Thin & light - 14 inch - Asus vs Lenovo of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe thin & light, van 14 inch, ter vervanging van mijn Asus ZenBook 14 UX431FA-AM082T. Bevalt nog steeds erg goed, maar is inmiddels twee jaar oud, batterij wordt minder en minder en daarom ben ik simpelweg op zoek naar een frisse en mooie vervanger! Budget: 1000 euro.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben momenteel veelal thuis of juist onderweg aan het werk, er staan tientallen Chrome-tabs open, ben de hele dag bezig met tekstverwerking, werk met verschillende CMS-systemen, regelmatig bezig met simpele Photoshop-taken en luister er ook wat muziek mee via Spotify, YouTube. Soms via een extern scherm en extern toetsenbord. Voornamelijk via de laptop zelf, met externe muis die al een USB A-aansluiting vereist.

Wat is je budget?
1000 euro rond, dan komen we vast en zeker een eind.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Jazeker! Nu ligt het niet aan 200 of 300 gram gewicht. Ik heb liever een iets dikker model van 1,1kg met volwaardige USB-poorten, dan een 800 gram wegende ultrabook, met alleen USB C-poorten aan boord. Tevens wil ik ook wel iets vasthebben, dus heb zeker niet het dunste van het dunste nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Intel vs Ryzen... Ik neig deze ronde dan toch naar het AMD-platform, Ryzen 7 moet makkelijk lukken voor dit budget. Aan 256GB opslag heb ik genoeg, maar 512GB is voor dit budget ook makkelijk te krijgen. Een goed toetsenbord is benodigd, verlicht is een pré. Tevens is een resolutie van 1920x1080 pixels prima voor mijn werkzaamheden, matte coating is ook een pré. Daarbij ben ik nog van het USB A-tijdperk, dus ik hoop toch op een Ultrabook met minimaal twee van die poorten. Opladen via USB-C is prima, ook een HDMI-uitgang is een pré. Liefst een volledige SD-kaartlezer, maar dat is tegenwoordig helaas echt een no-go geworden.

Zodoende ben ik natuurlijk ook de PriceWatch ingedoken en heb daarin enkele modellen gevonden:
- pricewatch: ASUS ZenBook 14 UM425UA Z-KI023T - 999 euro: Weer een Asus, mooi apparaat. Als nadelen zie ik slechts een volledige USB A-poort, glanzend scherm, waardoor dat apparaat eerlijk gezegd al direct afvalt. Wel is de AMD Ryzen 7 5700U-chipset aanwezig, een stukje sterker dan de Ryzen 7 4800U in andere modellen. Is 25 Watt TPD. Is daardoor de accuduur minder dan een 15 Watt TDP-chip?

- pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5 (82MS001TMH) - 999 euro Mooie Lenovo met hogere resolutie dan full HD, mat scherm. Nadelen is slechts een volledige USB A-poort en ook geen HDMI-aansluiting maar video output via USB-C. Zodoende kom ik direct op de normale Lenovo Yoga Slim 7, wel ouder model.

- pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A20087MH) - 899 euro Wat mij betreft 'ultiem' apparaat. De 512GB-versie kost 899 euro, mat scherm, 2 USB A-poorten, HDMI-output, verlicht toetsenbord, 15 Watt TDP-chip met goede prestaties gezien: reviews: Lenovo Yoga Slim 7 - Snelheidsmonstertje met acht Ryzen-cores.

- pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A200ABMH) - 949 euro Komt met AMD Ryzen 4700U ipv 4800U, wel met 1TB SSD. Heb liever meer opslag dan een snellere CPU en volgens benchmarks is dat verschil minimaal. Zit daarbij nou nog wel of geen verschil in GPU? Ik kom er niet uit eerlijk gezegd.

Verkrijgbaarheid van de Lenovo Yoga Slim 7's is wel minimaal aan het worden, dus ik 'moet' wel snel een beslissing maken. Er is nog een 4800U + 1TB SSD-model voor 999 euro, dat lijkt me onzin eerlijk gezegd.

Ik sta ook open voor andere merken of het Intel-platform! Jullie nog modellen, suggesties, ideeën? Thanks

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Het is toch de pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A2005KMH) geworden, morgen uitpakken! :D

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-10 15:41
Ik ben heel erg benieuwd hoe hij je bevalt! :) Ook ten opzichte van je Asus.

Ik zit eigenlijk een beetje in hetzelfde schuitje. Heb nu nog een Asus UX305, waarvan de accu ook een stuk minder is geworden en ik dus ook wel op zoek ben naar wat nieuw en snellers. Ben ook op zoek naar een dunne, lichte, maar snelle laptop met een goed scherm. Puntje is wel een beetje dat ik wel gewend ben geraakt aan mijn geruisloze UX305, gezien deze passief is en dus geen fan heeft. Een nieuwe moet dus eigenlijk ook wel lekker stil zijn. Wat zijn jouw ervaringen ook op dat punt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Na anderhalve dag gebruik is daar eigenlijk nog te weinig over te zeggen, maar ik vind het een erg stil machien'tje eerlijk gezegd. Nu 'stress' ik 'm ook niet heel hard en is het voornamelijk een werkmachine op
het gebied van schrijven en browsen. Dus geen berekeningen uitvoeren of spelen van een game natuurlijk.

Tevens zit ik eigenlijk altijd in ruimtes met:
- Wat achtergrondgeluid / -muziek, waardoor ik 'm simpelweg niet hoor
- M'n koptelefoon op, waardoor je 'm natuurlijk helemaal niet hoort

Andere korte ervaringen ten opzichte van mijn geliefde Asus Zenbook: toetsenbord is vrijwel identiek qua lay-out, waardoor ik er als de bliksem mee kan werken. Travel van het toetsenbord voelt wat mij betreft goed aan en dat is nogal belangrijk voor zo'n 'tikdoos'. Er zijn wel wat kleine veranderingen te vinden in de FN-knoppen. Ook is de powerbutton naar de zijkant verhuisd voor mij, kleine dingetjes waar ik vast en zeker aan wen.

Scherm is voor mijn doeleinden prima om naar te kijken, echt een grote plus dat het een matte coating heeft. Resolutie is voor mij prima, zelfde als bij de Asus. Iets hoger zoals in de Lenovo Yoga Slim 7 Pro had zeker leuk geweest en altijd welkom, maar wat je niet kent, kun je ook niet missen natuurlijk. Tevens ben ik zeer content met de twee full-sized USB A-poorten en de HDMI-poort, het is niet voor niks dat ik dit model koos.

Afwerking is heerlijk en wat positief opvalt aan de bouwkwaliteit zijn dat ik de laptop makkelijk met één hand kan openen, m'n Asus verschoof dan. Tweede fijne is dat het scherm gewoon 185 graden gekanteld kan worden, wat bij m'n vorige laptop niet zo kon. Handig wel in combinatie met een laptopstand en dergelijke. Afwerking is slick, netjes en voelt allemaal robuust aan. Kleur is ook aantrekkelijk, gewoonweg even wennen.

Moet nog even kijken naar de voorgeïnstalleerde Lenovo-software, maar ook dat lijkt allemaal wel mee te vallen volgens mij. Cold boot duurt hier een seconde of 12 denk ik, niet exact nagemeten eerlijk gezegd. Ik was bang dat ik de fysieke vingerafdrukscanner van de Asus zou missen, maar dat doe ik helemaal niet. Deze laptop bevat Windows Hello, waarmee ik nog nooit zelf gewerkt had, maar dat werkt eigenlijk vlekkeloos. Je loopt weg van de laptop en hij vergrendelt, komt terug, je gezicht wordt gescand en werken maar weer. Wil nog wel even de instellingen induiken om te kijken of ik 'm sneller kan laten vergrendelen, handig voor op kantoor.

Backlight van het toetsenbord was een pré en kent twee standen en geeft wat melkachtig licht, soms lijkt het op wit, soms neigt het wat naar blauw. De Asus had drie standen volgens mij en was weer oranje-achtig, ook een kwestie van wennen. Er is één grote partitie aanwezig, die wil ik later dit weekend nog even splitsen in OS en data en met de tijd ook eens kijken om naar Windows 11 te upgraden natuurlijk. Vooralsnog is het nu verder 'inwerken' en personaliseren, maar de eerste indrukken zijn (logischerwijs) erg fijn, dus ik zou zeggen: go for it!

PS. In de MediaMarkten hebben ze de Lenovo Yoga Slim 7 Pro-serie staan, die nagenoeg identiek zijn afgezien van natuurlijk de fysieke aansluitingen en schermresolutie. Lastig om daar het geluidsniveau te checken natuurlijk, maar de overall feel, look en toetsenbord van de Yoga Slim 7-serie is wel te bevoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 21:51
Dat is een mooie laptop, en zonde dat ze in de nieuwe versie de aansluitingen minder nuttig hebben gemaakt. Veel plezier ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-10 15:41
CLB schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:45:
Na anderhalve dag gebruik is daar eigenlijk nog te weinig over te zeggen, maar ik vind het een erg stil machien'tje eerlijk gezegd. Nu 'stress' ik 'm ook niet heel hard en is het voornamelijk een werkmachine op
het gebied van schrijven en browsen. Dus geen berekeningen uitvoeren of spelen van een game natuurlijk.

Tevens zit ik eigenlijk altijd in ruimtes met:
- Wat achtergrondgeluid / -muziek, waardoor ik 'm simpelweg niet hoor
- M'n koptelefoon op, waardoor je 'm natuurlijk helemaal niet hoort

Andere korte ervaringen ten opzichte van mijn geliefde Asus Zenbook: toetsenbord is vrijwel identiek qua lay-out, waardoor ik er als de bliksem mee kan werken. Travel van het toetsenbord voelt wat mij betreft goed aan en dat is nogal belangrijk voor zo'n 'tikdoos'. Er zijn wel wat kleine veranderingen te vinden in de FN-knoppen. Ook is de powerbutton naar de zijkant verhuisd voor mij, kleine dingetjes waar ik vast en zeker aan wen.

Scherm is voor mijn doeleinden prima om naar te kijken, echt een grote plus dat het een matte coating heeft. Resolutie is voor mij prima, zelfde als bij de Asus. Iets hoger zoals in de Lenovo Yoga Slim 7 Pro had zeker leuk geweest en altijd welkom, maar wat je niet kent, kun je ook niet missen natuurlijk. Tevens ben ik zeer content met de twee full-sized USB A-poorten en de HDMI-poort, het is niet voor niks dat ik dit model koos.

Afwerking is heerlijk en wat positief opvalt aan de bouwkwaliteit zijn dat ik de laptop makkelijk met één hand kan openen, m'n Asus verschoof dan. Tweede fijne is dat het scherm gewoon 185 graden gekanteld kan worden, wat bij m'n vorige laptop niet zo kon. Handig wel in combinatie met een laptopstand en dergelijke. Afwerking is slick, netjes en voelt allemaal robuust aan. Kleur is ook aantrekkelijk, gewoonweg even wennen.

Moet nog even kijken naar de voorgeïnstalleerde Lenovo-software, maar ook dat lijkt allemaal wel mee te vallen volgens mij. Cold boot duurt hier een seconde of 12 denk ik, niet exact nagemeten eerlijk gezegd. Ik was bang dat ik de fysieke vingerafdrukscanner van de Asus zou missen, maar dat doe ik helemaal niet. Deze laptop bevat Windows Hello, waarmee ik nog nooit zelf gewerkt had, maar dat werkt eigenlijk vlekkeloos. Je loopt weg van de laptop en hij vergrendelt, komt terug, je gezicht wordt gescand en werken maar weer. Wil nog wel even de instellingen induiken om te kijken of ik 'm sneller kan laten vergrendelen, handig voor op kantoor.

Backlight van het toetsenbord was een pré en kent twee standen en geeft wat melkachtig licht, soms lijkt het op wit, soms neigt het wat naar blauw. De Asus had drie standen volgens mij en was weer oranje-achtig, ook een kwestie van wennen. Er is één grote partitie aanwezig, die wil ik later dit weekend nog even splitsen in OS en data en met de tijd ook eens kijken om naar Windows 11 te upgraden natuurlijk. Vooralsnog is het nu verder 'inwerken' en personaliseren, maar de eerste indrukken zijn (logischerwijs) erg fijn, dus ik zou zeggen: go for it!

PS. In de MediaMarkten hebben ze de Lenovo Yoga Slim 7 Pro-serie staan, die nagenoeg identiek zijn afgezien van natuurlijk de fysieke aansluitingen en schermresolutie. Lastig om daar het geluidsniveau te checken natuurlijk, maar de overall feel, look en toetsenbord van de Yoga Slim 7-serie is wel te bevoelen!
Bedankt voor het delen!
Hoe is de batterijduur verder van wat je er tot nu toe van weet?
Als je gewoon een beetje aan het browsen bent slaan de fans niet aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Yes, dat dacht ik ook
en zonde dat ze in de nieuwe versie de aansluitingen minder nuttig hebben gemaakt.
Ja nieuwer, dunner, minder fysieke ruimte voor aansluitingen, nog niet aan mij besteed
Veel plezier ervan!
En thanks!
cordonbleu schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:47:
Hoe is de batterijduur verder van wat je er tot nu toe van weet?
Is echt nog te weinig over te zeggen wel wat mij betreft. Vandaag bijvoorbeeld veel bezig geweest vanaf een uurtje of 09.00. Accu staat nu op 43 procent, maar hoeveel uur ik er echter heb gezeten of hoeveel uur het scherm aan heeft gestaan durf ik echt niet te zeggen. Zal het vandeweek eens wat proberen te gaan timen.
Als je gewoon een beetje aan het browsen bent slaan de fans niet aan?
Ik hoor niks irritants, draaien of blazen nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnComputerleek
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
*knip* offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door br00ky op 03-11-2021 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Paar dagen verder, waardoor ik net wat meer kan zeggen over de accuduur: die is goed, maar niet extreem geweldig. Zoals gezegd werk ik veelal op het apparaat zelf zonder extern toetsenbord of scherm. Een werkdag van 08.00 tot 17.00 op een enkele acculading is te doen, maar heel veel videocalls moet ik dan niet hebben. Modus staat op 'Betere Batterij' voor wat dat waard is, maar twee werkdagen ga ik hier niet uithalen. Nu had ik dat ook niet per se verwacht, maar daaruit blijkt wel dat die stresstesten toch iets anders zijn dan de praktijk.

Is dat voor mij een probleem? Mwah langer is natuurlijk beter, maar voor dit budget kun je ook niet alles willen. Zoals eerder gezegd bevalt de laptop gewoon heel erg goed en mis ik m'n heerlijke Asus geen enkel moment.

• CLB
  • Niet online
Inmiddels zijn we alweer anderhalf jaar verder en het is nog steeds een erg fijn machientje, dus mi gusta.
Wel wil ik eens kijken naar een kleinere lader en ik denk aan iets van Anker: Anker 735 of Anker 737 ofzo.

Alleen daar wordt geen kabeltje meegeleverd... maar wat voor usb-c naar usb-c-kabel moet ik hebben om zo'n laptop te voorzien van stroom? Ligt hier een heel arsenaal voor telefoons, maar wat is nou een leuk betaalbaar en goed merk, waarmee de laptop ook prima oplaadt? Of op wat voor protocol moet ik nou precies zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Voor degenen die het misschien nog interesseert en meelezen... Ik heb geen wallcharger gekocht, maar juist een powerbank die krachtig genoeg is om ook laptops op te laden. Toch wat handiger zo af en toe en wat meer portable. Ben uitgekomen op de Ugreen 145W powerbank, die wordt geleverd met een usb c- naar usb c-kabeltje die maximaal 100 Watt aankan en m'n Lenovo-laptop ook kan opladen. Heb zelf nog wel wat andere langere Ugreen-kabeltjes besteld die de laptop ook moeten kunnen opladen. Al met al: case closed voor nu :)

Ugreen 145W powerbank

Pagina: 1