Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:55

decramy

root@birdie:~#

Topicstarter
We zijn bezig om de slaapkamers te renoveren. Er hebben altijd radiatoren gehangen, maar dit is het moment om vloerverwarming te installeren. Ik was dat van plan tot ik er achter kwam dat in de zandcement dekvloer de elektriciteitpijpjes liepen.

Eigenlijk was de grootste reden om vloerverwarming te installeren, dat ik deze wilde gebruiken om het plafond van de begane grond te kunnen koelen (zodra ik een warmtepomp heb). De zomers worden steeds heter en om het milieu niet te veel te belasten wil ik liever geen compressor-aangedreven koeling zoals een airco.

Nu kunnen we dunne vloerverwarming op de dekvloer gaan leggen, maar dat is zwevend (droogbouw). Ik vraag me dan af hoe goed het contact is naar beneden voor effectieve koeling.

Ook kwam ik klimaatpanelen tegen die je aan het plafond kunt bevestigen en waardoor ook koud water kan lopen. Deze zouden dan op de begane grond geïnstalleerd worden.

Nu de vraag: heeft iemand van jullie al ervaring met plafondkoeling en hoe inefficiënt gaat de koeling bij droogbouw in de slaapkamer zijn?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Stel je deze vraag omdat de begane grond geen vloerverwarming/-koeling heeft?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
decramy schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 08:07:
Eigenlijk was de grootste reden om vloerverwarming te installeren, dat ik deze wilde gebruiken om het plafond van de begane grond te kunnen koelen (zodra ik een warmtepomp heb). De zomers worden steeds heter en om het milieu niet te veel te belasten wil ik liever geen compressor-aangedreven koeling zoals een airco.
Je weet dat een Lucht/Water warmtepomp net zoals een Airco (beter bekend als Lucht/Lucht warmtepomp) een compressor-aangedreven apparaat is?

Ik vraag me af of je met de vloerverwarming in de vloer van je 1e verdieping je doel bereikt.
Je kunt maar heel beperkt koelen vanwege condensatie problemen - Watertemperatuur niet onder de 18 graden geloof ik. Daarnaast krijg je een verhoogde luchtvochtigheid in je woonkamer zonder het ontvochtigen wat een Airco Lucht/Lucht warmtepomp doet.

Misschien moet je wel helemaal andersom denken. Als je de bovenverdieping(en) gaat verwarmen met Airco Lucht/Lucht warmtepomp, is de stap naar een koelunit in je woonkamer nogal klein.

Lees de bestaande topics eens?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat je idee is, heb ik eigenlijk gedaan.

Ik heb op de dekvloeren op de bovenverdieping en op de zolder (2e verdieping) uponor minitec weggelegd en geegaliseerd.
Ook heb ik vantevoren alle kanalen dichtgepurd van de betonnen kanaalplaatvloeren.
Tussenwoning, dus aan 2 kanten, gaatje boren en volpurren, zodat er stilstaande lucht ontstaat.

Lang verhaal kort:
Problemen:
- 10 mm slangetjes (inwendig nog kleiner) erg veel weerstand, dus korte groepen
- koelen boven dauwpunt is minder efficient, maar werkt wel
- lange periode van warme dagen, wordt het steeds vochtiger in huis, omdat je niet ontvochtigd. (ventilatie kan ook helpen)
- koude blijft op de vloer liggen, maar zal via trapgat wel beneden komen
- vloer wordt 1,5 cm hoger, dus ook de trap opstap.

Voordelen:
- heerlijk zo een warme vloer als je uit bed stapt
- geen lelijke radiatoren of airco binnen unit in huis.

Al met al werkt het redelijk om de temperatuur in bedwang te houden.
Echter heb ik nu toch een airco aangeschaft met 3 binnnenunits die kan ontvochtigen. 1 op elke verdieping.
Nu nog tijd vinden....

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik zou niet de illusie hebben dat je beneden kan koelen via de vloer van de bovenverdieping.

Als je wil koelen zijn er denk ik handigere manieren.

(Houd overigens ook rekening met de absurde meerprijs van grondboringen voor warmtepompen, het maakt een lucht warmtepomp vele malen financieel interessanter)

En airco's zijn er in veel vormen en maten. Ik heb bijvoorbeeld één centrale unit met luchtkanalen die de lucht verdeeld over de slaapkamers. Daardoor geen losse wandunits, maar wel comfortabel. En omdat het een grote unit is, lekt er genoeg naar beneden via het trapgat om effect te hebben beneden.

Je kan natuurlijk een hoop zaken uitvoeren, maar wat is echt belangrijk en wat kost het meeste geld. Nu veel geld uitgeven aan inefficiënte koeling die je maar relatief weinig gebruikt... Is dat zinnig? Dat kan alleen jij bepalen natuurlijk.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:24

DjVe

Hatsaflats!

De vorige eigenaar van mijn huis had de CV installatie op de bovenverdieping nogal slordig aangelegd incl. de goedkoopste enkelvoudige kleine radiatoren die je kon vinden. Met andere woorden: alleen warm te krijgen met hoge aanvoer in temperatuur. Beneden heb ik vloerverwarming, dus dat botst een beetje.

Gezien we boven alleen in identeel verwarmen, heb ik besloten gewoon elektrische radiatoren op te hangen in de werkkamer/slaapkamer zoon met een eigen thermostaat. Alle onnodige leidingen en radiatoren heb ik eruit getrokken (knappen de kamers ook van op). In onze slaapkamer hangt een airco (duo split ook voor woonkamer). Badkamer heb ik de radiator wel laten hangen en volledig open gezet en deze loopt mee met vloerverwarming. Als ondersteuning heb ik daar nog twee IR panelen geplaatst.

En eerlijk gezegd krijg ik de woonkamer ook prima warm met de airco op de hoogste eco stand.

[ Voor 5% gewijzigd door DjVe op 24-10-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Topicstarter
bartvl schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 08:16:
Stel je deze vraag omdat de begane grond geen vloerverwarming/-koeling heeft?
Daar hebben we wel vloerverwarming. Maar koude lucht zakt.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Topicstarter
Ronald schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 08:29:
[...]

Je weet dat een Lucht/Water warmtepomp net zoals een Airco (beter bekend als Lucht/Lucht warmtepomp) een compressor-aangedreven apparaat is?

Ik vraag me af of je met de vloerverwarming in de vloer van je 1e verdieping je doel bereikt.
Je kunt maar heel beperkt koelen vanwege condensatie problemen - Watertemperatuur niet onder de 18 graden geloof ik. Daarnaast krijg je een verhoogde luchtvochtigheid in je woonkamer zonder het ontvochtigen wat een Airco Lucht/Lucht warmtepomp doet.

Misschien moet je wel helemaal andersom denken. Als je de bovenverdieping(en) gaat verwarmen met Airco Lucht/Lucht warmtepomp, is de stap naar een koelunit in je woonkamer nogal klein.

Lees de bestaande topics eens?
Ik weet dat L/L een compressor heeft. Daarom inderdaad W/W. Levert veel minder herrie en gedoe met buren (of jezelf) op. Tevens vind ik zo'n unit in m'n kamers niet staan bij de tijdgeest van het huis.
Ik lees ook dat er mensen zijn die hun huis met convectoren koelen en daar met buitentemperaturen van midden dertig binnen een behagelijke 25 halen. Dat is echt een slok op een borrel!

In de bestaande topics wordt weinig gesproken over koeling anders dan een airco. Dingen als plafondverkoeling al helemaal niet. Vandaar een nieuw topic :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:54
decramy schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:17:
[...]

In de bestaande topics wordt weinig gesproken over koeling anders dan een airco. Dingen als plafondverkoeling al helemaal niet. Vandaar een nieuw topic :-)
Het komt wel eens kort ter sprake maar vanwege de hierboven benoemde punten is het niet interessant genoeg voor de meeste mensen om het door te zetten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-05 21:00
decramy schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 08:07:
We zijn bezig om de slaapkamers te renoveren. Er hebben altijd radiatoren gehangen, maar dit is het moment om vloerverwarming te installeren. Ik was dat van plan tot ik er achter kwam dat in de zandcement dekvloer de elektriciteitpijpjes liepen.

Nu kunnen we dunne vloerverwarming op de dekvloer gaan leggen, maar dat is zwevend (droogbouw). Ik vraag me dan af hoe goed het contact is naar beneden voor effectieve koeling.

Ook kwam ik klimaatpanelen tegen die je aan het plafond kunt bevestigen en waardoor ook koud water kan lopen. Deze zouden dan op de begane grond geïnstalleerd worden.

Nu de vraag: heeft iemand van jullie al ervaring met plafondkoeling en hoe inefficiënt gaat de koeling bij droogbouw in de slaapkamer zijn?
Een airco kan prima zonder milieubelastend te zijn. Er zijn nu al airco's die CO2 gebruiken als koelmiddel. Daarnaast is een airco in combinatie met zonnepanelen erg interessant, want dan draai je enkel de airco als de zon schijnt. Dus het milieu-aspect zou ik buiten beschouwing laten. Beste is namelijk dan gewoon een ventilator of lekker zweten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:46

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

decramy schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 08:59:
[...]

Daar hebben we wel vloerverwarming. Maar koude lucht zakt.
Dat klopt, maar de basis van vloerkoeling berust op stralings’koude’. Ben je wel van plan ook de begane grond vloer mee te laten doen in de koeling?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
chrisborst schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:43:
[...]

Een airco kan prima zonder milieubelastend te zijn. Er zijn nu al airco's die CO2 gebruiken als koelmiddel. Daarnaast is een airco in combinatie met zonnepanelen erg interessant, want dan draai je enkel de airco als de zon schijnt. Dus het milieu-aspect zou ik buiten beschouwing laten. Beste is namelijk dan gewoon een ventilator of lekker zweten :P
Tenzij je ook verwarmt met de airco... (wat de TS ook gaat doen als hij airco's i.p.v. vloerverwarming neemt)

@TS: Hoe diep liggen de leidingen in de dekvloer? Een frezer gaat niet dieper dan 1.7cm, misschien kan het net?

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 24-10-2021 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als je een betonvloer hebt als verdiepingvloer is een warmtepomp erg handig. hiermee kan je met name snachts de warmte uit de vloer naar buiten pompen (dan is die ook het meest effcient) zodat je huis niet verzadigd raakt van warmte. dit merk je vooral als het 2~3 dagen zomers weer is en savonds het binnen warmer is dan buiten ook al staan de ramen open. dat komt omdat de warmte gewoon in de muren en vloeren zijn getrokken. snachts deze warmte eruit pompen met een warmtepomp is erg effectief. een losse L/L hang je aan de muur om het vocht uit de toko te krijgen overdag. daarmee hou je het heerlijk koel en effcient. als je ook de L/L wandunits gebruikt snachts om de woning goed af te koelen kan je (mits je de ramen en deuren dichthoud) tot diep in de middag doorkomen zonder de airco uberhaupt aan te zetten. snachts flink laten lopen is vele malen effcienter dan overdag aanzetten. met name als temperatuurcontrole je hoofddoel is.

voor W/W pompen is het nachttrucje niet zo van toepassing maar omdat W/W schofterig duur is en weinig winst oplevert is een L/W pomp het meest practisch en economisch. helemaal als je de unit gewoon ergens in de achtertuin plempt.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 24-10-2021 10:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1