Grotbewoner schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 01:57:
[...]
Niet echt. Het bad vult zich niet snel maar dat vind ik niet erg. Ik douche alleen nooit (Grotbewoner!). Binnenkort trekt er iemand bij mij in en die zal willen douchen terwijl ik in bad zit. Ik zal eens even testen hoe dat gaat.
Je combi van bad en douche tegelijk maakt niet zoveel uit, als je dat gelijktijdig doet qua instap dan is je bad immers al gevuld en vraagt geen water meer. Maar goed een bad is doorgaans ook niet echt een zuinig item qua hoeveelheid warmwater, dus hoe relevant zuinigheid dan nog is
Het kan wel dat je qua comfort dat je in je nieuwe situatie op 2 plekken warm tapwater wil en dat je huidige ketel dat niet bolwerkt. Dus eentje onder de douche en de ander ergens warmwater tappen is op z'n minst gillen ...
Maar het heeft dus geen invloed op de verwarming van het huis?
Uiteindelijk wel natuurlijk, als je capaciteit voor doorstroomverwarming van tapwater een stuk groter wordt, dan zal de capaciteit van de ketel voor verwarming doorgaans ook groter worden.
Is een CW5 ketel per definitie minder zuinig?
Weet ik zo niet en het zal waarschijnlijk vooral afhangen van hoe je de CV installatie in gaat regelen.
Als je nu met een kleinere ketel tevreden was met de warmte capaciteit en je grotere ketel blijft op de fabrieksinstellingen staan (zeg maar "comfort", wat inhoudt gooi alles wat je hebt in de strijd om zo snel mogelijk alles op te stoken, dan waarschijnlijk wel), maar je kunt ze prima "downtunen".
Maar als je het niet nodig hebt en downtuned, dan heb je waarschijnlijk een te dure ketel aangeschaft.