Beste Tweakers,
Ik zit al een tijdje te stoeien om mijn nieuwe SSD op de volledige snelheid te laten werken.
Na flink online zoeken en heen en weer mailen met gigabyte, zou ik mij toch willen beroepen op jullie expertise.
Probleem:
Ik heb een Samsung 980 Pro SSD gekocht omdat ik erg onder de indruk was van PCIe 4.0. Helaas lukt het mij op geen enkele manier om de volledige snelheid uit de SSD te halen.
De Samsung Magician software geeft aan dat de SSD is aangesloten via PCI-e 4.0 x1, terwijl dit PCI-e 4.0 x4 zou moeten zijn.
Volgens de specs van het moederbord icm de gekozen processor, zou ik de juiste snelheden moeten kunnen halen. Helaas is dit niet het geval.
Mijn hardware:
-Gigabyte B550 AORUS Pro AC
-AMD Ryzen 5 5600X Boxed
-Zotac GeForce GTX 980
-Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 3600MHz 2x16GB
-ASUS XG-C100C 10GBe netwerkkaart (PCI-e 3.0 x4)
-Samsung 980 Pro 1TB SSD (PCI-e 4.0 x4)
Suggestie van Gigabyte:
-Disable CSM
-Above 4G decoding: enable
Hebben jullie nog suggesties om de volledige SSD snelheid te kunnen halen?
En kan het zijn dat mijn 10GBe kaartje lanes opsplurpt, waardoor ik niet de volledige snelheid behaal?
:strip_exif()/f/image/QTvF42PSkjwkjWVpexX45C7U.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit al een tijdje te stoeien om mijn nieuwe SSD op de volledige snelheid te laten werken.
Na flink online zoeken en heen en weer mailen met gigabyte, zou ik mij toch willen beroepen op jullie expertise.
Probleem:
Ik heb een Samsung 980 Pro SSD gekocht omdat ik erg onder de indruk was van PCIe 4.0. Helaas lukt het mij op geen enkele manier om de volledige snelheid uit de SSD te halen.
De Samsung Magician software geeft aan dat de SSD is aangesloten via PCI-e 4.0 x1, terwijl dit PCI-e 4.0 x4 zou moeten zijn.
Volgens de specs van het moederbord icm de gekozen processor, zou ik de juiste snelheden moeten kunnen halen. Helaas is dit niet het geval.
Mijn hardware:
-Gigabyte B550 AORUS Pro AC
-AMD Ryzen 5 5600X Boxed
-Zotac GeForce GTX 980
-Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 3600MHz 2x16GB
-ASUS XG-C100C 10GBe netwerkkaart (PCI-e 3.0 x4)
-Samsung 980 Pro 1TB SSD (PCI-e 4.0 x4)
Suggestie van Gigabyte:
-Disable CSM
-Above 4G decoding: enable
Hebben jullie nog suggesties om de volledige SSD snelheid te kunnen halen?
En kan het zijn dat mijn 10GBe kaartje lanes opsplurpt, waardoor ik niet de volledige snelheid behaal?
:strip_exif()/f/image/QTvF42PSkjwkjWVpexX45C7U.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zreUlWvouYj8GlWPucewgLDr.jpg?f=user_large)