Raspberry Pi of aanverwant met 2 x 1Gb ethernet port

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-02 21:01
Heb me wezenloos gezocht, maar vind er geen. Weet iemand een mini board met
in ieder geval minimaal:
- 2 keer een 1 Gbit ethernet poort OF 1 keer een 10 Gbe poort.
- Moet (custom) debian (of een variant ervan) kunnen draaien, en emmc of ssd of microSD card voor het OS.
- Max 7 Watt verbruik.

Het ding zal headless worden ingezet, dus er hoeft geen display/hdmi, geen WiFi, audio, zelfs geen USB op te zitten. Lijkt erop dat ik dan moet kijken naar pfsense o.i.d.? Verbaast me dat Odroid, Asus of Intel niet iets dergelijks te bieden hebben, zonder meteen een hele nano PC met alles erop en eraan te bieden. Het gaat me hier juist om het 'minimal' te houden, qua stroomverbruik, en maximaal op ethernet IO.

Tips zeer welkom.

Beste antwoord (via jubeth op 04-11-2021 20:45)

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:38

Dogooder

dus...

Heb je grapeboard al bekeken? Volgens mij wat je nodig hebt. Raspberry pi formaat. 2x gbit direct op de chip en m.2 aansluiting.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:42
En anders een NanoPi R4S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Waarom?

USB(-c) kan ook een ethernet adapter aan.
Voor meerdere IP's kun je ook virtuele adapters aanmaken.

Kijk anders ook eens in 'het zuinige server topic'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
Accretion schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 16:33:
Waarom?

USB(-c) kan ook een ethernet adapter aan.
Voor meerdere IP's kun je ook virtuele adapters aanmaken.
Ik wil 802.3ad bonding kunnen doen op de ethernet-ports.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Maar waarom wil je dat (het helpt de hele vraag te beantwoorden ;))
Als het gaat om uptime, schat ik de kans dat je enkele voeding voor zo'n bordje kapot gaat vele malen groter in dan dat een netwerkkabel kapot gaat.
Als het gaat om bandbreedte; de meeste van dit soort bordjes halen op 1 poort al niet 1Gb/s aan daadwerkelijk verkeer (de Pi4 volgens mij nu wel) dus 2x 1Gb/s aan daadwerkelijk verkeer lijkt, afhankelijk van het type verkeer, niet realistisch met dit soort hardware.

Je stelt nu een antwoord en zoekt van daaruit, als je de vraag goed uitschrijft kunnen we je helpen het juiste antwoord te vinden (weten we ook gelijk waarom we naar 'wat' zoeken en wat dus al afvalt etc), anders blijft het een gokspelletje ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

jubeth schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 16:35:
[...]
Ik wil 802.3ad bonding kunnen doen op de ethernet-ports.
Waarom? :D

Het klinkt misschien irritant, maar je stelt een aantal voorwaarden maar wij hebben geen idee waar die vandaan komen.

Je voorbeeld, een Raspberry Pi is zeer zeker zuinig, maar qua performance niet heel interessant. De tegenvraag is natuurlijk waarvoor je performance nodig hebt.

Het klinkt alsof je een (rappe) fileserver wil maken, maar ik hoor niets over SATA (of NVMe).

Of een soort routerboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
Als upgrade voor een 100 Mbit port raspberry pi, die hier o.m. dienst doet als DNS server. Ik heb al een NAS die via 802.3ad 2 gigabit throughput haalt, en ik zie niet waarom ik dat voor een aggregate 2-gigabit connectie met 2 x 1-gigabit teamed niet ook kan halen. En ja, voor DNS merk je het verschil tussen 1 x 1 Gbe en 2 x 1 Gbe
It's an upgrade for 802.3 users, based upon the 802.3 CSMA/CD MAC. It
differs from other 802.3 specifications and solutions in that it enables users to operate network
connections at bandwidths incremental to those specified in current 802.3 standards.
The proposed standard will be the only solution achieving linearly scaleable bandwidth per network
connection, while simultaneously providing high availability and reliability through multiple
links. Additionally, the proposed standard will achieve this without requiring the development of a
new physical layer.
. Zie ook https://www.ieee802.org/3/ad/

Daarbij wil ik niet de energierekening nodeloos ophogen, want die is hier thuis al hoog genoeg.

[ Voor 31% gewijzigd door jubeth op 24-10-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Hier draait een Raspberry Pi 4 (dus met een fatsoenlijke 1Gbps netwerk poort) met daarop Pihole, die dienst doet als DNS op mijn netwerk, en alle requests redirect naar Cloudflare (1.1.1.1) als ze niet op de blacklist staan.
Bash:
1
2
3
4
5
x@y:~$ grep "nameserver" /etc/resolv.conf
nameserver 127.0.0.53
x@y:~$ nmcli dev show | grep DNS
IP4.DNS[1]:                             10.10.20.1
IP4.DNS[2]:                             192.168.88.9

(de eerste IP is van mijn PC, de tweede van de Pi)
Heb even GRC gedraaid, dan zie ik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cmh4Y9spovleJzhcX04K1NlzbM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/adXaXIaHqpblZWLV95XE4Kgc.png?f=fotoalbum_large
Deze verschillen ga je niet merken, en zeker niet als ze gecached zijn ....

[ Voor 24% gewijzigd door martyw op 24-10-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
En ben inmiddels op OpenDNS overgestapt (dank @jubeth voor dit topic ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDvvdUNMWUrl-6NsF5gsT8gXBq4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xdE4EHNvSf0yFBML9THcwU8m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:42
Ik kan me niet voorstellen dat DNS sneller is op 2 fysieke poorten dan op 1, ik twijfel zelfs of je t verschil met 100 mbit wel gaat merken met enkel DNS verkeer (en dan heb ik het dus niet over bijvoorbeeld de snellere pi4 ipv een voorganger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
DNS heeft sowieso geen voordeel van LACP, SMB 3.0 met Multipath IO kan er gebruik van maken maar DNS doet dat niet.
Het verschil tussen 1Gb/s en 100Mb/s voor een DNS cacher bestaat al niet voor thuisgebruik, zeker niet als de hardware 'maar' een Pi is.

Kun je onderbouwen waarom je denkt dat 2x 1Gbit je DNS queries sneller zou maken? Dan kunnen we wat beter begrijpen waarom je tot die conclusie komt die in principe technisch niet mogelijk zou zijn.
Mogelijk heb je momenteel een probleem met de configuratie waardoor het traag werkt, maar DNS gaat van LACP iig niet sneller worden.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:38

Dogooder

dus...

Heb je grapeboard al bekeken? Volgens mij wat je nodig hebt. Raspberry pi formaat. 2x gbit direct op de chip en m.2 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
Dogooder schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:39:
Helemaal over 't hoofd gezien. Dank voor de tip, dit wordt 'm.
Nu nog hopen dat de chips erop nog enigszins leverbaar zijn..
Pagina: 1