Kabel op hoogte in muur achter gips naar WCD beneden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:21
Ik wil graag in onze woning een twee tal speakers ophangen. Deze komen echter op hoogte op de wand en ik wil de kabels natuurlijk netjes wegwerken. Eigenlijk alleen maar zonder de hele muur opnieuw te hoeven stucen en schilderen.

Is het mogelijk om op de plek waar de speaker moet komen een gat te maken, vanaf daar proberen een flexibele gele pvc buis naar beneden te werken. Beneden zit namelijk een aansluiting voor een loze leiding en dan vanuit daar de boel weer door te kunnen trekken.

In de wand zit isolatie materiaal, de plekken waar het geraamte zit kan ik vinden dmv een materiaal detector.
Ik vermoed dat het gaat werken maar als het gat er eenmaal zit en het toch niet lukt dan is er geen weg meer terug zeg maar. Is dit haalbaar of iemand nog een ander idee?

Hierbij de wand in kwestie, helemaal rechts op oorhoogte uitgelijnd boven de contactdozen zal ongeveer de doorvoer gemaakt kunnen worden voor de kabels. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5YbLRKAAYFrvbAL2CrARy5zTKU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/noMiDpLglDOnPY7ztJKVQoSC.png?f=fotoalbum_large
Ter illustratie, zo zien de wanden er aan de binnen kant uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Kgw-sTcQxPfWjmW8IVzPEGfF6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEo387T3d3evk1wKd8ErYfKL.jpg?f=fotoalbum_large

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:08
Flex zal moeilijk worden maar eerst een metalen trekveer laten zakken zou wel eens kunnen lukken, tussen de gipsplaat en de isolatie frommelen.

[ Voor 27% gewijzigd door D.deJong op 25-10-2021 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
wat zit er aan de andere kant van de muur?
is dat een locatie waar je gemakkelijker zonder veel werk een plaat uit kan halen/ gat maken?

ik verwacht trouwens dat met een beetje frotten er wel flex in te krijgen is.
eerst de wcd aan de onderkant er uit. touwtje met gewicht van boven naar beneden zakken.

en daarna gewoon friemelen,, misschien moet het gat wat groter dan je eigenlijk zou willen boven in

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Dank voor de antwoorden.
jack zomer schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:54:
wat zit er aan de andere kant van de muur?
is dat een locatie waar je gemakkelijker zonder veel werk een plaat uit kan halen/ gat maken?

ik verwacht trouwens dat met een beetje frotten er wel flex in te krijgen is.
eerst de wcd aan de onderkant er uit. touwtje met gewicht van boven naar beneden zakken.

en daarna gewoon friemelen,, misschien moet het gat wat groter dan je eigenlijk zou willen boven in
Achterkant is een buitenmuur dus dat gaat niet lukken. Denk toch dat er een inbouwdoosje van maak, dat geeft de mooiste afwerking denk ik. Tenzij het ophangsysteem zo is dat ik die precies over het gat heen kan maken. Heb nog geen systeem gekozen dus dat zou ook nog kunnen.

Ik zie op youtube (o.a. YouTube: Hide cables for wall mounted televisions using Super Rod) ook wel wat instructie filmpjes voorbij komen waarbij inderdaad ook wordt gesuggereerd om met een trekveer of iets een kabel naar beneden te werken.

Wellicht dat ik beter dus geen flex erdoorheen wil werken maar gewoon alleen de kabels. 1x stroom en een RJ45.

[ Voor 48% gewijzigd door ChiLLeR op 26-10-2021 08:56 ]

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-07 09:47
Als je eerst de trekveer naar beneden werkt kan je daarna de flexbuis geleiden met je trekveer door deze buis om de trekveer te doen en gewoon naar beneden te duwen.
De flexbuis volgt dan het pad van de trekveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
@ChiLLeR foto 1 en 2 zijn toch van de zelfde muur?
dan kan de achterkant van de muur waar we naar kijken
met de 2 wcd links en rechts en de alarm sensor rechts toch nooit een buiten muur zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
jack zomer schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:01:
@ChiLLeR foto 1 en 2 zijn toch van de zelfde muur?
dan kan de achterkant van de muur waar we naar kijken
met de 2 wcd links en rechts en de alarm sensor rechts toch nooit een buiten muur zijn?
Sorry de 2e foto is niet vanuit dezelfde hoek genomen inderdaad. De muur waar het om gaat is de muur helemaal rechts op foto 2, waar de blauw slangen liggen zeg maar. Ik had geen exacte foto tijdens de bouw gemaakt van die muur maar het ging even puur ter illustratie hoe de muren opgebouwd zijn met frame en isolatie materiaal.

@Master__R Ah ja, dat is een goede. Dan kan je in ieder geval in de toekomst ook nog iets toevoegen of vervangen zonder weer door de isolatie of iets te moeten.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Op soortgelijke manier heb ik buitenlampjes aan m'n houten schuur gemaakt. Maar daar zit isolatie niet over de volledige wanddikte.

Ik denk dat het in jouw geval heet lastig wordt, of zelfs niet gaa tlukken, isolatie kan vrij klem zitten tussen de gipsplaten.
Als je het wel gaat proberen, zou ik in ieder geval geen flex gebruiken maar normale electrapijp met een bol kopje ofzo erop.

edit: oh, ik dacht ook dat het om een tussenwand ging en dat de foto's vanuit hetzelfde perspectief waren, dus bovenstaande gaat niet geheel meer op.

[ Voor 16% gewijzigd door Cheesy op 26-10-2021 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
@ChiLLeR oke nu snap ik hem.

wcd er onder uit, en een gaatje maken. gebruik het idee van masterR.
Zou wel een stalen trekveer gebruiken als geleiding, niet een kunstof versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Thanks voor de adviezen. Ik ga de WCD onder eruit halen, boven gaatje maken en met een stalentrekveer naar beneden. Probeer er dan een flex doorheen te krijgen, mocht dat niet lukken dan worden het gewoon 2 kabels, 1x RJ45 en 1x YMVK kabel. Dan een borstel plaatje erop om het e.a. netjes weg te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LvqCmJiKD66981b6AOymCsOr2A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/13ZAfrfWUdk8ii3OBZmbGKxw.png?f=user_large

Hopelijk gaat dat lukken :)

Het zou er dan zo ongeveer moeten gaan uitzien. Eerst plek voor kabel maken (groene vlakje). Dan de B&O shape basis rails ophangen en dan in plaatje 3 is een mockup van het eind resultaat ongeveer :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MM36jG8lPr69CTZX1AkDxrKp9Uw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RZoqzNZjvlao1UOXgiT2NT7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkueOnGxjMO9itx4si68rkh6gSY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWSfEYEOr5tkJqTREbn5ypgy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2-shiFcory8tVxSVUyb0aibQJk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LfRZDEaL5EHqAHBT1HnwpRQ.jpg?f=fotoalbum_tile

>> Signature?

Pagina: 1