Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-06-2022
Mijn vraag
Ik heb advies nodig omdat ik hiermee zit: op dit moment bezig met een mbo niv2 verkoper opleiding omdat ik me school nooit serieus heb genomen (nu heel veel spijt), het is een 2-jarige opleiding die ik in een 1 jaar mag afronden wegens me motivatie en mijn werkhouding. Wil hierna niv4 aplicatie ontwikkelaar doen is ook mogelijk volgens de school.

Maar wat voornamelijk de probleem is:dat ik heel erg onzeker ben want ik denk dat ik te dom ben om HBO te doen na me MBO de reden daarvan is omdat ik basis heb gedaan ( heb een gemiddelde iq dat is het niet) het is meer of er mensen zijn die in het zelfde situatie hebben gezeten die me vragen kunnen beantwoorden, of mensen met meer levenservaring die me vragen ook kunnen beantwoorden.

Ik zit nu vol met gedachtes en spijt angst want ik wil dit heel graag, maar ik ben gewoon heel erg onzeker.
Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:40
Uchiha_Amine schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 03:14:
Mijn vraag
Ik heb advies nodig omdat ik hiermee zit: op dit moment bezig met een mbo niv2 verkoper opleiding omdat ik me school nooit serieus heb genomen (nu heel veel spijt), het is een 2-jarige opleiding die ik in een 1 jaar mag afronden wegens me motivatie en mijn werkhouding. Wil hierna niv4 aplicatie ontwikkelaar doen is ook mogelijk volgens de school.

Maar wat voornamelijk de probleem is:dat ik heel erg onzeker ben want ik denk dat ik te dom ben om HBO te doen na me MBO de reden daarvan is omdat ik basis heb gedaan ( heb een gemiddelde iq dat is het niet) het is meer of er mensen zijn die in het zelfde situatie hebben gezeten die me vragen kunnen beantwoorden, of mensen met meer levenservaring die me vragen ook kunnen beantwoorden.

Ik zit nu vol met gedachtes en spijt angst want ik wil dit heel graag, maar ik ben gewoon heel erg onzeker.
...

...
Met een gemiddeld IQ zou je uitkomen op VMBO-T niveau, dus MBO 4. Geen idee trouwens waarom je dat erbij zegt, dat je vmbo-basis hebt gedaan betekent niet dat je een laag IQ zou moeten hebben. Er zijn meer factoren welke uiteindelijk je advies en/of diploma op de middelbare school hebben bepaald. O.a. motivatie, iets wat zeker bij jongens soms pas later komt.

HBO is wel wat anders dan MBO, of dat haalbaar is dat kunnen we niet voor je bepalen. Maar ik zie dat je eerst je niveau 2 moet afmaken dit jaar en daarna eerst nog mbo niveau 4 gaat doen. Dan ben je dus al sowieso een paar jaar verder. Niet iets om je nu meteen zorgen over te gaan maken, probeer iets meer de focus te leggen op de uitdagingen nu en de nabije toekomst: niveau 2 halen en niveau 4.

Als je straks tijdens niveau 4 nog steeds in je hoofd hebt zitten dat je daarna HBO wil gaan doen dan kan je je alvast gaan voorbereiden. Kijken wat er qua wiskunde bijvoorbeeld nodig is.

Maar: waarom wil je HBO gaan doen? Wat zijn uiteindelijk werkzaamheden wat je jezelf 'als je volwassen bent' ziet doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-05 08:19
Niemand verplicht je om hbo te doen.

Doe gewoon waar je je lekker bij voelt, het is jouw leven.

Dus niv 2 afronden, daarna verder met niv 4, dan heb je nog 4 jaar om te kijken of er nog meer in het vat zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:56

Aight!

'A toy robot...'

Ik ben ook gestart met VMBO-T, daarna MBO niveau 2 omdat ik met mijn handen willen werken. Daarna niveau 3 en toen ik 21 was uiteindelijk HBO gedaan. Ik vond HBO toen niet heel spannend of moeilijk, was ook een erg leuke opleiding dus leren ging vanzelf.

Moet zeggen dat die praktijkervaring van het MBO handig is in het bedrijfsleven ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:46
Ik ben begonnen op HAVO, was het na het 3e jaar wel beu dus besloten om naar MBO4 te gaan.
Dit heeft voor mij goed uitgepakt, veel praktijk en weinig theorie, dat beviel me prima.
Ook allemaal hoge punten dus geen probleem.

Daarna aan HBO begonnen, hier vond ik echter niet veel aan.
Veel te veel theorie terwijl destijds gezegd was dat deze opleiding 50/50 was, theorie en praktijk.
Dat viel flink tegen dus gestopt met HBO en gaan werken.
Kan niet zeggen dat ik hier ooit een seconde spijt van heb gehad.
Heb een goede baan met prima loon, voorwaarden en volop ruimte om door te groeien..

Als je HBO denkt te kunnen, doen.
HBO per se nodig?
Nee, niet altijd.
Soms moet je ook net dat beetje geluk hebben waardoor je in een goede positie terecht komt...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
Ik Wil sws HBO doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
Er is een 2-jarige software developer hbo opleiding (associate degree). Ik denk niet dat je te dom bent, en intelligentie is ook niet alles. Inzet en hard werken net zo belangrijk voor succes. Sommige mensen zijn laatbloeier, die komen wat later tot bloei.

[ Voor 60% gewijzigd door CyberMania op 24-10-2021 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
Ik na me MBO het zelde doen, maar dan op HBO niv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mijn vraag

...

...
Probeer te doen wat goed voelt en waar je goed in bent dan komt het vanzelf goed, diploma's zijn geen doel op zich is ;). Wanneer voor jouw niet werkt, probeer dan te starten bij een bedrijf met een baan die niet wellicht jouw droombaan is maar waar je wel de mogelijkheid hebt om jezelf naar boven te werken.

Er zijn meer vaardigheden nodig dan enkel IQ en een diploma om een mooie baan te bemachtigen of carrière te maken ;)

Zoek uit wat voor jou werkt en kijk niet zoveel naar het smalle standaard pad wat de maatschappij als ideaal ziet.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 24-10-2021 09:10 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

CyberMania schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:06:
Er is een 2-jarige software developer hbo opleiding (associate degree). Ik denk niet dat je te dom bent, en intelligentie is ook niet alles. Inzet en hard werken net zo belangrijk voor succes. Sommige mensen zijn laatbloeier, die komen wat later tot bloei.
Intelligentie is ook niet 1 dimensionaal, bepaalde aspecten van intelligentie worden ook in mindere mate beoordeeld, wanneer jouw intelligentie niet "in balans is" dan kan het best zijn dat je bij een opleiding totaal niet uit de verf komt maar dat je op andere gebieden op de werkvloer bovengemiddeld uitblinkt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
Maar ik wil ook echt die opleidingen doen en daar ga ik ook voor, dus ik denk niet dat ik ooit iets anders ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
revolution-nl schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:09:
[...]

Probeer te doen wat goed voelt en waar je goed in bent dan komt het vanzelf goed, diploma's zijn geen doel op zich is ;). Wanneer voor jouw niet werkt, probeer dan te starten bij een bedrijf met een baan die niet wellicht jouw droombaan is maar waar je wel de mogelijkheid hebt om jezelf naar boven te werken.

Er zijn meer vaardigheden nodig dan enkel IQ en een diploma om een mooie baan te bemachtigen of carrière te maken ;)

Zoek uit wat voor jou werkt en kijk niet zoveel naar het smalle standaard pad wat de maatschappij als ideaal ziet.
Maar wat als ik het echt wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Uchiha_Amine schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:20:
[...]

Maar wat als ik het echt wil?
Dan moet je dat doen, ik wil alleen maar zeggen, blijf in je kracht staan en er zijn meerdere wegen naar Rome ;)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:03
Uchiha_Amine schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:17:
Maar ik wil ook echt die opleidingen doen en daar ga ik ook voor, dus ik denk niet dat ik ooit iets anders ga doen.
Je kan na MBO4 je gewoon inschrijven bij een HBO als je dat echt wilt. Met veel inzet en doorzettingsvermogen kan je ver komen.
Maar ik denk dat als je daadwerkelijk HBO wilt gaan doen je wel meer aandacht aan je schrijfstijl moet gaan geven, want elke regel die je typt zit boordevol fouten...

[ Voor 5% gewijzigd door Cyriel85 op 24-10-2021 09:26 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-05 18:32
Voor mij was HBO zelfs makkelijker dan MBO, maar dat komt meer door het verschil in hoe je leert op het MBO vs op het HBO. Op het MBO kreeg je veel meer uitgelegd hoe je iets moet toepassen zonder echt diep op de onderliggende redenen in te gaan en was het dus een kwestie van veel rijtjes stampen waar ik toen (20 jaar geleden voor mij alweer) te lui voor was. Op het HBO kreeg je veel meer uitgelegd waarom iets is en leer je zelf te beredeneren hoe je het dan toe moet passen en dat ligt mij veel meer.

Maar aan de andere kant heb ik een collega die juist het MBO makkelijker vond dan het HBO omdat hij juist wel de discipline kon opbrengen om rijtjes te stampen, maar juist moeite had met principes waarbij de kennis je wat minder gestructureerd aangeleverd wordt en je zelf in je hoofd de eindjes aan elkaar moet knopen.

Met andere woorden, het verschilt per persoon :) Veel heeft ook te maken met hoe analytisch je zelf bent en of je uit je zelf al verder nadenkt over vraagstukken dan op dat moment van je gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.McDuck
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:06
Uchiha_Amine schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:07:
Ik na me MBO het zelde doen, maar dan op HBO niv.
Staar je niet blind op IQ of niveau. Doe wat je kan en ga daarvandaan verder. Je zal ook nog groeien in werk en ervaring.

Daarnaast: er zijn genoeg 'domme' mensen die HBO halen en op HBO niveau werken ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
Cyriel85 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:25:
[...]

Je kan na MBO4 je gewoon inschrijven bij een HBO als je dat echt wilt. Met veel inzet en doorzettingsvermogen kan je ver komen.
Maar ik denk dat als je daadwerkelijk HBO wilt gaan doen je wel meer aandacht aan je schrijfstijl moet gaan geven, want elke regel die je typt zit boordevol fouten...
Jaahahah ik weet het mijn nederlands is op dit moment ook niet al te best. Gelukkig ben ik bezig om het te verbeteren door uit boeken te lezen en grammatica regels opnieuw te leren ( dit gebeurd er als je nooit hebt opgelet of school serieus nam), maar gelukkig kunnen we leren vam onze fouten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Mijn vraag

...

...
Natuurlijke slimheid kun je voor een deel compenseren met inzet en tijd. Iemand die VWO heeft gedaan ziet geiljk het antwoord. Jij moet er misschien een uur op studeren en oefenen, maar als je dat doet, kun jij het ook. HBO is voor een groot vragen maken van de stof en stampen, als je de tijd en effort er in stop kun je die vakken halen. Dan heb je nog wiskunde. Als je dat moeilijk vindt, koop je een mavo wiskunde boek en wat je niet snapt werk je door en dan koop je een havo wiskunde boek en je doet hetzelfde. Dan heb je nog een stukje analyse en reflectie, ook dat kun je voor elkaar krijgen met tijd en inzet. En als je inzet toont wil iedere leraar je helpen.

Niet alles kan, maar een nivo hoger dan dat je gedaan hebt kan volgens mij in de meeste gevallen wel. Hoe hoger je komt, hoe moelijker het wordt. Het is niet dat je na veel tijd en moeite het HBO halen er nog even universtiteit achteraan gooit. Toch in mijn eigen geval ik heb MBO - HBO en daarna nog een 10 tal cursussen op universiitair niveau gedaan. Vooral wiskunde heb ik gewoon veel eigen tijd ingestopt omdat ik redeneerde dat iemand met havo gewoon een extra jaar wiskunde heeft gehad op een hoger niveau. Die effort moest ik dus inhalen. Ik heb daarvoor na het MBO oa een overbruggingscursus van een half jaar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
HBO opleiding met wiskunde moet je iig niet onderschatten. Zeker met les op afstand en geen of moeilijk mede studenten kan vragen om hulp. Na de eerste wiskunde tentamen was 2/3 van de klas gestopt met de opleiding.

Zou eerst MBO4 proberen te halen en kijken of je daarna nog zin hebt. En alvast beginnen met mavo havo wiskunde boeken zoals hier boven ergens was beschreven zou ik zeker aanraden!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Cyriel85 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:25:
[...]

voordat je iemand wilt verbeteren, doe het dan eerst zelf beter.
Je kunt na het behalen van MBO niveau 4, jezelf inschrijven voor HBO vervolgopleiding....
Met veel inzet en doorzettingsvermogen, kun je ver komen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
het systeem van Hoger en Lager in NL doet geen recht aan de vaardigheden die iemand kan opdoen op wat volgens het systeem Lager is. Dat kan makkelijk veel meer bijzonder zijn dan wat zogenaamd Hoger zou zijn.

De vraag is eerder, welke vaardigheden wil de TS opdoen. Bedenk dat HBO altijd brede opleidingen zijn. Als je wilt leren programmeren dan is dat misschien 2 modules die daar aan raken en de rest is whatever-handige vaardigheden voor het bedrijfsleven en veel groepswerk/leren samenwerken en rapporteren.

Hoe hoger je eind diploma hoe dieper je het bedrijfs leven ermee kan worden ingeslingerd waar je alsnog moet zien boven te drijven op wat je werkelijk kan.
Heb je een 'lager' diploma maar wel de skills/mindset en capaciteit, dan zal je route langer zijn omdat je met jouw diploma ergens onderaan in het bedrijf begint. Echter, als je kan laten zien dat je beter bent dan de rest zal de weg naar omhoog in de organisatie zich met de tijd zeker presenteren.

Wat een voordeel is van een HBO diploma en alles wat daarboven zit, je hebt er je leven lang plezier van bij sollicitaties. Veel vacatures zal je al op afgewezen worden als je niet minimaal HBO hebt afgerond. Niet altijd even eerlijk, maar zo werkt het vaak wel.

@Uchiha_Amine het zal mij niet verbazen als HBO voor jou makkelijker is dan MBO omdat het meer professie gericht is en daardoor interessanter.

[ Voor 17% gewijzigd door JJ Le Funk op 24-10-2021 11:41 ]

~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:03
Hackus schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:04:
[...]
voordat je iemand wilt verbeteren, doe het dan eerst zelf beter.
Je kunt na het behalen van MBO niveau 4, jezelf inschrijven voor HBO vervolgopleiding....
Met veel inzet en doorzettingsvermogen, kun je ver komen.
Vertel me waar de fout zit, heb ik weer wat geleerd :)

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-05 07:38
Die opleiding afmaken en alvast solliciteren bij een gratis IT omscholer. Of werk/leren in een functie. Als je gemotiveerd bent vind je op google genoeg plekken in je buurt waar je dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
Opleiding verkoper heb in dit jaar 100 afgerond, daarna mag aan de aplicatie ontwikkelaar beginnen. Wiskunde valt voor mij te leren ( zeg niet dat het makkelijk is). Ik denk met genoeg motivatie en doorzettingsvermogen dat het me lukt, en HBO gewoon knaller word, maar toch twijfel ik aan mezelf. Zijn het me vrienden?, is het mijn omgeving ik weet het niet. Ik vind het heel fijn wat ik hier lees, en bedankt voor het advies, maar ik heb me plan bedacht. Ik ga deze opleiding afronden en ook de opleiding niv4, en daarna HBO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Uchiha_Amine schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:48:
Opleiding verkoper heb in dit jaar 100 afgerond, daarna mag aan de aplicatie ontwikkelaar beginnen. Wiskunde valt voor mij te leren ( zeg niet dat het makkelijk is). Ik denk met genoeg motivatie en doorzettingsvermogen dat het me lukt, en HBO gewoon knaller word, maar toch twijfel ik aan mezelf. Zijn het me vrienden?, is het mijn omgeving ik weet het niet. Ik vind het heel fijn wat ik hier lees, en bedankt voor het advies, maar ik heb me plan bedacht. Ik ga deze opleiding afronden en ook de opleiding niv4, en daarna HBO.
Welk nut dient dit topic dan als je het toch van te voren al bedacht had en uit gaat voeren?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
SmurfLink schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:06:
[...]

Welk nut dient dit topic dan als je het toch van te voren al bedacht had en uit gaat voeren?
Zoals je kom lezen zei ik ook of er mensen zijn die me advies konden geven of mensen met meer levenservaring die me ook advies kunnen geven omd ook onzeker ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
[...]

Zoals je kom lezen zei ik ook of er mensen zijn die me advies konden geven of mensen met meer levenservaring die me ook advies kunnen geven omd ook onzeker ben om het goed aan te pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 06:40
[...]

Zelfvertrouwen, bevestiging dat er qua studies echt wel mogelijkheden zijn om uiteindelijk HBO te gaan doen als je met 'maar vmbo 'basis' bent begonnen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:20
Even gelezen en 2 dingen die mij opvallen;

1. Je schrijfstijl
2. Je plannen, de manier waarop je wilt verbeteren en excuses (onzekerheid)

Dat eerste is al gezegd en je zegt dat je er al aan werkt en dat is goed. Als je er niet zo goed in bent zoals ik, dan is het zaak dat je je stukje wat vaker opnieuw doorneemt zodat je de basic fouten eruit kunt halen. De rest vergeven de meeste mensen je wel, maar op mij komen je reacties bijna over als luiheid.

Het laatste deed ik ook vaak, mijzelf wegcijferen en het ook gebruiken als excuus. Veel plannen maken heb ik ook genoeg gedaan. Eerst dacht ik dat het onvolwassenheid was, maar nu weet ik dat vooral met mentaliteit te maken heeft.

My two cents hierin, stop met plannen, stop met de excuses die je totaal niet verder helpen en begin. Wil je beter leren schrijven? Schrijf, maak fouten, herstel en schrijf nog meer. Maak je dezelfde fouten keer op keer? Zoek uit waar het aan ligt. Het is een feit dat je tegen elke skill uren moet gooien om er beter in te worden.

Zelfvertrouwen komt vanuit zelf kleine succesjes behalen, keer op keer. Kleine doelen behalen en daar blij mee zijn. Zelfvertrouwen wat ingepraat word, door bijv. ouders, is fragiel. Steun daarentegen is wel handig. E.g. 'jij kunt alles zoon, als je maar wil' vs. 'zal ik je schrijfwerk even doornemen met je?'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
Furion2000 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:51:
Even gelezen en 2 dingen die mij opvallen;

1. Je schrijfstijl
2. Je plannen, de manier waarop je wilt verbeteren en excuses (onzekerheid)

Dat eerste is al gezegd en je zegt dat je er al aan werkt en dat is goed. Als je er niet zo goed in bent zoals ik, dan is het zaak dat je je stukje wat vaker opnieuw doorneemt zodat je de basic fouten eruit kunt halen. De rest vergeven de meeste mensen je wel, maar op mij komen je reacties bijna over als luiheid.

Het laatste deed ik ook vaak, mijzelf wegcijferen en het ook gebruiken als excuus. Veel plannen maken heb ik ook genoeg gedaan. Eerst dacht ik dat het onvolwassenheid was, maar nu weet ik dat vooral met mentaliteit te maken heeft.

My two cents hierin, stop met plannen, stop met de excuses die je totaal niet verder helpen en begin. Wil je beter leren schrijven? Schrijf, maak fouten, herstel en schrijf nog meer. Maak je dezelfde fouten keer op keer? Zoek uit waar het aan ligt. Het is een feit dat je tegen elke skill uren moet gooien om er beter in te worden.

Zelfvertrouwen komt vanuit zelf kleine succesjes behalen, keer op keer. Kleine doelen behalen en daar blij mee zijn. Zelfvertrouwen wat ingepraat word, door bijv. ouders, is fragiel. Steun daarentegen is wel handig. E.g. 'jij kunt alles zoon, als je maar wil' vs. 'zal ik je schrijfwerk even doornemen met je?'.
Oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 20:39
Ik zal het gewoon rustig aan doen en kleine stapjes nemen. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Zijn zat mensen die HBO niet behaald hebben, die vanuit de HAVO komen, omdat aansluiting niet optimaal was.

Zijn ook zat mensen die met kleine stapjes doorgestroomd zijn vanuit VMBO-T, naar MBO en vervolgens HBO + master. Bij aanvang HBO opleiding kregen ze veel vrijstelling omdat veel vaktheorie vanuit MBO gedekt was, dus onder de streep konden ze HBO versneld afronden. Ook was de aansluiting beter.

Maar gekeken naar levenservaring, als je geluk hebt kom je er ook zonder papiertje. Ligt er maar aan wat je op je pad tegenkomt in het leven. Als je maar gelukkig bent met je keuzes.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
Monkeydancer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:55:
Ik zal het gewoon rustig aan doen en kleine stapjes nemen. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Zijn zat mensen die HBO niet behaald hebben, die vanuit de HAVO komen, omdat aansluiting niet optimaal was.

Zijn ook zat mensen die met kleine stapjes doorgestroomd zijn vanuit VMBO-T, naar MBO en vervolgens HBO + master. Bij aanvang HBO opleiding kregen ze veel vrijstelling omdat veel vaktheorie vanuit MBO gedekt was, dus onder de streep konden ze HBO versneld afronden. Ook was de aansluiting beter.

Maar gekeken naar levenservaring, als je geluk hebt kom je er ook zonder papiertje. Ligt er maar aan wat je op je pad tegenkomt in het leven. Als je maar gelukkig bent met je keuzes.
Maar ik wel er komen met papier, en niet zonder. Want ik weet dat ik het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05 20:39
Uchiha_Amine schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:57:
[...]

Maar ik wel er komen met papier, en niet zonder. Want ik weet dat ik het kan.
Ik zeg ook niet dat je het niet kan, ik deel alleen mijn levenservaring. Zo te zien is er niks mis met je zelfvertrouwen, dus dat moet je mooi vasthouden.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
Monkeydancer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:04:
[...]

Ik zeg ook niet dat je het niet kan, ik deel alleen mijn levenservaring. Zo te zien is er niks mis met je zelfvertrouwen, dus dat moet je mooi vasthouden.
Oh sorry, ik had je verkeerd begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
Monkeydancer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:55:

Deze ervaring heb ik ook. Van vmbo-kb, vmbo-tl, mbo-ict3, mbo-ict4, hbo-ict en vervolgens een pre-master en master aan de uni. Het is zeer zeker mogelijk. Je zult wel naysayers (nee-zeggers) tegenkomen, daar moet je je niks van aantrekken en gemotiveerd blijven :). Good luck @Uchiha_Amine!

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
Puch-Maxi schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:16:
[...]

Deze ervaring heb ik ook. Van vmbo-kb, vmbo-tl, mbo-ict3, mbo-ict4, hbo-ict en vervolgens een pre-master en master aan de uni. Het is zeer zeker mogelijk. Je zult wel naysayers tegenkomen, daar moet je je niks van aantrekken en gemotiveerd blijven :). Good luck @Uchiha_Amine!
Wat zijn “naysayers”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Nee zeggers

Wat je schrijfstijl betreft. Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je niet van origine Nederlander bent. Maakt verder niet uit, maar zou die stijl kunnen verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
NoahAmber schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:28:
[...]

Nee zeggers

Wat je schrijfstijl betreft. Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je niet van origine Nederlander bent. Maakt verder niet uit, maar zou die stijl kunnen verklaren
Ik ben in nederlands opgegroeid, maar nooit echt iets met me nederlands gedaan ( prate eerst alleen maar straattaal) en tijdens nederlandse zat ik te dromen waardoor dit komt helaas. Heb wel gelukkig een jaar om mezelf goed te ontwikkelen, dus me nederlands word met de tijd verbeterd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:34

DataGhost

iPL dev

Ik wil je wel graag meegeven dat applicatieontwikkeling (tenminste als programmeren daar onderdeel van is) evenals de wens om op een HBO werk- en denkniveau te komen inhouden dat je zelf(standig) oplossingen uit onbekende situaties weet te verzinnen. In het geval van "naysayers" was simpel het woord in Google gooien genoeg om achter de betekenis te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 12:38

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Uchiha_Amine schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:32:
[...]

Ik ben in nederlands opgegroeid, maar nooit echt iets met me nederlands gedaan ( prate eerst alleen maar straattaal) en tijdens nederlandse zat ik te dromen waardoor dit komt helaas. Heb wel gelukkig een jaar om mezelf goed te ontwikkelen, dus me nederlands word met de tijd verbeterd.
Ik zou je echt adivseren dit als eerste op te pakken. met je motivatie en zelfvertrouwen is niets mis, maar om dat te kunnen omzetten moet je actie ondernemen. Daarbij zul je moeten communiceren en vaak zijn ook indrukken hierbij van groot belang, en om eerlijk te zijn komt het niet goed over als je naar je posts kijkt.

'me' Nederlands zou veel mensen bewegen om je brief/mail gelijk te verwijderen; en dan zijn er nog meer zaken die aandacht nodig hebben.

Schrijf je in voor een cursus nederlands om dat snel op te pakken. DAar zul je veel profijt van hebben en ga dan kijken naar een vervolg opleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
DataGhost schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:36:
[...]

Ik wil je wel graag meegeven dat applicatieontwikkeling (tenminste als programmeren daar onderdeel van is) evenals de wens om op een HBO werk- en denkniveau te komen inhouden dat je zelf(standig) oplossingen uit onbekende situaties weet te verzinnen. In het geval van "naysayers" was simpel het woord in Google gooien genoeg om achter de betekenis te komen.
Jemig, lekker pedant en belerend. Je zit op een discussieforum en dan is het een kleine moeite om te zeggen wat het is. Je hoeft niet meteen de huis-tuin-en-keuken psycholoog/matige middelmanager uit te hangen en uit deze vraag van alles te extrapoleren over HBO werk- en denkniveau van de betreffende persoon.

Zo heb ik er nog wel een voor jou: Onderdeel van HBO werk- en denkniveau is mensen met wie je werkt of welke voor jou werken op hun gemak stellen en een omgeving voor ze creeren waarin ze optimaal kunnen groeien. In zo'n omgeving zijn er geen domme vragen en wordt het stellen van vragen gestimuleerd. Als er na een langere tijd blijkt dat het niveau van vragen niet verbetert kan je altijd nog een kritisch gesprek aangaan.

Dan als antwoord: naysayers zijn mensen die overal nee tegen zeggen en de boel tegenwerken.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
superduper schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:45:
[...]

Ik zou je echt adivseren dit als eerste op te pakken. met je motivatie en zelfvertrouwen is niets mis, maar om dat te kunnen omzetten moet je actie ondernemen. Daarbij zul je moeten communiceren en vaak zijn ook indrukken hierbij van groot belang, en om eerlijk te zijn komt het niet goed over als je naar je posts kijkt.

'me' Nederlands zou veel mensen bewegen om je brief/mail gelijk te verwijderen; en dan zijn er nog meer zaken die aandacht nodig hebben.

Schrijf je in voor een cursus nederlands om dat snel op te pakken. DAar zul je veel profijt van hebben en ga dan kijken naar een vervolg opleiding.

Waar kan ik een goedkope cursus volgen, want ik heb net gekeken en ze zijn allemaal boven de 500eu. Zoveel geld heb ik niet en ik ben pas 17.
Zou je me hiermee meer kunne helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 06-05 12:38

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Uchiha_Amine schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 16:14:
[...]

Waar kan ik een goedkope cursus volgen, want ik heb net gekeken en ze zijn allemaal boven de 500eu. Zoveel geld heb ik niet en ik ben pas 17.
Onderwijs is kostbaar, maar echt een goede investering in jezelf. Probeer het eens bij je opleiding/mentor aan te geven dat je hier graag bijscholing in zou willen hebben. Misschien hebben zij nog tips/ideeen.

Ik ken iig geen opleidingen/prijzen specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Spuit elf, maar je manier van reageren en schrijven getuigen niet echt van de inzet waarvan je ons (en jezelf) probeert te overtuigen.

Een keer je teksten nalezen op enigzins fatsoenlijke zinsopbouw en spelfouten is wel aan te raden. Ondanks meerdere opmerkingen hierover is er weinig verbetering te zien.

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:01
Uchiha_Amine schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:32:
[...]
hier alvast wat aandachtspuntjes O-)

Ik ben in nNederlands opgegroeid, maar nooit echt iets met me mijn nNederlands gedaan ( prate sprak (een taal wordt "gesproken", niet "gepraat", en anders was het praatte (stam + te voor de verleden tijd)) eerst alleen maar straattaal) en tijdens nNederlandse les zat ik te dromen waardoor dit komt helaas. Heb wel gelukkig een jaar om mezelf goed te ontwikkelen, dus me mijnn Nederlands wordt (derde persoon enkelvoud = stam + t) met de tijd verbeterd.

Verder: Geen persoonlijke ervaring met jouw school-loopbaan, maar ik zie om me heen dat motivatie ècht key is om zaken vol te houden als het (even) niet lekker loopt. En motivatie krijg je (doorgaans) en/of door een doel voor ogen te houden (op korte of lange termijn), en/of door iets te doen wat je leuk vindt.
succes in ieder geval!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-05 15:48
Ik ben op het middelbaar van HAVO teruggezakt naar VMBO-K. Vooral omdat ik het belangrijker en leuker vond om alles behalve huiswerk te doen. En het boeide me geen fluit. Het besef dat ik fout zat kwam vooral ik het laatste jaar van mijn VMBO-opleiding.

Uiteindelijk naar MBO-4 gegaan (applicatie-ontwikkelaar) waar mij werd verteld dat ik daar niet thuis hoor. Mocht de opleiding versneld afronden om vervolgens door te stromen naar HBO. (Omdat ik van MBO kwam mocht ik daar ook een jaartje vanaf snoepen.)

Wat mij toen op viel was dat er een aantal MBO-ers toch een flinke klap in het gezicht hadden gekregen. Weg was het handje van je mentor dat je er toch doorheen sleepte. Weg was de aanwezigheidscontrole. Weg was het makkelijke leventje van thuis niets doen.

Nee, je moest het allemaal zelf doen. Jij wil het? Doen dan. Want wij gaan er niet achteraan zitten. Kom je niet? Dan kom je niet. Doe je geen huiswerk? Dan niet. Niet aanwezig bij je toetsen in de toetsweek of onvoldoende gescoord? Prima, over 10 weken mag je het opnieuw komen proberen. Daarna mag je een jaartje wachten. Ja, zelfs als de trein niet rijdt. En heb je te weinig punten na je eerste jaar? Helaas... Exit! Je moet je studiepunten echt halen, pas als je ze allemaal binnen hebt ben je klaar. Niks geen compenseren, niks geen door de vingers zien. Alles moet voldoende zijn.

Heb je problemen? Zelf achteraan gaan dan. Niemand komt je op je schouder tikken om het te vragen. Een heel andere mentaliteit dus.

En dat sloopte toch wel wat van mijn medestudenten. Je moet er echt echt écht voor willen gaan. Anders hoef je daar echt niet te komen.

Dus ja, ook die ene toets Nederlands MOET je halen. Dyslexie of niet. Straattaal of niet. Je hebt 2 kansen per jaar. Succes. Eerder krijg je geen diploma.

Kan je dat aan? Ga er voor man.

[ Voor 6% gewijzigd door xFeverr op 24-10-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:20
[...]

Google is gratis, Word kan je helpen (bijv. eerst in kladblok typen en dan in Word gooien) en de samenleving zit vol mensen die maar al te graag je spelling & grammatica van een geschreven stuk nakijken. Redelijk veel IT'ers zijn in enige mate autodidactisch, dus zelf op onderzoek uitgaan is ook al een goede skill om te leren!

Mocht je twijfelen over die mensen? Merk je hoezeer de handjes hier jeuken om je tips te geven op je schrijfstijl? :+

[ Voor 10% gewijzigd door Furion2000 op 24-10-2021 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Uchiha_Amine schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:09:
[...]

Zoals je kom lezen zei ik ook of er mensen zijn die me advies konden geven of mensen met meer levenservaring die me ook advies kunnen geven omd ook onzeker ben
Stukje levenservaring dan voor jou, je weet niet of je het kunt, tot je het probeert en het je volle inzet en aandacht hebt gegeven.

Ik zeg gewoon doen. Gaan. Doe je best. Lukt het niet, laat het dan even rusten. Misschien dat de tijd er niet naar is, dat je als persoon nog wat moet groeien. En je kunt altijd nog een andere weg volgen of het op een later moment nog een keer proberen.

Maar inderdaad, ga alvast aan je Nederlands werken. Alhoewel ze op het hbo genoeg bijspijkervakken en cursussen hebben. Maar alles wat je nu hebt gedaan, hoef je straks niet meer te doen. Scheelt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
sugarlevi01 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:25:
[...]

Stukje levenservaring dan voor jou, je weet niet of je het kunt, tot je het probeert en het je volle inzet en aandacht hebt gegeven.

Ik zeg gewoon doen. Gaan. Doe je best. Lukt het niet, laat het dan even rusten. Misschien dat de tijd er niet naar is, dat je als persoon nog wat moet groeien. En je kunt altijd nog een andere weg volgen of het op een later moment nog een keer proberen.

Maar inderdaad, ga alvast aan je Nederlands werken. Alhoewel ze op het hbo genoeg bijspijkervakken en cursussen hebben. Maar alles wat je nu hebt gedaan, hoef je straks niet meer te doen. Scheelt weer.

Klinkt mischien dom, maar met mijn Nedelands van nu is het mogelijk om daarmee HBO te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-02 10:35
[...]

https://www.gespeld.nl/explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:50
[...]

Vraag het eens na bij de school waar je nu je opleiding volgt. Ik kan me haast niet voorstellen, dat je daar heel veel voor zou moeten (bij)betalen, als ingeschreven leerling.

EDIT:
Als ik zo even zoek, vind ik bij een willekeurig ROC bijvoorbeeld dit:
https://www.rockopnh.nl/onderwijs/leer-beter-nederlands/

Daar wordt aangegeven, dat gemeenten betalen voor verbetering van het Nederlands, mits je aan een aantal voorwaaarden voldoet. Één van die voorwaarden is dat je 18 jaar of ouder bent, dus je zou nog even af kunnen wachten.

Hier ook nog een overzocht van cursussen bij ROC's:
https://www.roc.nl/cursus-training/talen/nederlands/

Maar goed, ik denk dus dat het ROC (neem ik aan) waar jij je opleiding volgt, je dus ook verder zal kunnen helpen. Daar zijn genoeg "potjes" voor, waardoor je vast niet de volle mep zal moeten betalen en misschien wel niets. Omdat Nederlands spreken belangrijk is om je eigen inkomen te verdienen, betaalt de rest van de bevolking daar graag aan mee.

[ Voor 45% gewijzigd door Wild Chocolate op 24-10-2021 20:04 . Reden: Aanvullingen ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
Wild Chocolate schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:57:
[...]

Vraag het eens na bij de school waar je nu je opleiding volgt. Ik kan me haast niet voorstellen, dat je daar heel veel voor zou moeten (bij)betalen, als ingeschreven leerling.
Weet je wat het is, ik doe zeg maar de opleiding van 2 jaar in 1, en ik moest ook voor Nederlands een nulmeting maken waarbij je 70% moest halen om in aanmerking te komen. Ik had gelukkig 74%, dus als ik zou vragen voor extra les dan moet ik het mischien in 2 jaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
Wild Chocolate schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:57:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pS7UIxeK6THV3Nc2jKDQV8nJYIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lr9qWgezKxOxE26lpNpEqIWG.jpg?f=fotoalbum_large

Heb trouwens laatst deze boek gekocht heel erg fijn door dit had ik net 74% gehaald bij mijn nulmeting. Ben niet heel ver, maar paar keer werkwoord spelling geoefent ( vaak vergeten te toepassen), omdat ik nog niet echt heb geleerd maar meer aantal keer gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Uchiha_Amine schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:49:
Klinkt mischien dom, maar met mijn Nedelands van nu is het mogelijk om daarmee HBO te doen?
Gaat meteen al een stuk beter!
Een komma, mijn ipv me, en Nederlands met een hoofdletter. Je kunt het wel! Je mist nu alleen nog een paar lettertjes.

Wat je het beste kunt doen, is online een aantal toetsen opzoeken. Hier staan er bijvoorbeeld een aantal verzameld https://www.nederlandsetaaltest.nl/online-nederlands-oefenen.
Maar je kunt er vast en zeker nog meer vinden wanneer je zelf zoekt.

En onderdelen waar je veel fouten in maakt, kun je dan de theorie van opzoeken, en extra oefeningen van gaan maken.

Wat ook goed kan helpen, is lezen over onderwerpen die jij interessant vindt. Je zult zien dat je dan veel beter bepaalde woordbeelden onthoudt. En op die manier heb je ook veel voorbeelden om na te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:50
Uchiha_Amine schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:01:
[...]

Weet je wat het is, ik doe zeg maar de opleiding van 2 jaar in 1, en ik moest ook voor Nederlands een nulmeting maken waarbij je 70% moest halen om in aanmerking te komen. Ik had gelukkig 74%, dus als ik zou vragen voor extra les dan moet ik het mischien in 2 jaar doen.
Je hebt laten zien dat je voldoet aan de eisen om het in één jaar te doen. Dat gaan ze echt niet terugdraaien, als jij aangeeft dat je graag extra les wilt om je Nederlands te verbeteren. Het toont juist aan dat je aan je je best wilt doen om beter te worden. Uiteraard moet het niet ten koste gaan van jouw andere vakken, maar daar ben je zelf bij, gewoon je schouders eronder en gáán!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@sugarlevi01 Nede(r)lands. Bijna goed.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
Niet blindstaren op de spelling (al komen spelfouten wel altijd wat 'dommig' over). Ik heb zelf een universitaire technische opleiding gedaan en heb nog nooit zoveel dyslectische nerds bij elkaar gezien als daar ;-). De meeste hebben gewoon hun master gehaald.

Wel zorgen dat je de basis redelijk beheerst, en officiële brieven/stukken/scripties/sollicitaties laten proeflezen door twee of drie zeikerds met een taalknobbel Nederlands (daarvan zijn er genoeg hier op het forum zoals je ziet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:24
Er zijn mbo niveau 4 programmeurs die rondjes programmeren om developers met een WO graad. Affiniteit en ervaring > Bul. Lekker aan de slag gaan en dan kom je er vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ongelooflijk wat men hier weer loopt te jengelen om grammatica, enorm kortzichtig en (als we het dan toch over intelligentie hebben :+ ) dom.

ik heb genoeg briljante IT'ers gezien waarmee communicatie bijna onmogelijk was. Nee gebrek aan intelligentie was daar echt niet het probleem, het gebrek aan een balans van de verschillende aspecten en intelligentie was dat wel, echter hoeft dat voor jouw specifieke functie geen probleem te zijn.

Hetzelfde geld andersom, ik ken ook genoeg mensen die zeer taalkundig zijn en soms wandelende enceclopedieen zijn, complexe problemen moet je ze echter niet op laten lossen en het woord helicopterview heeft bij hen vaak een hele andere betekenis :D

Ik blijf het opzienbarend vinden hoe wij als maatschappij intelligentie classificeren.

[ Voor 35% gewijzigd door revolution-nl op 24-10-2021 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Laatst online: 00:10
breew schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:51:
Niet blindstaren op de spelling (al komen spelfouten wel altijd wat 'dommig' over).
Als je in een gesprek; "kijk die mooie meisje" zegt dan sta je natuurlijk al 2-0 achter als je spelling ook zeer benedenmaats is.
Ik zeg niet de de OP zo praat maar heb een licht vermoeden.

Mensen die ABN spreken maar minder in het schrijven van de Nederlandse taal zijn is veel minder erg als het aankomt tot solliciteren en jezelf profileren.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

revolution-nl schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:59:
Ongelooflijk wat men hier weer loopt te jengelen om grammatica, enorm kortzichtig en (als we het dan toch over intelligentie hebben :+ ) dom.

ik heb genoeg briljante IT'ers gezien waarmee communicatie bijna onmogelijk was. Nee gebrek aan intelligentie was daar echt niet het probleem, het gebrek aan een balans van de verschillende aspecten en intelligentie was dat wel, echter hoeft dat voor jouw specifieke functie geen probleem te zijn.

Hetzelfde geld andersom, ik ken ook genoeg mensen die zeer taalkundig zijn en soms wandelende enceclopedieen zijn, complexe problemen moet je ze echter niet op laten lossen en het woord helicopterview heeft bij hen vaak een hele andere betekenis :D

Ik blijf het opzienbarend vinden hoe wij als maatschappij intelligentie classificeren.
Uitzondering zijn er natuurlijk altijd, maar over het algemeen sta je gewoon achteraan in de sollicitatie rij.

Leuk dat jij voorbeelden kent van geniale ITers, maar TS moet nog beginnen met een opleiding dus geen idee of hij dit gaat compenseren met zijn genialiteit later...

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
Julie doen net alsof er geen vooruitgang mogelijk is met mijn gramatica heel erg jammer dit. En nee, ik heb geen dyslextie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
Ik raad aan om mbo4 applicatieontwikkeling te doen, en daarna te kijken naar de Ad. Je bent dan 5 of 6 jaar verder. Mocht je het niet zat zijn, dan pak je in 2 jaar je bachelor er bij.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uchiha_Amine
DiedX schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:44:
Ik raad aan om mbo4 applicatieontwikkeling te doen, en daarna te kijken naar de Ad. Je bent dan 5 of 6 jaar verder. Mocht je het niet zat zijn, dan pak je in 2 jaar je bachelor er bij.
Ik ben sws van plan om eerst mbo4 te doen, en daarna pas HBO ict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Uchiha_Amine schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:44:
Julie doen net alsof er geen vooruitgang mogelijk is met mijn gramatica heel erg jammer dit. En nee, ik heb geen dyslextie.
Ik weet niet wie jullie is, maar op een forum is het lastig te zien wie je nou bedoeld.
Duidelijker wordt dit als je mensen quote en ze dan aanspreekt.

Ik ben ook geen uitblinker in het Nederlands, maar het gebruik van een spellchecker in Firefox en een redelijke zinsopbouw maakt een hoop goed. ;)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:33

de Peer

under peer review

Bad Brains schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:52:
[...]

Ik weet niet wie jullie is, maar op een forum is het lastig te zien wie je nou bedoeld.
Duidelijker wordt dit als je mensen quote en ze dan aanspreekt.

Ik ben ook geen uitblinker in het Nederlands, maar het gebruik van een spellchecker in Firefox en een redelijke zinsopbouw maakt een hoop goed. ;)
Wat is dat voor een spellchecker?
bedoeld ==> bedoelt ;)
Of is het niet zo geavanceerd dat hij stam+t snapt? :P

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
de Peer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:56:
[...]

bedoeld ==> bedoelt ;)
Voltooid deelwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:33

de Peer

under peer review

nee ;)
stam+t
Ik bedoel, jij bedoelt

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:56:
[...]

bedoeld ==> bedoelt ;)
Precies wat de naam zegt, een ding dat spelling checkt. Jij hebt het over grammatica. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zihuatanejo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-07-2024
Is het tegenwoordig niet meer acceptabel om iemand eerlijk advies te geven? @Uchiha_Amine Je hebt je plan al klaar liggen zo te lezen, dus dan heb je niets aan advies. Of wil je dat iemand kijkt naar je plan en dan de duim omlaag of omhoog steekt? Of wil je dat iemand zegt hoe er over je gedacht wordt?

Mijn advies, of het nu nuttig is of niet: werk op de eerste plaats aan de manier waarop je jezelf presenteert. Je schrijfstijl, de incoherentie in je reacties, je onduidelijkheid van bedoeling en het feit dat blijkbaar alles om jou gaat (je kan ook vragen aan anderen hoe zij e.e.a. hebben aangepakt, ervaringsdeskundigen zijn waardevol). Ga gewoon aan de slag op een manier die jou goed lijkt, doe wat met je taalbeheersing en stel voor jezelf een duidelijk doel voor korte termijn en voor lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
Uchiha_Amine schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:46:
[...]

Ik ben sws van plan om eerst mbo4 te doen, en daarna pas HBO ict.
Als je daarmee HBO-ICT bedoeld, dan zou ik daar serieus over nadenken. Ik denk dat je nog niet wil beginnen met een bachelor.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:04

DropjesLover

Dit dus ->

Ligt misschien aan mij, maar ik mis een beetje wat je nu werkelijk wil gaan doen later, wat voor werkzaamheden / in welke branche.
"De IT" is extreem breed. Wil je concreet met je handen bezig zijn (programmeren, pc's bouwen, mensen helpen via de helpdesk?) of wil je beheer of implementatie / advies doen?

Daarnaast geef je aan dat je 17 bent. Dat is volgens mij nog geen probleem om opleidingen te stapelen, nu verkoper mbo2, daarna iets mbo4. Volgens mij ben je na mbo4 zo'n 22 jaar oud, dat is toch helemaal niet gek?

Qua taal en spelling, tsja... Installeer een spellingchecker voor je browser en probeer bewuster te zijn van wat je fout typt of die fouten te herkennen (bijv. de bekende zowiezo is fout, rood kringeltje, bewuster te typen zoals het hoort, sowieso). Dat hielp bij mij in ieder geval al enorm. Stijl en dt fouten, tsja, dat moet je wel echt leren met lessen / boek en bewust toepassen (kost tijd ja).

[ Voor 27% gewijzigd door DropjesLover op 25-10-2021 09:08 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 09:05
Ik ben ict docent aan een MBO. Zorg ervoor dat je je niveau 2 opleiding haalt en ga alvast praten bij een niveau 4 opleiding "Software Development". Deze opleiding is standaard vier jaar, maar kan versneld in drie jaar voltooid worden. Wees erop voorbereid dat ze je adviseren om eerst een niveau 3 opleiding te gaan doen. Denk hierbij aan "Systems & Devices", er is geen opleiding "Software Development" op niveau 3. Ga met een docent Nederlands praten over jouw mogelijkheden om op niveau 3F examen Nederlands af te gaan leggen en wat er eventueel voor nodig is om daar te komen. Maar bovenal, waar een wil is, is een weg!

Mema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-05 18:53
[...]

Meer nut dan deze opmerking... soms is even gedachten uiten, en reacties lezen om daarna bevestigd te worden in jouw plan alles dat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
overhyped schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:21:
[...]

Meer nut dan deze opmerking... soms is even gedachten uiten, en reacties lezen om daarna bevestigd te worden in jouw plan alles dat nodig is.
Au contraire, door je doel aan te geven kan er veel gerichter advies gegeven worden dan maar lukraak in de rondte. En dat is wat er nu wel gebeurt. Het topic leek eerst gericht op advies te krijgen over de situatie maar eigenlijk weet de TS al precies wat hij wil, dan heb je weinig aan advies verder.

Het enige wat ik nog steeds mis is waarom de TS zo graag HBO wil doen. Ik hoor niets over wat hij later wil worden, wat ie verder wil gaan doen, alleen dat hij moet en zal HBO doen. Zonder de juiste motivatie is een studie flink zwaarder, dus daar ben ik nog steeds benieuwd naar.

[ Voor 10% gewijzigd door SmurfLink op 25-10-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-05 18:53
Deze post is een nuttiger inderdaad ;)
SmurfLink schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:47:
[...]

Au contraire, door je doel aan te geven kan er veel gerichter advies gegeven worden dan maar lukraak in de rondte. En dat is wat er nu wel gebeurt. Het topic leek eerst gericht op advies te krijgen over de situatie maar eigenlijk weet de TS al precies wat hij wil, dan heb je weinig aan advies verder.

Het enige wat ik nog steeds mis is waarom de TS zo graag HBO wil doen. Ik hoor niets over wat hij later wil worden, wat ie verder wil gaan doen, alleen dat hij moet en zal HBO doen. Zonder de juiste motivatie is een studie flink zwaarder, dus daar ben ik nog steeds benieuwd naar.
Pagina: 1