Google nest learning V3 instaleren met stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mus010
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-11-2021
Hallo allemaal,

Wij hebben een Google nest learning thermostat V3 gekocht.
Nou heb ik hier daar beetje gegoogle voor het aansluiten van nest module.
Alles doet het goed alleen volgens mij word de elektrische regelklep van de stadsverwarming niet goed aangestuurd waardoor de verwarming het niet doen.
Op de elektrische regelklep staat het dat aansturen van 24v en ik heb die kabels aangesloten op de100-240v. Klopt dat ???

Trouwens op de afbeelding zie je zwarte kabel is aangesloten aan de stopcontact, witte kabel is aansturing van de elektrische regelklep van de stadsverwarming en de grijze kabel is de aansturing van de thermostaat.

Als iemand nog tips heeft of advies hoor ik graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mus010
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NbeVDXkioPou18hhlkKy0lxc3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcAc453kGsoQnmlHb6ryHsKr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Kz2jxX-8f_P4fve0FfVax4IHNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ks2iXLwutEN8ELOcCuYBLLx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghCHEkgrS_779ItHCBy-CSoRPI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOc0F6BfGWjZXWwzC6wn0M0i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Pin 2 en 3 op je schema zijn niet veel anders dan een doorverbinding zodra er warmtevraag is (een relais dat schakelt). Je hebt nu dus de regelklep gewoon kortgesloten, zonder dat er een spanningsverschil is en de klep dus kan schakelen.

Voordat je de Nest ging gebruik had je waarschijnlijk een andere thermostaat en je hebt ook een 24V voeding ergens voor die regelklep. Je moet de Nest in principe net zo aansluiten als die vorige thermostaat zat.
Zoiets:
code:
1
2
3
4
5
24V ------  Nest
    (bruin)  | (bruin)
            klep
             | (blauw)
GND ---------/

De Nest op 230v is goed, dat is de voeding voor de Nest zelf.

Waar gaan die rechter blauwe en rode naar toe?

[ Voor 13% gewijzigd door Aiolos op 24-10-2021 17:10 ]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mus010
Dank je wel voor je sneller reactie.
De rode en blauwe zijn aan de thermostaat gekoppeld

Hieronder heb ik foto van vorige thermostaat module.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HE-mZ2zYYixFhglj0Os_4euWc1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qUq905GISeMgHSBoHWQOPnu.jpg?f=fotoalbum_large
Hierboven zie je dat dat de bovenste zwarte kabel de 230v is en linksonder is de thermostaat en rechtsonder is elektrische regelklep. Er is wel wel een dunne kabel van links blauw naar rechts blauw gekoppeld.

[ Voor 78% gewijzigd door Mus010 op 24-10-2021 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:05
De heatlink heeft een aansluitpunt voor aarde naast de T1-T2 die naar de nest zelf gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 20:51
Ik hoop niet dat je de regelklep nu kapot hebt gemaakt, maar je mag daar dus zeker geen 230/240v op zetten als erop staat dat je die moet aansturen met 24V.

Voor zover ik het zie dien je alleen tussen de 240V en regelklep een omvormer/trafo/adapter te zetten die 24V eruit laat komen ipv de 230/240V.

Dus de 230v als invoer naar adapter en de 24V die eruit komt naar de regelklep (als die nog werkt).

Edit: je hebt zo te zien al een adapter, je dient alleen de draadjes daarvan door te lussen. Het deel van de thermostaat eruit, dus de lichtblauwe kabel helemaal links aansluiten en bovenin sluit je de 230V van de nest thermostaat aan.

[ Voor 22% gewijzigd door DutchKel op 24-10-2021 19:45 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mus010
@DutchKel heb voor zekerheid alles weer terug gemonteerd zoals die voorheen was. Gelukkig werkt de elektrische regelklep nog prima.
Vanmiddag was even langs de Warmteservice geweest voor informatie en zij geven mij aan dat de blauw wat in 3 zit naar 1 moet omdat ik een (normally closed) elektrische regelklep heb.
Dus dan maar in de 1 is IPV 3 en nog steeds werkt het niet.
Dus ik ben gaan zoeken of iemand dat voor mijn kan installeren. Op bol.com blijkt een bedrijf dat zoofy heet dat nest installeren kost mij wel 99 euro maar dat zal het hopelijk ook gewoon functioneren.
Mocht de installatie monteur het aan de praat krijgen dan zal ik zeker de eind resultaat met jullie delen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mus010 op 25-10-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:27

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als ik zo naar de kabels kijk heb je de twee kabels die eerst naar de voeding gingen nu beide van de voeding gehaald en aan de Nest geknoopt. Tenminste, die linker uit de voeding (naar thermostaat) lijkt verdacht veel op wat je nu op T1 en T2 hebt zitten. En de rechter (naar klep) lijkt verdacht veel wat je op 1/3 en 2 hebt zitten.

Maar je hebt die voeding dus nog steeds nodig met je Nest. De Nest-module komt alleen in de thermostaat kabel, dus tussen thermostaat (nu Nest) en die voeding.

Andere optie zou zijn om de 230V kant van die voeding te gaan schakelen, dat zou schelen in sluipverbruik.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 25-10-2021 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mus010 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:33:
Dank je wel voor je sneller reactie.
De rode en blauwe zijn aan de thermostaat gekoppeld

Hieronder heb ik foto van vorige thermostaat module.

[Afbeelding]
Hierboven zie je dat dat de bovenste zwarte kabel de 230v is en linksonder is de thermostaat en rechtsonder is elektrische regelklep. Er is wel wel een dunne kabel van links blauw naar rechts blauw gekoppeld.
Rode en blauwe was aan de thermostaat (in de woonkamer?) gekoppeld: dan moet dat nu dus weer. Je nest is gewoon een thermostaat. Alleen moet je even een extra kabeltje tussen je nest (2 en 3, waar je oorspronkelijk de klep op had aangesloten) en je oude trafo zetten. (kan ook met de 230v zoals hierboven genoemd, maar dan wordt het schema anders)

Tekeningetje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tyM3Iw4vCl3E0Re2yXpXO9GV64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/18SPCcQXWjSi00vQiE4UQD6d.png?f=user_large

Je nest doet niet veel anders dan de klep open en dicht zetten, maar de klep is 24V, dus die moet via een voeding.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Pagina: 1