Ubuntu geen ssh toegang

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-08 10:01
Ik gebruik voor een kleine thuisserver waar nextcloud op draait Ubuntu 20.04. Normaal kan ik op mijn pc inloggen via putty wat werkzaamheden wat gemakkelijker maakt. Echter sinds kort krijg ik geen verbinding meer via putty en blijft hij staan op enkel een zwart scherm met groen vierkantje. Putty zegt dan inactive.

Ik heb ssh opnieuw gestart en gekeken of het draaide. Ook heb ik /ect/ssh/sshd_config gecontroleerd en dat is ook prima. Als ik een andere poort kies dan krijg ik van putty direct een error terug dus hij ziet wel dat hij ergens mee moet verbinden. Echter doet hij dit ineens niet meer. Enig idee waar dit probleem in kan zitten?

Beste antwoord (via arjanvr op 26-10-2021 16:11)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dus je draait de sshd niet op de standaard poort 22? Dan zal je daar dus direct een "connection refused" krijgen. (Of " verbinding geweigerd"?)
Als je geen response krijgt is dat meestal een firewall die dicht zit. Draai je firewalld? Of UFW? (sudo ufw disable) Dan zou je die eens (tijdelijk) kunnen uitzetten om dat te testen. Andere mogelijkheid is dat je server een ander ip-adres heeft gekregen. Heb je dat met bijv. een ping gecontroleerd?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:05

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

direct een error terug
Welke? Wat?

En als je nou je sshd-config eens op een andere port zet?

[ Voor 37% gewijzigd door MAX3400 op 25-10-2021 12:22 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Heb je Nextcloud onlangs geinstalleerd? Het zou kunnen dat de installer je ssh config gewijzigd heeft, mij is dat met een soortgelijk pakket (OMV) ook overkomen. Je kunt het in de web GUI weer open zetten (https://docs.nextcloudpi....loudpi-config-or-ncp-web/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@arjanvr probeer eens wat specifieker te zijn met je vraag en de foutmeldingen die je krijgt.... hier kunnen we niks mee.

Maak je verbinding met een passphrase of een priv-pub key? Klopt het adres nog? Wat zegt journalctl -xe op je ubuntu? Welke foutmelding krijg je nu precies van putty?

@martyw de site die je aanhaalt is voor een specifieke toepassing / installer van nextcloud; er zijn vele manier om nextcloud te installeren... De kans dat TS hier mee te maken heeft is erg klein, zeker aangezien ie impliciet aangeeft dat ie niet op een raspberry pi draait ('n kleine thuisserver") en is heel erg onwaarschijnlijk dat een andere installer met je sshd config gaat kloten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:32:
heel erg onwaarschijnlijk dat een andere installer met je sshd config gaat kloten.
Open Media Vault doet het. Nadat ik het er weer afgegooid heb heb ik Nextcloud niet meer geprobeerd.

Uit de OMV docs (https://openmediavault.re...tration/services/ssh.html)
Secure shell comes disabled by default in openmediavault, when installing openmediavault on top a Debian installation, the systemd unit will be disabled after the server packages are installed. Just login into web interface to re-enable the ssh service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja en das geen installer voor enkel nextcloud maar een heel softwarepakket om debian om te toveren naar een volledig uitgeruste NAS incl webinterface waar je toevallig ook nog een nextcloud plugin voor hebt... appels en peren dus :P

Maar zolang @arjanvr niet concreter wordt, blijft het gokken wat ie draait

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Het is een server met Ubuntu en daarop nextcloud draaiden. Ik maak altijd connectie via putty met login en wachtwoord op een local ip adres van de server. Nu echter wanneer ik wil inloggen gebeurd er niks. Ik zie een zwart scherm met een groen blokje waar ik normaal moet inloggen. Ik heb het sshd_config bestand al bekeken maar dat ziet er prima uit. Ik heb ook ssh herstart en enabled en die draait krijg ik terug. Als ik een monitor en toetsenbord rechtstreeks aansluit kan ik gewoon inloggen.

Maar via putty dus niet. Ik bedoelde als ik opzettelijk op poort 22 wil inloggen waar hij niet meer op staat krijg ik een foutmelding direct dat hij niet kan verbinden. Op de juiste poort lijkt hij te blijven denken /zoeken. Ik kan morgen wel wat foto's plaatsen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dus je draait de sshd niet op de standaard poort 22? Dan zal je daar dus direct een "connection refused" krijgen. (Of " verbinding geweigerd"?)
Als je geen response krijgt is dat meestal een firewall die dicht zit. Draai je firewalld? Of UFW? (sudo ufw disable) Dan zou je die eens (tijdelijk) kunnen uitzetten om dat te testen. Andere mogelijkheid is dat je server een ander ip-adres heeft gekregen. Heb je dat met bijv. een ping gecontroleerd?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Het IP-adres zal niet het probleem zijn, omdat de poort waarop SSH zou moeten draaien niet direct een refused geeft. Ik denk inderdaad meer aan de firewall of mogelijk SElinux. Aangezien die laatste niet normaal draait op Ubuntu kan het in dit geval ook AppArmor zijn, de Ubuntu implementatie van iets gelijkwaardigs.

Mocht dat op niets uitdraaien kan je ook nog even kijken of er wel een service luistert op de SSH poort en of dat de juiste is. Als dat zo is, komt er iets in je logs als je probeert te verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Het was inderdaad de firewall.. geen idee waarom hij hem ineens dicht gezet heeft maar ik heb de poort open gezet en nu werkt het wel..

Dank jullie.. kan helaas niet beide laatste reacties als beste selecteren ;)
Pagina: 1