kan niet gamen op gamebuild, wat kan ik nog doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJakobsen
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-01-2023
Mijn vraag
ik heb sinds eind de zomer vakantie 2021 een nieuwe built speciaal voor gamen met een gloed nieuwe grafische kaart en voeding. nou is het probleem dat ik sinds die tijd ook niet meer kan gamen. het begon met volledige computer crashes bij simpele spellen, maar dat ik uitgebreidere spellen zoals red dead redemption 2 nog wel kon spelen, daarna volledige pc crashes bij alle spellen (en soms zelfs bij de browser). nu dacht ik het probleem te hebben opgelost, maar hij crashed nog steeds helemaal of loopt vast tot op het punt dat ik hem zelf moet restarten. eerst kreeg ik bij de meeste crashes een blauw of groen scherm, maar nu is dat veranderd in een vervelend druinend geluid met een vastlopend beeldscherm gevolgd door het uitvallen van de volledige pc. wat kan ik hier nog aan doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
pc is een zelfbouw!
-besturingssysteem is windows 11 pro
-grafische kaart is geforce 3060 ti
-voeding is be quiet! straight power 11 850w premium
-processor is intel core i7-9700kf @ 3.60GHz, maar word binnenkort vervangen (44 graden
in rust, 51 gemiddeld of 59 graden max) koeling hiervoor is aftermarket.
-moederbord is een asus z390-p, maar word binnenkort vervangen. (rond de 28 graden)
-ram is pc4-21300 ddr4 xmp 2666MHz

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

resultaten memtest:
tijd voor afronding: 6 uur 51 min en 17 sec
geen fouten
44 graden min, 51 graden gemiddeld, 59 graden max
8 van de 8 cores gevonden en actief

toen ik nog 2 beeldschermen aangesloten had zag ik d.m.v taakbeheer dat de gpu en processor erg hard moesten werken (processor gaat vaak naar de 100% bij rdr2, maar cpu laat goede cijfers zien) zou dit onderdeel van het probleem kunnen zijn?

wat ik al heb geprobeerd, maar wat niks deed:
-extra geheugen in de built gedaan
-achtergrond naar wit veranderd i.p.v zwart
-niks geïnstalleerd hebben staan behalve een test spel
-een ssd op het moederbord geplaatst
-terug gegaan naar windows 10
-game modes in windows 11 aan en uit gezet (beide werkte niet)
-met norton extention achtergrond programma's uitgezet
-cashe verwijderd
-van 3 naar 1 beeldscherm gegaan
-bedrading gecheckt
-grafische kaart driver geüpdate (sterker nog elke keer dat ik dit probeer crashed de pc ook)
-alle drivers bijgewerkt
-schone instalatie windows 11
-schone installatie grafische kaart driver

nu wat ik denk dat wel iets heeft geholpen:
-verouderde lettertype map verwijderd
-verouderde webcam ontkoppeld en weggegooid
-xmp uitgezet

[ Voor 20% gewijzigd door PJakobsen op 26-10-2021 06:18 . Reden: toevoeging aan reactie ]

Beste antwoord (via PJakobsen op 07-11-2021 14:57)

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Begin met een memtest te draaien. Bij fouten een voor een de modules testen.
Dan CPU test (prime95 dagje laten draaien)

Daarbuiten denk ik aan een slechte voeding, dat zou je eens met een andere moeten testen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:52
Heb je niet toevallig in je bios bij je RAM, xmp aan staan? Dit zorgt nog wel eens voor een onstabiel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Goede startpost!

-Wat is je exacte type voeding?
-Is het zelfbouw of als complete build gekocht bij winkel?
-Is de crashes enigsinds tijdsgebonden of compleet random?
-Zijn de crashes altijd (ook op bureaublad/ tijdens browsen) of alleen in game

Heeft je cpu misschien build-in graphics/ wat is je exacte cpu? Misschien die even kort gebruiken als build in (kan je niet goed op gamen) maar dan kan je uitsluiten dat het aan je grafische kaart licht wanneer je geen crashes meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJakobsen
Galinsky schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:40:
Goede startpost!

-Wat is je exacte type voeding?
-Is het zelfbouw of als complete build gekocht bij winkel?
-Is de crashes enigsinds tijdsgebonden of compleet random?
-Zijn de crashes altijd (ook op bureaublad/ tijdens browsen) of alleen in game

Heeft je cpu misschien build-in graphics/ wat is je exacte cpu? Misschien die even kort gebruiken als build in (kan je niet goed op gamen) maar dan kan je uitsluiten dat het aan je grafische kaart licht wanneer je geen crashes meer hebt.
ten eerste dankjewel, maar ik zit dan ook al wel echt een hele tijd met dit probleem ':)

ten tweede
voeding: be quiet! straight power 11 850w premium.
het is een zelfbouw.
crashes zijn compleet random soms kan ik een uur spelen en soms wilt hij niet eens de game opstarten en/of laden.
bij browsen loopt hij meestal alleen vast, dus geen crash, de crashes zijn alleen bij het gamen zover ik weet.

als laatste, wat bedoelt u precies met het cpu gedeelte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJakobsen
Royytje schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:32:
Heb je niet toevallig in je bios bij je RAM, xmp aan staan? Dit zorgt nog wel eens voor een onstabiel systeem.
staat dit standaard aan of moet je dat zelf aanzetten?
en als dit eventueel het probleem mocht zijn, wat kan ik dan doen om het wat stabieler te laten werken?

[ Voor 15% gewijzigd door PJakobsen op 24-10-2021 19:10 . Reden: toevoeging aan reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Move naar SPV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:47
Ik lees nergens dat je ALLE drivers hebt bijgewerkt. Installeer dus eerst de chipset, sound, netwerk, en storage drivers.

Verder is Windows 11 nog best instabiel en ik adviseer je daarom bij Windows 10 te blijven. Crashes op Windows 11 kunnen nog zeker voorkomen omdat het OS net uit is.

Verder kan je nog je temperaturen controleren. Wat zijn de temperaturen van je cpu en gpu?

Wat voor Koeler heb je op je processor? De standaard meegeleverde of een aftermarket?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJakobsen
Wylana schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:09:
Ik lees nergens dat je ALLE drivers hebt bijgewerkt. Installeer dus eerst de chipset, sound, netwerk, en storage drivers.

Verder is Windows 11 nog best instabiel en ik adviseer je daarom bij Windows 10 te blijven. Crashes op Windows 11 kunnen nog zeker voorkomen omdat het OS net uit is.

Verder kan je nog je temperaturen controleren. Wat zijn de temperaturen van je cpu en gpu?

Wat voor Koeler heb je op je processor? De standaard meegeleverde of een aftermarket?
het probleem is dat de crashes ook bij windows 10 voorkwamen, net zo erg als bij windows 11, dus ik denk niet dat dat het probleem is, maar ik kan altijd nog ff testen nu de xmp ook uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Met XMP uitzetten kun je ook een behoorlijk prestatie verlies hebben.

en test van alle onderdelen uitgevoerd (deze liet zien dat alles optimaal werkt, wat duidelijk niet klopt anders was ik dit verhaal nu niet aan het typen)
Hoe heb je dit getest ?

Ik zou eens beginnen met een memtest draaien.
Eens met cpu burn de cpu (koeling) testen.
Eens met furmark de gpu(koeling) testen.
En evt die laatste 2 tegelijkertijd

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Begin met een memtest te draaien. Bij fouten een voor een de modules testen.
Dan CPU test (prime95 dagje laten draaien)

Daarbuiten denk ik aan een slechte voeding, dat zou je eens met een andere moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 08:24
PJakobsen schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:45:
Mijn vraag
ik heb sinds eind de zomer vakantie 2021 een nieuwe built speciaal voor gamen met een gloed nieuwe grafische kaart en voeding. nou is het probleem dat ik sinds die tijd ook niet meer kan gamen. het begon met volledige computer crashes bij simpele spellen, maar dat ik uitgebreidere spellen zoals red dead redemption 2 nog wel kon spelen, daarna volledige pc crashes bij alle spellen (en soms zelfs bij de browser). nu dacht ik het probleem te hebben opgelost, maar hij crashed nog steeds helemaal of loopt vast tot op het punt dat ik hem zelf moet restarten. eerst kreeg ik bij de meeste crashes een blauw of groen scherm, maar nu is dat veranderd in een vervelend druinend geluid met een vastlopend beeldscherm gevolgd door het uitvallen van de volledige pc. wat kan ik hier nog aan doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
pc is een zelfbouw!
besturingssysteem is windows 11 pro. grafische kaart is geforce 3060 ti. voeding is be quiet! straight power 11 850w premium. processor is i7, maar word binnenkort geüpgade naar i9. moederbord is een asus z390-p (gemiddelde temp is ongeveer 28 graden)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

toen ik nog 2 beeldschermen aangesloten had zag ik d.m.v taakbeheer dat de gpu en processor erg hard moesten werken (processor gaat vaak naar de 100% bij rdr2, maar cpu laat goede cijfers zien) zou dit onderdeel van het probleem kunnen zijn?

wat ik al heb geprobeerd, maar wat niks deed:
-extra geheugen in de built gedaan
-achtergrond naar wit veranderd i.p.v zwart
-niks geïnstalleerd hebben staan behalve een test spel
-een ssd op het moederbord geplaatst
-terug gegaan naar windows 10
-game modes in windows 11 aan en uit gezet (beide werkte niet)
-met norton extention achtergrond programma's uitgezet
-cashe verwijderd
-van 3 naar 1 beeldscherm gegaan
-bedrading gecheckt
-grafische kaart besturing geüpdate (sterker nog elke keer dat ik dit probeer crashed de pc ook)
-een test van alle onderdelen uitgevoerd (deze liet zien dat alles optimaal werkt, wat duidelijk niet klopt anders was ik dit verhaal nu niet aan het typen)
-schone instalatie windows 11
-schone installatie grafische kaart besturing

nu wat ik denk dat wel iets heeft geholpen:
-verouderde lettertype map verwijderd
-verouderde webcam ontkoppeld en weggegooid
-xmp uitgezet
Kun je niet een lijstje geven met de hardware welke je hebt?
Zal wat makkelijker troubleshooting zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJakobsen
da_PSI schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:55:
[...]

Kun je niet een lijstje geven met de hardware welke je hebt?
Zal wat makkelijker troubleshooting zijn...
ik zal idd vanavond de hardware opzoeken en erbij zetten, heb nu even geen toegang tot alle info of de pc zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ook al een eventuele biosupdate uitgevoerd?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 00:08

DataGhost

iPL dev

Klinkt als hardware, waarbij je videokaart de eerste verdachte is, daarna je voeding. Dat ga je helaas alleen maar uit kunnen sluiten door een andere videokaart te gebruiken en daarna een andere voeding. Kunnen de foutcodes van de BSODs je nog iets vertellen? Die kan je eventueel nog vinden in je event viewer (eventvwr -> Windows logs -> system -> filter current log (rechterkant) -> event sources BugCheck)
Pagina: 1