Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowrence
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 17:58
Beste Tweakers,

Ik zit al een tijdje te stoeien om mijn nieuwe SSD op de volledige snelheid te laten werken.
Na flink online zoeken en heen en weer mailen met gigabyte, zou ik mij toch willen beroepen op jullie expertise.

Probleem:
Ik heb een Samsung 980 Pro SSD gekocht omdat ik erg onder de indruk was van PCIe 4.0. Helaas lukt het mij op geen enkele manier om de volledige snelheid uit de SSD te halen.
De Samsung Magician software geeft aan dat de SSD is aangesloten via PCI-e 4.0 x1, terwijl dit PCI-e 4.0 x4 zou moeten zijn.

Volgens de specs van het moederbord icm de gekozen processor, zou ik de juiste snelheden moeten kunnen halen. Helaas is dit niet het geval.

Mijn hardware:
-Gigabyte B550 AORUS Pro AC
-AMD Ryzen 5 5600X Boxed
-Zotac GeForce GTX 980
-Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 3600MHz 2x16GB
-ASUS XG-C100C 10GBe netwerkkaart (PCI-e 3.0 x4)
-Samsung 980 Pro 1TB SSD (PCI-e 4.0 x4)

Suggestie van Gigabyte:
-Disable CSM
-Above 4G decoding: enable

Hebben jullie nog suggesties om de volledige SSD snelheid te kunnen halen?
En kan het zijn dat mijn 10GBe kaartje lanes opsplurpt, waardoor ik niet de volledige snelheid behaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kp31-oaYp8F8qLSwxsYq1AUnOPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTvF42PSkjwkjWVpexX45C7U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GSdaWlLbCdNEhXdEDs2Kbh3D10=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zreUlWvouYj8GlWPucewgLDr.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:11
De SSD draait op 4.0x1. Dat is een kwart van de bandbreedte dus die snelheid die je haalt klopt dan wel (1750 is immers een kwart van 7000). Kijk eens in het BIOS op welke settings het M2 slot staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:31
Mocht het probleem niet verholpen zijn:

In welk slot zit de ssd? Deze moet in het M.2 slot het dichtst bij de CPU.
In het andere slot deelt deze het aantal lanes met de PCIe poort waar je waarschijnlijk de netwerkkaart in hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowrence
Beste @Uszka
Ik zal vanavond even een uitdraai maken van de huidige settings
Uit mijn hoofd had ik geen bijzondere NVMe opties beschikbaar, en kon ik puur zien welke devices er waren aangesloten (overzicht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:11
Djarune schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:30:
Mocht het probleem niet verholpen zijn:

In welk slot zit de ssd? Deze moet in het M.2 slot het dichtst bij de CPU.
In het andere slot deelt deze het aantal lanes met de PCIe poort waar je waarschijnlijk de netwerkkaart in hebt zitten.
M2B draait op Gen3 uit de chipset dus die zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowrence
@Djarune Scherpe vraag!
Ik heb de SSD in de bovenste NVMe slot zitten (M2A_CPU)

Gigabyte heeft dit gelukkig mooi visueel uitgelegd op de website van het moederbord
https://www.gigabyte.com/...50-AORUS-PRO-AC-rev-1x#kf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou dat netwerkkaartje er even uit trekken, dat is toch veruit de snelste manier om dat uit te sluiten.

Oh, ik zie het al. Je CPU heeft 20 PCIe lanes. 16x gaat naar je GPU, en de overige vier delen je netwerkkaart en SSD dus. (hij heeft 24 lanes maar je bent er zowiezo 4 kwijt aan de Interconnect met de chipset)

Je kan OF je netwerkkaart, OF je SSD op volle snelheid benutten. Als die netwerkkaart een must is, dan ben je eigenlijk beter af met een (goedkopere) PCIe gen3 ssd en die dan via het 2e slot aansluiten. Het gaat dan via de chipset, je verliest iets snelheid, maar het zal een stuk sneller zijn dan je huidige setup.

Je kan die 980PRO daar ook in steken natuurlijk maar dat is wel zonde.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowrence
@Verwijderd Hartelijk dank voor je reactie! Ik was er al bang voor :(
Vanavond met pijn in mijn hart downgraden naar 2.5GBe (onboard) en even nieuwe benchmarks draaien

Hiervoor had ik de 970 Evo Plus die perfect draaide.. maar als tech liefhebber kan ik natuurlijk niet achterblijven :D
Denk je dat een X570 moederbord meer kans op slagen heeft voor deze setup?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
lowrence schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:37:
@Djarune Scherpe vraag!
Ik heb de SSD in de bovenste NVMe slot zitten (M2A_CPU)
Was inderdaad te verwachten aangezien Gen.4 wel herkend wordt. In de bios van dat bord kun je volgens mij niet de hoeveelheid lanes toewijzen (bifurcation).

De netwerkkaart kan het niet zijn aangezien die Gen. 3 is en chipset lanes gebruikt. Zie ook het blokschema:
Afbeeldingslocatie: https://overclock3d.net/gfx/articles/2020/05/31040527722s.jpg

Probeer een de ssd eruit te halen en opnieuw erin te zetten. Als ie nog steeds niet werkt een BIOS update.

Hier iemand met een soortgelijk probleem. Heb zelf nog nooit zoiets meegemaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door Djarune op 25-10-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Djarune schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:10:
[...]

Was inderdaad te verwachten aangezien Gen.4 wel herkend wordt. In de bios van dat bord kun je volgens mij niet de hoeveelheid lanes toewijzen (bifurcation).

De netwerkkaart kan het niet zijn aangezien die Gen. 3 is en chipset lanes gebruikt. Zie ook het blokschema:
[Afbeelding]

Probeer een de ssd eruit te halen en opnieuw erin te zetten. Als ie nog steeds niet werkt een BIOS update.

Hier iemand met een soortgelijk probleem. Heb zelf nog nooit zoiets meegemaakt.
Maar... of die netwerkkaart gen3 of gen4 is maakt niet uit. Hij neemt nog steeds die lanes in beslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

lowrence schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:06:
Vanavond met pijn in mijn hart downgraden naar 2.5GBe (onboard) en even nieuwe benchmarks draaien

Hiervoor had ik de 970 Evo Plus die perfect draaide.. maar als tech liefhebber kan ik natuurlijk niet achterblijven :D
Het moederbord gaat niet uitmaken. De CPU heeft gewoon niet voldoende lanes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:12:
[...]

Maar... of die netwerkkaart gen3 of gen4 is maakt niet uit. Hij neemt nog steeds die lanes in beslag.
Niet die CPU lanes, maar chipset lanes. De CPU levert 24 lanes waarvan 16 voor de x16 bus, 4 voor de M2A_CPU en 4 voor de interconnectie met de chipset.

De B550 chipset levert daarnaast nog eens 10 lanes. Zie ook reviews: AMD B550-moederborden - Negen borden tot 200 euro op de testbank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Djarune schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:34:
[...]

Niet die CPU lanes, maar chipset lanes. De CPU levert 24 lanes waarvan 16 voor de x16 bus, 4 voor de M2A_CPU en 4 voor de interconnectie met de chipset.

De B550 chipset levert daarnaast nog eens 10 lanes. Zie ook reviews: AMD B550-moederborden - Negen borden tot 200 euro op de testbank
Weer wat geleerd! Thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:31
Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:14:
[...]

Het moederbord gaat niet uitmaken. De CPU heeft gewoon niet voldoende lanes
Dat klopt niet, die cpu heeft gewoon voldoende lanes, namelijk PCIE4x16 voor een GPU en PCIE4x4 voor NVME SSD.

Daarnaast zijn er nog 4 PCIE x4 lanes voor de communicatie tussen chipset en cpu.

Een eventueel bijgeplaatste NIC hoort gebruik te maken van chipset lanes en niet van de cpu lanes in dit geval. Gebeurt dat laatste wel, dan is er sprake van een misconfiguratie, niet van een cpu die niet genoeg lanes zou hebben.

zie ook het blockdiagram van @Djarune

Gebeurt dit trouwens altijd of is het de ene keer PCIE4x1 en de andere keer PCIE4x4?

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 25-10-2021 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
lowrence schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:06:

Ja een X570 lost je problemen op met het aantal PCI 4.0 lanes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5Oa-69ET4K9ZjVHm-BVBXp_ZCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRFQSEhu5ZvZbWRY3lEO9q5D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
lowrence schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:57:
Beste Tweakers,

Ik zit al een tijdje te stoeien om mijn nieuwe SSD op de volledige snelheid te laten werken.
Na flink online zoeken en heen en weer mailen met gigabyte, zou ik mij toch willen beroepen op jullie expertise.

Probleem:
Ik heb een Samsung 980 Pro SSD gekocht omdat ik erg onder de indruk was van PCIe 4.0. Helaas lukt het mij op geen enkele manier om de volledige snelheid uit de SSD te halen.
De Samsung Magician software geeft aan dat de SSD is aangesloten via PCI-e 4.0 x1, terwijl dit PCI-e 4.0 x4 zou moeten zijn.

Volgens de specs van het moederbord icm de gekozen processor, zou ik de juiste snelheden moeten kunnen halen. Helaas is dit niet het geval.

Mijn hardware:
-Gigabyte B550 AORUS Pro AC
-AMD Ryzen 5 5600X Boxed
-Zotac GeForce GTX 980
-Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 3600MHz 2x16GB
-ASUS XG-C100C 10GBe netwerkkaart (PCI-e 3.0 x4)
-Samsung 980 Pro 1TB SSD (PCI-e 4.0 x4)

Suggestie van Gigabyte:
-Disable CSM
-Above 4G decoding: enable

Hebben jullie nog suggesties om de volledige SSD snelheid te kunnen halen?
En kan het zijn dat mijn 10GBe kaartje lanes opsplurpt, waardoor ik niet de volledige snelheid behaal?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat je x1 ipv x4 ziet staan kan ook komen door een energiebespaarmodus. Wat staat daar op het moment dat je de SSD belast?

Is je SSD niet behoorlijk gevuld en daardoor langzamer?

Wat zijn de resultaten in het PCI 3.0 slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowrence
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3U90C5yhsCwd_8L6dcbYglGFfSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HvesibXsnITrW4gUrpMcLSBd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJVT6v53oV-LNJnOPwS0xX-KLbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ubYg4p1nG5NSU22Eokx6Z3e5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8i6ED7_B877CjpMZmr-OugeUOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K4zJiqoHgJNmSgq6oKvEsMbQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8f3Fm0nM_bAhBXdpdFPMrfZQZJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D23tAWHOYvSlZafuyMr3VDpp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dwv1wJOt9vTFIN4UIIm-vQlwDqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uP8Y5uXKrcuq1HDWMckpbAEP.jpg?f=fotoalbum_large

Beste Tweakers,

Hartelijk dank voor alle reacties! Ik heb zojuist mijn 10GBe netwerkkaart verwijderd, zonder enige succes.
Voor de zekerheid heb ik een paar screenshots van mijn BIOS toegevoegd. Het spelen met 'PCIEx16 Bifurcation' bracht geen verschil.

Energiebeheerschema
Deze stond standaard op 'AMD Ryzen Balanced' maar staat nu op 'Hoge prestaties'
Tot mijn grote verbazing zag ik dat ik in 'Power saving Mode' aan had staan in de samsung magician software. Deze staat nu op 'standard mode', zonder enig succes.

Na het aanpassen van de energiebeheerschema's, en het verwijderen van de 10GBe NIC zit ik helaas op dezelfde scores in CrystalDiskMark (1782 Read, 1767 write).
Ik draai momenteel Windows 11 met de nieuwste updates, performance updates voor Ryzen, Chipset upgrade van AMD en de nieuwste BIOS. Helaas speelde dit probleem al in Windows 10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
De energie-instellingen zijn op zich prima hoe ze waren, alleen kan bij idle uitlezen een vertekend beeld geven.

Bios al helemaal terug naar default gezet een keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowrence
@Aikon Beste Aikon,
Deze heb ik al meerdere malen naar de fabrieksinstellingen hersteld, en ook flink met de settings lopen spelen (waaronder ook de adviezen van Gigabyte). Helaas blijft de SSD op 1 lane vastzitten

Volgende stap is om de Samsung 980 PRO in mijn andere M.2 poort te testen, om te kijken of ik de PCIe 3.0 snelheden haal. Dat zou al een begin zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowrence
Beste Tweakers,

Zojuist de 980 Pro in mijn andere M.2 poort gestoken (M2B_SB)
Gelukkig werkt de SSD nog wel op de volle PCIe 3.0 snelheid. (zie screenshot)

De GPU heb ik verder een PCIe x16 poort lager gezet, om te kijken of dit nog effect had op M.2 PCIe 4.0
Helaas bleven de snelheden hetzelfde (1781 read, 1766 write)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kn-T11UWKLz9aB-Qr6oxrrErqA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rBYZu9YvFFLvFyrzYMPBa7Il.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door lowrence op 25-10-2021 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:31
Markozv schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:57:
[...]

Ja een X570 lost je problemen op met het aantal PCI 4.0 lanes

[Afbeelding]
In dit geval ook niet, immers het eerste M.2 slot gaat altijd via de CPU en is bij zowel B550 en X570 PCIE4x4.
Het enige dat X570 doet is PCIE4 Chipset lanes beschikbaar maken, echter heb je daar alleen wat aan bij SSD's wanneer je meer dan 1 M.2 slot wil vullen met PCIE4 SSD's.

Bij B550 is het eerste M.2 slot PCIE4x4 via de cpu, eventuele overige sloten M.2 sloten zijn PCIE3 via de chipset.
Bij X570 is het eerste M.2 slot PCIE4x4 via de cpu, eventuele overige sloten M.2 sloten zijn PCIE4 via de chipset.

Kun je die SSD niet in een ander systeem met PCIE4 uit proberen? Dan kan je ieder geval uitsluiten dat het aan de SSD ligt.

Bios en SSD firmware zijn up-to-date verwacht ik?

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 25-10-2021 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Vaag zeg... Uhm misschien ff Ubuntu oid booten vanaf een usb stick en kijken of t aan Windows ligt? Kan me niet voorstellen dat t aan de ssd ligt, maar je weet nooit.

Nou ga je t verschil tussen en 3 en 4 nooit merken, maar ja, moet toch op 4 gaan werken he uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowrence
@Dennism
Gebeurt dit trouwens altijd of is het de ene keer PCIE4x1 en de andere keer PCIE4x4?
Bij mij is dit altijd het geval, ik heb helaas nooit 4x4 mogen ervaren met deze setup.

Ik heb nu tijdelijk de SSD maar aangesloten op M2B_SB om op zijn minst gebruik te kunnen maken van PCIe Gen 3x4. Verder heb ik een mail gestuurd naar Gigabyte, in de hoop dat zij nog suggesties hebben

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QxM4k7X5XWN39iilauI4gHRoTs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p7onU0brC6lyrpdTdmZU6Y3v.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
Probleem lijkt te liggen bij het moederbord. Wachten op antwoord. Daarna direct voor een RMA procedure gaan.

Hier nog iemand met bijna hetzelfde probleem.

[ Voor 45% gewijzigd door Djarune op 26-10-2021 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowrence
Nogal een nietszeggend antwoord van Gigabyte
Please make sure the SSD is installed on the M2A_CPU. this slot could ensure the PCIe 4.0 x4/x2 when use the AMD Ryzen™ 5000 Series and Ryzen™ 3000 Series Processors.

The M2B_SB will support the PCIe 3.0 x4/x2 SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 23:30
Heb je de Samsung NVME driver al gedownload en geïnstalleerd?

Above4g decoding zet ik altijd uit. Uit ervaring meer problemen en vage klachten dan functionaliteit. Zou tevens ook nog mogelijk een defecte cpu kunnen zijn i.v.m. PCIE lanes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowrence
Vandaag met pijn in mijn hart (meerder weken geen MoBo) een RMA aangemeld voor mijn moederbord, omdat ik radeloos ben.

@McFastFood
Defecte CPU scenario heb ik nooit overwogen gehad,
Ik had voorheen een Ryzen 5 3600, maar heb toen geüpgrade naar een Ryzen 5 5600X om PCIe 4 lanes te krijgen (22 Okt 2021)

De SSD draait op de Microsoft basic driver, maar ik zou morgen de SSD moeten omprikken om de Samsung driver te testen. Ik zie echter dat de 'typische' NVMe driver van Samsung alleen beschikbaar is voor de 'SSD 970 PRO, 970 EVO, 970 EVO Plus, 960 PRO, 960 EVO and 950 PRO'

Op de 980 PRO product page, zie ik ook geen verwijzing naar een NVMe driver
https://www.samsung.com/s.../product/consumer/980pro/

Verder heb ik zowat alle vinkjes in de bios aangepast gehad..
Dan verdenk ik toch mijn moederbord.. of toch de CPU?

[ Voor 10% gewijzigd door lowrence op 30-10-2021 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-09 23:30
Hmm, dat wist ik ook niet dat de Samsung NVME driver wellicht niet geschikt is voor de 980. Maar, je zou het kunnen proberen.

Forceer je de m.2 ook op Gen4 in de bios?

Ik weet niet waar je het moederbord en cpu hebt aangeschaft? Wellicht wil de webwinkel zo coulant zijn om beide zelf te testen i.c.m. M.2 SSD (indien zij een eigen RMA-Afdeling hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
lowrence schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 00:43:
Defecte CPU scenario heb ik nooit overwogen gehad,
Ik had voorheen een Ryzen 5 3600, maar heb toen geüpgrade naar een Ryzen 5 5600X om PCIe 4 lanes te krijgen (22 Okt 2021)
een R5 3600 heeft ook PCIe 4 lanes!
Pagina: 1