Toon posts:

Problemen in internet vinden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• paper towel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-01-2022
Beste lezers,

Sinds drie dagen heb ik internetproblemen (maar misschien ook al wel langer nu ik er aan denk). Dat viel mij op tijdens het spelen van league of legends. Ondanks een MS van 22 en fps van circa 150 was er een aanhoudende lag. mijn muisklikken werden om de paar seconden niet direct opgevolgd maar dat duurde dan wel ruim een seconde.

Ik heb mijn gehele pc opnieuw geïnstalleerd. Probleem verholpen dacht ik. Alles werkte weer goed in ieder geval en ik had weer een mooie schone PC.

Deze ochtend weer het lag probleem. En nu ik er aan denk is het volgens mij al langer wat problematisch met het internet, alleen nu pas voor het eerst in het spel. zo had ik voorheen al best vaak dat de client niet kon verbinden of gewoon weg viel als ik tijdens het laden van het spel even op tab/alt drukte om mozilla te openen. Dat gebeurde voorheen niet. En verder heb ik het idee dat het laden van internetpagina's soms langer duurt.

Deze problemen (behalve met het spel) zijn dus niet constant en niet dusdanig ernstig dat het direct opviel. Dat heeft even geduurd.

Windows 10 en een I5 processor op een computer van 9 jaar oud. een nieuwe externe grafische kaart en half jaar geleden. Geen VPN aan. Verder dus praktisch lege computer behalve wat documentjes.

Hoe kan ik het probleem vinden? Ik heb alvast een pingtest bij Ziggo gedaan. (plaatsen deze topic duurde 10 seconden)

[Voor 20% gewijzigd door paper towel op 25-10-2021 07:08]

Alle reacties

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:05
Kan je een kabel direct in je modem pluggen en dan een test op speedtest.net doen?

Die upload is veel te laag...

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:26
Is Ziggo ook je provider? Ik heb de laatste tijd veel topics over dit upload probleem en t mobile glas langs zien komen.

Nog een paar vragen; hebben andere apparaten dit ook? Zit je direct op het modem van de provider of zit er wat tussen? (Eigen router of zo).

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:39
Zoals hierboven ook aangegeven, begin met die upload. Doe de test elk uur en controleer of die zo laag blijft, doe de test ook op andere apparaten en vergelijk.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:26

Remi

Moo!

arvidbeheerder schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:28:
Is Ziggo ook je provider? Ik heb de laatste tijd veel topics over dit upload probleem en t mobile glas langs zien komen.

Nog een paar vragen; hebben andere apparaten dit ook? Zit je direct op het modem van de provider of zit er wat tussen? (Eigen router of zo).
Daar zat ik ook aan te denken maar het IP-adres is van Ziggo dus zal toch via de kabel zijn.

TS heeft zijn modem al een reset gegeven?

- modem uitzetten
- coax kabel even ontkoppelen en opnieuw aansluiten op je modem en eindaansluiting
- computer rechtstreeks bekabeld aansluiten op het modem
- modem aanzetten
- wachten tot je verbinding hebt en testen maar

• paper towel
En aanvullende info: Na het posten van bovenstaande bericht heb ik de modem en router gereset. Meerdere keren. En ook heel lang van het stroom gehad, kabels een voor een er in. Geen effect. Totaal geen internet meer. Drie uur lang geen internet.

Ziggo gebeld. geen storing. Afgelopen donderdag nacht bleek er een piek te zijn geweest, maar wat dat was wisten ze niet.

Ik had dus geen internet en de lampjes op de witte modem veranderde. meestal groen, soms knipperende pijlen. en soms wit of rood. Geen internet.

Ik hang de telefoon op en hoppa, internet terug..... De laptop die ik direct op de modem had aangesloten had weer internet, daarvoor dus niet, want ik was al aan het zoeken naar het hardware prolbeem.

Nu lijkt de router het niet te doen. Want er is wel wifi maar geen internet. Ik heb al kabels gewisseld en getest

De router is inmiddels al meeredere keren gereset. Ook al een uur van het stroom geweest. en staat nu in de woonkamer.

Morgen komt er een ziggo monteur, kost me 50 euro, hoe dan ook. Beetje raar...

Kan ik mijn router nog controleren of deze stuk is? En hoe zit het dan met de modem die het deze ochtend ook niet deed?

Aanvulling:
Deze test is op de laptop, direct op de modem met kabel. verder doet de laptop niets.
Mijn eerste test was de desktop, kabel via een router, tijdens het spelen van League.

[Voor 38% gewijzigd door paper towel op 04-11-2021 05:48]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:47

lier

MikroTik nerd

Zou je om te beginnen eens alle netwerk hardware die je hebt willen benoemen (merk/model/firmware/whatever) en aangeven wat zijn functie is? Twee routers binnen een netwerk is bijvoorbeeld niet nodig...

Kan Ziggo trouwens je lijn niet gewoon op afstand meten?

Als extra test tijdens het gamen zou je twee command windows (WinKey+R CMD [enter]) kunnen starten en deze via ping laten testen: ping [IP-adres-router] en ping [IP adres gameserver]. Waarbij je de IP adressen even zelf moet invullen.

[Voor 31% gewijzigd door lier op 25-10-2021 10:47]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• paper towel
Ziggo kon niets zeggen over de lijn, de modem stond aan. Meer info kreeg ik niet.

De modem van Ziggo staat als het goed is alleen op modem, dus niet de router functie, en ook niet de functie dat anderen deze kunnen vinden. Dat heb ik althans twee jaar gelden telefonisch met hun geregeld.

Wij hebben een TPlink AC1750. Mijn schatting is een jaar of vijf....

Kan ik de software van mijn router updaten? Lang geleden heb ik er wel eens ingekeken.

Ik heb de firmware gedownload, maar de nieuwste is al drie jaar oud en het is een BIN bestand...

Hoe kan ik ook alweer inloggen op de router?

[Voor 30% gewijzigd door paper towel op 25-10-2021 11:12]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:59
Zoals al een paar keer gezegd moet je rechtstreeks op je Ziggo modem gaan meten zonder je eigen router ertussen.
Beste lijkt me overigens om die tp-link er gewoon tussen uit te halen tenzij je iets heel specifieks nodig hebt wat die Connectbox niet kan is een eigen router volkomen overbodig.

Juist om de reden dat je blijkbaar de software niet bijhoud en dus waarschijnlijk wel een paar security leks hebt moet je niet je eigen router gebruiken.
Misschien heb je wel een hacker binnen die jouw bandbreedte opeet.

Het voordeel van de Ziggo router gewoon als router te gebruiken is dat Ziggo die updates voor je bijhoud.

[Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 25-10-2021 11:08]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• paper towel
Ben(V) schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:07:
Zoals al een paar keer gezegd moet je rechtstreeks op je Ziggo modem gaan meten zonder je eigen router ertussen.
Beste lijkt me overigens om die tp-link er gewoon tussen uit te halen tenzij je iets heel specifieks nodig hebt wat die Connectbox niet kan is een eigen router volkomen overbodig.

Juist om de reden dat je blijkbaar de software niet bijhoud en dus waarschijnlijk wel een paar security leks hebt moet je niet je eigen router gebruiken.
Misschien heb je wel een hacker binnen die jouw bandbreedte opeet.

Het voordeel van de Ziggo router gewoon als router te gebruiken is dat Ziggo die updates voor je bijhoud.
Dat heb ik dus ook gedaan. Zoals ik boven ook had beschreven. Router is er reeds tussenuit en ik probeer nu te ontdekken of mijn router stuk is, of wellicht een firmware update nodig heeft.

Ik gebruik mijn router zodat ik mijn desktop via een kabel kan verbinden en dat wil ik zo ook graag behouden. De router staat nu midden in de woning. de Modem van Ziggo aan de voorkant.

Ik heb later nog wel wat vraagtekens over wat verstandig is omtrent Ziggo modems en eigen routers, maar wil mijn huidige probleem eerst even ontdekken en hopelijk oplossen.

• Marnix1988
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:32
Een losse router kan prima, maar dan moet je het modem in bridge modus zetten of de losse router in accesspoint modus. Anders heb je dubbel NAT/dubel DHCP etc. Dat kan wel voor vervelende situaties zorgen zoals bijv. langzame internet verbinding of geheel geen verbinding omdat apparaat zelfde IP adressen als het modem aan het uitdelen is.

Je kan de signaal waardes ook zelf in het modem opzoeken door in te loggen op het modem. Kijk precies waar het staat bij jouw modem eens op de Ziggo Community. Als je deze hier post kunnen we daar zelf ook wat over zeggen, al verwacht ik wel dat Ziggo het heeft gemeten maar goed bevonden heeft.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:59
Gebruik die tp-link gewoon als switch/accesspoint en laat die Connectbox gewoon router zijn zou mijn advies zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• paper towel
oww, de berichten kruisen elkaar een beetje. Mijn modem is dus in bridge gezet destijds. En voorheen ook nooit problemen gehad.

Ik ben ingelogd op de router en heb een reset gedaan.

dit is de firmware die er op staat. ik kan het alleen niet vergelijken met de nieuwste download. Kunnen jullie zien of mijn firmware de nieuwste is?

Firmware Version:
3.13.34 Build 131217 Rel.60903n
Hardware Version:
Archer C7 v2 00000000

https://www.tp-link.com/n...ad/archer-c7/v2/#Firmware

[Voor 25% gewijzigd door paper towel op 25-10-2021 11:34]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-03 16:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ALs je de routerfunctie van je modem uit hebt laten zetten is het niet vreemd dat je eigen router niet werkt wanneer je ook je laptop aangesloten hebt. Als je modem in bridge staat mag er maar 1 device rechtstreeks op de modem aangesloten worden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• paper towel
Janoz schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:32:
ALs je de routerfunctie van je modem uit hebt laten zetten is het niet vreemd dat je eigen router niet werkt wanneer je ook je laptop aangesloten hebt. Als je modem in bridge staat mag er maar 1 device rechtstreeks op de modem aangesloten worden.
Gedaan. We hebben wel wifi. maar geen internet. Dus als ik enkel de router aan de modem hang, wel wifi, ik kan ook inloggen op de router, maar geen internet.

Als ik de kabel van de laptop naar de modem breng wel internet, Als ik de kabel van de laptop naar de router breng ook geen internet, wel wifi/draadloos netwerk bedoel ik dan. De telefoons zien het netwerk wel.

[Voor 4% gewijzigd door paper towel op 25-10-2021 11:41]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wan poort van de TP-router in eth1 van de ziggo modem. Verder niks aan de modem hangen. Even inloggen op de beheerpagina van de TP-router en kijken wat er met de wan interface gebeurt. Mogelijk heeft de laptop nog een reservering waardoor de router geen IP krijgt oid.

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-03 16:54
Mij lijkt gezien de upload dat de router aan vervanging toe is. Op zich is het nog een prima router welke qua snelheden goed mee kan. Maar gezien de leeftijd is hij wellicht toch aan vervanging toe.

• paper towel
Janoz schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:45:
Wan poort van de TP-router in eth1 van de ziggo modem. Verder niks aan de modem hangen. Even inloggen op de beheerpagina van de TP-router en kijken wat er met de wan interface gebeurt. Mogelijk heeft de laptop nog een reservering waardoor de router geen IP krijgt oid.
Gedaan. Waar moet ik naar kijken in de router? Er gebeurd verder niets.

Ik ga zometeen proberen in te loggen op mijn Ziggo account. Dat lukte net nog niet.

Kan er iemand kijken naar die firmware? Staat in een van mijn berichten boven. Zou die niet geupdate moeten worden?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Kijken wat er bij WAN staat. Kopje onder status vermoed ik, en volgens mij kun je bij Network ook voor WAN kiezen.

• paper towel
Alles opnieuw van het stroom gehad. 10 minuten. Modem naar de router en zowel de laptop als de desktop hebben via de kabel vanuit de router weer internet.

Nog niet via de wifi. Daar ga ik nu naar kijken. Raar hoor hoe dit gaat.

speedtest van mijn desktop. Deze was vanochtend dus super slecht voordat het gehele internet weg viel.

Aalle verschillende keuzes en instellingen daar heb ik weinig verstand van. Alles is nu gewoon aangesloten zoals het altijd al was. De router is dus gereset naar fabrieksinstellingen en verder heb ik daar niets mee gedaan. De modem van Ziggo is gereset want die heb ik al heel vaak 10 minuten van het stroom gehad.

[Voor 70% gewijzigd door paper towel op 04-11-2021 05:48]

• paper towel
WiFi doet het ook weer.

Heel raar. Willen jullie mijn eerste post nog eens doornemen waarin ik de situatie beschrijf? Want het is wel vreemd en ik ben benieuwd hoe dit nu is kunnen ontstaan en ook of ik het probleem heb opgelost of dat het straks opnieuw de kop op duikt.

En uiteraard hartelijk bedankt voor de hulp tot nu toe! Thanks

• paper towel
aanvullend nog een speedtest op de laptop, die dus op de wifi zit. Ik zie wel een groot verschil in de downloadsnelheid, deze is maar 1/3e van de snelheid op mijn desktop die via de kabel naar de router gaat.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat opvalt is dat je de ene keer 82.74.5.146 als ip-adres hebt; dan werkt het problematisch. En de andere keer heb je 217.101.49.188 als ip-adres; dan werkt het wel.

Dat doet vermoeden dat het modem op basis van het hardware adres van het aangesloten apparaat, een ander ip-adres krijgt.

Ga in je router op zoek naar de plaats waar je het hardware adres van de WAN interface kunt instellen.
Staat daar iets? Haal het eens weg. Staat daar niets? Vul dan eens het hardware adres van je laptop in

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ALs het nu werkt zou ik niet teveel aan gaan passen in de instellingen. Zo te zien is je upload nu weer in orde. De lage upload die je eerst had is bijna zeker weten de oorzaak van je problemen in de startpost.

Waarom de upload nu gefixed is weet ik niet, maar zolang je niet 100% zeker weet wat dit heeft veroorzaakt zou ik nu niet gaan sleutelen aan de settings.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:05
Als de upload idd werkt zou ik nu nog een keer op je eigen computer testen. Als die het ook goed doet dan lijkt me het probleem verholpen.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• paper towel
Alles heeft ruim een dag goed gewerkt. Nu merk ik dat tijdens het spelen van league de ms en fps heen en weer gaat. Dat ging eerst goed, maar nu dus niet.

Normaal zit mijn ms rond de 20/22 de fps beweegt meer op en neer maar dat is meestal ruim 170

Nu gaat de ms van 20 naar 80 en zakt langzaam weer terug naar 20. En ook de fps zakt in richting de 100 maar klimt daarna wel weer omhoog.

Dit zijn zaken die ik nooit eerder had. Zou het misschien een probleem van mijn computer hardware kunnen zijn? Kan ik dat onderzoeken?

• paper towel
Ik behoud de problemen zoals in deze topic beschreven. Tevens weer de download van rond de 130 en upload van 3 als voorheen.

Kan ik controleren of de hardware in mijn computer stuk is? Bijvoorbeeld mijn netwerkkaart?

En kan ik controleren of de router stuk is?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De ms dat is de latency en wordt uitgedrukt in milliseconden. ;) Het is als het ware de vertraging. TPlink routers blinken trouwens ook niet altijd uit in snelheid, dus dat je (via wifi?) Niet verder komt dan een 100Mb/sec vind ik niet heel raar en kent ook vele factoren die van invloed zijn op de kwaliteit van de draadloze verbinding.

[Voor 75% gewijzigd door CH4OS op 05-11-2021 07:30]

• paper towel
Nee, het is een kabel verbinding, aangesloten op de TP link router. Alles heeft het jaren goed gedaan tot kort voorheen (zoals in deze thread uitgebreid behandeld) Het leek opgelost zonder dat het goed te verklaren was. Maar dat bleek voor korte duur. Nu kan ik stellen dat de situatie gewoon nog het zelfde is. ONstabiele verbinding met schommelende snelheden en internet dat wegvalt.

Dat met een schoon geinstalleerde PC.
Een router die opnieuw naar fabrieksinstellingen was gebracht.
En alles ook gewoon weer werkte.

Vandaar dat ik nu toch moet gaan ontdekken waar het probleem ligt.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je vertelde dat op 26 oktober een monteur zou langs komen. Ik heb vanaf dat punt even verder gebladerd en ik heb hierover nog helemaal niets gezien van wat die zou hebben gevonden en/of er wat aan gedaan heeft. Heb je die afgebeld of zo?
Dat wisselende gedrag is echter niet wat je mag verwachten en ik krijg de indruk dat je daar zelf niet zonder hulp ter plaatse uit komt. Daarom is dit volgens mij toch wel een probleem voor een professional die beschikt over meetapparatuur. En als die iets vindt en herstelt dat niet in orde is, mag dat volgens niets kosten. Maar mocht onverhoopt het liggen aan een fout van je zelf, dan heb je natuurlijk pech. Maar wil je liever eindeloos blijven sukkelen? Ik zou in zo'n geval het antwoord daarop wel weten.

• paper towel
Internet deed het gewoon weer en probleem was verholpen. Dus ja, dan bel ik de monteur af. Kost 50 euro, sowieso. Er staat nergens dat dit vervalt als het probleem niet bij mij zou liggen.

Maar goed, nu weer een tijdje verder en dan blijkt dat het toch niet in orde is.

Terugkomend op mijn vraag. Ik kan toch vast wel een check uitvoeren die zegt of mijn router goed functioneerde? De modem van Ziggo? Of mijn netwerkkaart?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
paper towel schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:01:
Internet deed het gewoon weer en probleem was verholpen. Dus ja, dan bel ik de monteur af. Kost 50 euro, sowieso. Er staat nergens dat dit vervalt als het probleem niet bij mij zou liggen.
Nee, ik denk dat dit ook nergens als zodanig beschreven staat. Maar je betaalt een bedrag per maand voor een goed werkende dienst. Als dat op zeker moment daar niet aan voldoet en de fout ligt (let wel!) buiten jouw eigen installatie, m.a.w. buiten jouw verantwoordelijkheid dan is toch het vanzelfsprekend dat je voor het herstel ervan niets hoeft te betalen. Ik heb dat zelf in ruim 20 jaar twee keer gehad en beide keren werd me duidelijk gemaakt dat ik minimaal dat voorrijbedrag zou moeten betalen als blijkt dat het een foutje na het aansluitpunt of na de modem zou zijn geweest. Logisch dat een herstel dan niet gratis zou zijn! Dat was beide keren, wist ik meteen al zeker, niet het geval, dus ik hoefde geen cent te betalen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee