Verbouwing - Verwarming huis slim aanpakken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 21:29
We hebben een vrijstaande woning uit 1975.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dZv2S5pS/begane-grond.png

De CV ketel is Vaillant ecoTEC plus (zie geel gearceerde ruimte op de plattegrond) en staat op een aanvoertemperatuur van 60 graden.
Vorig jaar zijn wij vrij zuinig met gas omgegaan: 1100 m3.
We zetten de verwarming dan ook alleen aan in de ruimten als we er zijn, en boven hebben we niet verwarmd.

Overal in het huis hangen nieuwe Jaga convectoren en in de woonkamer is nog een extra gesloten gashaard (80% efficientie, gebruiken we nu af en toe alleen voor de gezelligheid in de winter).
Overal zit HR++ glas, spouwmuren zijn 20 jaar geleden geisoleerd met PUR, onder de vloeren zitten PIR platen.

Bij de verbouwing willen we de vloer in de keuken, woonkamer en hal laten vervangen. In de werkkamer (waar ik het grootste deel van de dag zit) ligt een relatief nieuwe laminaatvloer (die zou ik liever willen laten liggen) en hangt ook een Jaga convector.

Mijn hoofdvraag is nu of het slim is om bij de verbouwing voor vloerverwarming te kiezen en zo ja, hoe kunnen we dit dan slim inregelen?

Als de aanvoertemperatuur bij de keuze voor vloerverwarming omlaag zou gaan, wordt de werkkamer dan nog wel warm genoeg met de Jaga convector? Of moet ik die dan ook gewoon aan laten staan, of slim laten regelen?

Verder hebben wij een grote 5 meter hoge open hal, die open is naar de overloop boven. Vloerverwarming in de hal leggen lijkt mij dan een heel groot lek van warmte? Momenteel hebben we hier nooit de verwarming aan, maar dat zou nog wel kunnen met de huidige convector.

Inmiddels hebben we een kleintje, dus willen we de babykamer in de herfst en winter ook kunnen verwarmen met de convector die er nu hangt. Werkt dat goed in combinatie met vloerverwarming beneden?

En wat zou het kiezen voor gedeeltelijke vloerverwarming betekenen voor ons gasverbruik?

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 21:29
Subtiele schop

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:09
Meest ideale is om toch overal vloerverwarming te leggen.
Dan kan je in 1 keer meerdere lussen neerleggen.

Over de hal zou ik mij niet altedruk maken. Lekt misschien iets van warmte maar die stijgt vanzelf naar boven zodat je daar minder hoeft te stoken. Voordeel van vloerverwarming is dat als het eenmaal warm is het de rest van de dag heel geleidelijk warmte blijft afgeven. Wil je andere ruimtes dan ook overdag verwarmen ontkom je eigenlijk niet aan slimme thermostaten of meerdere zones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
ik had dit topic al voorbij zien komen maar wist door de lastige vraag niet 123 een antwoordt te geven.
het zou in jouw geval nog weleens interessant kunnen zijn om een intergas ketel met een 2de cirquit te plaatsen. die zowel kan branden op een lage temp (modulerent) en een hoge temp (aan/uit) de lage temperatuur gebruik je dan voor je vloerverwarming en de hoge temperatuur gebruik je voor je convectoren.
let op je cv ketel kan maar 1 ding tegelijk doen. dus het is of hoog of laag en niet allebei tegelijkertijd.
(ja soms zijn er mensen die hiermee problemen hebben. het huis wordt dan niet warm omdat het kantoor teveel warmte vraagt etc. dan plaatsen we een meng verdeler met pomp en temperatuur knop)

verder zou ik overwegen om een ventilatie warmte pomp laten instalaren. als dat technisch mogelijk is.
van bijvoorbeeldt itho. deze kan dan je woonkamer verwarmen. als het niet al te koud is.
bij echte kou springt je cv ketel wel weer bij. ook dat gaat schelen in je gas verbruik.
en je ketel heeft meer tijd om de hoge cirquit gedeelte te verwarmen.

edit: dit is een idee. niet een bindend advies. en ja er gaan mensen me afzeiken. om dit advies.
want het is vooral voor de korte termijn. een echte wartepomp verkopen doe ik eenmaal niet.

[ Voor 11% gewijzigd door miciel op 29-10-2021 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 12:29
Je hebt een goed geïsoleerd huis en nieuwe Jaga's (die zijn geschikt voor lagetemperatuursverwarming), dus wellicht krijg je het huis nu al warm op redelijk lage aanvoertemperatuur.
Je kan het eens checken, als je de CV eens beperkt naar 40° wordt het dan nog vlot genoeg warm? Zo ja kan je redelijk gerust vloerverwarming plaatsen met LTV verdeler zonder eigen pomp (en zonder zorgen combineren met de jaga's elders).
Zo nee, is de combinatie nog steeds mogelijk, dan heb je een verdeler met pomp nodig (en toekomstgericht neem je dan best een geschikt voor LTV, met een inregelventiel); ook weer goed te combineren met de jaga's.

Maar in hoeverre het nu verstandig is om vloerverwarming te plaatsen, dat hangt van je eigen voorkeuren af. Kan je op 40° het huis warm krijgen is er eigenlijk weinig besparing te doen met vloerverwarming, dus het financiële argument valt weg. Dan blijven de andere voordelen van vloerverwarming:
- nauwelijks luchtcirculatie, dus minder stof. Heeft een van je huisgenoten astma, steek maar vloerverwarming.
- warme vloer. Loop je erg graag op blote voeten, of zit je er erg mee in dat de kleine op een "koude" grond moet spelen (ze zitten er zelf doorgaans niet mee in, spelen vaak liever op koude vloer naast een warm vloerkleed), steek maar vloerverwarming.
- stook je de hele dag, of is het interessant om warmte te bufferen in de vloer (denk aan zonnepanelen + warmtepomp om eigengebruik te maximaliseren, door vloer op te stoken als de zon schijnt), steek maar vloerverwarming.
- geen verloren ruimte: ergeren de convectoren je zo hard, dat je met plezier de kostprijs van vloerverwarming wil dragen, steek maar vloerverwarming.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.