Excel berekening "tussenstand" laten tonen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 19:35
Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet omschrijven, en mijn Excel kennis strekt niet veel verder dan het aanklikken van dat groene icoontje :|
Ik heb zowel een vraag over wat handig is, als over hoe dat handige in Excel te fabriceren is.

Ik probeer inzage en grip op mijn uitgaven te krijgen en heb enige tijd geleden ergens een Excel template vandaan gehaald, of van iemand gekregen (kan het mij niet herinneren). Deze bestaat uit meerdere kolommen, in de een vul je je inkomsten in, de andere je uitgaven en een derde kolom laat zien wat je uit gegeven hebt en overhoud:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KzfbFN38/Excel.png
(Eventueel aanwezige bedragen zijn fictief overigens)

Dit werkt an sich prima, maar het is nogal oppervlakkig zonder dat ik echt weet wat ik precies heb uitgegeven. Zonder heel zielig in allerlei details te treden, maar met mijn dyscalculie is zelfs analoog klokkijken een grote moeilijkheid en ik zou baad hebben bij een zo simpel en duidelijk mogelijk overzicht.

Ik zie nu een totaal overzicht van wat ik heb uitgegeven, maar ik zou graag een tussenstand willen zien. Dus bijvoorbeeld "ik heb in totaal X aantal euro's uitgegeven waarvan Y aantal euro's vaste lasten waren". Om een voorbeeldje te geven:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cHzv00nH/Excel-2.png

Ik heb hier na bepaalde cellen even een "tussenstand" neergezet, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Ik weet niet of dit erg onoverzichtelijk word, maar ik weet zo ook geen betere manier, al sta ik overal wel voor open. Misschien is het duidelijker als die "tussenstand" niet in de kolom staat, maar rechts ernaast in een andere kolom.

Een tweede vraagje is dat ik wat moeite heb met het bijhouden van de echte details. Ik zet nu geld op een aparte rekening voor boodschappen, brandstof e.d maar houd niet bij wat ik precies aan die dingen uitgeef. Wat zou een handige (en overzichtelijke manier zijn om dit bij te houden? Ik zit te denken aan een aparte kolom die misschien alleen optelt wat ik er aan bedragen neerzet? (Ik maak een vast bedrag naar die rekening over, maar misschien als ik weet wat ik uitgeef dat ik wat kan gaan besparen op dingen)

Ik ben uiteraard niet debiel, maar stel je maar voor dat je probeert je 6 jarige zoon/dochter iets over geldzaken te leren (of uit te leggen hoe Excel werkt :+ ).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
Een tussenstand (oftewel subtotaal in jouw geval) kan je makkelijk bepalen door gebruik te maken van SOM, functie

Als je rechts een tussenstand wil van je vaste lasten is de formule bijvoorbeeld =SOM(F7:F17).

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mission
Thanks, het was even genant veel prutsen maar dat werkt nu zoals gehoopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-09 21:26
Als je niet zo veel met getallen kunt is het wellicht ook een idee om een cirkeldiagram toe te voegen waar je aan de ene kant de uitgaven en de andere kant de inkomsten in hebt staan. Zolang de cirkel voor meer dan de helft is gevuld met inkomsten gaat het de goede kant op.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mission
Clifdon schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:20:
Als je niet zo veel met getallen kunt is het wellicht ook een idee om een cirkeldiagram toe te voegen waar je aan de ene kant de uitgaven en de andere kant de inkomsten in hebt staan. Zolang de cirkel voor meer dan de helft is gevuld met inkomsten gaat het de goede kant op.
Dat is wel een goed idee. Dat zou voor uitgaven ook wel werken denk ik. Dan kan je in de cirkel zien of je meer boodschappen of brandstof ofzo hebt gedaan. Dan heb ik een idee waar het geld heen gaat, en als ik (of een ander) meer wil weten dan kan er altijd nog naar de cijfers gestaart worden

Dan hebben we het over deze cirkel toch?
Een cirkeldiagram toevoegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-09 21:26
Yes, mocht je daar niet uitkomen. Er zijn 1001 youtubevideos over te vinden.

Always look on the bright side of life.

Pagina: 1