Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen / mogelijk wat photoshop hier en daar, maar niet genoeg om daar serieus rekening mee te houden. Game vooral Osu/League of Legends/Forza Horizon 5/Assetto Corsa, dus niet bijzonder veeleisende games maar speel ook wel eens willekeurig andere games, je weet maar nooit.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben relatief flexibel in mijn budget maar wil niet meer uitgeven dan ik realistisch nodig denk te hebben. Kom dan met wat ik tot nu toe heb uitgezocht uit op zo'n 1600-1700 euro uit.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur, dus 2x 1440p144hz schermen en invoerapparaten etc.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil ongeveer 2TB aan opslag, ik wil graag alles SSD voor snelheid/weinig geluid.
Qua videokaart gok ik dat de 3060ti genoeg moet zijn voor mijn wensen.
Ik doe soms wel iets aan videobewerking/photoshop maar denk niet dat ik meer dan 16GB ram nodig ga hebben, anders zou ik dat altijd later nog kunnen upgraden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb over be!quiet veel goeds gehoord en vind hun producten ook mooi. Verder prefereer ik qua CPU AMD.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een lekker stille PC(vooral bij idle, tijdens gamen zal ik het toch niet echt horen).
RGB interesseert mij niks, qua prestaties verwacht ik met de huidige componenten goed te zitten om de meeste games op medium/high settings met stabiele FPS(boven de 75-90) op 1440p te spelen.
Ga je overklokken?
Nee. Heb gehoord dat het tegenwoordig niet erg veel oplevert, zeker met waar ik dan qua koeling/psu/MB nog rekening mee zou moeten houden om het mogelijk te maken.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb al een redelijk idee van wat ik wil en heb de huidige componenten ook al veel overwogen om hierop uit te komen, alleen heb ik nog een aantal twijfelpunten waar ik graag een second opinion of eventuele aanbevelingen zou hebben.
Voornamelijk gamen / mogelijk wat photoshop hier en daar, maar niet genoeg om daar serieus rekening mee te houden. Game vooral Osu/League of Legends/Forza Horizon 5/Assetto Corsa, dus niet bijzonder veeleisende games maar speel ook wel eens willekeurig andere games, je weet maar nooit.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben relatief flexibel in mijn budget maar wil niet meer uitgeven dan ik realistisch nodig denk te hebben. Kom dan met wat ik tot nu toe heb uitgezocht uit op zo'n 1600-1700 euro uit.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alle randapparatuur, dus 2x 1440p144hz schermen en invoerapparaten etc.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil ongeveer 2TB aan opslag, ik wil graag alles SSD voor snelheid/weinig geluid.
Qua videokaart gok ik dat de 3060ti genoeg moet zijn voor mijn wensen.
Ik doe soms wel iets aan videobewerking/photoshop maar denk niet dat ik meer dan 16GB ram nodig ga hebben, anders zou ik dat altijd later nog kunnen upgraden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb over be!quiet veel goeds gehoord en vind hun producten ook mooi. Verder prefereer ik qua CPU AMD.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een lekker stille PC(vooral bij idle, tijdens gamen zal ik het toch niet echt horen).
RGB interesseert mij niks, qua prestaties verwacht ik met de huidige componenten goed te zitten om de meeste games op medium/high settings met stabiele FPS(boven de 75-90) op 1440p te spelen.
Ga je overklokken?
Nee. Heb gehoord dat het tegenwoordig niet erg veel oplevert, zeker met waar ik dan qua koeling/psu/MB nog rekening mee zou moeten houden om het mogelijk te maken.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb al een redelijk idee van wat ik wil en heb de huidige componenten ook al veel overwogen om hierop uit te komen, alleen heb ik nog een aantal twijfelpunten waar ik graag een second opinion of eventuele aanbevelingen zou hebben.
- Moederbord. Kan dit goedkoper voor deze componenten/zonder RGB? Ik verwacht in de toekomst niet tot weinig te upgraden, maar wil natuurlijk ook wel iets "betrouwbaars". Liefst wel 4 ram slots.
- RAM. Ik heb in benchmarks teruggezien dat snelheid en latency nauwelijks uit lijkt te maken, dus ik verwacht dat het met deze RAM ook prima zou moeten lopen? Geen 20 euro waard voor betere voor zover ik kan zien in elk geval.
- 3060ti-uitvoering. Ik kan weinig vinden over de verschillen in uitvoeringen, is het het waard een "betere"
uitvoering te nemen en wat is dan momenteel de beste qua prijs/prestatie? Of is ook de "goedkoopste"(INNO3D momenteel) al prima? Ik heb ook nog gekeken naar de 6600/3060, maar ik denk dat deze toch iets tekort zouden schieten voor 1440p. Ik wil wel een kaart die "gewoon" direct leverbaar is bij alternate/azerty/betrouwbare winkels. - PSU/koeler. Geen groot twijfelpunt, volgens mij zou 650W ruim genoeg moeten zijn voor dit systeem en kan de CPU koeler het ook wel aan zonder OC. PSU is iets duurder dan sommige andere 650W opties maar voor het idee leek het mij leuk die ook van be!quiet te doen
- SSD. Zou IPV de 870 2TB het waard zijn om 1 "snelle" 1TB NVMe SSD als bootdisk met nog wat games erop te nemen en dan nog een andere 1TB ernaast voor andere games/opslag? Het was mij niet helemaal duidelijk of dat echt merkbare verschillen zou opleveren qua laadtijden/boottijden.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 278,82 | € 278,82 |
| 1 | Moederborden | MSI MPG B550 Gaming Plus | € 115,- | € 115,- |
| 1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 3060 Ti iChill X3 Red LHR | € 799,- | € 799,- |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Silent Base 600 Zwart/Zilver | € 86,82 | € 86,82 |
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock Slim 2 | € 22,68 | € 22,68 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 68,90 | € 68,90 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 650W FM | € 93,04 | € 93,04 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 870 QVO 2TB | € 158,95 | € 158,95 |
| Totaal | € 1.623,21 | |||
https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM