Subwoofer voor stereo setup?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-10 12:33
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Subwoofer voor mijn stereo installatie

Wat is je budget?
5-600 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk films, mss wat ondersteuning bij muziek op laag volume.

Wat heb je zelf al gevonden?
Een sub zou ik bij voorkeur van SVS nemen, of mss klipsch zodat die bij de set past.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb meer een technische vraag, ik heb op mijn TV een stereo setup met een DRA-800H van Denon, dat is een 2.2 AVR.
Toen ik deze kocht wist ik nog niet van een LFE kanaal ed en dat heeft die dus niet, hij heeft wel 2 pre-outs voor een subwoofer en een LPF filter. Mijn TV is via ARC verbonden en geeft het geluid in PCM door. Met andere settings heb ik geen geluid van de interne apps, dus dat is de enige mogelijkheid.

Is een SUB voor film dan nog wel nuttig, worden die heel lage frequenties nog doorgegeven? Of had ik beter een echte AVR kunnen kopen? Vond dat voor stereo zo zinloos maar nu twijfel ik.
Mijn speaker zijn klipsch RP-6000f en die hebben op hoger volume wel genoeg bass, maar op laag volume net wat te weinig. Maar eens volume boven 35 (van de 98) ben ik best tevreden. Geen idee of je de bass kan knijpen op hoger volume of niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Als je PCM uitstuurt dan heb je via HDMI ARC maximaal twee kanalen, via HDMI eARC kan je wel meer dan twee kanalen in PCM kwijt. Een dedicated LFE kanaal zoals in een 5.1 track (de .1) heb je niet. De TV zal via ARC de twee front speakers van het volledige bereik voorzien. Als je een subwoofer aan de Denon koppelt dan kan je de Denon de crossover laten regelen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Tnx voor het antwoord. Wat ik dus dacht, maar volgens mij kan ik bass niet boosten op laag volume en die dan automatisch knijpen op hoger volume. Vrees dat het al snel teveel wordt, dat is ook de reden dat ik de soundbar heb weggedaan. Dat was alles of niks en beiden klonken niet uitstekend.

Zal het volume wel iets harder zetten bij film en games, dan komt er genoeg bass uit zonder dat het loeihard wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-09 16:11
Ik heb recent een 2ehands Argon Bass W8 subwoofer van marktplaats gekocht. Ik miste ook wat bass bij mijn muziek (Q-Acoustics 3010 speakers). Het is een leuke aanvulling, ondanks het kleine formaat en prijsje, al word het al snel dreunerig als je de subwoofer te veel bass laat produceren. Maar als je hem nét laat meespelen is het een mooie toevoeging.

Op laag volume echter ook niet al teveel toevoeging qua bass van de subwoofer, dus daar moet je niet echt op rekenen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ja, het is echt op dat laag volume. Vanaf dat er wat vermogen doorgaat hebben die klipsch speakers wel meer dan genoeg bass. Ik wil dat niet steeds hoeven aan/uit zetten, dus ga het zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 14:52
Het effect dat de ervaring van bass is niet lineair is wordt opgelost met de Fletcher Munson curve (Equal loudness curve). Dus om het effect op te lossen wordt er meer bass en treble op laag volume toegevoegd en wordt de response geleidelijk vlakker naarmate je het volume omhoog draait. Dat is waar de loudness knop ooit voor geïntroduceerd is. Loudness past alleen curve niet aan op basis van geluidsdruk, maar is gewoon een statische EQ setting. Er zijn vast DSP's die dit voor je op kunnen lossen, maar ik ben bang dat dit geen makkelijke of goedkope oplossing gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Dat vermoed ik ook, dan ga ik het maar zo laten. we kijken tv op volume 30-32, voor film en games gaan we eerder naar 40 tot 45 en dan is er eigenlijk al wel heel wat bass aanwezig.
Pagina: 1