Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben bezig om een enphase systeem op mijn vetanda dakje te leggen. Er komen 12 panelen in west4-oost4-west4 opstelling te liggen. Elektrisch is het inmiddels als volgt voorbereid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHlyXur9dyGKeWPp9Uq5XajwDUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bJT6jRer8TF2Nak7t9VBAECr.png?f=fotoalbum_large

Ik ben nu toe aan de paneelbekabeling. Ik heb een string van 12 q-kabels maar als ik alle documentatie goed begrijp is het verstandiger om de kabels met omvormers zo kort mogelijk te houden en is het best practice om dan meerdere rijen parallel te leggen.

In mijn geval kan ik de kabel in 3 stukken knippen en zo 3 rijtjes van 4 iq7+ microomvormers te maken en die in een lasdoos bij elkaar te laten komen.

Klopt deze redenatie en mijn interpretatie van de documentatie? Is dat inderdaad beter dan 1 string van 12 micro omvormers? En kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen waarom dat beter is?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• dogzilly
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-11-2024
Er wordt geadviseerd om 8 omvormers in een string te maken ivm communicatie. Elke iq7+ geeft 1.27 A . 12 x 1,27 =15, 24 A . Je kan 2 strings van 6 stuks maken en in een attema doos samen brengen naar het Uw relais in de meter kast. Officieel mogen er volgens maar mijn 10 Iq7+ op string maar kan dat ff niet terug vinden. Als je een driefasen systeem hebt gebruik je een driefasen kabel en hang je alle Iq7+ hier op.

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
8 in een string of maximaal 8 in een string? En is 2x 6 dan beter dan 3x 4? Wat zijn de overwegingen hierin?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:33

martijn v o

Certified by Enphase.

Er kunnen 13 IQ7+ micro-omvormers op een 20A kabel/aansluiting.

Voor de communicatie hoef je niet bang te zijn dan kunnen we veel meer zijn.

De enige reden om het niet in een string aan te sluiten zijn de spanningsverliezen als bijvoorbeeld de panelen ver uit elkaar liggen, dan kun je het beter opdelen in twee of drie kortere strings.

Zeker omdat je ook oost-west opstelling hebt en dus plat denk ik niet dat dat nut heeft, ik zou gewoon een string maken, hoe minder knippen hoe beter. Wel een kabel 4mm2 kwadraat gebruiken dan voldoe je aan het max aantal omvormers en dan heb je minder spanningsverlies en een 20A alamat.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
martijn v o schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:36:
Er kunnen 13 IQ7+ micro-omvormers op een 20A kabel/aansluiting.

Voor de communicatie hoef je niet bang te zijn dan kunnen we veel meer zijn.

De enige reden om het niet in een string aan te sluiten zijn de spanningsverliezen als bijvoorbeeld de panelen ver uit elkaar liggen, dan kun je het beter opdelen in twee of drie kortere strings.

Zeker omdat je ook oost-west opstelling hebt en dus plat denk ik niet dat dat nut heeft, ik zou gewoon een string maken, hoe minder knippen hoe beter. Wel een kabel 4mm2 kwadraat gebruiken dan voldoe je aan het max aantal omvormers en dan heb je minder spanningsverlies en een 20A alamat.
Ik heb de q kabels besteld van enphase en die zijn 2x 2,5mm2.. dan toch beter 2 strings?

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Als dat eenvoudig is, kan dat zeker geen kwaad.
Zo heb ik het ook 12 panelen met elk 6 panelen op een string met een lasdoos binnen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Tja eenvoudig.. alles is simpel, alleen als ik 1 string van 12 hou kan de lasdoos binnen, en als ik ga knippen dan moet de lasdoos(gietmof dan) buiten blijven.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Nou hoeft niet, kun je 6 panelen aan elkaar knopen en dan het uiteinde naar binnen leiden?
Als je dat twee maal doet kun je de lasdoos binnen houden.

Pagina: 1