Ervaringen Docking Station voor 3x 4K & opladen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-09 13:06
Ik sta op het punt om mijn desktop te vervangen voor een laptop. Ik heb deze laptop op het oog: https://www.skikk.eu/laptops/15mt0w

Ik heb echter nog geen jaar geleden 2 AOC U2777PQU 4K monitoren (60Hz) aangeschaft die ik wil blijven gebruiken.
De laptop zelf heeft een GTX3060 6Gb videokaart icm een QuadHD scherm.

Ik wil daarom de laptop icm een docking station gaan gebruiken. Ik wil alleen zeker weten dat ik een docking station koop waarmee ik zonder problemen alle3 de schermen kan gebruiken. Daarnaast wil ik graag de laptop automagisch kunnen opladen als hij op de docking station aangesloten is. Een grote wens is om een lading aanvullende USB aansluitingen op dat ding te hebben.

Nu heb ik niet veel ervaring met DS en ik zie bij een aantal beschrijvingen dat ze maximaal 2 schermen kunnen aansturen en voor 4K terugschakelen naar max 30Hz of zelfs de resolutie terugschroeven.

Ik heb al een lading van die "best dockingstation to buy in 2021" bekeken en het valt me op dat de informatie niet eenduidig is. Als voorbeeld kwam ik dit tegen: https://www.guidingtech.c...g-stations-dual-monitors/
Hierbij staat op nummer 3 een DELL D3100 docking station die 3 4K schermen aankan volgens die site. Als ik dan naar de DELL site ga en kijk naar de specs: https://www.dell.com/nl-n...d/452-bbot/pc-accessoires, zie ik staan dat er max 1 4K scherm kan worden aangestuurd.

Mijn vragen zijn:
1. Is mijn aanname correct dat een docking station het beste via die Thunderbolt 4 aansluiting zal werken?
2. Hebben jullie ervaringen met docking stations en wat zijn tips voor de aanschaf van zo'n ding? Oftewel, wat had je graag van te voren willen weten?
3. Welke kunnen jullie aanbevelen?

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:25

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Je laptop gaat meer dan 100Watt nodig hebben. Dat ga je niet redden met een dockingstation. USB4 gaat tot 100Watt en Thunderbolt(TB) volgens mij ook. Dat gaat hem sowieso (nog) niet worden.

Laptop beschikt over een RTX3060 als je een docking station wilt gebruiken let dan op dat deze geen gebruik maakt van de DisplayLink technology. Waarom? DisplayLink is en chipset welke het beeld vormt zonder gebruik te maken van de dure (en betere) RTX3060.
Een dockingstation vinden die 2 x 4K30Hz over HDMI zonder DisplayLink is makkelijk te vinden maar niet jouw wens. En een docking station welke 2 x 4K60Hz over DP doet zonder DisplayLink zijn er dan weer niet zoveel.

Er is een TB4 poort aanwezig. Is een MST hub niet iets? USB-C naar 2x DP?
pricewatch unsorted: CLUB3D USB TYPE C 3.2 GEN 1 MULTISTREAM TRANSPORT HUB TO...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
Baakster schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:11:
Je laptop gaat meer dan 100Watt nodig hebben. Dat ga je niet redden met een dockingstation. USB4 gaat tot 100Watt en Thunderbolt(TB) volgens mij ook. Dat gaat hem sowieso (nog) niet worden.

Laptop beschikt over een RTX3060 als je een docking station wilt gebruiken let dan op dat deze geen gebruik maakt van de DisplayLink technology. Waarom? DisplayLink is en chipset welke het beeld vormt zonder gebruik te maken van de dure (en betere) RTX3060.
Een dockingstation vinden die 2 x 4K30Hz over HDMI zonder DisplayLink is makkelijk te vinden maar niet jouw wens. En een docking station welke 2 x 4K60Hz over DP doet zonder DisplayLink zijn er dan weer niet zoveel.

Er is een TB4 poort aanwezig. Is een MST hub niet iets? USB-C naar 2x DP?
pricewatch unsorted: CLUB3D USB TYPE C 3.2 GEN 1 MULTISTREAM TRANSPORT HUB TO...
Dat zou iets kunnen zijn, maar dat is dan voor 1 toepassing: alleen throughput van de beeldschermen.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met dat Displaylink verhaal. Ik interpreteer dat via Displaylink de 3060 niet de aansturende videokaart is of zo?

Ik heb ondertussen deze gevonden: https://www.usb-c-adapter...-station-dual-4k-display/
Nette prijs en video gaat ook via HDMI. Dan zou ik dat Displaypoort probleem omzeilen en heb ik wat ik wil, denk ik. Het is wel Thunderbolt 3 ipv 4, maar voor zover ik zie blijf ik dan wel die 40Gb/s doorvoer hebben (alhoewel ik nu niet kan bepalen of ik dat wel of niet nodig zal hebben).
Mbt opladen kan deze tot 65W opladen, wat de helft is aan wat de laptop vraagt. Betekent dit dan niet dat het opladen iets trager zal zijn?

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

its_Muppet schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:09:
[...]

Dat zou iets kunnen zijn, maar dat is dan voor 1 toepassing: alleen throughput van de beeldschermen.

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met dat Displaylink verhaal. Ik interpreteer dat via Displaylink de 3060 niet de aansturende videokaart is of zo?

Ik heb ondertussen deze gevonden: https://www.usb-c-adapter...-station-dual-4k-display/
Nette prijs en video gaat ook via HDMI. Dan zou ik dat Displaypoort probleem omzeilen en heb ik wat ik wil, denk ik. Het is wel Thunderbolt 3 ipv 4, maar voor zover ik zie blijf ik dan wel die 40Gb/s doorvoer hebben (alhoewel ik nu niet kan bepalen of ik dat wel of niet nodig zal hebben).
Mbt opladen kan deze tot 65W opladen, wat de helft is aan wat de laptop vraagt. Betekent dit dan niet dat het opladen iets trager zal zijn?
Niet alleen gaat het laden trager, je laptop wordt ook gebottleneckt en zal niet op volle snelheid functioneren. Zowel de CPU als de GPU zullen afgeknepen worden omdat er niet voldoende stroom voorhanden is.

Je wilt dit soort laptops voor nu simpelweg enkel aan hun originele oplader hebben. Er is nog niet voldoende power beschikbaar over USB-C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:16:
[...]

Niet alleen gaat het laden trager, je laptop wordt ook gebottleneckt en zal niet op volle snelheid functioneren. Zowel de CPU als de GPU zullen afgeknepen worden omdat er niet voldoende stroom voorhanden is.

Je wilt dit soort laptops voor nu simpelweg enkel aan hun originele oplader hebben. Er is nog niet voldoende power beschikbaar over USB-C
Check, dus dan gewoon een extra charger kopen voor in mijn kantoor en eentje voor onderweg. Okay, daar kan ik mee leven.