Aan het kijken voor een receiver; paar vragen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 10:39
Beste mensen,

Eindelijk wil ik wel eens wat leuks "qua geluid" en dan in delen als het ware; beginnende met een receiver.
Wilde eigenlijk een soundbar, maar met een receiver die gewoon de speakers bedient die hier al hangen, ben ik er ook.

Maar daaruit komt gelijk de eerste vraag; ik vind het bloedirritant om twee afstandsbedieningen te gebruiken.
Nu zijn er receivers (met mijn bescheiden kennis) dat ik weet die aan gaan met het signaal van de tv (alleen via hdmi dan?) en het geluid ook harder en zachter zetten met de ab van de tv.
Klopt dat?
En zo ja; hoe heet zo'n functie? Ik zoek me suf, maar zie niet iets waaraan ik dat vrij vlot af kan leiden.

Dan de aan te sluiten speakers; mijne zijn 4 Ohm en op bijna alle receivers die ik tegen kom, staat "8 - 16 Ohm".
Nouja, dan ook maar kijken voor wat mooie pilaarspeakers, die zullen dat wel hebben daar alle serieuzere receivers 8 tot 16 zijn.
Nu komt het; ik ben nog geen pilaarspeaker tegen gekomen die niet 4 Ohm was! (Tikkie overdreven, 1 of 2)

Mis ik nu iets, snap ik het niet? Dit kan toch niet?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:10
ik denk dat je dit bedoelt: https://www.coolblue.nl/advies/wat-is-hdmi-arc.html
Als je wat beter zoekt vind je veel speakers (pilaar of anders) die 8 ohm zijn
https://tweakers.net/spea...npsdL7l3ujCcGLOEwsqMIeu8X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:09

FeaR

In GoT we trust

Interceptor101 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:37:
En zo ja; hoe heet zo'n functie? Ik zoek me suf, maar zie niet iets waaraan ik dat vrij vlot af kan leiden.
Het protocol wat dit mogelijk maakt heet HDMI CEC. Nadeel is dat elke fabrikant hier een eigen naam aan geeft. Ik durf te stellen dat elke receiver die functie ondertussen heeft. Naast de naam is ook de implementatie vrij. Het wil dus niet zeggen dat alle apparatuur compatible is.
Nu komt het; ik ben nog geen pilaarspeaker tegen gekomen die niet 4 Ohm was! (Tikkie overdreven, 1 of 2)Mis ik nu iets, snap ik het niet? Dit kan toch niet?
Welke speakers heb je gezien dan van 1 of 2 Ohm? Dat is echt heel exotisch. Met normale situaties (dus geen volume huisfeest) en de hedendaagse speakers hoef je niet op de weerstand van de speakers te letten. Echter is 1 of 2 Ohm dus heel apart aangezien het het merendeel van de speakers die ik ken 4 Ohm of hoger is en het merendeel daarvan is weer 6-8 Ohm.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 25-10-2021 17:59 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Bedankt mensen!

Dat stukje van "wat is hdmi" enzo had ik gelezen, maar er staat in dat het beide kanten op werkt en dat is heel wat anders dan dat je receiver INSCHAKELT op commando, of het geluid met de "master" mee harder en zachter gaat.

Mijn eigen speakers zijn 4 Ohm, niet 1 of 2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10 09:33
HDMI cec is in theorie fijn, in de praktijk werkt het soms goed, vaker minder betrouwbaar. Dit is afhankelijk van je versterker en tv en welke firmware en andere apparaten aan je versterker hangen. Ook wil je soms wel dat je versterker aanblijft. Bijvoorbeeld als er een Chromecast aanhangt waar je geluid naar toe streamt. Je wil je tv dan uitzetten, maar je versterker niet. Om deze redenen gebruik ik in mijn setup een Logitech harmony afstandsbediening en staat de hdmi cec wel aan voor volumeregeling en om de versterker aan te zetten, maar niet om hem uit te zetten. Hoe (en of) je dit kan regelen is weer afhankelijk van je toestellen en is bijna onmogelijk om op voorhand te weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Interceptor101 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:10:
Bedankt mensen!

Dat stukje van "wat is hdmi" enzo had ik gelezen, maar er staat in dat het beide kanten op werkt en dat is heel wat anders dan dat je receiver INSCHAKELT op commando, of het geluid met de "master" mee harder en zachter gaat.

Mijn eigen speakers zijn 4 Ohm, niet 1 of 2 ;)
Dat kun je meestal instellen, beetje situatie en apparaat afhankelijk.
Welke speakers heb je nu? Merk en type, dus niet in ohm ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Mijn huidige speakers zaten/zitten aan zo'n home cinema setje van JVC, maar achterop de speaker staat: 'SP-THG51F"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Interceptor101 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:12:
Mijn huidige speakers zaten/zitten aan zo'n home cinema setje van JVC, maar achterop de speaker staat: 'SP-THG51F"
Ah ja. Van die prut in een melkpakje speakertjes en een passieve subwoofer. Die sub ga je niet kunnen gebruiken icm een nieuwe receiver (die verwacht een actieve sub). En zonder hou je geen fatsoenlijk geluid over; dat wat zich nu subwoofer noemt neemt ongetwijfeld ook een stukje middentonen voor zijn rekening.

Dus hate to bust your bubble,maar hergebruik van je speakers is eigenlijk geen optie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:41

DjVe

Hatsaflats!

The Eagle schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:37:
[...]

Ah ja. Van die prut in een melkpakje speakertjes en een passieve subwoofer. Die sub ga je niet kunnen gebruiken icm een nieuwe receiver (die verwacht een actieve sub). En zonder hou je geen fatsoenlijk geluid over; dat wat zich nu subwoofer noemt neemt ongetwijfeld ook een stukje middentonen voor zijn rekening.

Dus hate to bust your bubble,maar hergebruik van je speakers is eigenlijk geen optie.
Er zijn ook receivers beschikbaar die naast een actieve ook een passieve sub kunnen aansturen. De Pioneer S520D of het Onkyo equivalent daarvan zijn dan een prima (betaalbare) keuze. Als TS later zijn speakers nog eens wil upgraden, dan blijft deze receiver ook bruikbaar.
Pagina: 1