Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• tekken4111
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Hoi allemaal!

Ik ben recentelijk verhuisd naar een mooi nieuw appartement. Hier zit een vloerverwarming in met 4 afzonderlijke draadloze thermostaten. Deze 4 thermostaten heb ik getest en werken netjes, als ik de temperatuur hoog zet slaat de cv aan en begint het water te lopen.

Ik heb wat vraagjes wat ik niet begrijp. Ik ben ook geen cv expert dus iets meer jip/janneke taal zou helpen :) Natuurlijk heb ik al even de gevonden handleiding doorgelezen.

Het gaat om een WTH installatie met draadloze zender thermostaat (D918).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhPl26UXxUrcZqjfQ3xw3j0rW4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWTc8Jl66Mb2pj2scURUQdpQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hier snap ik een paar dingen niet aan. Onderaan zitten 10 slangen, A en R. Dit zijn neem ik aan aanvoer en retour. De aanvoer lijkt ook als eerste heet te worden, de retour heb ik nog niet heet gevoeld (ik ga binnenkort even de thermostaat hoog houden om te kijken hoe lang het duurt voordat deze heet wordt). Voor elke 2 slangen zit een knop met draad, dit is om geautomatiseerd de klep open te zetten neem ik aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HB8MSveJLIKNLDg_cOhka7lu_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3FbMWbPGnxyDWrCuqVtmQUL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dHcqCK3hp9ayL4LZpuGnqVY2DA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OnKK9Lgw6yCDFIyJ3H8G0N8o.jpg?f=fotoalbum_large

Echter gaan er 3 lampjes branden zodra er een groep aanslaat. In dit geval heb ik de badkamer aangezet, dat is NR3. Maar 7 en 8 gaan ook altijd branden bij elke groep die je aanzet. Wat zijn deze nummers en waarom branden deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/809ENP1NVShBo8HfMFYhXSVL_8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5j3KOyUxpzLatKx5NWK8uKW.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast zit er een soort van verbinding tussen de aanvoer en afvoer, zoals te zien op de foto. Dit gedeelte snap ik helemaal niet. Wat doet dit? Ook vind ik het gek dat het retour blok (die grote rode aan de voorkant) koud is, het aanvoer blok gloeiend heet (de rode aan de achterkant), maar de leiding van de retour weer knalheet.

Tot slot hebben we in de badkamer een handdoeken verwarming, maar na een uur hitte draaien is het rek steenkoud. Hoe lang duurt vloerverwarmen normaalgesproken voordat zo'n rek ook heet is?

Alvast bedankt allemaal voor het meedenken! Vraag vooral als ik nog vergeten ben iets op te schrijven. :)

Alle reacties

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:03
Je hebt 4 zones met thermostaat, maar meer groepen verwarming. Dat kastje stuurt je zones aan.

Badkamer aan, lampje X aan.
Woonkamer aan, lampje YZ aan etc.

Zo te zien zitten er 12 slangen, 6 groepen, waarvan 1 zonder zoneklep.

Dat ding tussen je aanvoer en retour is een bypass. Als de druk te veel oploopt, kan hij via daar gaan lopen. Dat kan voorkomen als opeens alle kranen dicht gaan.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

"Daarnaast zit er een soort van verbinding tussen de aanvoer en afvoer, zoals te zien op de foto. Dit gedeelte snap ik helemaal niet."
Dat is een strangregelaar, die gaat open zodra er in het circuit van je cv systeem alle afsluiters dicht staan. Dat voorkomt in de eerste plaats dat je moderne ketel in storing slaat maar heeft een veel belangrijkere doel. Dit soort overdrukkleppen behoren in je systeem te zitten in circuits die het meest verwijdert zijn van de ketel waarbij er door de leidingloop door koude ruimtes bevriezingsgevaar kan optreden. In bijna alle installatiehandleidingen staat tegenwoordig dat dat ding onder je ketel geplaatst moet worden. Voor een nieuwbouwwoning zal dat wel correct zijn maar bij oudere woningen kan er een situatie ontstaan waarbij een leiding door een koude ruimte loopt en een thermostaatkraan dicht gaat ( of een gewone kraan) dit circuit bevriest!

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• tekken4111
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Hi!

Bedankt voor beide antwoorden. Hoe de groepen nu werken en wat het nut van de bypass/strangelaar is, is duidelijk :)

Echter wordt onze vloer helaas niet warm. De temperatuur blijft dalen en al onze groepen zijn inmiddels aangesprongen (lampjes branden). Na 2 dagen stoken is de vloer nog ijskoud.

Ik heb gisteren de aanvoertemperatuur limitatie (draaiknop) van 35 naar 40 graden gezet. Maar de retourtemperatuur gaat niet verder omhoog.

Ik heb zelf het idee dat er geen circulatie is, dus het gewoon niet rondgepompt wordt. Er is ook geen aparte pomp aanwezig voor zover ik kan zien. Betekend dat dat de cv moet rondpompen? En zo ja: gaat dat dan wel goed met een draaiknop naar 35/40 graden en een CV die 80 als aanvoer temperatuur aangeeft?

Alvast bedankt :)

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-11 15:01

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

Hoe voelt je retour leiding bij de ketel? Als deze koud is, dan je "bypass" verder dicht draaien.

Staan alle kranen open? thermostaat kranen, kogelkranen(waar je "R" ziet op geel stickertje)? Ik kan op je foto zien dat de retour open staan(CV zijde) is de aanvoer ook open? (Als deze dicht staat, gaat alles via de bypass weer terug.

"CV tuning": Wat is het oppervlakte van je appartement, 80 m2? Stel je ketel in op een lager vermogen(Zie handleiding ketel). Zet ook je pomptoeren lager, zie handleiding ketel.
Stel je hebt 80 m2, dan doe je 80x70 W/m2 is 5,5 kW. Stel je ketel heeft een vermogen van 28 kW dan moet je je ketel minimaal laten draaien. meestal 30% van je totale vermogen. Nogmaals, zie handleiding.
Hier is ook een video, bekijk dit even rustig: YouTube: Tips & Trucs #28 Hoe stel je een Intergas Kombi Kompakt Hre 36/30...
Zoek even een filmpje waarbij je de ketel tunen die jij ook hebt. Of van hetzelfde merk.
Voel je je hier niet vertrouwd bij dan: DOE HET NIET.

Pas inderdaad ook je temperatuur aan (MAX CV aanvoer) naar, zie thermostaal vloerverwarming +- 45 graden?

Wat je ook nog kan doen: is alle groepen dicht zetten en er 1 open laten. Kijk of deze warm wordt. Daarna de volgende etc.