Studielaptop voor programmeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C11
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-05 15:22
Hoi

In januari start ik met een opleiding software development om mijn carrière een nieuwe wending te geven en hiervoor heb ik een nieuwe laptop nodig. Ik zou deze de komende weken willen aankopen, eventueel met een goede black friday korting.

Wat ga je met je laptop doen?
Algemeen studiewerk (office, ...), programmeren, streaming. Een gaming-laptop is niet nodig.

Wat is je budget?
max 1200 euro, maar wil liever onder de 1000 blijven.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, moet mee naar school en stage. Hierdoor graag een neutraal uiterlijk.
Batterijduur vind ik daardoor ook erg belangrijk! (gebruik momenteel een MSI GS66 en deze houdt het amper 4 uur uit).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb lang met 13" laptops gewerkt en nu sinds enige tijd een 15,6". Voor school en algemeen thuiswerk lijkt een 14" de gulde middenweg, ook rekening houdend met het budget. Liefst een zo goed mogelijke bouwkwaliteit (metalen behuizing is een pro) en een zo goed mogelijk scherm. Enige uitbreidbaarheid (RAM) is zeker mooi meegenomen, maar bijna onbestaande in deze categorie.
Ik ben van België, dus graag een azerty toetsenbord ;)

School heeft volgende vereisten:
Processor |
Intel processoren | i7 processor, vanaf quad core (4 kernen) die virtualisatie ondersteunt (i7‐8*** voor 8e generatie of i7‐9*** voor 9e generatie). Voor Intel processoren verwachten we VT‐x, optioneel VT‐d (dit kan je hier nakijken.
AMD processoren | Ryzen 7 processor, we verwachten AMD‐V, optioneel AMD‐Vi (dit kan je hier nakijken.
Besturingssysteem | Windows of Mac OS
Geheugen | min 16 GB RAM
Opslag | 512 GB SSD
Netwerkconnectie | Ethernet + wireless

Ik heb zelf onderstaande laptops op het oog:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsAcer Swift 3 SF314-42-R4T6 (Azerty toetsenbord)€ 869,01€ 869,01
1LaptopsLenovo Yoga Slim 7 Pro 14ITL5 (82FX003PMB, Azerty toetsenbord)€ 1.149,-€ 1.149,-
1LaptopsMSI Modern 14 B4MW-044BE (Azerty toetsenbord)€ 879,-€ 879,-
Totaal€ 2.897,01

Ik ben geen fan van ASUS, dus de vivobooks en zenbooks heb ik niet meegenomen.
De MSI Modern springt er qua uitbreidbaarheid wel boven uit, maar heeft dan weer een slecht scherm en -een voor mij- storend wit MSI logo op de bovenkant.
De Acer Swift is een favoriet in de BBG, maar heeft ook een slecht scherm.
De Lenovo Yoga Slim 7 is ook een favoriet in de BBG. Deze heeft wel de mindere i7 1165G7 in vergelijking met enkele Ryzen processors en zit aan de bovenkant van mijn budget.

Naast de tweakers vergelijkingstool heb ik ook de volgende laptops opgezocht:

- Lenovo Ideapad 5 pro, R7 5800U, 950 euro.
RAM niet uitbreidbaar, wel erg goed scherm met een 16:10 verhouding en goede R7.

- Lenovo Thinkbook 14G2, i7 1165G7, 980 euro
Mindere processor en minder scherm (45% NTSC en maar 250 nits), maar wel 1 RAM slot uitbreidbaar.

Ik ben benieuwd naar jullie mening over deze laptops. Zelf zie ik door de bomen het bos niet meer :-( .
Ik sta op zich wel open voor alle aanbevelingen. Indien er bijvoorbeeld een super goede 15,6" is die ik over het hoofd heb gezien, wil ik deze ook wel in overweging nemen.

Droomlaptop is een xps 15 btw, maar die zijn belachelijk duur :/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 09:13

Beyond

Dussssss.......

Het staat niet in je lijstje maar ik zou gaan voor een tweedehands MacBook Pro.

Al het goeie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C11
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-05 15:22
Beyond schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:47:
Het staat niet in je lijstje maar ik zou gaan voor een tweedehands MacBook Pro.
Bedankt voor je tip, maar ik koop liefst een nieuwe laptop. ;)

De Asus Zephyrus G14 is wel extra in mijn vizier gekomen, ook al ben ik geen fan van het merk en zit hij op het randje van een te game gericht uiterlijk.
Ik ben twee uitvoeringen tegengekomen die mijn interesse wekken:

- R7 4800H met een GTX 1650 voor 1000 euro.
- R7 5800HS met een RTX 3050 voor 1250 euro.

Een 3050 is eigenlijk overkill voor mij en zit iets boven mijn budget, maar dit lijkt wel de laptop waarbij je het meeste waar voor je geld krijgt, ook naar de toekomst toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:36
Even een nuance bij de specs van de school: een quad core i7 van de 8e generatie wordt er volledig uitgedraaid door een quadcore i5 van de 11e (nieuwste) generatie.

Ook een 10e generatie i5 is even snel als een 8e/9e generatie i7.

8550u, langzaamste low voltage i7 van de 8e generatie
8665u snelste low voltage i7 van de 9e generatie
1135g7, langzaamste low voltage i5 van de 11e generatie.
10210, langzaamste i5 van de 10e generatie

https://www.cpubenchmark....0U/3064vs3434vs3830vs3542

Ik zou lekker voor een Lenovo Ideapad Pro gaan, eventueel met studentenkorting. Zeer goed scherm, degelijke behuizing, snelle cpu (5600u/5800u) en USB-C met Displayport zodat je er eventueel 2schermen aan kunt hangen.