Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LoL-
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-04 10:24
Hallo allemaal,

Helaas heeft net mijn pc het begeven. Ik hoorde een vreemde soort coil whine dat in korte pulsjes om de seconde voorbij kwam. Later ging de cpu fan steeds harder draaien, zonder dat er cpu belasting was. Uiteindelijk uitgevallen op een BSOD.

Ik heb geprobeerd de pc barebone op te starten. Videokaart, ssd, WiFi kaart en randapparatuur allemaal verwijderd. Bovendien ook 1 van de 2 ram kaarten verwijderd. Ook heb ik de cmos al gecleared. Helaas komt nog steeds de pc niet eens meer tot aan het bios menu tijdens het starten.

Soms wordt onderstaande melding gegeven. Er wordt hierbij alleen niet op input gereageerd. Pc lijkt op dit punt al vastgelopen te zijn. Bovendien weet ik niks van een overclock.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9OcT2gBD5hr84EhCoFmIagzb50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgSPe7KOMCMfAgBCs5uZwt6H.jpg?f=fotoalbum_large

Ook heb ik een keer de melding voorbij zien komen (in een soortgelijke omgeving als de melding hierboven) dat ‘cpu en geheugen configuratie veranderd zijn’ en of ik hiervoor naar een system setup wil. Dit heb ik geaccepteerd waarna het beeld zwart werd en zwart bleef.

Bij de meeste opstart pogingen blijft het beeld gewoon zwart. Ik weet niet wat nu de trigger vormt om de ene keer wel met een melding te komen en de andere keer niet. Lijkt iets willekeurigs te zijn.

Moederbord is een MSI Z170A Tomahawk AC.

Heeft iemand tips voor verdere troubleshooting hier?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:08
-LoL- schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:02:

Moederbord is een MSI Z170A Tomahawk AC.
Het systeem bestaat vast en zeker uit meer onderdelen dan alleen het moederbord. Wat is het merk en type van de overige onderdelen? Belangrijkste is cpu, cpu koeler, RAM en voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LoL-
CPU: i7-6700K
PSU: XFX XPS-650W-SEW
RAM : Kingston hx421c13sbk2/16
CPU koeler: Lepa AquaChanger 120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:49
Wat doe je om in het BIOS te komen?
DEL? of F2?
Ik zou de andere geheugen reep ook proberen.
En de SSD gewoon er aan laten.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LoL-
Ok, blijkbaar werkt het opeens weer. Vraag me niet waarom. Heb het net nog 100 keer in barebone opstelling met RAM in verschillende slots geprobeerd, zonder succes.

Alle andere onderdelen weer terug ingebouwd en werkt nog steeds.

Maar de coil whine blijft. Dit doet ie ongeveer sinds een week of 2 a 3. Zie onderstaande video die ik net heb gemaakt. De pc was hier nog barebone, dus ik denk dat het uit het moederbord komt. Weet iemand wat dit is?

YouTube: Weird coil whine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:08
Coilwine kan van het moederbord of uit de voeding komen. Probeer het exact te lokaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -LoL-
For the record; Het blijkt gewoon een HDD te zijn. Die zal aan vervanging toe zijn. Dank voor de hulp iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchTaz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-10 21:37
Dit kan ook wijzen op een (bijna) lege CMOS batterij, ik zou die vervangen en je BIOS instellingen daarna nalopen/goed zetten.
Pagina: 1