Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:59

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil wat meer doen met macro fotografie. Heb nu wat tussenringen waarmee ik het effect enigszins voor elkaar krijg maar daarmee is het goed krijgen van de focus erg lastig.

Ik ging op zoek naar iets wat betaalbaar is en wellicht geschikt om er wat mee te kunnen oefenen. Ik kwam daarbij de Sony NEX 30mm f/3.5 tegen die redelijk betaalbaar is, een 1:1 vergrotingsfactor heeft en past op mijn Sony A6500.

Ik heb wat foto's gevonden die met deze lens en een Sony A6000 en Sony A6500 geschoten zijn en die vond ik zelf schitterend, al weet ik niet in hoeverre die foto's met focus stacking of andere trucs gemaakt zijn die los staan van de lens.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Sony A6500 dus, en ik bewerk foto's vaak na in Lightroom.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De Sony NEX 30mm f/3.5 gevonden dus. Zelf geprobeerd dergelijke foto's te schieten met Sigma 30mm f/1.4 en Sigma 56mm f/1,4 in combinatie met tussenringen van 10mm en 16mm.

Ik vraag me vooral af, is dit een leuke lens om mee te beginnen/proberen, ga ik er geen betere resultaten mee halen dan met mijn huidige spulletjes of is het een ding wat ik beter links kan laten liggen omdat ik er waarschijnlijk door teleurgesteld ga worden?

[ Voor 9% gewijzigd door YES op 25-10-2021 10:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
De lens die je linkt is een vrij oud model at nu niet direct meer courant is. Je kunt denk ik beter kijken naar bijvoorbeeld een Laowa 65mm f/2.8 2x Ultra-Macro. Deze macro-lens is beschikbaar voor ca. 400 euro en geeft mooie professionele resultaten voor een bescheiden prijs. Zeker op APS-C is de lens erg aan te raden.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:59

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
De NEX is tweedehands voor 130 euro te koop. Ik heb hem gekocht om in ieder geval eens uit te proberen, omdat ik het verschil met de Laowa wel aanzienlijk vind. Toch bedankt voor je advies @zzzzz, ik zet de Laowa op mijn lijstje om in de gaten te houden :)