0108daniel schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:03:
[...]
Op een bureaupblad staan icoontjes van verschillende programma's/spellen.
Dat zijn snelkoppelingen.
Daarop dubbelklik ik en er gebeurd niets.
Ook niet met rechtermuisknop en dan openen of openen als administrator.
In Windows verkenner het spel of programma opzoeken en in de directory dubbelklik op het bestand werkt ook niet.
Via cmd werd het ook niet.
Maar even ter informatie wat gaat er nu precies fout? Momenteel staan er zoveel verschillende dingen in dit topic wat fout gaat of niet fout gaat dat ik er in ieder geval geen touw meer aan vast kan knopen.
Uit de verschillende berichten lees ik meerdere dingen:
1. Snelkoppelingen openen lukt niet
Bureaublad iconen / .lnk bestanden gebeurt er niks
2. Het openen van .exe bestanden lukt niet?
Zowel via cmd als rechter muisknop op het bestand in verkenner.
3. Het openen van .exe bestanden via het zoekvenster lukt niet
Als je via steam spellen opstart gaat het dan wel?
Als je via start menu een programma opstart lukt het dan wel?
Stel je zoekt "Paint" en opent deze gaat de applicatie dan wel open vanuit het start menu?
Als je dit vanuit het start menu doet dan opent die het via de snelkoppeling uit: C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Accessories niet via de exe zelf.
Indien het antwoord op bovenstaande vraag (paint openen / proberen) nee is:
Lukt het wel als je rechter muisknop op paint drukt en dan "Open bestands locatie" doet en dan rechter muisknop op de paint snelkoppeling in C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Accessories en daarop klikt en "Open bestands locatie" (waardoor je in C:\WINDOWS\system32 op het bestand mspaint.exe terecht komt). Als je die mspaint.exe in system32 opstart werkt het dan wel?
Indien op mijn vragen:
Via Steam werkt het wel.
Via start menu paint werkt het niet.
Via start menu en dan naar C:\WINDOWS\system32 en daar mspaint.exe openen werkt wel is.
Dan vermoed ik dat je snelkoppeling (.lnk) extensie kapot is.
En even belangrijker met je eerste bericht:
Als je cmd.exe als administrator opent komt er dan ook te staan Administrator: Command Prompt in de titelbalk of opent die gewoon in je gebruikersmap en gebeurt er voor de rest niks.
Waarom krijg je de meldingen niet meer? Heb je User Account Control uitgeschakeld of staat deze nog steeds op 3, (in onder laat altijd een bericht zien). (Corrupte UAC kan voor rare dingen zorgen maar heb ik niet erg vaak meegemaakt, vaak is dit wel te fixen door deze volledig uit te schakelen, dan opnieuw te starten en dan weer op 3 te zetten).
En even als standaard test: Als je een extra (lokale) gebruiker met beheerders rechten "Administrator" maakt werkt het onder die nieuwe gebruiker dan wel?
[
Voor 4% gewijzigd door
Starke op 24-10-2021 14:41
]