Hoi
In januari start ik met een opleiding software development om mijn carrière een nieuwe wending te geven en hiervoor heb ik een nieuwe laptop nodig. Ik zou deze de komende weken willen aankopen, eventueel met een goede black friday korting.
Wat ga je met je laptop doen?
Algemeen studiewerk (office, ...), programmeren, streaming. Een gaming-laptop is niet nodig.
Wat is je budget?
max 1200 euro, maar wil liever onder de 1000 blijven.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, moet mee naar school en stage. Hierdoor graag een neutraal uiterlijk.
Batterijduur vind ik daardoor ook erg belangrijk! (gebruik momenteel een MSI GS66 en deze houdt het amper 4 uur uit).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb lang met 13" laptops gewerkt en nu sinds enige tijd een 15,6". Voor school en algemeen thuiswerk lijkt een 14" de gulde middenweg, ook rekening houdend met het budget. Liefst een zo goed mogelijke bouwkwaliteit (metalen behuizing is een pro) en een zo goed mogelijk scherm. Enige uitbreidbaarheid (RAM) is zeker mooi meegenomen, maar bijna onbestaande in deze categorie.
Ik ben van België, dus graag een azerty toetsenbord
School heeft volgende vereisten:
Processor |
Intel processoren | i7 processor, vanaf quad core (4 kernen) die virtualisatie ondersteunt (i7‐8*** voor 8e generatie of i7‐9*** voor 9e generatie). Voor Intel processoren verwachten we VT‐x, optioneel VT‐d (dit kan je hier nakijken.
AMD processoren | Ryzen 7 processor, we verwachten AMD‐V, optioneel AMD‐Vi (dit kan je hier nakijken.
Besturingssysteem | Windows of Mac OS
Geheugen | min 16 GB RAM
Opslag | 512 GB SSD
Netwerkconnectie | Ethernet + wireless
Ik heb zelf onderstaande laptops op het oog:
Ik ben geen fan van ASUS, dus de vivobooks en zenbooks heb ik niet meegenomen.
De MSI Modern springt er qua uitbreidbaarheid wel boven uit, maar heeft dan weer een slecht scherm en -een voor mij- storend wit MSI logo op de bovenkant.
De Acer Swift is een favoriet in de BBG, maar heeft ook een slecht scherm.
De Lenovo Yoga Slim 7 is ook een favoriet in de BBG. Deze heeft wel de mindere i7 1165G7 in vergelijking met enkele Ryzen processors en zit aan de bovenkant van mijn budget.
Naast de tweakers vergelijkingstool heb ik ook de volgende laptops opgezocht:
- Lenovo Ideapad 5 pro, R7 5800U, 950 euro.
RAM niet uitbreidbaar, wel erg goed scherm met een 16:10 verhouding en goede R7.
- Lenovo Thinkbook 14G2, i7 1165G7, 980 euro
Mindere processor en minder scherm (45% NTSC en maar 250 nits), maar wel 1 RAM slot uitbreidbaar.
Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze laptops. Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer
.
Ik sta op zich wel open voor alle aanbevelingen. Indien er bijvoorbeeld een super goede 15,6" is die ik over het hoofd heb gezien, wil ik deze ook wel in overweging nemen.
Droomlaptop is een xps 15 btw, maar die zijn belachelijk duur
In januari start ik met een opleiding software development om mijn carrière een nieuwe wending te geven en hiervoor heb ik een nieuwe laptop nodig. Ik zou deze de komende weken willen aankopen, eventueel met een goede black friday korting.
Wat ga je met je laptop doen?
Algemeen studiewerk (office, ...), programmeren, streaming. Een gaming-laptop is niet nodig.
Wat is je budget?
max 1200 euro, maar wil liever onder de 1000 blijven.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, moet mee naar school en stage. Hierdoor graag een neutraal uiterlijk.
Batterijduur vind ik daardoor ook erg belangrijk! (gebruik momenteel een MSI GS66 en deze houdt het amper 4 uur uit).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb lang met 13" laptops gewerkt en nu sinds enige tijd een 15,6". Voor school en algemeen thuiswerk lijkt een 14" de gulde middenweg, ook rekening houdend met het budget. Liefst een zo goed mogelijke bouwkwaliteit (metalen behuizing is een pro) en een zo goed mogelijk scherm. Enige uitbreidbaarheid (RAM) is zeker mooi meegenomen, maar bijna onbestaande in deze categorie.
Ik ben van België, dus graag een azerty toetsenbord
School heeft volgende vereisten:
Processor |
Intel processoren | i7 processor, vanaf quad core (4 kernen) die virtualisatie ondersteunt (i7‐8*** voor 8e generatie of i7‐9*** voor 9e generatie). Voor Intel processoren verwachten we VT‐x, optioneel VT‐d (dit kan je hier nakijken.
AMD processoren | Ryzen 7 processor, we verwachten AMD‐V, optioneel AMD‐Vi (dit kan je hier nakijken.
Besturingssysteem | Windows of Mac OS
Geheugen | min 16 GB RAM
Opslag | 512 GB SSD
Netwerkconnectie | Ethernet + wireless
Ik heb zelf onderstaande laptops op het oog:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Laptops | Acer Swift 3 SF314-42-R4T6 (Azerty toetsenbord) | € 869,01 | € 869,01 |
1 | Laptops | Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ITL5 (82FX003PMB, Azerty toetsenbord) | € 1.149,- | € 1.149,- |
1 | Laptops | MSI Modern 14 B4MW-044BE (Azerty toetsenbord) | € 879,- | € 879,- |
Totaal | € 2.897,01 |
Ik ben geen fan van ASUS, dus de vivobooks en zenbooks heb ik niet meegenomen.
De MSI Modern springt er qua uitbreidbaarheid wel boven uit, maar heeft dan weer een slecht scherm en -een voor mij- storend wit MSI logo op de bovenkant.
De Acer Swift is een favoriet in de BBG, maar heeft ook een slecht scherm.
De Lenovo Yoga Slim 7 is ook een favoriet in de BBG. Deze heeft wel de mindere i7 1165G7 in vergelijking met enkele Ryzen processors en zit aan de bovenkant van mijn budget.
Naast de tweakers vergelijkingstool heb ik ook de volgende laptops opgezocht:
- Lenovo Ideapad 5 pro, R7 5800U, 950 euro.
RAM niet uitbreidbaar, wel erg goed scherm met een 16:10 verhouding en goede R7.
- Lenovo Thinkbook 14G2, i7 1165G7, 980 euro
Mindere processor en minder scherm (45% NTSC en maar 250 nits), maar wel 1 RAM slot uitbreidbaar.
Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze laptops. Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer
Ik sta op zich wel open voor alle aanbevelingen. Indien er bijvoorbeeld een super goede 15,6" is die ik over het hoofd heb gezien, wil ik deze ook wel in overweging nemen.
Droomlaptop is een xps 15 btw, maar die zijn belachelijk duur