HDR afspelen op een SDR monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik ben de afgelopen anderhalf uur bezig om het voor elkaar te krijgen dat een HDR film fatsoenlijk op een SDR monitor getoond wordt. Ik word er stapelgek van. Hoe moeilijk kan het nou zijn? Dit zijn toch dingen die gewoon in 1x goed moeten kunnen gaan? :(

Ik gebruik madVR icm LAV filters. Volgens het hele internet is dat dé gouden combinatie. Ik speel een HDR film af, en boem, te heet gewassen kleuren. As bloody usual :(
(ff zijspoortje -- ja, dit gebeurt zelfs bijna altijd met HDR films op HDR monitor, maar dan kost het "slechts" een kwartier om uit te pluizen wat er NU WEER aan de hand is).

Uiteraard heb ik al die settings in madVR geprobeerd in alle mogelijk combinaties. En het resultaat, ALLE combinaties geven EXACT hetzelfde beeld. Hoe dan?!

Ohja, zo: de film wordt in madVR's gedetecteerd gezien als BT.709 (Best Guess) ipv BT.2020. Als dat serieus z'n beste gok is... Okay? Maar kan ik die gok dan overrulen? Is er een manier om hem op BT.2020 te forceren (nee, niet die shortcut die je daarvoor kan instellen - die doet helemaal niets).

En uiteraard helpen alle van de Windows en Intel instellingen die hier ook maar half mee te maken lijken te hebben, geen ene zak. En VLC zelfs ook niet, wat ik van hun toch niet gewend ben :/

Dus om mijn concrete vragen op een rijtje te zetten:
* Wat zijn *de* instellingen in madVR om ELKE film ALTIJD goed af te laten spelen. In ieder geval mbt tot HDR dan.
* Hoe kan ik, als dat de oplossing moet zijn, ervoor zorgen dat de film zichzelf als BT.2020 rapporteert? Iets remuxen wil ik best doen, maar hoe, wat, waarmee?

Er moet toch een set software + instellingen zijn die dit soort problemen voor een en voor altijd (vooral voor altijd) oplossen? Zo aan het internet te zien, zouden hier VEEL mensen bij gebaat zijn.

Mijn relevante hard- en software:
* Windows 10 21H1
* XPS13 uit 2019 met Intel IGP
* Volledig-SDR monitor
* Van alle betrokken software de nieuwste versie.

日本!🎌