Zelf een pergola maken, kan dit zo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdie91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-11-2024
Hoi allemaal,

Wij willen in de tuin graag een pergola maken voor een klimplant en een hangmat.
Als we alle staanders op betonpoeren zetten, de balken van douglas 12x12 hebben, schoren van 12x12 bij 70 lange zijde en alle hoeken met fresco hoekverbinders ( https://gadero.nl/pergola...art-hoek-90-graden-2wegs/ ) is deze constructie dan sterk genoeg om een hangmat te houden en die 5m te overbruggen?
Zo niet, lukt dit dan wel met 15x15 palen of is die 5m sowieso teveel? Constructie staat i.p. los van een schutting oid.

En nog de vraag, zijn betonpoeren per definitie steviger dan palen 1/3 ingraven? Of is dit iets wat random mn hoofd bedacht heeft?

Alvast bedankt!

Groetjes Birdie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwE4VNe0m_8FSfMw_1tG8lsJaiI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TblcH85h0Ar6MBBW2ozlFe4q.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Birdie91 op 24-10-2021 16:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

5 meter lijkt me erg veel. Smaak is persoonlijk, maar hij is erg breed voor de hoogte zonder middenbalk. De stevigheid kan ik niet inschatten.

Creatief met paint:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-aAAZDdJbOoUakWFxF5SAvrh_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VJfoVXwi7GfWbbQBr92Q6XXJ.png?f=user_large

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-05 16:32
Ik zou in ieder geval een balk tussen de 2 buitenste palen maken, zodat je er een driehoek van maakt. Dat lijkt mij een stuk steviger.

[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 24-10-2021 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Hoe wil je die hangmat ophangen?

Aan de lange balk kan je, qua sterkte, in het midden wel 150 kg ophangen.
Maar bij een hangmat heb je ook te maken met de spankrachten en dan wordt het een ander verhaal.

@WEBGAMING Daar heb je gelijk in, maar het is de vraag of dat nodig is. Een stijve hoek, zoals die andere, lijkt mij ook wel een goed idee.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:09
Hoe wil je de hangmat ophangen? Diagonaal of onder een balk?

Poeren kunnen nauwelijks zijwaartse krachten wegleiden; dus als je de zaak op poeren zet zou ik niet teveel gaan schommelen.

Heb hier een 12x12 balk van 4.5 meter overspanning met een schommel in het midden en die kan papa plus dochter prima hebben. (Je ziet de balk wel doorbuigen)

Ene paal is gewoon ingegraven; de ander zit aan de schutting vast. Verder geen schoren of hoekijzers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Graaf maar lekker in zou ik zeggen, met beton eromheen storten… poeren zijn niks meer dan puntjes waarop balken zijn geschroefd. Mooi, goed tegen rot, best handig om in hoogte te stellen maar je hebt erg veel versteviging nodig als je wat anders dan een kubus maakt. En dan nog…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 12:47
Gramser schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:56:
Graaf maar lekker in zou ik zeggen, met beton eromheen storten… poeren zijn niks meer dan puntjes waarop balken zijn geschroefd. Mooi, goed tegen rot, best handig om in hoogte te stellen maar je hebt erg veel versteviging nodig als je wat anders dan een kubus maakt. En dan nog…
Een kubus is niet stevig. Een driehoek is stevig. TS kan tussen de uiteinden van het 5m en 3.3m deel nog een balk doen en dan blijft de vorm behouden. Met zulke afstanden blijft er sowieso behoorlijk wat flex in de constructie zitten maar een hangmat ophangen tussen de verticale palen moet dan wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 14:30
ervaringsdeskundige hier :+

Gat graven van meterje diep, paal er in, zak snelbeton er in en balk over de lengte bovenop.
Paar carabijnhaken (schommel haken) er in draaien zodat je de hangmat makkelijk kan vast- losmaken en klaar.

Houdt een hangmat met 2 volwassenen zonder problemen, inclusief geschommel.

het gedeelte onder de grond rot ongetwijfeld weg in een jaar of 10, maar even uitgraven en opnieuw doen is een klein klusje.
Of je behandelt het gedeelte van de paal dat de grond in gaat met een of ander goedje

Haal NOOIT een spookrijder in !

Pagina: 1