Stroomkabel bovengronds naar tuinhuisje; kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SQB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-04 10:20
Ik heb een tuinhuisje van ongeveer 2x3 waar ik stroom wil hebben. Ik heb echter geen zin om te gaan graven en dacht daarom aan de volgende oplossing.

In de wand van het tuinhuisje plaats ik een aansluiting zoals je die ook bij campers en caravans ziet, met aan de binnenkant een regulier wandcontact.
Afbeeldingslocatie: https://www.campersalon.nl/image/big/1318/1218949/buiten-aansluiting-electra-cee-220v-zwart.jpg

Dan leg ik een snoer bovengronds van het stopcontact in fietsenschuurtje naar het tuinhuisje. De afstand is ongeveer een meter of 6 en ik kan hem als het nodig is het hele eind een eind van de grond afhalen door hem aan de schutting te hangen.

Is dit wat, of overtreed ik hiermee alle voorschriften? In principe is dit natuurlijk een tijdelijke oplossing die permanent gebruikt wordt, weinig anders dan wanneer ik steeds een snoer uit zou rollen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-05 15:39
Waarom zou je dan niet een (grond) kabel permanent langs je schutting leggen? Gewoon op 30cm hoogte van de grond vast maken zodat t nog een beetje uit het zicht zit. De stekker heb je dan niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:10

Rmg

Dat kan prima.

En regels, tjah die zijn er eigenlijk niet voor particulieren.

Je zou ook een buitenkabel aan een schutting kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
als je deze kabel alleen ff neerhangt als je stroom nodig hebt dan kan t prima.

maar wat een slordige oplossing als t permanent zo is...
ik gok dat t wel een mooie conversation starter is op verjaardagen/feestjes :)

de klus "gootje graven" op werkspot zetten en kijken wat t moet kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYANpJTfo0nqVo8ekUym2OngSsk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQNmQ7dHpyKb2KTzgShGf9FD.jpg?f=fotoalbum_medium

Geen enkel probleem. Paar weken terug nog gedaan. Heb wel ymvk-as genomen. Netjes langs schutting.

Of het mag ? Zou niet weten waarom niet.

En als je toch bezig bent ? Trek direct een outdoor UTP mee. Altijd handig voor een accespoints oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SQB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-04 10:20
Antwoord op de verschillende reacties:
  • De stekker is voor een nette afwerking op het huisje.
  • YMVK-as in een buis op de schutting is ook wel een nette optie, daar ga ik naar kijken.
  • UTP is een goede tip.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:58
SQB schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:06:
Antwoord op de verschillende reacties:
  • De stekker is voor een nette afwerking op het huisje.
  • YMVK-as in een buis op de schutting is ook wel een nette optie, daar ga ik naar kijken.
  • UTP is een goede tip.
Bedankt!
Een nettere afwerking dan een stekker, is natuurlijk 'geen stekker, maar gewoon vast bekabelen'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:00
Rmg schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:09:

En regels, tjah die zijn er eigenlijk niet voor particulieren.
zeker zijn de regels er wel voor particulieren.
Als de installaties niet voldoen aan bouwbesluit/nen1010 kan dat ook gedoe opleveren met de verzekering ,en bij verkoop heeft de koper ook zeker wel een poot om op te staan als hii de kosten om het in orde te maken op je komt verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05 20:24
Jan-man schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:17:
[Afbeelding]

Geen enkel probleem. Paar weken terug nog gedaan. Heb wel ymvk-as genomen. Netjes langs schutting.

Of het mag ? Zou niet weten waarom niet.

En als je toch bezig bent ? Trek direct een outdoor UTP mee. Altijd handig voor een accespoints oid.
Jij hebt de kabels door een buis getrokken. Je moet dan wel UTP kabel gebruiken die geschikt is om samen met een electrakabel in dezelfde buis te liggen, en dat is geen standaard UTP kabel. De isolatiewaarde van de UTP kabel moet namelijk voldoende bescherming bieden tegen de 230V wisselspanning, dus meer dan 325V DC bedragen.
En kans op interferentie neemt natuurlijk ook toe. En ik weet niet wat je verzekering hiervan gaat vinden.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Ik vraag me af of de studenten die je tegenwoordig aan de lijn krijgt wel weten wat een UTP kabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Skynett schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:06:
[...]

Jij hebt de kabels door een buis getrokken. Je moet dan wel UTP kabel gebruiken die geschikt is om samen met een electrakabel in dezelfde buis te liggen, en dat is geen standaard UTP kabel. De isolatiewaarde van de UTP kabel moet namelijk voldoende bescherming bieden tegen de 230V wisselspanning, dus meer dan 325V DC bedragen.
En kans op interferentie neemt natuurlijk ook toe. En ik weet niet wat je verzekering hiervan gaat vinden.
Beide dubbel geïsoleerd dus geen probleem.

Interferentie ga ik me ook niet druk om maken. Zit accepointje voor twee telefoons op en de omvormer.

Zolang het deugelijk geïnstalleerd is heeft de verzekering er niks over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05 20:24
Jan-man schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:19:
[...]

Beide dubbel geïsoleerd dus geen probleem.

Interferentie ga ik me ook niet druk om maken. Zit accepointje voor twee telefoons op en de omvormer.

Zolang het deugelijk geïnstalleerd is heeft de verzekering er niks over te vinden.
Mooi zo.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 15:06
Skynett schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:06:
[...]Jij hebt de kabels door een buis getrokken. Je moet dan wel UTP kabel gebruiken die geschikt is om samen met een electrakabel in dezelfde buis te liggen, en dat is geen standaard UTP kabel. De isolatiewaarde van de UTP kabel moet namelijk voldoende bescherming bieden tegen de 230V wisselspanning, dus meer dan 325V DC bedragen.
En kans op interferentie neemt natuurlijk ook toe. En ik weet niet wat je verzekering hiervan gaat vinden
Is er de dag van vandaag UTP kabel te vinden die niet gespect is om 500V te isoleren? Volgens mij onmogelijk te vinden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1