Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1 of 2 inverters bij noord en zuid ligging zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 23:22
Goedemorgen,

Ben me een beetje aan het orienteren op zonnepanelen. Als we er voor gaan leg ik het liefst meteen panelen op zowel zuid als noord. Is het aan te raden voor elke orientatie een eigen omvormer te nemen, of kan het op 1 zonder verlies van rendement? Op zuid geen schaduw, op noord mogelijk wel. Ik lees dat de omvormer dan in ieder geval aansluitingen moet hebben voor 2 strings met een eigen MPP tracker?

Panelen zullen wel panelen rond de 400WP worden. Ben geen fan van van techniek/electronica op plekken waar je niet makkelijk bij kan, dus geen micro omvormers e.d., gewoon kale panelen.

Groepenkast vervanging gaat waarschijnlijk binnenkort gebeuren. in deze kast wil ik meteen een kookgroep opnemen, 1 of 2 omvormer groepen, en een laadgroep voor eventueel electrische auto in de toekomst, warmtepomp.

Interne bedrading kast wordt meteen uitgelegd op eventueel de huidige 3x25A om te zetten naar 3x35A zonder de kast te hoeven aanpassen.

Omvormer voor de panelen wil ik op een 3 fasen groep aansluiten, kwa evenredige belasting van het net lijkt me dat het beste. Voor zoveel mogelijk zelf de opgewekte stroom gebruiken verwacht ik ook dat dit het beste is?
Thuisbatterij is mogelijk ook interessant om zoveel mogelijk opgewekte stroom zelf te gebruiken.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 09:59
1 omvormer kan wel, maar dan als 2 aparte strings.
1 zuid string en 1 noord string.
Je kan optimizers gebruiken om de negatieve effecten van schaduw in je opbrengst (enigszins) te compenseren, bijvoorbeeld in je noord string.
Een 3-fase omvormer is niet nodig, zolang je onder de 3.7kW blijft (scheelt ook in kosten).

Als je het net niet onnodig wilt belasten met je teruglevering, zou je in theorie moeten terugleveren op de fase, welke op dat moment het laagste voltage heeft.
Lijkt me redelijk ondoenlijk :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Kan op 1 omvormer, bijna iedere omvormer heeft twee MPPT's. Dit houdt in dat je twee strings kan maken. Laat het vervangen van de groepenkast mee nemen in de zonnepanelen offerte, dan kun je ook hierover de btw terugkrijgen.

@GarBaGe waarom optimizers voor de noord string??

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 09:59
RobertV70 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:33:

Hij zegt: "Op zuid geen schaduw, op noord mogelijk wel."
Schaduw deels op 1 paneel, kan de opbrengst van de hele string flink verlagen.
Met een optimizer kan je dat (deels) compenseren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:40
GarBaGe schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:40:
[...]

Hij zegt: "Op zuid geen schaduw, op noord mogelijk wel."
Schaduw deels op 1 paneel, kan de opbrengst van de hele string flink verlagen.
Met een optimizer kan je dat (deels) compenseren.
Nee zo werkt het al decennia niet.

Paneeldelen met harde schaduw worden ge-bypassed door slim regelen door de omvormer ('schaduwmanagement'). Er is te weinig eer te behalen aan het optimizeren van een paneel wat maar 10-20% van de buurpanelen oplevert... Niet tegen 50 euro per paneel... Terugverdientijd bijna oneindig.
Zachte diffuse schaduw is een probleem waar je over na moet denken, en zelfs dan is het lang niet altijd nuttig omdat het heel vroeg of laat is met toch al lage opbrengst.

@Stokertje
3x35A? Waarom? Dat kost 600 euro per jaar extra en is eigenlijk nooit nodig.
In een 3 fase kast hoort geen kookgroep thuis. Gebruik een krachtgroep.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
@GarBaGe Ieder paneel heeft tegenwoordig bypass diodes, drie stuks. Hierdoor is het panel verdeeld in 6 stukken aangezien onder en boven al opgedeeld is bij de meeste panelen. Door deze bypass diodes loopt de stroom van een deel van het paneel wat in de schaduw ligt gewoon door deze diodes. Dit zorgt ervoor dat ook de stroom van de andere panelen zijn doorgang kan vinden. Er zal een klein verlies optreden, maar niets noemenswaardigs, tenzij het dak aan de noordkant gedurende de hele dag last heeft van schaduw, dan kan een optimizer iets uithalen. Maar los van alles, het is de noordkant, dus veel zon zal er niet op komen.

• Stokertje
GarBaGe schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:03:
1 omvormer kan wel, maar dan als 2 aparte strings.
1 zuid string en 1 noord string.
Je kan optimizers gebruiken om de negatieve effecten van schaduw in je opbrengst (enigszins) te compenseren, bijvoorbeeld in je noord string.
Een 3-fase omvormer is niet nodig, zolang je onder de 3.7kW blijft (scheelt ook in kosten).

Als je het net niet onnodig wilt belasten met je teruglevering, zou je in theorie moeten terugleveren op de fase, welke op dat moment het laagste voltage heeft.
Lijkt me redelijk ondoenlijk :)
Ok, kan dus normaal gezien op 1 omvormer.

Fase met het laagste voltage is wel het meest logisch bij gebruik van 1 fase, zal wel eens een keer meten op een zonnige dag over er veel verscil zit tussen de fasen.

• Stokertje
RobertV70 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:33:
Kan op 1 omvormer, bijna iedere omvormer heeft twee MPPT's. Dit houdt in dat je twee strings kan maken. Laat het vervangen van de groepenkast mee nemen in de zonnepanelen offerte, dan kun je ook hierover de btw terugkrijgen.

E.e.a gaat in fases plaatsvinden waarschijnlijk. Eerst nieuwe keuken. Omdat er in de huidige kast niet veel uitbreidingsmogelijkheid is, plus dat het op leeftijd is wil ik de groepenkast vervangen door nieuw met extra veel ruimte om klaar te zijn voor all-electric.

• Stokertje
Ronald schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:53:
[...]

Nee zo werkt het al decennia niet.

Paneeldelen met harde schaduw worden ge-bypassed door slim regelen door de omvormer ('schaduwmanagement'). Er is te weinig eer te behalen aan het optimizeren van een paneel wat maar 10-20% van de buurpanelen oplevert... Niet tegen 50 euro per paneel... Terugverdientijd bijna oneindig.
Zachte diffuse schaduw is een probleem waar je over na moet denken, en zelfs dan is het lang niet altijd nuttig omdat het heel vroeg of laat is met toch al lage opbrengst.

@Stokertje
3x35A? Waarom? Dat kost 600 euro per jaar extra en is eigenlijk nooit nodig.
In een 3 fase kast hoort geen kookgroep thuis. Gebruik een krachtgroep.
Mooi, dus gewoon kale panelen met een omvormer en verder geen poespas. Bedankt.

Het is niet de bedoeling nu meteen 3x35A te nemen, maar ik houd er rekening mee dat bij all-electric in de toekomst 3x25A mogelijk te krap gaat zijn, de nieuwe kast er nu alvast op bedraden kost hoogstwaarschijnlijk vrijwel niks extra's.

Kookgroep wilde ik in eerste instantie ook 3 fasen, de elec waar ik contact mee heb gehad zei dat de standaard 2 fasen kookgroep meer standaard was. Zie nu op Coolblue dat ze iets meer keuze hebben in 3 fase kookplaten dan 2 fase. Die keus is dus makkelijk, word dus gewoon een 3 fasengroep. Leek mij ook al logischer.

• Stokertje
RobertV70 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:53:
@GarBaGe Ieder paneel heeft tegenwoordig bypass diodes, drie stuks. Hierdoor is het panel verdeeld in 6 stukken aangezien onder en boven al opgedeeld is bij de meeste panelen. Door deze bypass diodes loopt de stroom van een deel van het paneel wat in de schaduw ligt gewoon door deze diodes. Dit zorgt ervoor dat ook de stroom van de andere panelen zijn doorgang kan vinden. Er zal een klein verlies optreden, maar niets noemenswaardigs, tenzij het dak aan de noordkant gedurende de hele dag last heeft van schaduw, dan kan een optimizer iets uithalen. Maar los van alles, het is de noordkant, dus veel zon zal er niet op komen.
Duidelijk, ik dacht inderdaad heel lang terug ook al eens zoiets gelezen te hebben, met jouw verhaal komt dat nu weer boven. Samen met het verhaal van Ronald lijkt het me inderdaad niet erg zinvol om Optimizers toe te passen. Mogelijk had dit vroeger zin, maar nu blijkbaar niet meer zo.

• Ronald
Stokertje schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:12:
[...]

Mooi, dus gewoon kale panelen met een omvormer en verder geen poespas. Bedankt.

Het is niet de bedoeling nu meteen 3x35A te nemen, maar ik houd er rekening mee dat bij all-electric in de toekomst 3x25A mogelijk te krap gaat zijn, de nieuwe kast er nu alvast op bedraden kost hoogstwaarschijnlijk vrijwel niks extra's.

Kookgroep wilde ik in eerste instantie ook 3 fasen, de elec waar ik contact mee heb gehad zei dat de standaard 2 fasen kookgroep meer standaard was. Zie nu op Coolblue dat ze iets meer keuze hebben in 3 fase kookplaten dan 2 fase. Die keus is dus makkelijk, word dus gewoon een 3 fasengroep. Leek mij ook al logischer.
Mijn hemel... die elektricien mag even terug naar school.

Vraag hem: Hoeveel is 16A+16A.
Is dat meer dan 25A?

Waarom wil hij 32A achter een 25A hoofdzekering zetten?

Ja het is 'standaard' maar dat is echt een slechte reden.
Het gaat over het algemeen goed omdat je een (7kW) kookplaat zelden op 7kW draait, en als je het doet dat het zelden lang is... Er zitten (relatief grote) marges in installatieautomaten en smeltzekeringen, dus hij klapt er niet zomaar uit... maar ontwerpen om te overbelasten? Als professional?

Persoonlijk zou ik hem succes wensen, maar ik ben wat hard over professionals die fouten maken in hun vakgebied.

All-electric heb je heeeeeeel onwaarschijnlijk 3x35A voor nodig.

Een hele zware 10kW warmtepomp trekt maar 2-3kW elektrisch... voluit.
Er zit wel vaak een backup element in.. en in nieuwbouw sluiten ze maar wat graag 9kW daarvan aan... wat te zot voor woorden is. Als meerdere woningen dat tegelijk gaan inzetten wordt het bijzonder spannend...

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 25-10-2021 17:07 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Stokertje
Ronald schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:04:
[...]

Mijn hemel... die elektricien mag even terug naar school.

Vraag hem: Hoeveel is 16A+16A.
Is dat meer dan 25A?

Waarom wil hij 32A achter een 25A hoofdzekering zetten?

Ja het is 'standaard' maar dat is echt een slechte reden.
Het gaat over het algemeen goed omdat je een (7kW) kookplaat zelden op 7kW draait, en als je het doet dat het zelden lang is... Er zitten (relatief grote) marges in installatieautomaten en smeltzekeringen, dus hij klapt er niet zomaar uit... maar ontwerpen om te overbelasten? Als professional?

Persoonlijk zou ik hem succes wensen, maar ik ben wat hard over professionals die fouten maken in hun vakgebied.

All-electric heb je heeeeeeel onwaarschijnlijk 3x35A voor nodig.

Een hele zware 10kW warmtepomp trekt maar 2-3kW elektrisch... voluit.
Er zit wel vaak een backup element in.. en in nieuwbouw sluiten ze maar wat graag 9kW daarvan aan... wat te zot voor woorden is. Als meerdere woningen dat tegelijk gaan inzetten wordt het bijzonder spannend...
Maar als je een L1 en een L2 pakt ipv L1 door te lussen over de 2 gekoppelde automaten gaat jou verhaal toch niet op? Je hebt dan 16A achter 25A en dus nog steeds selectiviteit? Of zie ik iets over het hoofd?

• Ronald
@Stokertje Dat mag blijkbaar, maar hoeft niet per se te werken: Septillion in "Configuratie zonnepanelen op het dak"

Pagina: 1