider (werkschakelaar) in de buurt van de omvormer geïnstalleerd te worden?

2. Is aan de AC-zijde een aardlekautomaat voldoende als AC lastscheider of dient deze (separaat) in de buurt van de omvormer geïnstalleerd te worden?

Dus 2, 1 of geen (separate) lastscheiders (werkschakelaars) laten installeren?

Dank voor jullie expertise en reactie! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Keukenboer schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:41:
Vragen aan de installateurs van PV-installatie met NEN 1010-2020 kennis onder jullie:

Ik laat een Growatt MIN3600TL-XH installeren. Deze zal op zolder geplaatst worden. De meterkast is op de begane grond. De omvormer heeft een DC switch.

1. Is deze (interne) DC-switch voldoende of dient er een separate DC lastscheider (werkschakelaar) in de buurt van de omvormer geïnstalleerd te worden?

Een DC lastscheider is niet verplicht in Nederland

2. Is aan de AC-zijde een aardlekautomaat voldoende als AC lastscheider of dient deze (separaat) in de buurt van de omvormer geïnstalleerd te worden?

Een aardlek mag nooit als lastscheider gebruikt worden. Mits op de leiding geen andere gebruikers op de leiding zitten is de geeigende plaats voor een lastscheider in de meterkast, wel zo makkelijk voor de brandweer. Wel een stickertje plaatsen

Dus 2, 1 of geen (separate) lastscheiders (werkschakelaars) laten installeren?

Dank voor jullie expertise en reactie! _/-\o_

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-06 22:44

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Keukenboer Ik zie dat je de aardlekautomaat benoemt en niet een aardlek zoals @ds23man interpreteert. Ik ga er van uit dat die in je meterkast komt en dat is in principe voldoende, maar volgens mij wordt het soms wel gewaardeerd als deze binnen het zicht van de omvormer zit. Daardoor weet je zeker dat niemand stiekem de spanning er weer op zet ;)

Aan de andere kant kan je ook zeggen dat een meterkast al afsluitbaar moet zijn, dus als je dan de sleutel meeneemt als iemand aan de omvormer klust zit je ook best prima :) Volgens mij is er verder geen verplichting voor beiden.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)