Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 10:53
mrpharderwijk schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:26:
Beetje mosterd na de maaltijd, maar voor anderen die geen nul draad hebben en een domme schakelaar slim willen maken met en Home Assistant. Ik heb zelf mijn schakelaar gefixt met de Aqara T1 (no neutral) en werkt als een trein! De T1 kun je al vinden voor ronde de 20 euro en zodoende een van de goedkoopste, volgens mij…
Mag ik vragen hoe hij bij jou zit aangesloten?
Je hebt dus de aansluitingen L,L1, S0, S1

Ik heb de bruine (zowel lamp als wandschakelaar) op L zitten, de zwarte op L1 (vanuit de lamp) en de zwarte vanuit de wandschakelaar op S0. Zigbee schakelen werkt prima, maar de wandschakelaar doet niks. Wat heb ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/th80VHkzlWYFi-U0CTzjnl6qF0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m757MmoFHuHE1rWjjEKVVl2Q.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@robg1984 Ook niet als je de knop ingedrukt houdt? Want ik zie een pulsdrukker en volgens mij wil de T1 juist een gewone schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Ergens mis ik iets.... Ik heb de bruine (zowel lamp als wandschakelaar) op L zitten, de zwarte vanuit de lamp op L1 en de zwarte vanuit de wandschakelaar op S0. Zigbee schakelen werkt prima, maar de wandschakelaar doet niets. Wat heb ik verkeerd in deze installatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/th80VHkzlWYFi-U0CTzjnl6qF0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m757MmoFHuHE1rWjjEKVVl2Q.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit een schakelaar zoals hieronder afgebeeld op de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bog0beGpbKYdQgYDrPMApDJjYmM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vuVkFjKz68VX3sLcqIABTmeq.jpg?f=user_large

Crossposten is niet toegestaan. Volgende keer gaat hij gewoon dicht

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 25-10-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:05
Lijkt goed te zitten.

Check even de schakelaar of deze goed zit. Zit namelijk meerdere aansluitingen en omdat je er maar 2 nodig hebt even checken of deze op de goede plek zijn verbonden. Vaak staat er op 1 aansluiting ik meen een P of L vermeld en daar moet de bruinen draad op bij sommige schakelaars.

Maar is even puur wat zo in mij opkomt en kan niet goed de achterkant van de schakelaar lezen.
Testen met een multimeter of hij schakelt als je het omzet nog een optie.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeOO op 25-10-2021 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hier een linkje naar de handleiding, dat lijkt me wel zo handig ;) https://cdn.cnbj2.fds.api...o%20Neutral)%20manual.pdf

Ik snap 'm zelf niet helemaal, maar ben nu wel benieuwd. Volgens mij heb je het nu aangesloten zoals in de handleiding bij Method 2 is omschreven. Dat zou dus moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:19
Ik heb ook zo'n inbouwding (ander merk), maar bij mij moest ik specifiek een puls-schakelaar hebben, en niet een traditionele schakelaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Pred op 25-10-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Pred schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:14:
Ik heb ook zo'n inbouwding (ander merk), maar bij mij moest ik specifiek een puls-schakelaar hebben, en niet een traditionele schakelaar.
Zou je dat kunnen simuleren door een traditionele schakelaar snel aan en uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:19
sOid schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:21:
[...]

Zou je dat kunnen simuleren door een traditionele schakelaar snel aan en uit te schakelen?
Klopt. Zo kwam ik er ook achter. Eerst had ik een traditionele schakelaar, en dat werkte inderdaad alleen met snel aan-uit. Toen Busch-Jaeger pulsschakelaar aangeschaft en geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Volgens RobbShop waar ik hem gekocht heb moet je een pulsschakelaar gebruiken inderdaad.
Ik ga daar achteraan en dan laat ik het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik zou het eerst inderdaad even simuleren voor je een pulsdrukker koopt. Gezien Diagram 3 lijkt mij een pulsdrukker erg onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Septillion schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:32:
Ik zou het eerst inderdaad even simuleren voor je een pulsdrukker koopt. Gezien Diagram 3 lijkt mij een pulsdrukker erg onwaarschijnlijk.
Ga ik nu doen.
Vraag me sowieso het verschil af tussen diagram 2 en 3... zo technisch onderlegd ben ik niet..
(en excuus voor de crosspost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Verschil tussen diagram 2 en 3 is het hebben van een tweede schakelaar, in de volksmond ook wel een hotelschakeling.

Vanuit een puur technisch aspect maakt 2 of 3 geen fluit uit, je toggelt L op de S0 ingang :+

[ Voor 7% gewijzigd door Septillion op 25-10-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Door snel aan/uit te schakelen gebeurt er helemaal niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:01

Santford

FP PowerMod
Heb je de bedrading op de juiste lengte afgestript? Op de foto zie ik het blanke koper niet tot onderin de lasklem doorlopen, wellicht maakt de schakelaar door te kort afstrippen geen goed contact.

Edit: De lasklem lijkt beschadigd te zijn, is een van de posities er tussenuit gebroken?

[ Voor 18% gewijzigd door Santford op 27-10-2021 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Santford schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:33:
Heb je de bedrading op de juiste lengte afgestript? Op de foto zie ik het blanke koper niet tot onderin de lasklem doorlopen, wellicht maakt de schakelaar door te kort afstrippen geen goed contact.

Edit: De lasklem lijkt beschadigd te zijn, is een van de posities er tussenuit gebroken?
Goeie tip!
Ik ga die eens vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:06

Chrisjuh_15

Facta non verba

robg1984 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:46:
[...]

Goeie tip!
Ik ga die eens vervangen!
Misschien wat laat, maar heb je inmiddels al een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Chrisjuh_15 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:54:
[...]

Misschien wat laat, maar heb je inmiddels al een oplossing gevonden?
Nee, nog niet, er kwamen wat dingen tussen dus heb er nog geen oplossing voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

robg1984 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:59:
[...]

Nee, nog niet, er kwamen wat dingen tussen dus heb er nog geen oplossing voor...
Ah, ik was even benieuwd. Ik denk dat ik er maar gewoon een zooitje ga bestellen en ga aansluiten. Hoor goede verhalen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:11
Ik kwam toevalig dit topic tegen in mijn zoektocht naar ervaringen naar de T1 schakelaar.
Het is mij gelukt om hem correct aan te sluiten.

Wat je volgens mij fout hebt is dat de schakelaar tussen S0 en S1 moet zitten, en niet de L.

Dus zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYw3Ymw222z_Wl38agoHGIWJ6Jw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xVWmg75DKUL1NvnAqMppE5Wn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:01

Santford

FP PowerMod
berendhaan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:53:
Ik kwam toevalig dit topic tegen in mijn zoektocht naar ervaringen naar de T1 schakelaar.
Het is mij gelukt om hem correct aan te sluiten.

Wat je volgens mij fout hebt is dat de schakelaar tussen S0 en S1 moet zitten, en niet de L.

Dus zoals dit:
[Afbeelding]
TS heeft geen nul draad bij de wandschakelaar, hij heeft het aangesloten volgens diagram 2 uit de handleiding.

@robg1984 Wat mij eerder niet was opgevallen zijn de twee zwarte draden die weggaan uit de inbouwdoos, heb je twee lampen of had je eerder een hotelschakeling? Indien je een hotelschakeling had (met twee schakelaars om de lamp te bedienen) dan heb je het niet goed aangesloten en ga je nog een extra draad naar de lamp nodig hebben. Zie diagram 3 in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
Santford schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:14:
[...]

TS heeft geen nul draad bij de wandschakelaar, hij heeft het aangesloten volgens diagram 2 uit de handleiding.
Dat klopt, heb ik ook niet. Mijn schakelaar werkt perfect, aangesloten zoals zichtbaar in het diagram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Santford schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:14:
[...]

@robg1984 Wat mij eerder niet was opgevallen zijn de twee zwarte draden die weggaan uit de inbouwdoos, heb je twee lampen of had je eerder een hotelschakeling? Indien je een hotelschakeling had (met twee schakelaars om de lamp te bedienen) dan heb je het niet goed aangesloten en ga je nog een extra draad naar de lamp nodig hebben. Zie diagram 3 in de handleiding.
Dat zijn simpelweg 2 groepen met spotjes in het plafond die altijd tegelijk aan/uit moeten gaan.

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

berendhaan schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:24:
[...]

Dat klopt, heb ik ook niet. Mijn schakelaar werkt perfect, aangesloten zoals zichtbaar in het diagram.
Om even in kleurtjes te spreken:

Bruin (vanuit de muur) --> L
Zwart (vanuit de muur) --> L1

En voor de schakelaar:
Zwart --> S0
Bruin --> S1

Klopt dat zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berendhaan
Chrisjuh_15 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:47:
[...]

Om even in kleurtjes te spreken:

Bruin (vanuit de muur) --> L
Zwart (vanuit de muur) --> L1

En voor de schakelaar:
Zwart --> S0
Bruin --> S1

Klopt dat zo?
Yes, dus de bruine draad die nu tussen de lasklem en de schakelaar zit verplaatsen naar de S1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

berendhaan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:33:
[...]

Yes, dus de bruine draad die nu tussen de lasklem en de schakelaar zit verplaatsen naar de S1.
Die vraag was puur bedoeld voor eigen gewin ( :+ ), maar ik hoop dat TS er ook wat aan heeft! :)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
berendhaan schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:33:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwXUjX8d507y45VhgKZ5IlOPPkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EoEAhXBr2ymPwlgimAitdwbM.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nu dit maar hij schakelt niet....
(de bovenste draad in schakelaar is eigenlijk bruin, maar die kun je zien als zwart (had even geen zwarte draad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

Heb je de S0 en S1 al eens omgewisseld in de schakelaar zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Chrisjuh_15 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:55:
Heb je de S0 en S1 al eens omgewisseld in de schakelaar zelf?
Yep, geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Andere schakelaar geprobeerd waarvna ik 100% weet dat die werkt. geen verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

Ik heb gisteren twee T1 modules aangesloten volgens bovenstaande methode op een aan-/uitschakelaar en in beide gevallen werkte het prima. Lamp ging aan via de schakelaar, maar kon hem via HomeAssistant ook weer netjes uitzetten.

Misschien werkt jouw T1 gewoon niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robg1984
Chrisjuh_15 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 07:18:
Ik heb gisteren twee T1 modules aangesloten volgens bovenstaande methode op een aan-/uitschakelaar en in beide gevallen werkte het prima. Lamp ging aan via de schakelaar, maar kon hem via HomeAssistant ook weer netjes uitzetten.

Misschien werkt jouw T1 gewoon niet?
Ja ik denk dat mijne T1 niet werkt inderdaad...
Ik ga even op zoek naar een andere.

• lesterhuisk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-02 12:07
Waarom zou ik een hotelschakeling op de S0 aansluiten zoals in de handleiding staat? Ik kan toch ook de Aqara volledig parallel aansluiten ten opzichte van de hotelschakeling en dus alleen L en L1 gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Ik ben dus ook bezig met de Aqara (no neutral). Hij werkt nu niet, maar misschien heb ik hem ook kapot gemaakt.

Stap 1 voor mij is koppelen aan Homey. Daarvoor moet ik op zolder zijn. Ik dacht dat ik een stekker op de switch kon aansluiten, die in het stopcontact doen om zo de switch te pairen. Maar kan dat?

Stap 2 is de switch op z’n plek aansluiten. Zoals iedereen in dit topic: bruin uit de muur op L, zwart naar de lamp op L1. De schakelaar op S0 en S1. Volgens mij is dat diagram 1 van de handleiding.
Maar elke keer als ik het lees raak ik in de war met live en load, terwijl ik denk ik fase, neutraal en schakel (bruin, blauw, zwart).

Ongeduldig als ik ben, geïnstalleerd zoals ik noemde bij stap 2. Dat werkte, switch en knop. Alles teruggeplaatst... werkt de switch niet, maar de knop wel 8)7 :'(
Wat gaat er nu weer mis?

[ Voor 13% gewijzigd door iAR op 10-12-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Ik heb die dingen bij het grof vuil gegooid en ben overgestap naar de zigbee inbouw switches van robbshop. Werkte direct!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

robg1984 schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:44:
Ik heb die dingen bij het grof vuil gegooid en ben overgestap naar de zigbee inbouw switches van robbshop. Werkte direct!
Welke? Als ik vragen mag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

Wel twee keer zo duur. Ik blijf het vreemd vinden dat 'ie bij jou niet werkte. Hier hangt het hele huis er inmiddels mee vol en ze werken echt heel erg prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Chrisjuh_15 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:12:
Wel twee keer zo duur. Ik blijf het vreemd vinden dat 'ie bij jou niet werkte. Hier hangt het hele huis er inmiddels mee vol en ze werken echt heel erg prima.
Hoe heb jij de antenne geplaatst?
Hij zit bij mij in een rijtje contactdozen (stopcontact, leeg en 2 schakelaars). De eerste zigbee router is op 4 meter afstand. De zigbee controller is echt wel ver weg.

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

iAR schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:32:
[...]

Hoe heb jij de antenne geplaatst?
Hij zit bij mij in een rijtje contactdozen (stopcontact, leeg en 2 schakelaars). De eerste zigbee router is op 4 meter afstand. De zigbee controller is echt wel ver weg.
Ik heb geprobeerd om ze een beetje op de ronding van de contactdozen te plakken. Boven of onder is een beetje om het even. Mijn ervaring is dat dat niet zo nauw luistert.

Ik weet niet hoe jouw zigbee netwerk is, maar mijne is groot genoeg dat er altijd wel voldoende signaal is.

• sloo0683
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:47
Moet je de Aqara T1 zonder N aansluiten op een schakelaar? of kan je hem ook via Zigbee schakelen zonder schakelaar aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

sloo0683 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:48:
Moet je de Aqara T1 zonder N aansluiten op een schakelaar? of kan je hem ook via Zigbee schakelen zonder schakelaar aansluiting?
Je kunt hem volgens mijn ook gewoon zonder schakelaar aansluiten. Maar het idee van het product is juist dat je de slimme optie toevoegt.
De fysieke schakelaar schakelt de switch. Zonder schakelaar, kun je dus alleen zigbee gebruiken om te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15

Chrisjuh_15

Facta non verba

sloo0683 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:48:
Ik heb er een aantal met (handig; kan de vriendin en het bezoek) alles gewoon handmatig bedienen als dat nodig is. M’n tuinverlichting heb ik zonder schakelaar aangesloten, zodat die puur op zonsopkomst/ondergang geschakeld worden. Werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloo0683
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:47
Check, voor de tuinverlichting wil ik het ook gebruiken;) thanks
Chrisjuh_15 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:06:
[...]

Ik heb er een aantal met (handig; kan de vriendin en het bezoek) alles gewoon handmatig bedienen als dat nodig is. M’n tuinverlichting heb ik zonder schakelaar aangesloten, zodat die puur op zonsopkomst/ondergang geschakeld worden. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheffed
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-06-2024
opgelost!

Natuurlijk veel aardiger als je gewoon het antwoord ook post!

[ Voor 207% gewijzigd door Septillion op 25-04-2024 18:11 ]

Pagina: 1