Plek bepalen nieuwe CV afvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-02 22:25
Ben even aan het speculeren over een nieuwe locatie van de CV afvoer.

Mag de CV afvoer bijvoorbeeld naar buiten via deze oude afzuigkap-uitgang aan de zijgevel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgExdvT0uvtFKEI9oCMJfK1h6Ko=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uWTYLckqJ7MxIRmjfn6kTUd9.png?f=fotoalbum_tile

Zou een erg fijne locatie zijn, kan hier direct vanuit de kelder naar boven en dan hoef ik dat gat in de gevel niet dicht te gaan maken. Het raampje links is een vast raam, rechts kan ik ook nog kiezen.. Als het echt nodig is zal die ook vast moeten worden, maar liever niet.

Betreft een vrijstaande woning en perceel heeft meer dan 3 meter tot openbare weg en minstens 10 meter tot de volgende woning.
Aanvoer kan eventueel via natuurlijke ventilatie, er zijn meerdere koekkoeken (koekoeks :?) in de kelderruimte. Of is hier een betere methode voor?

Hoor graag jullie feedback!

[ Voor 5% gewijzigd door Daikirai op 25-10-2021 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:45
Kan prima hoor, maar worden vrijwel altijd geplaatst met een concentrische pijp. Heb je ook gelijk je aanvoer goed op orde (gaat dan via dezelfde buis).

[ Voor 10% gewijzigd door GermanPivo op 25-10-2021 14:41 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:50
Ik neem aan dat je het over de rookgasafvoer hebt, HR ketels hebben ook een condenswaterafvoer. Hoe ga je die laatste doen in de kelder?
En HR ketel verlangt ook een aanvoer van verse lucht door hetzelfde kanaal. Er zijn regels voor, 5 meter oid en max 2x 90 graden bocht. Dat moet je even in de specificaties van de fabriakant opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
wmeester schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:43:
Ik neem aan dat je het over de rookgasafvoer hebt, HR ketels hebben ook een condenswaterafvoer. Hoe ga je die laatste doen in de kelder?
En HR ketel verlangt ook een aanvoer van verse lucht door hetzelfde kanaal. Er zijn regels voor, 5 meter oid en max 2x 90 graden bocht. Dat moet je even in de specificaties van de fabriakant opzoeken.
Klopt, rookgasafvoer. Het condens kan mijn inziens met een pompje in de rioolbuis worden gepompt die erboven zal komen.

Max 5 meter zal zeker lukken, bochten zal ik even moeten uitzoeken (ik tel er nu 3 met naar buiten gaan..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
GermanPivo schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:41:
Kan prima hoor, maar worden vrijwel altijd geplaatst met een concentrische pijp. Heb je ook gelijk je aanvoer goed op orde (gaat dan via dezelfde buis).
Ah fijn, ik dacht dat dit bij horizontale plaatsing anders zat. Raampje rechts mag ook open gaan dus?

[ Voor 5% gewijzigd door Daikirai op 25-10-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:45
Daikirai schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:46:
[...]

Ah fijn, ik dacht dat dit bij horizontale plaatsing anders zat. Raampje rechts mag ook open gaan dus?
Je kan natuurlijk ook werken met 45 graden bochten; nog beter.

Voor wat betreft het raampje gaat het, als ik het me goed herinner, vooral om de verdunningsfactor (meer uitleg in de rekentool). Wordt in het bouwbesluit ook naar verwezen.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 13:40
hou er wel rekening mee dat officieel ketels niet meer in een kelder geplaatst mogen worden.
hier kan je nog wel eens een lastige situatie door krijgen als de co wetgeving van kracht wordt.(al is deze ondertussen alweer uitgesteld naar januari 2023)

als je hier lak aan hebt, zorgt dan op zijn minst dat je het rookgas afvoer (en zeker ook belangrijk lucht toevoer) maakt volgens de ROGAFA richtlijnen kan je een makkelijke checklist van vinden op google.

voor de lengte van het rookgas systeem (vaak telt een bocht ook voor een halve meters o.i.d) moet je even het boekje van je ketel raadplegen en mocht het nu zo zijn dat je hier niet aan kan voldoen (een paar bochten teveel)dan zou een installateur contact met de fabrikant op kunnen nemen en de ketel iets anders afstellen zodat dit geen probleem geeft.

[ Voor 5% gewijzigd door tijs000 op 25-10-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dat rechter raam zit er dan waarschijnlijk veel te kort bij.
Bereken de verdunningsfactor en je weet exact hoever deze er af moet zitten.
tijs000 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:22:
hou er wel rekening mee dat officieel ketels niet meer in een kelder geplaatst mogen worden.
hier kan je nog wel eens een lastige situatie door krijgen als de co wetgeving van kracht wordt.(al is deze ondertussen alweer uitgesteld naar januari 2023)

als je hier lak aan hebt, zorgt dan op zijn minst dat je het rookgas afvoer (en zeker ook belangrijk lucht toevoer) maakt volgens de ROGAFA richtlijnen kan je een makkelijke checklist van vinden op google.

voor de lengte van het rookgas systeem (vaak telt een bocht ook voor een halve meters o.i.d) moet je even het boekje van je ketel raadplegen en mocht het nu zo zijn dat je hier niet aan kan voldoen (een paar bochten teveel)dan zou een installateur contact met de fabrikant op kunnen nemen en de ketel iets anders afstellen zodat dit geen probleem geeft.
Waarom zou je een ketel niet in een kelder mogen plaatsen?
Als deze voldoet aan de opstellingsruimte mag dat best.
wmeester schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:43:
Een hr ketel kan ook de verbrandingslucht uit de ruimte halen een zogenaamd open toestel.
Dat mag niet op elke ketel (kan je uit de stikker op de ketel halen). Er moet dan wel voldoende lucht uit de ruimte kunnen worden gehaald.
De maximale lengte van de rookgasafvoer en aantal bochten wordt door de fabrikant bepaald hoeveel weerstand je maximaal mag hebben.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
Als je een nieuwe ketel plaatst dien je je aan de voorschriften van nieuwbouw te houden. En hierin staat beschreven dat je dus niet een ketel in een kelder mag plaatsen.

Dit is vroeger wel veel gedaan omdat er toen nog geen CV pompen waren en de warmte circulatie op natuurlijke wijze ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

tijs000 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:35:
Als je een nieuwe ketel plaatst dien je je aan de voorschriften van nieuwbouw te houden. En hierin staat beschreven dat je dus niet een ketel in een kelder mag plaatsen.

Dit is vroeger wel veel gedaan omdat er toen nog geen CV pompen waren en de warmte circulatie op natuurlijke wijze ging.
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMR3WvCyG1VqjnylG_AwJC6JAdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/usiAchsx0UMr3YyqbL77Mz9Y.png?f=fotoalbum_large

ik weet niet of het leesbaar is maar het is dus inderdaad niet toegestaan om een opstellings ruimte onder het maaiveld te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

tijs000 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:01:
[Afbeelding]

ik weet niet of het leesbaar is maar het is dus inderdaad niet toegestaan om een opstellings ruimte onder het maaiveld te hebben.
Dat geld voor installaties van 100 kw nominaal vermogen en meer.
Die moeten door scios erkend bedrijf gekeurd worden.
Zal voor ts niet van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
nee hoor dat is een stook ruimte er wordt hier gesproken over een opstelling ruimte.
een stook ruimte mag namelijk onder bepaalde voorwaarde wel onder het maai veld.
iets met gasdetectie en handtekeningen van ambtenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
Maar geloof wat je wil geloven. Dit is 2 weken terug voorbij gekomen in de cursus voor de co certificering voorbij gekomen. Kwam voor mij ook als nieuw.

Heb hier ook maar even gauw gezocht wat ik kon vinden omdat jij een bron wil.

Ik denk dat daikirai zelf wel een beslissing kan maken of die hier iets mee doet .
Pagina: 1