Mijn vraag
ik heb sinds eind de zomer vakantie 2021 een nieuwe built speciaal voor gamen met een gloed nieuwe grafische kaart en voeding. nou is het probleem dat ik sinds die tijd ook niet meer kan gamen. het begon met volledige computer crashes bij simpele spellen, maar dat ik uitgebreidere spellen zoals red dead redemption 2 nog wel kon spelen, daarna volledige pc crashes bij alle spellen (en soms zelfs bij de browser). nu dacht ik het probleem te hebben opgelost, maar hij crashed nog steeds helemaal of loopt vast tot op het punt dat ik hem zelf moet restarten. eerst kreeg ik bij de meeste crashes een blauw of groen scherm, maar nu is dat veranderd in een vervelend druinend geluid met een vastlopend beeldscherm gevolgd door het uitvallen van de volledige pc. wat kan ik hier nog aan doen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
pc is een zelfbouw!
-besturingssysteem is windows 11 pro
-grafische kaart is geforce 3060 ti
-voeding is be quiet! straight power 11 850w premium
-processor is intel core i7-9700kf @ 3.60GHz, maar word binnenkort vervangen (44 graden
in rust, 51 gemiddeld of 59 graden max) koeling hiervoor is aftermarket.
-moederbord is een asus z390-p, maar word binnenkort vervangen. (rond de 28 graden)
-ram is pc4-21300 ddr4 xmp 2666MHz
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
resultaten memtest:
tijd voor afronding: 6 uur 51 min en 17 sec
geen fouten
44 graden min, 51 graden gemiddeld, 59 graden max
8 van de 8 cores gevonden en actief
toen ik nog 2 beeldschermen aangesloten had zag ik d.m.v taakbeheer dat de gpu en processor erg hard moesten werken (processor gaat vaak naar de 100% bij rdr2, maar cpu laat goede cijfers zien) zou dit onderdeel van het probleem kunnen zijn?
wat ik al heb geprobeerd, maar wat niks deed:
-extra geheugen in de built gedaan
-achtergrond naar wit veranderd i.p.v zwart
-niks geïnstalleerd hebben staan behalve een test spel
-een ssd op het moederbord geplaatst
-terug gegaan naar windows 10
-game modes in windows 11 aan en uit gezet (beide werkte niet)
-met norton extention achtergrond programma's uitgezet
-cashe verwijderd
-van 3 naar 1 beeldscherm gegaan
-bedrading gecheckt
-grafische kaart driver geüpdate (sterker nog elke keer dat ik dit probeer crashed de pc ook)
-alle drivers bijgewerkt
-schone instalatie windows 11
-schone installatie grafische kaart driver
nu wat ik denk dat wel iets heeft geholpen:
-verouderde lettertype map verwijderd
-verouderde webcam ontkoppeld en weggegooid
-xmp uitgezet
ik heb sinds eind de zomer vakantie 2021 een nieuwe built speciaal voor gamen met een gloed nieuwe grafische kaart en voeding. nou is het probleem dat ik sinds die tijd ook niet meer kan gamen. het begon met volledige computer crashes bij simpele spellen, maar dat ik uitgebreidere spellen zoals red dead redemption 2 nog wel kon spelen, daarna volledige pc crashes bij alle spellen (en soms zelfs bij de browser). nu dacht ik het probleem te hebben opgelost, maar hij crashed nog steeds helemaal of loopt vast tot op het punt dat ik hem zelf moet restarten. eerst kreeg ik bij de meeste crashes een blauw of groen scherm, maar nu is dat veranderd in een vervelend druinend geluid met een vastlopend beeldscherm gevolgd door het uitvallen van de volledige pc. wat kan ik hier nog aan doen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
pc is een zelfbouw!
-besturingssysteem is windows 11 pro
-grafische kaart is geforce 3060 ti
-voeding is be quiet! straight power 11 850w premium
-processor is intel core i7-9700kf @ 3.60GHz, maar word binnenkort vervangen (44 graden
in rust, 51 gemiddeld of 59 graden max) koeling hiervoor is aftermarket.
-moederbord is een asus z390-p, maar word binnenkort vervangen. (rond de 28 graden)
-ram is pc4-21300 ddr4 xmp 2666MHz
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
resultaten memtest:
tijd voor afronding: 6 uur 51 min en 17 sec
geen fouten
44 graden min, 51 graden gemiddeld, 59 graden max
8 van de 8 cores gevonden en actief
toen ik nog 2 beeldschermen aangesloten had zag ik d.m.v taakbeheer dat de gpu en processor erg hard moesten werken (processor gaat vaak naar de 100% bij rdr2, maar cpu laat goede cijfers zien) zou dit onderdeel van het probleem kunnen zijn?
wat ik al heb geprobeerd, maar wat niks deed:
-extra geheugen in de built gedaan
-achtergrond naar wit veranderd i.p.v zwart
-niks geïnstalleerd hebben staan behalve een test spel
-een ssd op het moederbord geplaatst
-terug gegaan naar windows 10
-game modes in windows 11 aan en uit gezet (beide werkte niet)
-met norton extention achtergrond programma's uitgezet
-cashe verwijderd
-van 3 naar 1 beeldscherm gegaan
-bedrading gecheckt
-grafische kaart driver geüpdate (sterker nog elke keer dat ik dit probeer crashed de pc ook)
-alle drivers bijgewerkt
-schone instalatie windows 11
-schone installatie grafische kaart driver
nu wat ik denk dat wel iets heeft geholpen:
-verouderde lettertype map verwijderd
-verouderde webcam ontkoppeld en weggegooid
-xmp uitgezet
[ Voor 20% gewijzigd door PJakobsen op 26-10-2021 06:18 . Reden: toevoeging aan reactie ]