Waarmee maken jullie de hardware van de PC schoon?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 18:04
Hoi, waarmee maken jullie de hardware van de pc schoon. Zoals het moederbord, liquid cooler radiator?
Heb al wat gekeken met soort perslucht. Maar zo'n bus kan lekken heb ik begrepen. Misschien zoiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kwast en stofzuiger

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Kwast en compressor@2 bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Welke compressor gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Snake_Eye schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:09:
[...]

Welke compressor gebruik je?
Airpress HK2000-500 :P maar met een HLO 215-25 lukt het ook hoor.

[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 23-10-2021 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:52
Compressor moet je wel oppassen dat er geen vocht in de lucht zit, anders heb je kans op corrosie.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Ook met een kwast en stofzuiger en de fans met een microvezel doekje en alcohol. officieel mag je geen stofzuiger gebruiken door statische ontlading alleen heb in al die jaren geen problemen gehad.

Perslucht lijkt mij een beetje duur en er kan vloeibaar gas uitkomen.

En vergeet de voeding niet uit te stoffen, wel wat voorzichtiger zijn gezien de elco's nog lading kunnen hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Roderiktweaker op 23-10-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 11:20
SkiFan schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:19:
Compressor moet je wel oppassen dat er geen vocht in de lucht zit, anders heb je kans op corrosie.
Ja volgens mij zit je met een olievrije compressor wel goed. Je wilt natuurlijk geen olie op je moederbord en andere onderdelen :)

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

En vaak blaas je alles in je eigen gezicht :D
Ik gebruik alleen compressor op uitgebouwde delen, buiten.

btw; die flesjes van Action heb je geen fuck aan

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 23-10-2021 18:29 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Roderiktweaker schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:20:
Ook met een kwast en stofzuiger en de fans met een microvezel doekje en alcohol. officieel mag je geen stofzuiger gebruiken door statische ontlading alleen heb in al die jaren geen problemen gehad.

Heb een busje perslucht compressed deze . voor €2,99 zien staan. 600 ml bij Big Bazar

[ Voor 15% gewijzigd door Snake_Eye op 23-10-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Hackus schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:28:
[...]

Ik gebruik alleen compressor op uitgebouwde delen, buiten.

btw; die flesjes van Action heb je geen fuck aan
Ik heb vroeger ook wel alles uitgebouwd en buiten schoongemaakt maar dan enkel met wat kwasten (penseel voor de lastige hoekjes). Binnen idd kwast(en) en stofzuiger. Tegenwoordig heb ik enkel nog behuizingen met stoffilters, dat scheelt letterlijk bergen :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Met de compressor vind ik persoonlijk wel het fijnste. Uiteraard buiten doen dan kan het weg en van je af blazen.

Hou wel de fans even tegen met een stokje, dat hele snelle ronddraaien is niet goed voor ze.

Bus perslucht heb ik ook wel eens gebruikt, maar dan test ik wel of er niet teveel vocht in zit.

Stoffilters die je tegenwoordig eruit kan halen die kunnen ook met de stofzuiger.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

tweakduke schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:33:
Met de compressor vind ik persoonlijk wel het fijnste. Uiteraard buiten doen dan kan het weg en van je af blazen.

Hou wel de fans even tegen met een stokje, dat hele snelle ronddraaien is niet goed voor ze.

Bus perslucht heb ik ook wel eens gebruikt, maar dan test ik wel of er niet teveel vocht in zit.

Stoffilters die je tegenwoordig eruit kan halen die kunnen ook met de stofzuiger.
Meeste stoffilters kan je zelfs afspoelen onder de kraan. Uiteraard wel goed (laten) drogen voordat je ze weer in de PC hangt.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prof. barabas
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:40
IT Dusters Compu Cleaner 500 W vinden wij top
Kost wel wat maar gaat vele jaren mee

[ Voor 30% gewijzigd door prof. barabas op 23-10-2021 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 20:36
Bij de Action heb je een busje perslucht, volgens mij 2,50 euro.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
prof. barabas schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:34:
IT Dusters Compu Cleaner 500 W vinden wij top
Ziet er ook goed uit, daarmee loop je geen gevaar met lekkage, zoals zo'n bus perslucht. Met busje perslucht moet je altijd het busje recht houden wat soms moeilijk is wil je overal bij kunnen.

[ Voor 16% gewijzigd door Snake_Eye op 23-10-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:14
Wat bedoel je met lekkage? Dat drijfgas wat er soms als vocht uit komt? Dat verdampt gewoon meteen, duurt misschien 1 seconde. Voordat je de pc weer aanzet is dat al lang weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
tweakduke schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:33:

Gelukkig zitten er wel overal stoffilters voor, maar toch na een tijd komt er toch wel wat binnen. Maar het scheelt wel een hoop ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Snake_Eye schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:30:
[...]

Heb een busje perslucht compressed deze . voor €2,99 zien staan. 600 ml bij Big Bazar
Dit soort spuitbusjes schijnen mega-slecht te kunnen zijn voor het Milieu. Zie True zijn blog: Perslucht met 1,1,1,2-tetrafluorethaan / R-134a. Weet niet of er nu minder slecht spul in zit dan in die blog. Dacht dat dat ook wel een x in het nieuws geweest was, en dat de verkoop van Action zou stoppen ?

[ Voor 12% gewijzigd door BastiaanCM op 23-10-2021 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
WEBGAMING schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:44:
Wat bedoel je met lekkage? Dat drijfgas wat er soms als vocht uit komt? Dat verdampt gewoon meteen, duurt misschien 1 seconde. Voordat je de pc weer aanzet is dat al lang weer weg.
Ow oké, ik wist dat niet, het stond op de bus dat er vloeibaar gas uit kon ontsnappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
BastiaanCM schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:46:
[...]

Dit soort spuitbusjes schijnen mega-slecht te kunnen zijn voor het Milieu. Zie True zijn blog: Perslucht met 1,1,1,2-tetrafluorethaan / R-134a. Weet niet of er nu minder slecht spul in zit dan in die blog. Dacht dat dat ook wel een x in het nieuws geweest was, en dat de verkoop van Action zou stoppen ?
Die ik zag staan was met propaangas.

[ Voor 20% gewijzigd door Snake_Eye op 23-10-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:14
BastiaanCM schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:46:
[...]

Ligt gewoon aan het drijfgas. Als ze iets anders gebruiken kan het veel minder schadelijk zijn.
Vind het ook moeilijk om te geloven dat er gas voor koelkasten en airconditioning (R134) gebruikt word als drijfgas, dat is best duur, en tegenwoordig lastiger aan te komen. Maar het zou natuurlijk kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Veel minder dan wanneer je er zelf tegenaan blaast met je mond. Hoe vaak gebeurt dat wel niet.
Roderiktweaker schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:20:

Goedkoop olievrij compressortje is al goed zat en is voor meer dingen inzetbaar dan een pctje uitblazen. Wel regelmatig condenswater aftappen natuurlijk.
En vergeet de voeding niet uit te stoffen, wel wat voorzichtiger zijn gezien de elco's nog lading kunnen hebben.
Zolang die nog in de garantie zit kan je die maar beter niet open maken. Ook hier een beetje perslucht er doorheen.
Hackus schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:28:

Je moet niet met je neus in de kast gaan zitten en in een grote ruimte doen of buiten. 2 bar druk is zat om alles netjes weg te blazen, al dan niet met behulp van een (zachtharige) kwast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb nog nooit iemand zelf in de kast zien blazen.💨😂 Maar zoals ik al zei; uitgebouwde delen buiten met perslucht kan prima. Kwast erbij met lang zachte haren. Evt. IPA spray erbij voor laatste hardnekkige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier jarenlang en tientallen iMac's (de dikke modellen) helemaal uit elkaar gehaald, alles met een tandenborstel en stofzuiger schoongemaakt. Bewust niet met een compressor omdat ik het stof weg wil hebben, niet onder een stukje elektronica geblazen. De ventilatoren konden redelijk makkelijk uit elkaar dus dig gingen ook uit elkaar. Zo kon de waaier maar ook het slakkenhuis netjes schoongemaakt worden.

De GPU en CPU deed ik met een andere tandenborstel, speciaal voor het vuilere werk. Daarmee gingen de grote brokken wel weg. Daarna met een stukje keukenpapier de restanten er afschrapen. De coolingpads die op de geheugenchips van de videokaart zaten deed ik eerst met een afbreekmesje er af schrapen, de rest poetste ik er af met een busje Zettex Security Cleaner, die had ik ooit gekregen met de mededeling "Machtig mooi spul". Inderdaad het werkte uitstekend om de boel schoon te maken.

De vlakke delen van de koelblokken deed ik met een stukje toiletpapier en poetste ik op met diezelfde Zettex bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
busje perslucht dat ik had gezien, is ook niets waard. Komt regelmatig vocht uitgespoten. En de kracht van de perslucht valt tegen. Daarom maar niet gebruikt voor mijn PC.
Ik heb altijd met borsteltje en stofzuiger gewerkt om alles schoon te maken. Maar zo'n radiator van mijn
Liquid Cooler stofvrij maken, zou zo'n compressor niet gek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faruk12
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-09 09:21
Leg hem vaak met panelen los in de tuin en dan pak ik er een föhn bij en een kwastje.
Pagina: 1