Ik heb een mosfet/triac opgeblazen...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeman023
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-05 21:20
Ik heb een prachtig mooi koffiezet apparaat maar ineens werkte hij niet meer. Probleem: de maalmotor draait niet. Ideaal voor als je alleen heet water wilt maar koffie krijg je nu dus niet meer... Heb de maalmotor vervangen maar het werkt nog steeds niet. Heb de achterkant van de machine open gemaakt om de printplaat te bekijken en tot mijn schik vond ik een opgeblazen mosfet/triac. Op de foto is het net boven U7.
het nummer dat op de printplaat staat is: 421941311941
Nu kan ik voor 110 euro een nieuwe printplaat halen maar dat vind ik wat veel. eigenlijk ben ik gewoon opzoek naar een vervangende mosfet/triac die ik er op kan solderen maar heb geen idee welke ik dan moet kopen. Weet iemand dit toevallig?
Het gaat om een Philips EP2200 machine van net iets ouder dan 2 jaar dus heb geen garantie meer...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3e_9aLZGp0QumZ8NI8qaM6Kg8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWLJ4U8m8faI5n8emqjW4ArL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F14FBhTKlxFDmQE1UFkpb1qx2JU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cawd0809GUVvBL9SjS4l5uAr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSz_Gm9pvngnb2ODHD9EOcYFLio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aP0ueajUhm1M6duYyMkpBjcm.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 12:39

Baggeraar

Wat een gebagger..

Het ziet er uit als een soort van Zero-Cross opstelling op het eerste zicht. (niet zeker hiervan)
U7 is een annotatie voor een IC, dus niet zomaar een transistortje.

de 4pin DIP ernaast is een 8178 optocoupler voor zover ik kan lezen, dus de IC dient voor feedback.

je zou kunnen zoeken naar reference designs voor deze soort opstelling, misschien dat je dan wel wat meer kan te weten komen, of op zoek gaan naar goede foto's van deze printplaat online.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Aangezien je zelf al de maalmotor hebt vervangen is een conformiteitsclaim lastig, maar voor de volgende keer: ook na fabrieksgarantie heb je recht op (zo kort na de fabrieksgarantie normaliter zelfs kosteloos) herstel door de verkoper.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 17:56
Ik vraag mij af of er niet meer kapot is? Dat blauwe op het witte element (relais?) is dat witte plastic eraf, of is het een stift die het blauw erop heeft gezet? tevens lijkt linksboven U7 er een barst in het 0139(?) element te zitten.

Als je zelf zo'n klein electronicaelement wil vervangen dan gebruik je meestal een heteluchtstation. Heb je die al? Zo nee, dan is het zeer waarschijnlijk voordeliger om een nieuw mobo te bestellen, online kom je ze al tegen voor 85 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar

Baggeraar

Wat een gebagger..

Wat 't ook kan zijn is een simpele voltage regulator, zou best wel logisch zijn dan.

Als die resistor een 6810 is, dan zou dat 681 ohm moeten zijn (kan je even nameten)
als je dan uitgaat van 20mA forward current (typical bij de optocoupler) dan kom je op 13,62 volt + (1,2 tot 1,5 volt forward) is +-15volt
dan zou het een LM3480 kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeman023
Baggeraar schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:33:
Wat 't ook kan zijn is een simpele voltage regulator, zou best wel logisch zijn dan.

Als die resistor een 6810 is, dan zou dat 681 ohm moeten zijn (kan je even nameten)
als je dan uitgaat van 20mA forward current (typical bij de optocoupler) dan kom je op 13,62 volt + (1,2 tot 1,5 volt forward) is +-15volt
dan zou het een LM3480 kunnen zijn.
Bedankt voor je reactie. Ik heb die 6810 bij de R1 even doorgemeten en krijg er geen resultaat uit op m'n ohm meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar

Baggeraar

Wat een gebagger..

R2 ziet er qua waarde hetzelfde uit;
Je zou de optocoupler ook nog even moeten doormeten pin 1 en 3 zijn daarbij normaliter de LED.
en even kijken of C23 niet in sluiting zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeman023
Baggeraar schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:36:
Je zou de optocoupler ook nog even moeten doormeten pin 1 en 3 zijn daarbij normaliter de LED.
R2 geeft waarde van 18.3 ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeman023
op C23 lijkt geen sluiting te zitten.

[ Voor 50% gewijzigd door jandeman023 op 25-10-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeman023
als ik van de 8178 optocoupler met het label IS01 de pin links boven en links onder meet ik 7.16 ohm. verder meet ik op alle andere pinnen geen ohm en maken ze ook geen sluiting ofzo.

(ik heb wel een basis kennis elektronica en vind het interessant maar extreem diepgaande kennis heb ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

jandeman023 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:19:
[...]
(ik heb wel een basis kennis elektronica en vind het interessant maar extreem diepgaande kennis heb ik niet)
Realiseer je dat je weliswaar een kapot component hebt gevonden, maar daarmee nog niet de oorzaak.
Die (waarschijnlijke) spanningsregelaar is niet zomaar uit zichzelf ontploft. Die is ontploft omdat er ergens anders in het circuit een veel te hoge stroom werd gevraagd. Zolang je die oorzaak niet hebt gevonden kun je nieuwe IC's blijven insolderen, maar die gaan allemaal stuk. Draag dan voor de zekerheid een veiligheidsbril, kan ik uit eigen ervaring mededelen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Heel simpel. Als de code op het component niet meer leesbaar is is het raden naar wat het was. Je zult toch op zoek moeten gaan naar een schema, service manual of iemand die toegang heeft tot de juiste info. Een verkoper van de print zou je heel misschie willen helpen met een duidelijke foto van dat deel of anders even struinen naar anderen die een dergelijk apparaat hebben open gemaakt.

En inderdaad, dan nog de reden uitzoeken waarom die geploft is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:26
Het zou een TL431 kunnen zijn die er zit, samen met die witte weerstand, om via de optocoupler een signaal te geven als er teveel stoom door de motor loopt. Zoals bijvoorbeeld als de motor vastgelopen is.

Maar daarvoor zou je even op een goede printplaat de marking moeten aflezen.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 26-10-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandeman023
kan iemand mij helpen aan het schema van de printplaat van de Philips koffiezetapparaten uit de EP2200 series? Heb zelf zitten googlen maar kan het niet vinden.
printplaat nummer is: 421941311941

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSz_Gm9pvngnb2ODHD9EOcYFLio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aP0ueajUhm1M6duYyMkpBjcm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door jandeman023 op 28-10-2021 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb je topics even samengevoegd, want 2 topics over eenzelfde apparaat c.q. storing is wel wat overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:49
Ondanks dat ik het zelf ook erg interessant vind om zelf de fout te zoeken, geef je aan dat je apparaat nét ouder is dan twee jaar.

Mits je een consument bent, mag je redelijkerwijs verwachten dat een automatische koffiemachine langer mee gaat dan twee jaar, dus je zou daarmee gewoon recht hebben op reparatie via de leverancier.

Ik zou als ik jou was dus de volgende keer niet zomaar gelijk je apparaat uit elkaar schroeven. ;)
Pagina: 1