Isolatie van zoldervloer: cellulose? Doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik woon in een jaren 30 hoekwoning, waar ik sinds dat we er wonen al de nodige vormen van isolatie heb toegepast. Het dak is jaren geleden door mij geïsoleerd met pir platen aan de binnenkant van de zolder, waar wordt geslapen en gebruikt om af en toe op te werken te relaxen.

Nu ligt er op zolder een houten planken ondervloer, die niet geïsoleerd is. Eronder de slaapkamers van de kinderen, die soms worden gebruikt voor het maken van huiswerk, en dus zonodig een paar uur in de middag worden verwarmd. In die slaapkamer een houten plafond, die ik er graag in wil houden.

De overstek bij het dak is rondom geïsoleerd, daar komt veel tocht en geluid doorheen (is simpelweg balken met daaronder en boven planken).

Ik kan de zoldervloer gaan isoleren, bijvoorbeeld met glaswol (moet zoldervloer grotendeels open om er goed bij te kunnen), of met cellulose vlokken. Vooral cellulose vind ik interessant, kan tegen vocht (overstek!), zou ik ook zelf kunnen doen en het verwijderen van hier en daar een houten vloerplank is voldoende om het erin te stoppen (aanduwen / aanschuiven, hoeft geen blazer voor te komen (?).

Als ik de vloer ga isoleren, wordt de zolder natuurlijk kouder (omdat er weinig warmte meer door de vloer kan). De verwarming hoeft daar nu niet aan, maar er gaat natuurlijk wel veel warmte verloren door de vloer.

Ik kan natuurlijk ook de vloer voorzien van wat dikkere, isolerende ondervloerplaten, zodat ik geen vloerdelen hoef weg te halen. Maar die isolatie is te verwaarlozen bij echt goed isolatie met glaswol of cellulose.

Paar vragen:

Zijn er hier mensen die cellulosevlokken zelf in een (zolder)vloer hebben aangebracht?
Kan cellulose daadwerkelijk tegen vocht? Ook als het 'in' de overstek ligt?