Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag over bekabeling en aardlekautomaat PV installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Keukenboer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-11 14:44
Drietal offertes voor leveren / plaatsen zonnepanelen ontvangen.

Gaat om 10 panelen met totaal 3650Wp met Growatt 3600 XH omvormer.
Alles op 1 dak, ZO gelegen.

Omvormer komt op zolder te hangen. Meterkast op begane grond.
Bij 2 van de 3 staat er niets vermeld over bekabeling.

Op 1offerte staat hier het volgende over:
- AC bekabeling 3x 2.5 mm2
- aardlekautomaat: 1 fase B16.

Bevriende elektricien vertelde mij dat volgens Scope 12 inspectie de aardlekautomaat 16A niet geplaatst mag worden omdat deze voor max 80% belast worden . Voor 3600wp (max capaiteit omvormer) moet er een B20 300ma geplaatst worden met een werkschakelaar.

De installateur (InstallQ gecertificeerd) twijfelt nu en denkt dat er twee zaken door elkaar gehaald worden. 80% van de netaansluiting 25A = 20A. In NEN1010 staat max 16A bij 25A aansluiting. Datasheet omvormer geeft ook 16A aan.

Wat is jullie mening/ervaring? Dank voor de expertise! _/-\o_

Alle reacties

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:56
16*230 = 3680 watt max belasting. 20a kan alsnog maar dan ben je weer niet selectief over je 25a hoofdzekerig.

Werkschakelaar is altijd verplicht.

2.5 mm2 over zo'n lengte lijkt me immo niet slim (tenzij het 3fase is) ik zou minimaal 4mm2 pakken.

[ Voor 18% gewijzigd door Jan-man op 24-10-2021 20:39 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik zou 1 tik omhoog gaan qua bedrading (dus 4mm2) en gewoon een B20 monteren en een werkschakelaar bij de omvormer zelf. ook als je (of de volgende bewoner) de boel vervangt voor beter spul is er wat marge op de bekabeling.

vergeet niet een cat5 kabel (of 2) mee te trekken en een wandcontactdoosje erbij. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door flippy op 24-10-2021 20:39 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
B16 zou geen probleem moeten zijn, deze moet gewoon constant deze belasting aan kunnen. Zou niet de aardlekschakelaar willen delen met de gebruikersgroepen, dus die moet er voor de PV dan ook in of er een alamat voor pakken.

Daarnaast, als dit een 1-fase installatie is, moet er waarschijnlijk nog een C40 in om de kast zelf te beschermen daar deze waarschijnlijk niet gemaakt is voor meer dan 40A.

• Keukenboer
Septillion schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:41:
B16 zou geen probleem moeten zijn, deze moet gewoon constant deze belasting aan kunnen. Zou niet de aardlekschakelaar willen delen met de gebruikersgroepen, dus die moet er voor de PV dan ook in of er een alamat voor pakken.

Daarnaast, als dit een 1-fase installatie is, moet er waarschijnlijk nog een C40 in om de kast zelf te beschermen daar deze waarschijnlijk niet gemaakt is voor meer dan 40A.
Dank voor je reactie! Ik ben een enorme leek op dit gebied maar mag ik vragen wat een C40 is? :?

• Keukenboer
flippy schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:37:
ik zou 1 tik omhoog gaan qua bedrading (dus 4mm2) en gewoon een B20 monteren en een werkschakelaar bij de omvormer zelf. ook als je (of de volgende bewoner) de boel vervangt voor beter spul is er wat marge op de bekabeling.

vergeet niet een cat5 kabel (of 2) mee te trekken en een wandcontactdoosje erbij. ;)
Dus de werkschakelaar niet in de meterkast bij de aardlekautomaat maar bij de omvormer? En toch de B20 ondanks dat de datasheet van de omvormer 16A aangeeft?

[ Voor 6% gewijzigd door Keukenboer op 24-10-2021 20:52 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Keukenboer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:48:
[...]
Dus de werkschakelaar niet in de meterkast bij de aardlekautomaat maar bij de omvormer?
de werkschakelaar komt bij de omvormer te zitten.

een C40 is een 40A automaat met een extra trage karakteristiek. doorgaans zet je daar de hele meterkast "achter".

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Keukenboer
Jan-man schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:36:
16*230 = 3680 watt max belasting. 20a kan alsnog maar dan ben je weer niet selectief over je 25a hoofdzekerig.

Werkschakelaar is altijd verplicht.

2.5 mm2 over zo'n lengte lijkt me immo niet slim (tenzij het 3fase is) ik zou minimaal 4mm2 pakken.
Maakt het uit als ik 6mm gebruik? Misschien nu iets duurder maar de afstand naar de meterkast is 12 tot 15 m (afhankelijk of deze buitenlangs geplaatst moet worden) en dan heb ik net iets minder spanningsverlies.

[ Voor 4% gewijzigd door Keukenboer op 24-10-2021 20:53 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Keukenboer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:50:
[...]

Maakt het uit als ik 6mm gebruik? Misschien nu iets duurder maar de afstand naar de meterkast is 12 tot 15 m (afhankelijk of deze buitenlangs geplaatst moet worden)
6mm2 is erg duur en ook onnodig. 4mm2 kan en mag 30A hebben. 2.5 is "maar" 20A.

• Septillion

Septillion

Letter geeft karakteristiek van de automaat aan. Grof gezegd tript een B wat snelle dan een C. En cijfer dan weer de maximale stroom.

Deze komt dan inderdaad voor de aardlekschakelaars naar alle gebruikers ter bescherming.

En je kan prima dikkere draad pakken maar denk dat verschil tussen 4qmm en 6qmm minder merkbaar is dan tussen 2,5qmm en 4qmm. Daarnaast zou je bij meer invoeren dan 16A dat eigenlijk op meerdere fase willen doen om de kans te verkleinen dat je omvormer af moet schakelen wegens te hoge netspanning.

[ Voor 25% gewijzigd door Septillion op 24-10-2021 20:55 ]

• Keukenboer
Septillion schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:54:
Letter geeft karakteristiek van de automaat aan. Grof gezegd tript een B wat snelle dan een C. En cijfer dan weer de maximale stroom.

Deze komt dan inderdaad voor de aardlekschakelaars naar alle gebruikers ter bescherming.

En je kan prima dikkere draad pakken maar denk dat verschil tussen 4qmm en 6qmm minder merkbaar is dan tussen 2,5qmm en 4qmm. Daarnaast zou je bij meer invoeren dan 16A dat eigenlijk op meerdere fase willen doen om de kans te verkleinen dat je omvormer af moet schakelen wegens te hoge netspanning.
Hopelijk niet een hele domme opmerking van mijn kant :X maar zou je het juist niet voorkomen dat de omvormer moet afschakelen door een te hoge netspanning als ik kies voor een B20 300MA aardlekautomaat?

• Septillion

Septillion

Nee, je automaat doet niets met de netspanning.

Een dunnere kabel zal er dus voor zorgen dat er een spanningsval over de kabel komt te staan. Dan kan de omvormer al de maximale 253V zien terwijl de spanning in de meterkast nog maar 250V is bijvoorbeeld.

En aan de andere kant, hoeveel PV er überhaupt ingevoerd wordt, zeker als dit niet gespreid over de fases is. Veel PV-invoer op één fase zal de spanning op die fase flink doen stijgen.

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-11 22:37
Keukenboer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:24:
Drietal offertes voor leveren / plaatsen zonnepanelen ontvangen.

Gaat om 10 panelen met totaal 3650Wp met Growatt 3600 XH omvormer.
Alles op 1 dak, ZO gelegen.

Omvormer komt op zolder te hangen. Meterkast op begane grond.
Bij 2 van de 3 staat er niets vermeld over bekabeling.

Op 1offerte staat hier het volgende over:
- AC bekabeling 3x 2.5 mm2
- aardlekautomaat: 1 fase B16.

Bevriende elektricien vertelde mij dat volgens Scope 12 inspectie de aardlekautomaat 16A niet geplaatst mag worden omdat deze voor max 80% belast worden . Voor 3600wp (max capaiteit omvormer) moet er een B20 300ma geplaatst worden met een werkschakelaar.

De installateur (InstallQ gecertificeerd) twijfelt nu en denkt dat er twee zaken door elkaar gehaald worden. 80% van de netaansluiting 25A = 20A. In NEN1010 staat max 16A bij 25A aansluiting. Datasheet omvormer geeft ook 16A aan.

Wat is jullie mening/ervaring? Dank voor de expertise! _/-\o_
Scope12 is een inspectie die hoofdzakelijk bij bedrijfsinstallaties wordt uitgevoerd, maar het is wel wijs om huisinstallaties hier ook aan te laten voldoen omdat het vroeg of laat doorsijpelt naar de woningmarkt.

Ivm de hoge gelijktijdigheid van PV (op een zomerdag loopt er continu veel stroom door de automaat bv.) is het verstandig om de automaat 1,25x groter te pakken dan wat de omvormer kan leveren. Zo wordt 16A een 20A automaat (die vervolgens een stuk koeler blijft en langer mee gaat)

De bekabeling hoeft vaak niet te veranderen, zolang deze niet voor teveel spanningsverlies/spanningsopdrijving zorgt, dit is met een online calculator zo berekend. Bij de meeste huisinstallaties zal 3x2,5mm2 nog kort genoeg zijn om de uitschakeling van de automaat te garanderen.

Het aardlek deel is een beetje dubbel, de Goodwe omvormer heeft intern een aardlekcircuit en omdat het een vast aangesloten apparaat betreft is een 30mA aardlek niet verplicht. Mocht er echter iets met de kabel gebeuren en de aarde is daarbij betrokken dan is het wel fijn als er afgeschakeld wordt, dit wordt gegarandeerd met een aardlekschakelaar of aardlekautomaat. Deze moet dan wel 300mA zijn zodat er niet afgeschakeld wordt op de lekstroom die transformatorloze (alle omvormers zo'n beetje) veroorzaken.

Een werkschakelaar is niet verplicht, maar wel heel handig in het geval van storingen of onderhoud. En zijn vaak de kosten niet.

Nog een puntje uit de Scope12 wat in huisinstallaties vrijwel nooit bekeken wordt is de kortsluitstroom die kan ontstaan in de meterkast, de meeste kasten die ik zelf tegenkom zijn geschikt voor 40A. Wat er kan gebeuren (vooral theoretisch) is dat wanneer de PV installatie maximaal stroom levert, de optelling van de PV stroom en de stroom vanaf de netbeheerder boven die 40A komen en een kortsluiting dus niet veilig afgeschakeld wordt. Bijvoorbeeld: 1 Goodwe DNS5000 (22,8A) op een 1fase aansluiting van 40A, aangesloten in een meterkast die maximaal 40A veilig kan afschakelen en intern is bekabeld met 4mm2..

• Keukenboer
MacgregorSound schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:55:
[...]

Scope12 is een inspectie die hoofdzakelijk bij bedrijfsinstallaties wordt uitgevoerd, maar het is wel wijs om huisinstallaties hier ook aan te laten voldoen omdat het vroeg of laat doorsijpelt naar de woningmarkt.

Ivm de hoge gelijktijdigheid van PV (op een zomerdag loopt er continu veel stroom door de automaat bv.) is het verstandig om de automaat 1,25x groter te pakken dan wat de omvormer kan leveren. Zo wordt 16A een 20A automaat (die vervolgens een stuk koeler blijft en langer mee gaat)

De bekabeling hoeft vaak niet te veranderen, zolang deze niet voor teveel spanningsverlies/spanningsopdrijving zorgt, dit is met een online calculator zo berekend. Bij de meeste huisinstallaties zal 3x2,5mm2 nog kort genoeg zijn om de uitschakeling van de automaat te garanderen.

Het aardlek deel is een beetje dubbel, de Goodwe omvormer heeft intern een aardlekcircuit en omdat het een vast aangesloten apparaat betreft is een 30mA aardlek niet verplicht. Mocht er echter iets met de kabel gebeuren en de aarde is daarbij betrokken dan is het wel fijn als er afgeschakeld wordt, dit wordt gegarandeerd met een aardlekschakelaar of aardlekautomaat. Deze moet dan wel 300mA zijn zodat er niet afgeschakeld wordt op de lekstroom die transformatorloze (alle omvormers zo'n beetje) veroorzaken.

Een werkschakelaar is niet verplicht, maar wel heel handig in het geval van storingen of onderhoud. En zijn vaak de kosten niet.

Nog een puntje uit de Scope12 wat in huisinstallaties vrijwel nooit bekeken wordt is de kortsluitstroom die kan ontstaan in de meterkast, de meeste kasten die ik zelf tegenkom zijn geschikt voor 40A. Wat er kan gebeuren (vooral theoretisch) is dat wanneer de PV installatie maximaal stroom levert, de optelling van de PV stroom en de stroom vanaf de netbeheerder boven die 40A komen en een kortsluiting dus niet veilig afgeschakeld wordt. Bijvoorbeeld: 1 Goodwe DNS5000 (22,8A) op een 1fase aansluiting van 40A, aangesloten in een meterkast die maximaal 40A veilig kan afschakelen en intern is bekabeld met 4mm2..
Dank voor je zeer uitgebreide feedback! Heb ik zeker wat aan! _/-\o_

• Keukenboer
Iedereen leest mee, één keer plaatsen is genoeg.

[ Voor 95% gewijzigd door Septillion op 26-10-2021 14:14 ]

• Keukenboer
MacgregorSound schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:55:
[...]

Vorige week heb ik hier twee vragen gesteld. De vragen waren:

1. Voldoet een 1 fase 16A aardlekautomaat bij een PV systeem met 10 zonnepanelen (3650Wp) aangesloten op een Growatt MIN3600TL-XH omvormer?
2. Moet er een AC en/of DC lastscheider geplaatst worden als de omvormer op zolder hangt terwijl de meterkast op de begane grond is?

Zoals jullie ongetwijfeld weten zijn er bedrijven die geplaatste PV-installaties keuren. Vaak voor bedrijven waarbij het om een groot aantal panelen gaat maar ook voor particulieren wordt er steeds vaker gekeurd vanwege een eis vanuit de verzekeraar. Dergelijke keuringen zijn extreem strikt en voldoen geheel aan NEN-1010:2020 en Scope 12.

Ik heb een gokje gewaagd en een vijftal van deze 'inspecties' benaderd om voor mijzelf nu eens en altijd duidelijkheid te krijgen. Twee van de vijf hebben er niet gereageerd. De andere drie wel en de reactie (apart van elkaar) was sluitend;

1. De 1 fase B16A aardlekautomaar voldoet niet aan de eis. De aardlekautomaat mag max (langdurig) 80% belast worden. Er dient een 1 fase B20 aardlekautomaat 300mA gebruikt te worden.

Opmerking hierbij: gezien dit een invoedende groep is, hoeft er geen rekening gehouden te worden met selectiviteit t.o.v. de voorbeveiliging van de netbeheerder.

2. Bij een situatie dat de omvormer op zolder hangt en de meterkast op de begane grond is een lastscheider/werkschakelaar verplicht aan zowel AC-zijde als aan DC-zijde.

Advies (geen verplichting) is om de lastscheider aan AC-zijde in de meterkast te plaatsen. Vaak hebben omvormers reeds een interne lastscheider / schakelaar aan de DC-kant, deze is alleen goedgekeurd als het een mechanische scheider is. Alleen dan hoeft er geen aparte lastscheider aan de DC-kant geplaatst te worden.

Als laatste werd er opgemerkt dat ongeveer 90 tot 95% van alle particuliere PV installaties niet conform NEN1010:2020 is geplaatst.

• Septillion

Septillion

De 80% "langdurige" belasting (wat langdurig dan ook mag zijn) is zo er ik weet geen eis uit NEN1010. Zo ter horen is Scope12 strengen maar naar mijn idee schiet dat zeker voor thuisgebruik zijn doel dan compleet voorbij. De fabrikant van de automaat en keuringsinstanties hebben al een marge op de waarde, dan hoeft deze niet nogmaals in een standaard genomen te worden. Zeker niet als je daarvoor dus nu juist gaat kiezen voor een hogere zekeringswaarde en dus alleen maar meer vermogen beschikbaar stelt in een geval van een fout.

En als de fabrikant zelf 30mA aangeeft is dat natuurlijk ook veiliger dan 300mA...

Selectiviteit in een Nederlandse huisinstallatie, zeker echter 3x25A, is naar mijn idee ook een utopie. Heeft ook weinig met veiligheid te maken, alleen met ongenoegen dat de verkeerde zekering klapt.

Dus ja, je kan je norm vervolgens weer zo streng als je wilt kiezen maar waar trek je dan de grens?

• Keukenboer
Septillion schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:15:
De 80% "langdurige" belasting (wat langdurig dan ook mag zijn) is zo er ik weet geen eis uit NEN1010. Zo ter horen is Scope12 strengen maar naar mijn idee schiet dat zeker voor thuisgebruik zijn doel dan compleet voorbij. De fabrikant van de automaat en keuringsinstanties hebben al een marge op de waarde, dan hoeft deze niet nogmaals in een standaard genomen te worden. Zeker niet als je daarvoor dus nu juist gaat kiezen voor een hogere zekeringswaarde en dus alleen maar meer vermogen beschikbaar stelt in een geval van een fout.

En als de fabrikant zelf 30mA aangeeft is dat natuurlijk ook veiliger dan 300mA...

Selectiviteit in een Nederlandse huisinstallatie, zeker echter 3x25A, is naar mijn idee ook een utopie. Heeft ook weinig met veiligheid te maken, alleen met ongenoegen dat de verkeerde zekering klapt.

Dus ja, je kan je norm vervolgens weer zo streng als je wilt kiezen maar waar trek je dan de grens?
Je kunt bij de reactie van de drie inspecteurs vraagtekens zetten wat je wilt... je kunt er tegen in gaan...je kunt impliceren dat wat ze zeggen, niet klopt en je kunt je eigen ding doen....

Geef alleen maar letterlijk aan wat de 3 Inspecteurs afzonderlijk van elkaar hebben aangegeven. Ik als complete leek ga daar de discussie niet over aan met je.

Maar wellicht kun je er wel iets van 'leren' en zo niet, dan ook helemaal goed wat mij betreft. ;)

• Septillion

Septillion

Ik geef dan ook alleen aan waar het vandaan komt. Laag over laag, marge over marge :)

Er zijn situaties waar het belangrijk kan zijn. Maar naar mijn idee van de zotte voor een huisinstallatie :)

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:56
Die eis komt denk ik voort uit een thermische berekening.
Zeker als automaten tegen elkaar aan zitten kun je ze niet 100% belasten (ook niet eentje). PV en EV laders zijn natuurlijk sowieso langdurig.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• flippy
  • Niet online

flippy

klein stukje meer in de richting van PV aansluiten:

als je 3 fasen hebt is het altijd handig om even te kijken welke fases overdag hoge voltages hebben. in mijn straat hebben 30% vna de huizen al panelen en die zitten volgens mij allemaal op 1 fase. L2 is in mijn wijk overdag zeker 15~20V hoger dan L1 en L3. dus als je PV aansluit is het handig om een fase te pakken die zo laag mogelijk zit anders heb je goede kans dat je PV ermee kapt in de zomer als het voltage richting de 250V gaat omdat de halve buurt erop zit..

• Keukenboer
flippy schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:20:
klein stukje meer in de richting van PV aansluiten:

als je 3 fasen hebt is het altijd handig om even te kijken welke fases overdag hoge voltages hebben. in mijn straat hebben 30% vna de huizen al panelen en die zitten volgens mij allemaal op 1 fase. L2 is in mijn wijk overdag zeker 15~20V hoger dan L1 en L3. dus als je PV aansluit is het handig om een fase te pakken die zo laag mogelijk zit anders heb je goede kans dat je PV ermee kapt in de zomer als het voltage richting de 250V gaat omdat de halve buurt erop zit..
Dank weer voor deze waardevolle toevoeging! Wij hebben een 3 fasen systeem en van de 12 huizen in de straat hebben voor het eind van het jaar 10 huizen panelen.

Hoe kan ik (laten) controleren welke fase het laagste is?

• flippy
  • Niet online

flippy

Keukenboer schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:45:
[...]
Dank weer voor deze waardevolle toevoeging! Wij hebben een 3 fasen systeem en van de 12 huizen in de straat hebben voor het eind van het jaar 10 huizen panelen.

Hoe kan ik (laten) controleren welke fase het laagste is?
je kan het zelf meten als je de kap van je meterkast afhaalt en je hebt een enigsinds defitge multimeter (die uit de 5 euro bak van de gamma telt niet).

of iets wat ik de meeste mensen adviseer: koop de p1 monitor kabel (en een raspberry als je die nog niet hebt) of de hele kit ervoor en knoop die aan de meter zodat je exact kan zien wat je stroom en gasverbruik is en teruglevergebeuren. je kan daarmee exact zien wat de voltages zijn (en amperages en wattages) en of je de grootverbruikers netjes hebt verdeeld over je meterkast.

• Keukenboer
flippy schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:50:
[...]

je kan het zelf meten als je de kap van je meterkast afhaalt en je hebt een enigsinds defitge multimeter (die uit de 5 euro bak van de gamma telt niet).

of iets wat ik de meeste mensen adviseer: koop de p1 monitor kabel (en een raspberry als je die nog niet hebt) of de hele kit ervoor en knoop die aan de meter zodat je exact kan zien wat je stroom en gasverbruik is en teruglevergebeuren. je kan daarmee exact zien wat de voltages zijn (en amperages en wattages) en of je de grootverbruikers netjes hebt verdeeld over je meterkast.
Dank dank dank! Ik ga t doorgeven aan de installateur. Die gaat hier de 7 vd 12 huizen voorzien van zonnepanelen (3 huizen hebben al panelen liggen).

Sommige huizen (niet alle) hebben 1 fase maar zoals gezegd wij hebben er 3. (y)

• flippy
  • Niet online

flippy

Keukenboer schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:36:
[...]

Dank dank dank! Ik ga t doorgeven aan de installateur. Die gaat hier de 7 vd 12 huizen voorzien van zonnepanelen (3 huizen hebben al panelen liggen).

Sommige huizen (niet alle) hebben 1 fase maar zoals gezegd wij hebben er 3. (y)
ga er maar niet van uit dat de installateur daar naar kijkt ook al vraag je het.

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-11 22:37
Septillion schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:15:

Uit de NPR5310:2017 paragraaf 5.3.3.2

Bij het aansluiten van PV-panelen behoort rekening te worden gehouden met een continue maximale belasting van de componenten en bekabeling. Daarom is ‘derating’ vaak noodzakelijk.
Bij de keuze van de componenten en bekabeling in en naar de verdeelinrichting waarop een PV-systeem is aangesloten, behoort rekening te worden gehouden met de volgende aandachtspunten:

— ten aanzien van de nominale waarde van de overstroombeveiliging
— ‘derating’ van de automaat van de omvormers(s) door verhoogde temperatuur in de verdeelkast als gevolg van onvoldoende warmteafvoer uit de kast;
— ‘derating’ van naastgelegen automaten als gevolg van de interne warmteontwikkeling van de automaat van de omvormer(s);
— ‘derating’ als gevolg van onvoldoende warmteafvoer uit de kast als gevolg van verhoogde omgevingstemperatuur door bijvoorbeeld zonlicht of cv-installaties;

— ten aanzien van de minimale kerndoorsnede van de bedrading:
— correctiefactoren voor temperatuurstijging door constante hoge belasting van de bekabeling;
— gelijktijdigheidsfactoren voor meerdere AC-kabels in bijvoorbeeld kabelgoten.

Qua selectiviteit ben ik het wel met je eens, een sluiting op 1 groep in combi met wat belasting op andere groepen en de hoofdzekering vliegt er vaak uit.. Maar laten we het toch in ieder geval op die 2 stappen houden.

Naast de NEN1010 biedt de NPR5310 wat meer aanknopingspunten voor PV.

Overigens triest genoeg maar idd is het grootste deel van de installaties bij particulieren in Nederland regelrechte afkeur :X

• Septillion

Septillion

@MacgregorSound Dat er veel ondermaatse installaties zijn ben ik met je eens. Maar of nog striktere regels het echt beter maakt, mm.

• flippy
  • Niet online

flippy

regels doen niet veel als niemand zich er toch aan houd. helemaal gezien het feit dat er 0 controle op is.

• Keukenboer
Installateur is langs geweest en hij heeft mij de volgende keuze gegeven:

10 panelen a 365 Wp
Omvormer 3600
3 fase aansluiting 3x 25A

1. PV verdeler 16A wordt opgehangen naast omvormer (zolder). PV verdeler wordt vervolgens aangesloten op bestaande wasmachine- aansluiting.

Of

2. Geen pv-verdeler. Bekabeling gaat vanuit omvormer richting meterkast. Omdat de afstand dan 13m is zal de bekabeling 4m2 worden. Bekabeling zal buiten langs de gevel naar beneden lopen. Vervolgens door de grond de kruipruimte in om via de kruipruimte in de meterkast terecht te komen.

Wat is jullie ervaring/voorkeur/advies? _/-\o_

• flippy
  • Niet online

flippy

waarom precies 10 365 panelen? heb je geen ruimte voor meer? het is wel super toevallig precies de limiet wat over een 16A groep mag.

ik zou eerst kijken wat er maximaal op de dak kan ipv afstemmen op 1 beperking waar je je alsnog op aan kan passen als je weet hoeveel je maximaal op je dak kwijt kan.

[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 19-11-2021 17:32 ]

• Keukenboer
flippy schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:30:
waarom precies 10 365 panelen? heb je geen ruimte voor meer? het is wel super toevallig precies de limiet wat over een 16A groep mag.
Er passen exact 10 panelen op mijn dak aan achterzijde. Levert grofweg 20% meer op dan wij verbruiken.

Maar wat zou jouw voorkeur zijn? PV-verdeler of levert zo'n ding verlies in rendement op?

• flippy
  • Niet online

flippy

Keukenboer schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 17:33:
[...]

Er passen exact 10 panelen op mijn dak aan achterzijde. Levert grofweg 20% meer op dan wij verbruiken.

Maar wat zou jouw voorkeur zijn? PV-verdeler of levert zo'n ding verlies in rendement op?
mensen moeten stoppen met de term pv-verdeler. dat is het niet, het is gewoon een verdeelkast die de "stopcontactregel" omzeilt van PV installaties. het is een mini-meterkastje ipv een stopcontact. de term pv-verdeler word alleen gebruikt door pv-verkopers om meer geld voor een plastic kastje van 2 tientjes te kunnen vragen.

ja, ik zou een kleine 8~12 modulekast en verder vanaf daar verdelen. ben je ook voorbereid op de toekomst als je meer verbruikers of produceerders krijgt. al is 4mm2 aanvoer wel handig mits je 3 fasen naar boven trekt. kan je ook makkelijker overgaan naar een 3fase omvormer later bijvoorbeeld en de energie makkelijker verdelen.

o ja, voor de vorm: wat installateurs doen is een stopcontact eruit wippen, de kast over het gat zetten en de draden doorlussen met een wago 221/kroonsteentje naar de omvormer en een nieuw stopcontact ernaast.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 19-11-2021 20:48 ]

Pagina: 1