Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Watje4
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 20:03
Ben niet echt thuis in de details van hypothecaire aangelegenheden, noch fiscaal onderlegd. Dus vandaar een situatie schets en de vraag of dit logisch klinkt?

Situatie:

- waarschijnlijk heb ik door een gelukje, einde van dit jaar een stukje geld over dat boven heffingsvrije grens van vermogensbelasting valt. Laten we voor het gemak even zeggen dat dat EURO ~30000 is.

- ik heb een annuitair hypotheek deel in m'n hypotheek waar nog ongeveer hetzelfde bedrag openstaat. Het is maar een deel van m'n hypotheek, want ik heb nog 3 andere componenten. Maar dit deel heeft verreweg de hoogste rente nog (~4%).

Wat is nu verstandig? Ik wil uiteraard fiscaal gezien een zo optimaal mogelijke situatie, maar lastenverlaging is ook best fijn. Dus voorkeur voor maximaal gebruik maken van de hypotheek aftrek in 2021 en zo min mogelijk vermogensbelasting betalen. Nu dacht ik aan de volgende constructie:

- de annuitaire hypotheek aflossen op 30 of 31 december. Hypotheek verstrekkers zullen het niet direct kunnen verwerken en de daadwerkelijke aflossing zal dus pas in januari te boek staan. Ik kan het online afhandelen via de website van de hypotheek verstrekker.

- echter, op het meetmoment van de vermogensbelasting (ik neem aan dat dat 1 januari 0:01 is), is het geld wel van m'n rekening af en betaal ik er geen vermogensbelasting meer over.

Zie ik iets over het hoofd? Of is er een beter plan ?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het staat niet op je rekening op de peildatum, dus voor de VRH zal het niet mee tellen.
Voor dat gedeelte zal het iig kloppen.

[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 25-10-2021 10:13 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:25

Tazzios

..

Ik zou even op het forum zoeken er zijn meerdere topics waarbij mensen spaargeld hebben en de vraag stellen of ze moeten aflossen of dat ze er wat anders mee 'moeten' doen.

Wat specifieker:
Waarom zou je de aflossing niet in november? Heb je gekeken hoeveel je boetevrij mag aflossen op de lening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Vooropgesteld: voor iedereen is de situatie weer anders dus je zou je het beste bij een belastingadviseur kunnen melden en je situatie voorleggen.

Wel heeft het aflossen van jouw hypotheek op 31-12-2021 geen effect voor de hypotheekrenteaftrek van 2021. Wel van 2022 ;)

Wat verder mogelijk gunstig zou kunnen zijn is een deel vooruitbetalen van je hypotheekrente. Je mag tot maximaal een half jaar vooruitbetaalde hypotheekrente aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-09 17:16
Het ligt aan de bank wat je kan instellen voor extra aflossen.
Stel jouw bank verwerkt op de 31e dan is geen probleem, ze doen dat alleen niet heel snel.
Als ik nu bij mijn bank kijk, kan je pas 1 december weer extra inleggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
Watje4 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:08:
- de annuitaire hypotheek aflossen op 30 of 31 december. Hypotheek verstrekkers zullen het niet direct kunnen verwerken en de daadwerkelijke aflossing zal dus pas in januari te boek staan. Ik kan het online afhandelen via de website van de hypotheek verstrekker.

- echter, op het meetmoment van de vermogensbelasting (ik neem aan dat dat 1 januari 0:01 is), is het geld wel van m'n rekening af en betaal ik er geen vermogensbelasting meer over.
Je rekent je hier onterecht rijk. Dat je het geld niet ziet omdat het tussen rekeningen zweeft betekent niet dat je het niet hebt. Je hebt eenvoudigweg alsnog een vordering op de een of de andere partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Hypotheek verstrekkers zullen het niet direct kunnen verwerken en de daadwerkelijke aflossing zal dus pas in januari te boek staan. Ik kan het online afhandelen via de website van de hypotheek verstrekker.
Geen idee welke geldverstrekker je zit en hoe snel die zijn, maar bij NN wordt onze extra aflossingen (via hun online platform) vaak al binnen het uur verwerkt, zelfs in het weekend. ;) Ik zou er dus niet van uit gaan dat het 2 / 3 dagen duurt. That said, maakt het veel uit? Je hebt gewoon recht op de aftrek van de rente die je betaald hebt... Als je meer rente betaalt dan heb je meer af te trekken, maar heb je dus ook meer rente betaald :+

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 25-10-2021 10:22 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 15:04
Je kan dit geld gewoon begin december aflossen. Hoeft helemaal niet op 30-31 december. Iedere maand dat je eerder aflost, levert je 4% rendement op daar je de rente niet meer hoeft te betalen. Beter rendement haal je niet met het op de bank laten staan t/m 31 december. Voor je HRA maakt het geen biet uit, de betaalde maanden heb je al als rente betaald en blijven aftrekbaar. Leuk dat je een stukje terug krijgt, maar je betaald alsnog per saldo netto c.a. 2,5-2,75% rente. Kost geld dus.

[ Voor 29% gewijzigd door __1337__ op 25-10-2021 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je hebt wel door dat de heffingsvrije grens in 2021 is verhoogd naar 50k?

Anyway, 4% is een aardige rente, dus kán je kiezen voor aflossen, maar je kan met gemak hogere rendementen halen op andere manieren (met uiteraard wel meer risico, aandelen bijvoorbeeld). Dat is een keuze die je zelf (eventueel in overleg met een adviseur) moet maken. Als je totale vermogen straks minder dan 50K is kun je het ook gewoon beleggen/investeren/op de rekening laten staan. Dan blijf je onder de vermogensgrens.

Ook belangrijk is hoe lang die hypotheek nog loopt.

[ Voor 91% gewijzigd door pagani op 25-10-2021 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 15:25
Zoals, @__1337__ zegt, als het eind december een financieel goede keuze is om af te lossen, dan is het dat ook begin december, november of wanneer dan ook. Het is dan gewoon hoe eerder hoe beter. Ja, je mist een heel klein beetje HRA, maar dat komt omdat je ook minder rente betaalt en die bespaarde rente is per definitie altijd een stuk hoger dan de gemiste HRA.

Dus het gaat er puur om te kijken of het überhaupt een goede financiële keuze is om het geld voor aflossing te gebruiken. Dat is van heel veel factoren afhankelijk, zoals hoe de rest van je vermogen eruit ziet, je risisco-bereidheid, enzovoorts.

Met 4% rente en besparing op VRH heeft aflossen op de hypotheek in ieder geval een heel goede risico/rendement verhouding, dus dat kan zeker een heel goede keuze zijn. In de huidige economie is er volgens mij niks met een beter rendement en even weinig risico. Met meer risico is er zeker kans om meer rendement te halen, maar dat is een persoonlijke keuze. Zelf vind ik een mix tussen risico-arm en iets meer risico in je totale vermogen het meest verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:34
let er wel even op of je een dergelijk bedrag boetevrij mag aflossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Mijn verstrekker heeft/geeft deadlines aan het einde van het jaar wanneer een extra aflossing gedaan moet worden om het nog voor 1/1 te verwerken. Je bent namelijk niet de enige met dat plan dus je moet voor een bepaalde tijd het gedaan hebben anders kunnen ze niet garanderen dat het voor 1 jan verwerkt is.

Dus heb je het nu op de rekening, zou ik het gewoon gaan regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Wat verstandig is, is lastig te zeggen met de relatief beperkte informatie.

Als het je puur om het fiscale gaat, dan moet je bekijken wat meer oplevert / minder kost.
Kost aflossen je méér hra dan vrh te betalen? Dan zou je kunnen kiezen om dus niet af te lossen en de vrh te betalen. ECHTER, als je aflost dalen de maandlasten en met het verschil zou je een sneeuwbaleffect kunnen opstarten, waardoor je steeds meer kan aflossen en dus sneller van je hypotheek af bent.

Je kan ook het geld extra beleggen en daar voor meer rendement gaan (let op: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst). Maar dit ligt er ook deels aan hoe lang je wilt beleggen.

Als je safe wilt spelen, dan kan je het beste aflossen. Gegarandeerd rendement en lagere maandlasten, maar vaak niet het meest voordelige (financieel gezien). Gemoedsrust is echter ook een hoop waard! Als je dus niet tegen dalingen / stijgingen kan, dan zal je niet moeten beleggen.

En als je toch gaat aflossen, dan kan je het beter vandaag dan morgen doen. Dan heb je nu al "voordeel" van de aflossing. Houd er alleen wel rekening mee dat je vaak een x% van de hypotheeksom mag aflossen per jaar. Daarboven betaal je vaak een "boete".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Rekening houden met dat je meestal een X bedrag per jaar mag aflossen. Ik zou het juist begin December doen, zodat je zeker weet dat het in 2021 is verrekend met dat boetevrije bedrag. En als je dan nog overhoudt kan je het aan het einde nogmaals doen zodat je het boetevrije deel van 2022 meepakt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
BastaRhymez schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:34:
[...]
Als het je puur om het fiscale gaat, dan moet je bekijken wat meer oplevert / minder kost.
Kost aflossen je méér hra dan vrh te betalen? Dan zou je kunnen kiezen om dus niet af te lossen en de vrh te betalen.

[...]
Ik begrijp niet wat je hier mee bedoelt. Ja, als het enige doel is om zo weinig mogelijk belasting betalen misschien. Maar dat lijkt me een heel vreemd doel, het lijkt me dat het doel is om in totaal zo weinig mogelijk te betalen. HRA is altijd een % van de rente die je betaalt, dus bijvoorbeeld 100 euro minder rente is ongeveer 35 euro minder HRA. Ja, je betaalt dan 35 euro meer belasting, maar in totaal ga je er 65 euro op vooruit. Daar komt dan eventueel het voordeel van bespaarde VRH nog bij en als je nog maar een heel klein hypotheekje hebt ook nog een besparing op het Eigen Woning Forfait vanwege Wet Hillen (zo te lezen gaat dat laatste nog niet op voor TS).
Voor bankspaar producten gaat deze berekening niet op, maar TS heeft het over een annuitair hypotheekdeel. Daar is aflossen altijd financieel gunstig. Er zijn natuurlijk mogelijk andere opties met je geld die NOG gunstiger zijn, maar dat is een andere discussie.

Verder helemaal met de rest van je post eens hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Lapa schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:48:
[...]

Ik begrijp niet wat je hier mee bedoelt. Ja, als het enige doel is om zo weinig mogelijk belasting betalen misschien. Maar dat lijkt me een heel vreemd doel, het lijkt me dat het doel is om in totaal zo weinig mogelijk te betalen. HRA is altijd een % van de rente die je betaalt, dus bijvoorbeeld 100 euro minder rente is ongeveer 35 euro minder HRA. Ja, je betaalt dan 35 euro meer belasting, maar in totaal ga je er 65 euro op vooruit. Daar komt dan eventueel het voordeel van bespaarde VRH nog bij en als je nog maar een heel klein hypotheekje hebt ook nog een besparing op het Eigen Woning Forfait vanwege Wet Hillen (zo te lezen gaat dat laatste nog niet op voor TS).
Voor bankspaar producten gaat deze berekening niet op, maar TS heeft het over een annuitair hypotheekdeel. Daar is aflossen altijd financieel gunstig. Er zijn natuurlijk mogelijk andere opties met je geld die NOG gunstiger zijn, maar dat is een andere discussie.

Verder helemaal met de rest van je post eens hoor.
Ik weet niet of TS 30k boetevrij mag aflossen. Of dat hij (dit jaar) 10k "boetevrij" mag aflossen en over de overige 20k dus de "boete" moet betalen. Dan kan het zomaar zijn dat je met het betalen van vrh financieel gezien goedkoper uit bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
BastaRhymez schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:53:
[...]

Ik weet niet of TS 30k boetevrij mag aflossen. Of dat hij (dit jaar) 10k "boetevrij" mag aflossen en over de overige 20k dus de "boete" moet betalen. Dan kan het zomaar zijn dat je met het betalen van vrh financieel gezien goedkoper uit bent
Ja, dat is zeker waar. Mijn verhaal gaat alleen op bij boetevrij aflossen. Als het bedrag hoger is dan de maximale boetevrije aflossing, dan kan je het beter verdelen tussen dit jaar zo snel mogelijk de max. boete vrije ruimte gebruiken en in januari volgend jaar de rest. Zelfs als je daarbij net boven de VRH grens komt op 1 januari is dat waarschijnlijk nog steeds gunstiger. VRH is echt niet veel als je net boven de grens zit.

Omdat ik zelf jaarlijks 20% van de oorspronkelijke som boetevrij mag aflossen en TS het niet over boeterente had, ging ik er vanuit dat daar geen sprake van is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
Volgens mij berekenen banken de rente zelfs per dag, dus ALS je besluit af te lossen, levert elke dag dat je het eerder doet een paar euro op.
Met een heel grove berekening uit mijn hoofd kom ik op ongeveer 3 euro bruto per dag voor 30k met 4%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25

Honesty

kattenneus!

Ik weet alleen dat bij onze bank(Rabobank) adviseert bij aflossen voor de 26e te doen zodat het op tijd verwerkt wordt. Ze zullen dat niet voor niks adviseren en zelfs op de website zetten.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 18:06
Als je voor de zekere optie gaat kun je direct aflossen. Als je wat risico durft te lopen kun je een deel beleggen. Het afwachten tot 31 december levert volgens mij niet zoveel op (+dat het een beetje naar fraude neigt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:26
Ik had dezelfde idee vorig jaar icm obvion hypotheken.

Ik had de 30ste een flinke aflossing via hun portaal gedaan. Was pas ergens in hun systeem in januari verwerkt.

Was een goede oplossing en scheelde het nodige aan belasting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bumpy_NL schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:24:
Als je voor de zekere optie gaat kun je direct aflossen. Als je wat risico durft te lopen kun je een deel beleggen. Het afwachten tot 31 december levert volgens mij niet zoveel op (+dat het een beetje naar fraude neigt).
_O-
Die mag je uitleggen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
Rolfie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:01:

Ik had de 30ste een flinke aflossing via hun portaal gedaan. Was pas ergens in hun systeem in januari verwerkt.

Wat scheelde het je in vergelijking met een flinke aflossing doen op 5 december? Of op 5 november?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Rolfie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:01:

Het gaat om de valutadatum van de hypotheekmutatie. Als die na 1 januari ligt dan is de hypotheek voor belasting ongewijzigd.

Tot die valutadatum is het box 3 vermogen.
Wellicht niet meer als onderdeel van de bankrekening waar het opstond met als valutadatum 30 dec, maar wel als overige vordering.

Zoals eerder gesteld, dat je iets niet ziet betekent niet dat het er niet is.

Als je het niet opgeeft is het belastingfraude. Over het algemeen niet handig voor ca 300 euro, want hoewel de kans klein is heb je er niets aan om al je toekomstige aangiftes nageplozen te krijgen.

Overigens kan het ook zijn dat de valutadatum keurig in het oude jaar staat, maar dat het administratieve gedeelte enige dagen later voltooid wordt. De rekeningafschriften zijn leidend.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 25-10-2021 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hc10cue
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-10-2024
Rukapul schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:54:
[...]

Het gaat om de valutadatum van de hypotheekmutatie. Als die na 1 januari ligt dan is de hypotheek voor belasting ongewijzigd.

Tot die valutadatum is het box 3 vermogen.
Wellicht niet meer als onderdeel van de bankrekening waar het opstond met als valutadatum 30 dec, maar wel als overige vordering.

Zoals eerder gesteld, dat je iets niet ziet betekent niet dat het er niet is.

Als je het niet opgeeft is het belastingfraude. Over het algemeen niet handig voor ca 300 euro, want hoewel de kans klein is heb je er niets aan om al je toekomstige aangiftes nageplozen te krijgen.

Overigens kan het ook zijn dat de valutadatum keurig in het oude jaar staat, maat dat het administratieve gedeelte enige dagen later voltooid wordt. De rekeningafschriften zijn leidend.
tegelijkertijd heb je toch ook een schuld op de bank/bank heeft vordering op jou ivm de overeenkomst die jij in feite afsluit met betrekking tot de aanvullende aflossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:50

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Rukapul legt het perfect uit: het niet opgeven van het geld omdat het even “zweeft” betekent niet dat je het niet hebt. Als je op 31 dec al je spaargeld opneemt en op 2 januari stort is dat net zo goed fraude als je het cash geld niet netjes opgeeft bij je aangifte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
Hc10cue schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:36:
[...]

tegelijkertijd heb je toch ook een schuld op de bank/bank heeft vordering op jou ivm de overeenkomst die jij in feite afsluit met betrekking tot de aanvullende aflossing?
Er is slechts een moment waarop het bedrag in kwestie overgaat van box3 naar box1. Box 1 is heel specifiek in de wet vastgelegd. De rest is box 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

We Are Borg schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:41:
[...]

@Rukapul legt het perfect uit: het niet opgeven van het geld omdat het even “zweeft” betekent niet dat je het niet hebt. Als je op 31 dec al je spaargeld opneemt en op 2 januari stort is dat net zo goed fraude als je het cash geld niet netjes opgeeft bij je aangifte
Ik snap het iig niet.
Of dat geld nu wel of niet al van een hypotheek deel is afgetrokken maakt voor je belasting niks uit :?
Of anders gezegd, of TS op peildatum een rest hypotheek van 100k heeft of 130k zal voor de belasting toch geen verschil maken?
Of je wel of niet de 30k op je spaarrekening hebt zal op 1 kan wel uitmaken voor de vrh.

Tussen op 15 dec aflossen of 30 dec zie ik als enige verschil dat je 15 dagen langer hypotheekrenteaftrek kan opvoeren voor een marginaal voordeel :?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
YakuzA schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 23:10:
[...]

Ik snap het iig niet.
Of dat geld nu wel of niet al van een hypotheek deel is afgetrokken maakt voor je belasting niks uit :?
Of anders gezegd, of TS op peildatum een rest hypotheek van 100k heeft of 130k zal voor de belasting toch geen verschil maken?
Of je wel of niet de 30k op je spaarrekening hebt zal op 1 kan wel uitmaken voor de vrh.
Juist andersom: de rest hypotheek is de bepalende factor hier, niet het saldo van de spaarrekening.

Uitgangspunt: op elk moment is het totale vermogenssaldo (box1-3) gelijk en kunnen we bepalen waar het geld is:
op de spaarrekening (box 3)
onderweg (box 3 omdat het geen box 1 is)
afgetrokken van het hypotheek (box 1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bumpy_NL
Als ik het goed begrijp is de bedoeling dat het bedrag niet in de boeken staat op 1 januari. Niet voor de VRH en niet voor HRA. Dat lijkt mij niet helemaal fris, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
Ondanks het feit dat de premisse van de vraag al niet klopt (als dit plan al werkt dan levert het geen extra voordeel op t.o.v. eerder in het jaar aflossen) en het potentieel inderdaad als fraude gezien zou kunnen worden, weet ik uit eigen ervaring dat het mechanisme erachter wel werkt.
Ik heb ook een keer op 30 of 31 december afgelost en dat geld is pas begin januari in de hypotheek verwerkt, maar kwam niet naar boven in de automatisch ingevulde belastingaangifte.

Wat niet wil zeggen dat ik het niet alsnog zelf had moeten opgeven, maar in mijn geval maakte dat niet uit omdat ik met of zonder dit geld toch onder de VRH grens bleef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Lapa schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 00:51:
Ondanks het feit dat de premisse van de vraag al niet klopt (als dit plan al werkt dan levert het geen extra voordeel op t.o.v. eerder in het jaar aflossen) en het potentieel inderdaad als fraude gezien zou kunnen worden, weet ik uit eigen ervaring dat het mechanisme erachter wel werkt.
Ik heb ook een keer op 30 of 31 december afgelost en dat geld is pas begin januari in de hypotheek verwerkt, maar kwam niet naar boven in de automatisch ingevulde belastingaangifte.

Wat niet wil zeggen dat ik het niet alsnog zelf had moeten opgeven, maar in mijn geval maakte dat niet uit omdat ik met of zonder dit geld toch onder de VRH grens bleef.
Je zegt het zelf al: dat het niet in de automatische aangifte staat betekent nog niet dat je het niet op hoeft te geven. Het geld dat bij de hypotheekbank staat te 'wachten' op verwerking is gewoon een vordering die in box 3 valt. En die je dus op moet geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Als het geld nu al hebt, waarom los je dan nu niet alvast af? Je hebt dan dit jaar wat minder HRA, maar je betaalt ook een pak minder rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 19:24
Ben niet echt thuis in de details van hypothecaire aangelegenheden, noch fiscaal onderlegd. Dus vandaar een situatie schets en de vraag of dit logisch klinkt?

Situatie:

- waarschijnlijk heb ik door een gelukje, einde van dit jaar een stukje geld over dat boven heffingsvrije grens van vermogensbelasting valt. Laten we voor het gemak even zeggen dat dat EURO ~30000 is.

- ik heb een annuitair hypotheek deel in m'n hypotheek waar nog ongeveer hetzelfde bedrag openstaat. Het is maar een deel van m'n hypotheek, want ik heb nog 3 andere componenten. Maar dit deel heeft verreweg de hoogste rente nog (~4%).

Wat is nu verstandig? Ik wil uiteraard fiscaal gezien een zo optimaal mogelijke situatie, maar lastenverlaging is ook best fijn. Dus voorkeur voor maximaal gebruik maken van de hypotheek aftrek in 2021 en zo min mogelijk vermogensbelasting betalen. Nu dacht ik aan de volgende constructie:

Zie ik iets over het hoofd? Of is er een beter plan ?
Misschien al gemeld maar hou je jezelf niet voor de gek?
Je zegt: ik wil maximale renteaftrek hebben en daarom los ik zo laat mogelijk af.
Realiseer je wel, dat die aftrek maar een deel is dat je betaald hebt :?
Stel je betaald 100 euro per maand rente en door de aftrek is het voordeel 40 euro.
Elke maand die je eerder aflost scheelt je NETTO 60 euro, want die rente hoef je gewoon niet meer te betalen (en er word 100 euro per maand minder afgeschreven). Dus zo lang mogelijk wachten met aflossen is volgens mij jezelf voor de gek houden :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik op 15 december extra aflos, wordt dat pas na de reguliere betaling op 1 of 2 januari in het hypotheekoverzicht in de bankapp getoond.
Maar: ik krijg daarna de teveel betaalde rente tussen 15 december en 1 januari terug van de bank. Dus ook al is het aan de app-zijde pas later verwerkt, de aflossing wordt aan de bank-zijde al direct verwerkt. In dat geval kan je moeilijk volhouden dat die aflossing eigenlijk nog tijdelijk onder Box 3 valt.

Eigenlijk kan ik me moeilijk voorstellen dat andere hypotheekverstrekkers je nog wel rente laten betalen over een bedrag dat al afgelost is.

Edit: uiteindelijk krijg je ook gewoon een jaaroverzicht van je hypotheekverstrekker waar precies op staat hoe hoog je schuld is op 1 januari en hoeveel rente je gedurende het jaar hebt betaald. Als je dat gebruikt voor je aangifte kan je het sowieso niet fout doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2021 16:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Watje4
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-09 20:03
Bedankt voor alle antwoorden.

Ik denk dat jullie zo ongeveer allemaal gelijk hebben: de kool is het sop niet waard. Ik weet nog niet precies wanneer ik de beschikking heb over het bedrag, maar het lijkt me dus logisch om het meteen af te lossen, zelfs al is dat al in November bijvoorbeeld. Overigens mag ik onbeperkt aflossen bij mijn geldverstrekker, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

En ja, ik weet dat er meer rendabele investeringen zijn dan geld in je stenen stoppen met iets of veel hoger risico profiel. Voor dat laatste heb ik nog wat crypto achter de hand :)

Nogmaals dank allemaal voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bumpy_NL
Een gegarandeerd rendement van 4% (of iets minder als je de HRA meerekend) is helemaal niet verkeerd en op geen enkele andere plek ga je hetzelfde rendement krijgen met dezelfde zekerheid. Prima keuze mijn inziens (fwiw).
Pagina: 1