Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Vraag
Beste antwoord (via Milmoor op 03-11-2021 18:24)
Alle reacties
Kijk bijvoorbeeld eens naar een pomp waar je ook de etages kan aangeven en het aantal tappunten.
Een scala is hier meer voor geschikt. En dan in het koudwater gedeelte voor de warmtewisselaar van de stadsverwarming.
https://api.grundfos.com/...fosliterature-6153845.pdf
Bruin: https://www.badkamerwinke...eveiliging-zwart-99250495
Morgen maar eens verder inlezen.
https://www.infodwi.nl/up...ebsite/VEWIN/WB%204.3.pdf
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
En dan ook gelijk kijken hoeveel
Koud water je boven krijgt.
Dus even liter per minuut meten.
Wat is de diameter van je leidingwerk?Milmoor schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 16:57:
[....]. Zie ik nog wat over het hoofd?
Het relevante leidingwerk is 12 mm koper, aan- en afvoer, overgaand in flexibele leiding.
Ga ik meten.Technofreakz schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 06:46:
Ik zou eerst eens kijken wat voor debit jij boven hebt met betrekking tot warm water.
En dan ook gelijk kijken hoeveel
Koud water je boven krijgt.
Dus even liter per minuut meten.
Dank, dat scheelt gedoe en geld.Lustucru schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:05:
Dat gaat over iets grotere installaties. Die pompen moeten uitschakelen als de waterdruk beneden 0,5 bar komt. Een pomp die dat voor elkaar krijgt spoelt jouw vriendin met douche en al de trap af.
https://www.infodwi.nl/up...ebsite/VEWIN/WB%204.3.pdf
12 mm was genoeg in de tijd dat we onder een keukengeiser douchten. Misschien heeft het probleem van je vriendin idd meer te maken met debiet dan met druk. In plaats van meer druk om meer water door een dunne buis te persen is te overwegen om nieuwe leidingen aan te leggen. In elk geval moet de warmtewisselaar dan ook nog voldoende vermogen hebben. Anders heb je straks een fijne, forse straal maar hartstikke koud.Milmoor schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:23:
[...]
Het relevante leidingwerk is 12 mm koper, aan- en afvoer, overgaand in flexibele leiding.
Probeer eens een goede, waterzuinige douchekop. Als je douche 5-6 liter water warm water per minuut kan leveren kun je met een goede douchekop al een comfortabele douche creëren.
[ Voor 7% gewijzigd door Lustucru op 25-10-2021 20:52 ]
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
Douche tweede verdieping: 10,9
Bad tweede verdieping: 10,8
Douche eerste verdieping: 10,6
Kraan keuken begane grond: 6,9
[ Voor 7% gewijzigd door Milmoor op 25-10-2021 20:57 ]
Het verschil tussen debiet en druk snap ik nog niet, ook niet na wat zoekwerk. De warmtewisselaar is een CW6, dus die hoort aardig wat te kunnen hebben. Dat is twee maten groter dan standaard.Lustucru schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:50:
[...]
12 mm was genoeg in de tijd dat we onder een keukengeiser douchten. Misschien heeft het probleem van je vriendin idd meer te maken met debiet dan met druk. In plaats van meer druk om meer water door een dunne buis te persen is te overwegen om nieuwe leidingen aan te leggen. In elk geval moet de warmtewisselaar dan ook nog voldoende vermogen hebben. Anders heb je straks een fijne, forse straal maar hartstikke koud.
Probeer eens een goede, waterzuinige douchekop. Als je douche 5-6 liter water warm water per minuut kan leveren kun je met een goede douchekop al een comfortabele douche creëren.
Debiet: met het lozen van een giertank vol water kan je snel een zwembad vullen, maar de druk is beperkt.
Wij hebben hier thuis een DAB Easybox, met ingebouwde onderdruk beveiliging. Bevalt prima. Ding hangt in de kelder, naast de water ontharder en de tweede DAB Easybox voor het grijze water richting toiletten en wasmachines. Je hoort hem bij aanslaan natuurlijk wel iets, ik denk vergelijkbaar met het suizen van een magnetron.
Groetjes Bas
Dus jou drukken zijn goed en qua liters zit jij tussen en cw5/6. Alleen de kraan in de keuken zit tussen cw3/4 zal wel water besparend zijn.Milmoor schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:57:
Warm water per minuut, met huidige douchekop.
Nu wil ik graag weten hoeveel koud water je per minuut boven in de badkamer hebt.
Maar als ik het aantal liter/min zo zie denk ik dat je het eerder in een andere douchekop zou moeten zoeken.
Ben begonnen om de douchekop uit te boren met 10mm, gaatje in de kop was nl slechts 5mm.
Dat scheelde wel maar niet voldoende. Toen de Grundfos UPA 15 -90 geplaatst, sindsdien is het prima.
Heb het destijds wel gemeten maar weet het niet exact meer. Ik geloof ca. 30% meer water uit de kraan.
Plaatsen van de Grundfos was eenvoudig, aanrader.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MwWj9CSRwKbdoX5Zuvg7uCOp.jpg?f=user_large)
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
1 emmer water heet: 1 min 20
Dat scheelt bijna niets. Dat betekent dat de warmtewisselaar de bottleneck niet is. Dus of de douchekop, of de de hoeveelheid water per seconde in totaal is het probleem.
Nu warm water met en zonder douchekop testen?Milmoor schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:52:
1 emmer water koud: 1 min 15
1 emmer water heet: 1 min 20
Dat scheelt bijna niets. Dat betekent dat de warmtewisselaar de bottleneck niet is. Dus of de douchekop, of de de hoeveelheid water per seconde in totaal is het probleem.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Tegenwoordig zijn alle douchekoppen waterbesparend.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Is dat dan al gemengd of alleen warm water?DutchKel schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:19:
Ik vind de waardes wel netjes die je haalt. Wij hebben een regendouche waar 9L/min uit komt. Wil je een hardere straal om bijvoorbeeld de haren uit te spoelen dan dien je de regendouche op een kleinere stand te zetten.
Tegenwoordig zijn alle douchekoppen waterbesparend.
Dat is gemengd en ook volgens de specificaties van de regendouche. Uit de kraan van het bad komt veel meer water.Technofreakz schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:45:
[...]
Is dat dan al gemengd of alleen warm water?
https://www.grohe.nl/nl_n...ostaatkraan-27615001.html
GROHE EcoJoy 9,5 l/min. doorstroombegrenzer
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Debiet, weerstand door leidinglengte en dikte (en bochten en ruwheid) en (water)druk zijn toch allemaal lineair met elkaar in verbandLustucru schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:50:
[...]
12 mm was genoeg in de tijd dat we onder een keukengeiser douchten. Misschien heeft het probleem van je vriendin idd meer te maken met debiet dan met druk. In plaats van meer druk om meer water door een dunne buis te persen is te overwegen om nieuwe leidingen aan te leggen.
Ik zou altijd doen wat het makkelijkst is. Leidingen vervangen is moeilijk (bij mij), dus ik ga voor een hydrofoor. Waarom zou jij aanraden juist de leidingen te vervangen? Als het makkelijk is, zou ik dat ook aanraden. Maar meestal zitten die weggewerkt in muren, vloeren, etc. Niet perse makkelijk.
Op hoeveel zat je debiet eerst? Hoeveel debiet ben je kwijtgeraakt?JvS schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:26:
Die UPA 15-90 heb ik ook op het vizier. Ik heb in de badkamer 7,2Lpm koud en 7,2lpm warm water sinds een verbouwing. Ik vrees dat het komt door lange leidingen en bochtjes en hoop dat zo'n UPA15-90 het voor mij ook oplost
Is de diameter van de leiding hetzelfde gebleven?
Is de diameter binnen in de douchekop hetzelfde gebleven?
Dit zijn dingen die veel invloed hebben op de terugval in debiet.
Wanneer je eerst een diameter had van 15mm en nu een diameter van 12mm is het verschil in oppervlak van de doorsnede van de leiding 36%.
Dat betekent dat de stromingssnelheid (m/s) in de leiding ruim 1,5 keer hoger moet liggen om hetzelfde debiet (L/min) te krijgen.
De druk zal dan ook een stuk verhoogd moeten worden.
De reden dat ik dit verdenk is dat er echt veel extra leiding lengte moet zijn toegevoegd om het echt goed te merken. (Lees: wel wat meer dan een paar meter extra)
Bochten zouden het probleem kunnen zijn indien het geen nette gesoldeerde bochten zijn, maar erg scherp gebogen leiding (dan krijg je hetzelfde effect als wanneer je een orifice toevoegt in een leiding.)
Een hydrofoor zou dan inderdaad een optie kunnen zijn, want het openbreken is wel veel duurder.
Hoeveel de druk verhoogt moet worden weet ik niet, het is alweer een jaar of 14 geleden dat ik aan stromingssnelheden en drukvallen moest rekenen en dus is mijn rekenvaardigheid met Bernoulli iets of wat roestig.
@Milmoor vindt je vriendin de druk van de douche op de 1e verdieping wel goed?
Want als ik kijk is het debiet op de 2e verdieping zelfs hoger dan op de 1e verdieping en lijkt het mij stug dat het aan de druk ligt.
Indien de druk op de 1e wel goed is volgens jouw vriendin, probeer eens de douchekop te verwisselen om te kijken of het dan verbetert.
Een douchekop is goedkoper dan een hydrofoor, dus mogelijk is dat verstandig om uit te sluiten.
Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.
Wat erg makkelijk te testen is, en veel inzicht geeft:Milmoor schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:57:
Warm water per minuut, met huidige douchekop.
Beide testen van de douche nog een keer doen, met de douchekop eraf geschroefd (dus alleen de doucheslang). Als de waardes dan heel anders zijn, weet je dat je het echt in de douchekop moet zoeken....
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
Thanks voor je uitgebreide antwoord. Uiteraard ben ik dit pas gaan meten NA de verbouwing. Het debiet is overigens uit de kranen boven en uit de doucheslang allemaal hetzelfde.T.C schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:54:
[...]
Op hoeveel zat je debiet eerst? Hoeveel debiet ben je kwijtgeraakt?
Bij de verbouwing is de badkamer van achter het huis naar de 1e verdieping verplaats. De ketel van het tuinhuis naar de 1e verdieping, dus ik ben sowieso 0,3 bar kwijt aan 3meter hoogteIs de diameter van de leiding hetzelfde gebleven?
Is de diameter binnen in de douchekop hetzelfde gebleven?
Dat was mijn conclusie ookDe druk zal dan ook een stuk verhoogd moeten worden.
Hydrofoor leek me een prima oplossing dus
Zit de kraan waar je meet op dezelfde leiding aangesloten als de douche?JvS schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:24:
[...]
Thanks voor je uitgebreide antwoord. Uiteraard ben ik dit pas gaan meten NA de verbouwing. Het debiet is overigens uit de kranen boven en uit de doucheslang allemaal hetzelfde.
[...]
Bij de verbouwing is de badkamer van achter het huis naar de 1e verdieping verplaats. De ketel van het tuinhuis naar de 1e verdieping, dus ik ben sowieso 0,3 bar kwijt aan 3meter hoogte. Lengte van leidingen valt wel mee (ging eerst 10m naar achter, nu 4m naar achter, 3m omhoog en dan 4m opzij), diameter geen idee. Nieuwe douchekop uiteraard, maar die is uitgesloten als oorzaak.
[...]
Dat was mijn conclusie ook. Ik denk dat het aan die 3 meter hoogte ligt en dat wellicht mijn vorige douchekop een hardere straal gaf. Maar er zijn ook meer bochten.
Hydrofoor leek me een prima oplossing dus. Zeker omdat 7lpm volgens mij echt de ondergrens is van een debiet van een vrij lopende kraan.
Soms worden kranen afhankelijk van het beoogde doel op dunnere leidingen aangesloten.
Een douche wordt doorgaans aangesloten op een leiding met een interne diameter (ID) van 15mm.
Dan levert 7L/min een stromingssnelheid op van ongeveer 0,66m/s.
Wanneer de douche aangesloten is op 12mm, levert 7L/min een stromingssnelheid op van ongeveer 1m/s .
De hoogte levert inderdaad een drukval van 0,3bar op.
Toch denk ik niet dat dit onder normale omstandigheden een probleem moet zijn.
Heb je ooit de waterdruk bij de aansluiting gemeten?
Normaliter zou die minimaal 1,5bar moeten zijn en dat zou normaliter voldoende moeten zijn om zonder problemen het hele huis van water te voorzien.
Er zijn ook veel meer mensen die een douche op de eerste verdieping hebben.
Je hebt 10% extra lengte toegevoegd, dat zou ook wel wat drukval kunnen opleveren.
Maar ik vraag me oprecht af of dat een merkbare drukval oplevert tijdens het douchen.
Hoe zijn de bochten in de leidingen gemaakt?
Gewoon netjes een elleboogje in de leiding gesoldeerd of zijn deze in de leiding gebogen met een buizen buiger?
Dit is voor de bepaling van eventuele knelpunten wel belangrijk.
In de stromingsleer geldt dat een mooie 90 graden bocht in de leiding 1,5 keer de diameter aan lengte oplevert.
Bij een ID van 15mm is dat ongeveer 0,20% extra leiding lengte en bij een ID van 12mm is dat zelfs maar 0,16%. (Op basis van 11m leidinglengte die er ligt.)
Bochten die je in de leidingen hebt gebogen zullen mogelijk wel voor problemen kunnen zorgen, de leiding kan daar wat gekneld zijn en dus mindere diameter hebben. Vergelijk het met een orifice (plaatje in de leiding met een kleiner gaatje dan de ID van de leiding.
Dat laatste kan wel een drukval opleveren die merkbaar is.
[ Voor 0% gewijzigd door T.C op 02-11-2021 13:10 . Reden: Onvoldoende gelezen ]
Doordat je zoveel aanvullende vragen stelt, lijkt het alsof dat niet zo is?
kijk even naar DAB easybox. die gebruik ik ook, met prima resultaatJvS schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:40:
Ik denk niet dat ik een "probleem" heb. Ik wil gewoon meer druk/hoger debiet. Waarom zoveel aanvullende vragen? (moeilijk te beantwoorden, het zit grotendeels weggewerkt, ik heb geen drukmeters). In mijn beleving is het "iets" dat de flow limiteert in mijn huis en wordt het altijd opgelost door een hydrofoor.
Mijn excuses als de vragen je irriteerde, dat was mijn bedoeling niet.JvS schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:40:
Ik denk niet dat ik een "probleem" heb. Ik wil gewoon meer druk/hoger debiet. Waarom zoveel aanvullende vragen? (moeilijk te beantwoorden, het zit grotendeels weggewerkt, ik heb geen drukmeters). In mijn beleving is het "iets" dat de flow limiteert in mijn huis en wordt het altijd opgelost door een hydrofoor.
Daarbij is inderdaad zo dat niet in alle situaties een hydrofoor de oplossing zal zijn.
Een restrictie in de leiding kan het nut van een hydrofoor beperken.
Het principe van restrictie wordt bijvoorbeeld toegepast bij besparende kranen en douchekoppen (ik zeg niet dat jij die hebt, maar het is een minder abstract voorbeeld van een restrictie)
Zelf heb ik tijdens mijn opleiding Chemische Technologie (of Proces Technologie) regelmatig moeten rekenen aan vloeistofstromen en hoe die bijvoorbeeld actief te beperken in stromingssnelheid.
Wanneer je bijvoorbeeld een plaatje met een klein gat (orifice/restrictie) in een leiding plaatst, kan je de druk in de leiding heel erg verhogen maar zal je daar relatief weinig merken in de leiding verderop.
Dat was ook de reden van mijn vragen, om te weten te komen of er niet eventueel andere zaken spelen in je waterleiding net.
Maar aangezien alles mooi is weggewerkt en je de informatie niet meer naar boven kan halen, zou een hydrofoor in ieder geval een optie zijn.
Let wel op dat je de druk in je systeem niet te zwaar verhoogt, dan kunnen er dingen gaan lekken.
Proberen is de beste optie in dit geval.JvS schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:18:
Ik was niet geïrriteerd, ik was benieuwd waarom je zo doorvroeg. Als ik het mag samenvatten, komt het erop neer dat als mijn flow wordt beperkt door een hele slecht gebogen bocht die bijna als een flow restrictor / orrifice werkt, de druk verhogen on the whole geen echt zin heeft. Maar aangezien ik dat niet kan achterhalen, is proberen de enige optie denk ik
Als er veel bochten in je leiding zitten zal de weerstand in de leiding hoger zijn en daardoor je flow lager dit kun je compenseren met druk.
Om een flow te beperken bij een gegeven vaste druk kun je omgekeerd dus een restrictie toepassen om je flow naar beneden te krijgen. (Waterbesparende douchekop)
Even een roestige berekening.
Een 12mm leiding zou met 1m/s ongeveer 7.3 liter water per minuut doorlaten.
Een 15mm leiding zou ongeveer 11.8 liter per minuut doorlaten met diezelfde 1m/s
Die 1m/s is de gangbare ontwerpsnelheid voor leidingwerk met vloeistof.(meter per seconde dat het water aflegd in de leiding)
Wil je dus meer water door dezelfde leiding dan zal de druk omhoog moeten en daarmee ook de stroomsnelheid.
[ Voor 20% gewijzigd door Ronald.42 op 02-11-2021 18:22 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Met als noot dat een gewone mooie bocht (gesoldeerde elleboog van 90 graden) nauwelijks drukval veroorzaakt.Ronald.42 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:10:
[...]
Proberen is de beste optie in dit geval.
Als er veel bochten in je leiding zitten zal de weerstand in de leiding hoger zijn en daardoor je flow lager dit kun je compenseren met druk.
Om een flow te beperken bij een gegeven vaste druk kun je omgekeerd dus een restrictie toepassen om je flow naar beneden te krijgen. (Waterbesparende douchekop)
Even een roestige berekening.
Een 12mm leiding zou met 1m/s ongeveer 7.3 liter water per minuut doorlaten.
Een 15mm leiding zou ongeveer 11.8 liter per minuut doorlaten met diezelfde 1m/s
Die 1m/s is de gangbare ontwerpsnelheid voor leidingwerk met vloeistof.(meter per seconde dat het water aflegd in de leiding)
Wil je dus meer water door dezelfde leiding dan zal de druk omhoog moeten en daarmee ook de stroomsnelheid.
Maar verder een goede samenvatting.
En mooie roestige berekening, die zo op het oog inderdaad klopt. (De 1m/s neem ik even voor waar aan)
Daarbij is voor mij een dergelijke leiding iets kleiner dan ik gewend ben (geweest) meestal was het 1,5 of zelfs 2 duims.
[ Voor 5% gewijzigd door T.C op 02-11-2021 18:34 ]
Ik had bijna mijn boek transport fysica weer tevoorschijn getoverd.JvS schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:18:
Ik was niet geïrriteerd, ik was benieuwd waarom je zo doorvroeg. Als ik het mag samenvatten, komt het erop neer dat als mijn flow wordt beperkt door een hele slecht gebogen bocht die bijna als een flow restrictor / orrifice werkt, de druk verhogen on the whole geen echt zin heeft. Maar aangezien ik dat niet kan achterhalen, is proberen de enige optie denk ik
Die goede oude Bernoulli (17 variabelen, waarvan enkele ook nog afhankelijk van elkaar) en die nog uit het hoofd kennen ook…
1 m/s mag je idd voor waar aannemen voor vloeistoffen in de proces installatie.T.C schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:32:
[...]
Met als noot dat een gewone mooie bocht (gesoldeerde elleboog van 90 graden) nauwelijks drukval veroorzaakt.
Maar verder een goede samenvatting.
En mooie roestige berekening, die zo op het oog inderdaad klopt. (De 1m/s neem ik even voor waar aan)
Daarbij is voor mij een dergelijke leiding iets kleiner dan ik gewend ben (geweest) meestal was het 1,5 of zelfs 2 duims.
Voor stoom mag je tussen de 25 en 30 m/s rekenen.
Als men de installatie gaat reinigen met loog en zuur of aanverwante wil je naar 1,5m/s zodat het turbulent wordt in de leiding, maar die snelheden wil je in huis niet ivm met het ruisen van de leidingen.
Maar goed we dwalen af.
Pomp ertussen en proberen maar
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l
Briljant apparaat! En dan bestellen via pompshop hun Uk site - komt nog steeds uit Hoofddorp naar je toe maar veel goedkoper. Vraag me niet hoe. Wel die zonder voordruk beveiliging maar dat boeit niet.rondewit01 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:19:
[...]
kijk even naar DAB easybox. die gebruik ik ook, met prima resultaat
Edit ok dan maar volledig voor je zijn ook:
Deze https://www.waterpompshop...ybox-mini-3-hydrofoorpomp
Vs deze https://www.waterpump.co.uk/dab-esybox-mini-3-booster-pump
[ Voor 19% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 02-11-2021 23:08 ]
Het aantal liter per minuut is bij beide douches bijna gelijk.
Wat als je de douchekop van de eerste etage op die van de tweede etage schroeft?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
ik heb mij DAB op 6 bar staan, en er lekt na drie jaar nog niets.T.C schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 16:39:
[...]
Maar aangezien alles mooi is weggewerkt en je de informatie niet meer naar boven kan halen, zou een hydrofoor in ieder geval een optie zijn.
Let wel op dat je de druk in je systeem niet te zwaar verhoogt, dan kunnen er dingen gaan lekken.
Dezelfde type douche kopen, dus dat zou niet uit moeten maken. Ik ga eerst eens naar een ander type kijken, de hoeveelheid water per minuut lijkt niet het probleem.busscherski schreef op woensdag 3 november 2021 @ 08:53:
Het kan zijn dat ik ergens overheen gelezen heb.
Het aantal liter per minuut is bij beide douches bijna gelijk.
Wat als je de douchekop van de eerste etage op die van de tweede etage schroeft?
Goede tip, maar been there, done that.absrnd schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:19:
Misschien deze truc toepassen, heeft voor mij de druk aangenaam verhoogd
[YouTube: How to INCREASE WATER PRESSURE in Your Shower! End Poor Water Pressure]
Maar als het debiet hetzelfde is, waarom is de douche ervaring dan anders?Milmoor schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:24:
[...]
Dezelfde type douche kopen, dus dat zou niet uit moeten maken. Ik ga eerst eens naar een ander type kijken, de hoeveelheid water per minuut lijkt niet het probleem.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
De vorm van de gaatjes etc. maakt ook uit. Na meerdere opmerkingen dat het ook in de douchekop kon liggen heb die eens wat beter bekeken en heb wat beter uitgevraagd. Hij heeft een drie standen schakelaar. Te zacht, maar mooi breed. Hard maar niet breed genoeg. De laatste is gewoon water via het midden alsof er geen douchekop is. Ik zoek blijkbaar stand anderhalf, maar die zit er niet op.busscherski schreef op woensdag 3 november 2021 @ 19:19:
[...]
Maar als het debiet hetzelfde is, waarom is de douche ervaring dan anders?
welke mengkraan heb je nu? Ik loop tegen het zelfde probleem aanMilmoor schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:03:
Nog veel later: vervangen van de mengkraan heeft ervoor gezorgd dat de regen douche nu ook bruikbaar is. De losse omschakelaar nam teveel druk weg. Ingebouwd in de mengkraan werkt wel goed genoeg.
Deze, maar dan van de Hornbach. Hij lijkt er niet meer te zijn, maar zal opvolgers hebben.