PSU na schoonmaak dood

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-09 23:15
Hallo!
Hier een kort en tragisch verhaal.

Zoals elke paar maanden heb ik mijn computer kast met luchtdruk schoongemaakt.
Niet een spuitbus maar een luchtdruk "pistool" https://images-eu.ssl-ima...13XQMDuJDL._AC_SS350_.jpg

Ook de PSU (Thermaltake 1200W).

Nou, de computer starte niet meer. De PSU lampjes gingen niet aan. Heb hem vervangen en de computer doet het weer. (Lastige zaak want ik had speciale lange kabeltjes)

De PSU opengemaakt, niets te zien. Zeer robust interieur.

Wat kan er gebeurd zijn? Gebeurt vaker dat een PSU zo maar sterft! ;w

[ Voor 0% gewijzigd door Maulet op 24-10-2021 11:36 . Reden: typfout ]

9950x3d+4090+64DDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wel eerst vocht er uit gelaten voor je compressor gebruikt ?

Blijkbaar soort bladblazer ;)
Afbeeldingslocatie: https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/513XQMDuJDL._AC_SS350_.jpg
hoe oud is de voeding btw ?

[ Voor 64% gewijzigd door Hackus op 24-10-2021 11:58 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:00
Maulet schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:35:
Hallo!
Gebeurt vaker dat een PSU zo maar sterft! ;w
Kort gezegd: ja, domme pech. RMA als je nog garantie hebt.
Hackus schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:45:
Wel eerst vocht er uit gelaten voor je compressor gebruikt ?
Zo'n pistool heeft geen ketel.
Edit: was je zelf inmiddels ook achter

[ Voor 5% gewijzigd door Uszka op 24-10-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulet
Hartelijk bedankt voor het meedenken!
@Hackus 2 jaar oud ongeveer.

Bladblazer, inderdaad.... maak er veel gebruik van binnen in de woning ;)

RMA, ja als ik de rekening maar kan vinden...

Nog iets: vroeger koopte ik vaak Corsair. Het rotte was dat apart gekochte en dure kabels niet voor andere modellen gebruikt konden worden. (een echte chaos, ze lijken allemaal op elkaar)

Bij Thermaltake lijkt dat alle modellen de zelfde kabels gebruiken dus ik zal opnieuw Thermaltake kopen...

[ Voor 3% gewijzigd door Maulet op 24-10-2021 12:06 ]

9950x3d+4090+64DDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Maulet schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:00:

Nog iets: vroeger koopte ik vaak Corsair. Het rotte was dat apart gekochte en dure kabels niet voor andere modellen gebruikt konden worden. (een echte chaos, ze lijken allemaal op elkaar)
95% van de Corsair modellen gebruikt dezelfde kabels
Bij Thermaltake lijkt dat alle modellen de zelfde kabels gebruiken dus ik zal opnieuw Thermaltake kopen...
wat bij TT minder is. Het beste koop je exact dezelfde voeding (welke is het eigenlijk precies?) weer.

Sommige TT kabels zijn ook met Corsair te gebruiken. Dat zijn vooral de TTs die bij CWT vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:52

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Bij het openmaken/schoonmaken van de binnenkant van een PC, kan het gebeuren dat je onbewust een kabeltje lostrekt of dat een slechte verbinding los gaat, bijvoorbeeld het draadje dat loopt naar de knop die je gebruikt om in te schakelen.

Verder gebeurt het wel eens, dat voedingen die bijna altijd aan staan en altijd gewoon perfect werken, zomaar zonder duidelijke reden niet meer starten als ze een keer uitgeschakeld geweest zijn.

Wat de meeste tweakers je zullen kunnen vertellen, is dat bij het schoonblazen van een voeding of computer, je de fans moet blokkeren, om schade te voorkomen.

Het kan natuurlijk ook altijd gebeuren dat door heftig blazen een klein stukje metaal op precies de verkeerde plek terecht komt en je voeding (of meer) beschadigt.

En de reden dat een computer het niet meer doet na schoonmaken, is ook wel eens dat mensen de computer na het schoonmaken niet goed hebben aangesloten, of dat de schakelaar achterop nog niet aan staat.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21-09 17:20
Mooie statische elektriciteit kanon heb je daar.

Waarschijnlijk gewoon gefrituurd door de statische elektriciteit die je met dat ding opwekt.

Ik zou heel ver uit de buurt van pc's blijven met dat ding.

[ Voor 50% gewijzigd door WEBGAMING op 24-10-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulet
https://www.corsair.com/uk/en/psu-cable-compatibility kijk maar eens....

beste antwoord: knopje vergeten aan te doen, hahahaha, écht brilliant hoor. en 2e prijs voor "corsair kabels zijn allemaal de zelfde"

ik heb geen vocht er ingespoten, de computer gaat regelmatig uit dus ... en statisch electrokanon is ook interessant, tjonge tjonge wat een oogst. bedankt iedereen! 8)

[ Voor 36% gewijzigd door Maulet op 24-10-2021 14:58 ]

9950x3d+4090+64DDR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:06
Gelukkig, sarcasme is nog niet dood ;)

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Maulet schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:56:

beste antwoord: knopje vergeten aan te doen, hahahaha, écht brilliant hoor. en 2e prijs voor "corsair kabels zijn allemaal de zelfde"

ik heb geen vocht er ingespoten, de computer gaat regelmatig uit dus ... en statisch electrokanon is ook interessant, tjonge tjonge wat een oogst. bedankt iedereen! 8)
Nou ja, als je het allemaal zo goed weet, waarom stel je de vraag dan? Heel gek is het niet dat het knopje uitstaat of dat er een kabel is losgeraakt bij het schoonmaken. Je hebt niet gezegd dat je al die zaken gecontroleerd hebt, en bij het vervangen van een PSU zal je dat impliciet bij het aansluiten wel gedaan hebben. De oude voeding hoeft dus niet afgeschreven te zijn zonder gedegen onderzoek. Wat betreft statische elektriciteit, dat kan je geloven of niet maar dat is ook een van de redenen dat je een pc nooit met een stofzuiger schoon moet maken, op de plastic zuigmond verzamelt lading en als die op je componenten overspringt zijn ze makkelijk te slopen. Dat werkt natuurlijk net zo met een plastic stofblazer op elektriciteit, en dan blaast zo'n ding ook nog eens. Ook kunnen je fans hiermee gaan draaien en spanning opwekken waar je hardware het ook niet mee eens is. Dat kan je allemaal heel briljant vinden maar het zijn wel allemaal manieren om je hardware te slopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uszka
Maulet schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:56:

Wat een ondankbare reactie!
Pagina: 1