Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 22:16

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ons huis is gebouwd in 2006, en de HR ketel (Intergas Kombi K Hr22) is inmiddels ook 15 jaar oud.
Binnenkort moeten ze weer eens langskomen voor onderhoud, maar ik vraag me af of het niet beter is de ketel te vervangen, alhoewel hij het wel gewoon goed doet (denk ik)

Of is de economische levensduur van een ketel tegenwoordig wel langer dan 15 jaar?

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:09
als het niet stuk is gewoon laten zitten wellicht?

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
leek me ook, maar misschien is het rendement wel zo slecht, dat het beter is een nieuwe te investeren, ik heb geen idee hoe goed een ketel van 2006 nu nog is

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 08:45
Als deze ketel nu reeds HR is verdien je het niet zomaar terug, tenzij deze nu een dure reparatie moet krijgen. Gewoon wachten tot er iets definitiefs stuk gaat, ventilator, wisselaar, pomp en tot die tijd jaarlijks even onderhoud laten uitvoeren. De cv man zal zeker zeggen vervangen, maar daar hebben ze economisch belang bij, dus vraag naar de technische reden bij zo'n advies.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:15

Yucon

*broem*

greatgonzo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:23:
leek me ook, maar misschien is het rendement wel zo slecht, dat het beter is een nieuwe te investeren, ik heb geen idee hoe goed een ketel van 2006 nu nog is
In de tijd dat iedereen z'n VR ketel door een HR ketel verving klopte dat zonder twijfel. Gevoelsmatig teert de branche nog steeds op verhalen uit die tijd, maar ik ben ook wel benieuwd of dat gevoel nu echt klopt of niet.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Yucon schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:33:
[...]

In de tijd dat iedereen z'n VR ketel door een HR ketel verving klopte dat zonder twijfel. Gevoelsmatig teert de branche nog steeds op verhalen uit die tijd, maar ik ben ook wel benieuwd of dat gevoel nu echt klopt of niet.
dat doen ze zeker...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGfI0v-7VdLE7fN1YnS82BREQ-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pk8pNg3q4Ji0BDDyxC3vDFyO.png?f=user_large

• Yucon

Yucon

*broem*

In die quote niet. Hier stellen ze dat die dingen gemiddeld na ongeveer die tijd kapot gaan. Daarmee spelen ze in op de angst om in de kou te zitten, maar het gaat niet over hogere stookkosten bij een oudere ketel.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:25
pennywiser schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:32:
Als deze ketel nu reeds HR is verdien je het niet zomaar terug, tenzij deze nu een dure reparatie moet krijgen. Gewoon wachten tot er iets definitiefs stuk gaat, ventilator, wisselaar, pomp en tot die tijd jaarlijks even onderhoud laten uitvoeren. De cv man zal zeker zeggen vervangen, maar daar hebben ze economisch belang bij, dus vraag naar de technische reden bij zo'n advies.
Ik had een vergelijkbare situatie, maar misschien eerlijkere monteurs? O-)

Ik kocht in 2011 een huis met een VR ketel van eind jaren 90 die het toen ik het huis in 2019 verkocht ook nog gewoon deed. Netjes ieder jaar onderhoud, meerdere keren gevraagd of het verstandiger was hem te vervangen. Iedere keer was het antwoord: economisch win je er niks mee, hij is niet gevaarlijker dan een nieuwe ketel, zo lang ie het doet lekker laten hangen.

Edit:
In ons nieuwe huis heb ik wel een nieuwe op laten hangen, daar hing een modelletje in wat al in consumentenrubrieken geweest was wegens brandgevaar dus daar had ik dus wat minder vertrouwen in.

[ Voor 9% gewijzigd door Charly op 25-10-2021 17:32 ]

• Ronald
  • Laatst online: 10:40
Woning uit 2006 zou niet heel ver van geschikt voor warmtepomp moeten zijn. Nieuwe CV is wat mij betreft kapitaalvernietiging.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Had hier een Nefit Turbo 32 (HR) die in 1992 geplaatst is en 4 jaar geleden vervangen. In al die jaren wat ventilatoren, 3 weg kleppen en een boiler verder maar een schop gegeven. Maar alleen om het feit dat de nieuwe Trendline II qua inbouwdiepte paste in onze keuken.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 08:45
Charly schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:26:
[...]

Ik had een vergelijkbare situatie, maar misschien eerlijkere monteurs? O-)

Ik kocht in 2011 een huis met een VR ketel van eind jaren 90 die het toen ik het huis in 2019 verkocht ook nog gewoon deed. Netjes ieder jaar onderhoud, meerdere keren gevraagd of het verstandiger was hem te vervangen. Iedere keer was het antwoord: economisch win je er niks mee, hij is niet gevaarlijker dan een nieuwe ketel, zo lang ie het doet lekker laten hangen.

Edit:
In ons nieuwe huis heb ik wel een nieuwe op laten hangen, daar hing een modelletje in wat al in consumentenrubrieken geweest was wegens brandgevaar dus daar had ik dus wat minder vertrouwen in.
Een VR uit de jaren 90 vervangen was dan wel weer een goed advies geweest. Het gaat hier om een HR van 2006.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
greatgonzo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:13:
Ons huis is gebouwd in 2006, en de HR ketel (Intergas Kombi K Hr22) is inmiddels ook 15 jaar oud.
Binnenkort moeten ze weer eens langskomen voor onderhoud, maar ik vraag me af of het niet beter is de ketel te vervangen, alhoewel hij het wel gewoon goed doet (denk ik)

Of is de economische levensduur van een ketel tegenwoordig wel langer dan 15 jaar?
Ik had hetzelfde probleem.
Mijn overweging was om deze wel te vervangen omdat:
- deze kapot zal gaan op een ongewenst moment en vervanging dan waarschijnlijk de hoofdprijs gaat kosten ipv nu op je gemakje een geschikte vervanger en installateur te zoeken
- kan ik voorlopig even vooruit voordat we van het gas af moeten en de keuze daarvoor nog een tijdje uitstellen
- gaf al een keer een vage foutmelding die even later wel weg bleef

Ik heb de oude trouwens gewoon op marktplaats verkocht voor iets van 50-100 euro.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Sinds de HR ketel is er geen grote sprong meer geweest. Wel kan een oude ketel slijten maar zolang deze nog ok functioneert dan is er geen reden voor vroegtijdige vervanging. Kleinere verbeteringen zijn zuiniger pompen (electriciteit) en zuiniger opties voor warmwatervoorziening.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:00
pennywiser schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:32:
De cv man zal zeker zeggen vervangen, maar daar hebben ze economisch belang bij
Is dat zo? Een paar dure storingen, en dan een nieuwe lijkt me economisch gezien beter; dubbel vangen. >:)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:22
Tsja. Zolang de ketel goed werkt en netjes onderhouden wordt kan deze nog wel even meegaan.
Maar wat @Ronald zegt is het nu de ketel economisch is afgeschreven tijd om te gaan kijken naar vervanging voor een moderne oplossing. Zeker met een woning uit 2006. En dat soort vervangingen wil je niet doen midden in het stookseizoen als er een probleem optreed en de reparatie niet meer rendabel is. Probeer dan behalve een nieuwe cv ketel maar een vervanging door warmtepomp te doen.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:04

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Laten hangen totdat deze stuk gaan en dan direct van het gas af, met een woning uit 2006 heb je een prima basis, nu een nieuwe CV aanschaffen is kapitaal vernietiging, helemaal is de oude nog werkt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Yucon

Yucon

*broem*

revolution-nl schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:27:
Laten hangen totdat deze stuk gaan en dan direct van het gas af, met een woning uit 2006 heb je een prima basis, nu een nieuwe CV aanschaffen is kapitaal vernietiging, helemaal is de oude nog werkt.
Ja zo werkt dat dus niet. Dat van het gas af is een tamelijk complex iets met dingen als bomen en bos, en als je met de ijsbloemen op de ruiten ineens met een noodvaart moet gaan zoeken is dat niet zo heel tof. Eigenlijk is het op dat moment gewoon simpelweg onmogelijk kan ik uit eigen ervaring zeggen.. en hier bleef het nog maar beperkt tot alleen geen warm water.

Dus als je voor dit pad kiest zul je je keuze minimaal in gedachten al op de plank hebben liggen. En zelfs dan werkt het nog niet zo snel. Echt zinvol is het idee ook nog niet trouwens. Er hangt namelijk een zodanig prijskaartje aan dat de uitgespaarde afschrijving van 1 of 2 jaar extra van die cv ketel gewoon wisselgeld is ten opzichte van de kosten van een warmtepompoplossing. Dat ben je zo weer dubbel en dwars kwijt met een overhaaste spoedaankoop van zo'n pomp.

• Ronald
  • Laatst online: 10:40
@Yucon en daarom NU beginnen met de voorbereiding, en zodra je klaar bent de CV eruit.

Dat doe ik ook met een CV uit 2016 (en dus gelukkig zou ik 'de tijd' moeten hebben).... Ik wil niet voor het blok staan dat je (terecht) beschrijft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1