SMA met Sunpower of Hyundai met Solaredge

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindem
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 31-03-2023
Ik woon in België en wil zonnepanelen laten plaatsen.
Ik heb 2 mogelijke daken(ZO+ZW), maar ZO heeft wat schaduw.

Situatie 24/10/21: Schaduw van het huis van de buurvrouw op de ZO-kant. Vandaag gekeken en gezien dat er tot 12u schaduw valt op een aantal panelen. In de zomer staat de zon hoger en geen probleem. Op de ZW-kant is er zon vanaf 10u30 op alle panelen.

Zoals hierboven vermeld is er schaduw op enkele panelen op de ZO-kant.
Op deze link kan je foto's van de schaduw per tijdstip bekijken.

Foto's dak

De verkopers hadden daar elk een aparte oplossing voor.
Ik zet ze even op een rij:

Offerte 1:
- Solaredge systeem met optimizer per paneel + 9x Hyundai 395WP

Offerte 2:
- SMA met Shadefix met 10x Sunpower 375WP panelen die in elke zonnecel een diode hebben om beter met schaduw om te gaan.
De verkoper verkoopt ook solaredge en optimizers, maar zegt dat het voor ons niet nodig is.
Zo lang er geen schaduw van een boom is, is een SolarEdge systeem of het toevoegen van optimizers compleet nutteloos.
Hij zou ook SolarEdge niet plaatsen zolang er géén 12 panelen (6 per kant) liggen, anders gaat de omvormer nagenoeg niet opstarten in de winter.
Ook bij een SolarEdge systeem gaat bij te veel schaduw de bypassdiode gewoon dicht op het paneel.

Verkoper offerte 1 gecontacteerd en hij gelooft rotsvast in zijn solaredge systeem.

Ik weet het dus niet en heb jullie deskundig advies nodig.
Ben eerder geneigd voor offerte 2 te gaan. Het is een groter bedrijf met goede reputatie. Ander bedrijf is kleiner.

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:48
Alle panelen hebben diodes. SMA lijkt er het best van alle string omvormers mee om te kunnen gaan.

Ik heb nog nooit zoveel waarheid gehoord van een zonnepaneel verkoper. Alleen daarom verdient offerte 2 al de opdracht. Hulde!
Om SolarEdge goed te laten werken heb je inderdaad minstens 6 panelen per dakvlak nodig (en nauwelijks schaduw, anders is ook 6 nog niet voldoende om het ook tijdens schaduw goed te laten werken)
Veel SolarEdge verkopers snappen er weinig van of het maakt ze niet uit of ze een suboptimaal systeem verkopen.

Wat voor type Sunpower is er precies aangeboden? P3 of Maxeon? P3 is prima. Maxeon heeft sublieme kwaliteit en is de Rolls Royce onder de panelen, ik vind het wel erg duur.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
Zeker kudos voor De Sunpower installateur. Hij lijkt het gewoon te begrijpen, een zeldzaamheid.

Ben benieuwd naar de prijs, want Sunpower kunnen heel deftig zijn.

@busscherski Ik heb nog steeds niets gevonden over hoe de Hyundai elektrisch is opgebouwd - Shingled is anders. Ik durf dat paneel daarom alleen aan op SE/micros. Erg jammer... mooi paneel, nette prijs.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die verkoper leest hier mee denk ik.
Endelijk een die het snapt.
Toch zit er een kleine “maar” aan.
Hoeveel panelen op zuidoost?
Je dient voldoende spanning te hebben voor shadefix.
De duurdere sunpower hebben wel een hoger voltage dus combi is goed misschien.
Maar dit jaargetijde neemt de opbrengst sterk af, dus heel erg is het ook niet als het niet perfect werkt.

Je kan nog een stapje verder gaan en een fronius gen24 hybride omvormer nemen.
Heb je meteen mogelijkheid voor batterij opslag.
Jammer dat Fronius niet zelf batterijen maakt. Nu heb je twee firmas die naar elkaar gaan wijzen als er iets mis is.

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-10-2021 03:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindem
busscherski schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:46:
Wat voor type Sunpower is er precies aangeboden? P3 of Maxeon? P3 is prima. Maxeon heeft sublieme kwaliteit en is de Rolls Royce onder de panelen, ik vind het wel erg duur.
Het gaat om de P3 reeks.
Totaalprijs voor 10 panelen P3 375WP + SMA SB 3.0 = 5100 euro incl. btw
5 op zuidoost en 5 op zuidwest.

Dat werd mij zo aangeraden om in de voormiddag toch nog voldoende op te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De P3 hebben een niet bijzonder hoge Vmpp (36V) maar dat zou voldoende moeten zijn met niet al te veel schaduw. Sunny boy 3.0 kan terug tot 110V.

Denk wel een faire prijs voor zo'n luxe systeem; die panelen alleen kosten al 275 incl btw per stuk bij Solar Outlet (NL)... Als dat is wat je wil ;-)

Wil deze aanbieder alleen met Sunpower werken, of bieden ze ook alternatieven?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindem
Ronald schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:30:
Wil deze aanbieder alleen met Sunpower werken, of bieden ze ook alternatieven?
Ze bieden ook Longi en REC aan.
Is het zinvol om nog een offerte te vragen met de Maxeon-reeks?
Dit zal een stuk duurder uitkomen en weet niet of dit het nog waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@robindem De vraag is of zelfs de P3's het wel waard is. Als ze REC Twinpeak hebben kan er zomaar ergens in de richting van 1000 euro af gaan. (Twinpeaks staan in Duitsland voor rond de 175)

En dat is nog steeds een zeer net paneel.

Pagina: 1