Buitengesloten vanwege Ziggo update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:07
Ik heb een ietwat grappig danwel vreemd probleem.

Sinds 8 jaar heb ik mijn ouders in Nederland een Linux server draaien. Ik woon zelf 18.000km verderop in NZ dus het is niet zo dat ik eenvoudig langs kan gaan om onderhoud te plegen.

De server heeft een vast ingesteld IP adres 10.0.0.xxx en de router/modem heeft jarenlang als gateway op 10.0.0.1 gedraaid met een SSH portforward zodat ik op afstand kan inloggen.

Ziggo heeft onlangs een update gepusht naar alle Connectbox modems en plotseling het home adres van de router op 192.168.178.1 ingesteld met als DHCP range 192.168.178.xxx.

Hierdoor is mijn server onbereikbaar geworden en ik heb geen enkele manier om in te loggen.
Ik kan wel een Windows PC via Teamviewer bereiken, echter kan ik vanaf daar ook niet inloggen als ik namelijk het IP-adres overrule van 192.168.178.x naar 10.0.0.x om de server te bereiken verbreekt het internet waardoor ik op afstand de PC niet meer kan bereiken. :F

Misschien heeft een andere Tweaker een ingeving hoe ik het vaste IP van de Linux server kan aanpassen zonder daadwerkelijk fysiek iemand langs te sturen?
Is het bijv. mogelijk een virtuele machine te runnen op de Windows PC met een 10.x adres zodat ik daarmee kan inloggen?

Btw, ik ben enigszins geïrriteerd dat Ziggo een update pusht die IP-ranges behalve 192.168.x onmogelijk maken. Er zijn tientallen mensen die thuis andere ranges gebruiken. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door ScuL op 25-10-2021 07:52 ]

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Alle reacties

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 20:26

Swordlord

Act first, think never

Bij de IPV4 settings van de netwerkkaart naar geavanceerd gaan en een 2de netwerk instellen als je een vast IP hebt toegekend.

Primair netwerk je Ziggo range. Secundair netwerk je server range

[ Voor 21% gewijzigd door Swordlord op 25-10-2021 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScuL
Ah ik wist niet dat het mogelijk was om 2 IP-ranges/subnetten op 1 netwerkadapter in te stellen. Vast nieuw sinds Windows 10

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 20:26

Swordlord

Act first, think never

Asjeblieft !

Die setting gaat terug tot windows 2000 op zijn minst :+

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 25-10-2021 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 16:39

VW-Arjan

★★★★★

Je kunt ook nog de modem van Ziggo in Bridgemodus laten zetten.
Je moet er dan zelf een AP (of meerdere) achter zetten.
Die kun je uiteraard weer zelf configureren met een ip range naar keuze.

Ziggo kan dan wijzigen wat ze willen, maar jouw servetje blijft bereikbaar.

andere optie wellicht, via FaceTime je ouders instrueren wat ze moeten typen op het console?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:47
2e ip range invoeren is idd makkelijkste
Leuker is een rubber ducky programmeren die inlogt, interface ip veranderd. Hoef je alleen te shippen en door je ouders laat inpluggen

/nerd :+

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En we hebben weer een voorbeeld dat je geen vaste IP moet gebruiken, laat deze vast zetten door de DHCP server dan ontstaan dit soort zaken niet. Betwijfel trouwens dat het door een Update gekomen is, heb zelf ook een Ziggo connectbox maar geen probleem ondervonden. Denk eerder dat hij een reset heeft gehad.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:11
Frogmen schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:45:
En we hebben weer een voorbeeld dat je geen vaste IP moet gebruiken, laat deze vast zetten door de DHCP server dan ontstaan dit soort zaken niet. Betwijfel trouwens dat het door een Update gekomen is, heb zelf ook een Ziggo connectbox maar geen probleem ondervonden. Denk eerder dat hij een reset heeft gehad.
Het in DHCP regelen ondervangt niet alles.
Als je IP segment wijzigt gaat je reservering niet meer werken. Ook kloppen je portforwards niet meer.
Meest belangrijke, als dit komt door een update/reset verwacht ik zelfs dat alle user settings verdwenen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
babbelbox schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:56:
[...]

Als je IP segment wijzigt gaat je reservering niet meer werken. Ook kloppen je portforwards niet meer.
Meest belangrijke, als dit komt door een update/reset verwacht ik zelfs dat alle user settings verdwenen zijn!
Dat klopt maar je kan je server nog steeds wel benaderen en na een router configuratie herstarten en alles werkt weer. Met vaste IP adressen moet je je router ook weer configureren maar ook met moeite weer bij je server zien te komen. Al had TS natuurlijk ook alleen de router weer opnieuw kunnen configureren had alles ook weer gewerkt theoretisch.
Blijft altijd weer een punt van discussie vaste IP adressen VS DHCP. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan DHCP.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Frogmen schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:09:
[...]

Dat klopt maar je kan je server nog steeds wel benaderen en na een router configuratie herstarten en alles werkt weer. Met vaste IP adressen moet je je router ook weer configureren maar ook met moeite weer bij je server zien te komen. Al had TS natuurlijk ook alleen de router weer opnieuw kunnen configureren had alles ook weer gewerkt theoretisch.
Blijft altijd weer een punt van discussie vaste IP adressen VS DHCP. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan DHCP.
Ik combineer dit dan ook met gereserveerde adressen. Zelfde uitwerking ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:37

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Om dit issue te voorkomen heb ik ervoor gezorgd dat de server die bij mijn ouders staat de verbinding initieert. Geen vaste IP's nodig, geen portforwards bij hun. Gewoon een ssh tunnel die automatisch verbinding legt met een (virtuele) server bij mij thuis. Die server kan ik dan als steppingstone gebruiken om op de server bij mijn ouders te komen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Volgens mij doet geen enkel update van een Ziggo Connect box iets met de dhcp range.
Dat gebeurd enkel als je vanaf de lan kant hem terugzet naar fabrieks instellingen.

En bij mij kun je gewoon elke range in de dhcp server van de Connectbox kiezen en niet enkel 192.168.x.x
Dus gewoon terugzetten naar 10.0.0.x

[ Voor 30% gewijzigd door Ben(V) op 25-10-2021 10:43 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Frogmen schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:09:
Ik geef toch liever de voorkeur aan een fatsoenlijke router met VPN (en Dynamic DNS in geval van Ziggo).
Dan kan ik altijd waar dan ook ter wereld er gewoon bij.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:33

Sharky

Skamn Dippy!

DJMaze schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Ik geef toch liever de voorkeur aan een fatsoenlijke router met VPN (en Dynamic DNS in geval van Ziggo).
Denk dat dat inderdaad de mooiste oplossing is. Overigens heb ik 8 jaar lang hetzelfde adres gehad bij Ziggo. Toen ik verhuisde kreeg ik een nieuwe en heb ik de dns aan moeten passen. Weet niet of het Ziggonetwerk overal zo werkt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ziggo is heel erg vast met zijn IP adres heb nog nooit een ander gehad, bij Telfort heb ik zelfs meegemaakt dat na een verhuizing het IP nog steeds identiek was (was wel in dezelfde stad).
Ook bij andere providers komt het zelden voor dat het IP wijzigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dat het zelden voorkomt sluit niet uit dat het kan gebeuren.
Als je dan in NZ bent (zoals TS) dan heb je een probleem.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:37

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

DJMaze schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Allemaal leuk en aardig, maar het main issue hier is niet de kwaliteit van de router, maar het skill-level van de mensen op locatie. Je kunt wel een heel fancy oplossing neer gaan zetten voor het hele netwerk op locatie die 99% foolproof is, maar zodra je dat doet ben je zelf ook de probleem eigenaar wanneer die 1% toch op gaat treden, en dat is verdomt lastig wanneer je aan de andere kant van de wereld zit.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 16:39

VW-Arjan

★★★★★

Frogmen schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:19:
Ziggo is heel erg vast met zijn IP adres heb nog nooit een ander gehad, bij Telfort heb ik zelfs meegemaakt dat na een verhuizing het IP nog steeds identiek was (was wel in dezelfde stad).
Ook bij andere providers komt het zelden voor dat het IP wijzigt.
Jij hebt het over het externe IP van Ziggo. Die is redelijk statisch inderdaad.
@Anoniem: 37297 heeft het over zijn interne IP adres. Tenzij hij bij Ziggo een A-klasse ipadres heeft gekregen, maar die kans is nihil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:33

Sharky

Skamn Dippy!

VW-Arjan schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Jij hebt het over het externe IP van Ziggo. Die is redelijk statisch inderdaad.
@Anoniem: 37297 heeft het over zijn interne IP adres. Tenzij hij bij Ziggo een A-klasse ipadres heeft gekregen, maar die kans is nihil.
Als je met een VPN op je lokale netwerk in Nederland kunt komen is een gewijzigd intern adres geen probleem meer, je slaat de port forwarding toch over.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 15:57

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik mis toch eigenlijk 1 oplossing die simpel is om het in ieder geval werkend te krijgen en is makkelijk genoeg uit te voeren.

Wat je nodig hebt is een laptop of pc met wifi op locatie. Die moet gekoppeld zijn met de wifi en die ben je dan over. Via de vaste kan aansluiting een kabel naar de server en even die vast in dezelfde reeks zetten. Daarna kun je gewoon inloggen en je aanpassingen doen.

Ik doe dat zelf ook altijd bij mij collega's en dat werkt prima als onze VPN niet werkt.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:11
Ik weet niet hoe jullie hier tegen aan kijken, maar Zerotier of Tailscale is hier, mijn inziens, ook een perefecte oplossing voor. Hoef je geen poort voor open te zetten.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:57

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

MikeyMan schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:10:
[...]

Ik combineer dit dan ook met gereserveerde adressen. Zelfde uitwerking ;)
Totdat de DHCP server het niet doet ;)

Ik betwijfel trouwens of een Ziggo update wel de boosdoender is. De connectboxen draaien standaard op 192.168 ipv 10.x als ik het goed heb. Ik vermoed dat je tegen een factory defaults reset aan zit te kijken.

[ Voor 30% gewijzigd door Bor op 25-10-2021 12:44 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-05 08:30
Het probleem is waarschijnlijk je router. Het modem van Ziggo stond in bridge mode.
Op het moment wanneer het stroom uitvalt en beide apparaten gaan weer aan. Dan is de router sneller met initiëren dan het modem van Ziggo.
Dus wat doet router, gooit gewoon zijn eigen subnet actief. En dat is meestal standaard 192.168.1.x terwijl Ziggo 192.168.178.x gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lootbox schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:06:
Het probleem is waarschijnlijk je router. Het modem van Ziggo stond in bridge mode.
Op het moment wanneer het stroom uitvalt en beide apparaten gaan weer aan. Dan is de router sneller met initiëren dan het modem van Ziggo.
Dus wat doet router, gooit gewoon zijn eigen subnet actief. En dat is meestal standaard 192.168.1.x terwijl Ziggo 192.168.178.x gebruikt.
Ik lees nergens dat TS de modem in bridge mode had staan, en wel dat er een (typisch Ziggo) 192.168.178-reeks tevoorschijn komt.

Die modemrouter heeft gewoon een factory reset gehad, dat verklaart prima alle symptomen hier.

Je kunt je hooguit afvragen hoe dat komt. Meest voor de hand liggend is dat iemand het lokaal gedaan heeft met fysieke reset-knop (iets wat ouders nogal neiging hebben om in te drukken bij bijvoorbeeld wegvallende verbinding), andere optie is door locale modem GUI (lijkt me minder waarschijnlijk, maar kan) of op afstand door Ziggo (wat ze niet zomaar doen, maar bijvoorbeeld bij helpdesk-gesprek kunnen doen als onderdeel van troubleshooting). Relevante info is wat je ouders exact ervaren/gedaan hebben voordat jij hier tegenaan liep.

Maar goed, hoe het ook ontstaan is, uitdaging is om het weer aan de praat te krijgen - waarbij dat per definitie op afstand via dezelfde verbinding te doen is.

Pragmatische optie:
- ouders laptop met Ethernet en WiFi erbij laten pakken, en een telefoon met hotspot AP en mobiel internet.
- laptop bedraad op modem aansluiten en draadloos op de hotspot via telefoon laten gaan.
- remote desktop via de mobiele verbinding openen, dan inloggen op modem en alles doen wat nodig is, zonder verbinding halverwege te verliezen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:22
Het IP van de Windows machine statisch instellen, en dan bij geavanceerd een 2e IP instellen binnen die 10.x range waarop je server zit.
Dus bij de IPv4 instellingen, eigenschappen dan bij geavanceerd bij IP-instellingen een 2e IP toevoegen

edit: ik lees niet goed dat stond er ook al, wat Swordlord zegt.
Zo doe ik het altijd als ik zoiets moet.

[ Voor 17% gewijzigd door bastian433 op 25-10-2021 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 06:44

WhiteDog

met zwarte hond

Frogmen schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:45:
En we hebben weer een voorbeeld dat je geen vaste IP moet gebruiken, laat deze vast zetten door de DHCP server dan ontstaan dit soort zaken niet.
Een apparaat kan het na een tijdje opgeven om via DHCP een IP te verkrijgen. Paar keer gehad met een rPi (aan UPS) tijdens een stroomstoring. Uiteindelijk maar een vast IP ingesteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nautaonline
  • Nu online
Je zult even in Windows 10 naar de adapter instellingen moeten, die zitten wat weggestopt.

Daarna kun je prima zoalseerder aangegeven twee IP adressen zetten, IP met gateway in de nieuwe range, en een IP in de oude range. Inloggen en omzetten, daarna klaar 😊.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
Op het moment dat je weer bij je Linux systeem kan inloggen zou ik het volgende doen om herhaling te voorkomen:
- Configurereer een alias ethernet device, b.v eth0:0 en configureer deze met dhcp en eth0 met static ip(of andersom).
- Zet vanuit je Linux systeem een SSH tunnel op naar een server bij je lokaal (die fixed ip of dyndns heeft). Een SSH keypair genereren en de public key in je authorized-keys file toevoegen. Met systemctl kan je de tunnel automatisch starten en laten herstarten zodat je daar geen omkijken naar hebt. Zet ook de ttl settings in je /etc/SSH/ssh_config hoog genoeg zodat SSH connecties niet wegvallen.
als eerste een SSH tunnel opzetten vanaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
babbelbox schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:56:
[...]

Nee het was geen user reset, de portforward instellingen stonden nog in de router. Het IP adres waarnaar verwezen werd was wel gewijzigd naar 192.168.178.2 (en zo stond het voorheen *niet* geconfigureerd).

Alle instellingen incl. WiFi, wachtwoorden etc stonden nog zoals voorheen.

Het IP adres van de router was gewijzigd naar 192.168.178.1 en de reeks was niet meer aan te passen (alleen de laatste 2 series). Ik zal een screenshot plaatsen als ik weer toegang heb.
Lootbox schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:06:
Modem/router is overigens één en hetzelfde apparaat.
DJMaze schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:21:
Dat het zelden voorkomt sluit niet uit dat het kan gebeuren.
Als je dan in NZ bent (zoals TS) dan heb je een probleem.
Gelukkig is het IP adres nu al sinds 2004 hetzelfde. Ik gebruik echter wel een NoIP oplossing voor een dynamisch DNS voor de zekerheid :)

[ Voor 51% gewijzigd door ScuL op 26-10-2021 01:31 ]

Pagina: 1