Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 09:51
Op dit moment ben ik werkzaam als operationeel planner bij de overheid. Ik ben 44 jaar en wil graag wat anders doen.
Ik heb 25 jaar geleden een éénjarige ICT opleiding op "MBO niveau" gedaan en toen ben ik ook gelijk aan de slag gegaan in de ICT. Veelal heb ik werkplekbeheer gedaan. Via een detacheringsopdracht kwam ik bij de overheid terecht en daar ben ik sinds 2007 in dienst, in een compleet ander vakgebied.

In mijn huidige werk zijn niet veel doorgroeimogelijkheden en de ICT trekt mij nog steeds. Echter, 4 jaar HBO ICT vind ik lastig, dus ik zoek naar HBO bachelor of kortere opleidingen. Het liefst opleidingen die ik vanuit huis kan doen.

Ik zie mijzelf niet zo snel programmeren, maar software tester lijkt mij wel wat. Contact met klanten spreekt me aan en mijn analytisch denken komt daar goed tot zijn recht.

Ik merk dat er veel bedrijven zijn die schreeuwen dat ze je binnen no time hebben omgeschoold, maar ik wil niet na een kort traject bij een uitknijp-detacheringbureau terecht komen voor een hongerloon.

Zijn er mensen hier die in hetzelfde schuitje hebben gezeten en die me wat tips kunnen geven? Of moet ik me toch richten op de volle 4 jaar HBO ICT?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Aan gedacht om naast het huidige werk certificaten te gaan halen ipv een deeltijd opleiding?
Nu heb ik geen idee in welke richting U wilt maar bv een CISSP, of zelf CEH zouden al deuren bij bedrijven kunnen openen in de huidige markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:06
Een jaar een avondschool om te zien of je het echt leuk vindt en met die ervaring gaan solliciteren? Er wordt meer en meer om hbo+ gevraagd in het werkveld als je, zoals je zelf al zegt, niet uitgeknepen wil worden.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JariMighty
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-08 13:17
Tegenwoordig bieden veel onderwijsinstellingen ook een 2-jarige HBO niveau opleidingen aan onder de noemer Associate Degree.
Deze zijn er in voltijd en deeltijd varianten.

Wellicht is dit iets wat je zoekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Uit ervaring kan ik zeggen dat een deeltijd HBO opleiding (dus de volle 4 jaar) ontzettend zinvol kan zijn. Ik zou dat zien als een investering in jezelf die veel breder gaat dan alleen wat ICT kennis. Als je het serieus aanpakt kan je er veel uithalen.

Vaak is wel een eis dat je op een plek zit waar je de opgedane kennis direct kan koppelen aan de praktijk.

Veel van mijn oud medestudenten hebben tijdens de opleiding stappen gemaakt, promoties of overgestapt naar andere werkgever en daar een functie die meer connectie had met de opleiding/niveau. Tijdens en vooral na deze opleiding zijn er ook heel wat deuren opgegaan voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wát is het dat je zo aan trekt in de ICT dat je de overstap wil maken?

Voordeel is, met 44 jaar ben je zowel ál, als pás op de helft. Ofwel, je hebt nog 25 jaar te gaan en daarin is alles mogelijk. Tegelijkertijd moet je het wel opnemen tegen mensen die veel jonger zijn en wél al een ICT gerelateerd MBO/HBO/WO diploma hebben.

Ik denk dat je de meeste kans maakt door een ICT gerelateerde functie te zoeken die dicht bij je huidige werk ligt en waar je expertise een voordeel is. Helemaal vanaf nul beginnen lijkt me een stuk lastiger omdat je dan te maken hebt met de jongere, goedkopere én meer ervaren concurrentie.

Wellicht om te kijken of je het echt leuk vind, zoals anderen ook suggereren, idd beginnen met een verkorte opleiding en dan doorpakken.

4 jaar HBO is volgens mij voltijd, 60 EC per jaar. Dat lijkt me een stuk minder realistisch naast een fulltime baan dan 30 EC per jaar maar dán doe je er meteen 8 jaar over. :)

Misschien wel interessant te kijken of je zo'n studie kunt combineren met een baan waar je de kennis deels al meteen in kunt zetten.

Je zou dan denk ik kunnen kijken naar iets als dit:
https://www.loi.nl/n-834-...drijfskundige-informatica

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Nu online
unezra schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:17:

4 jaar HBO is volgens mij voltijd, 60 EC per jaar. Dat lijkt me een stuk minder realistisch naast een fulltime baan dan 30 EC per jaar maar dán doe je er meteen 8 jaar over. :)
Elke HBO bachelor is 240 EC, anders is die niet geaccrediteerd. 8 jaar mag je er niet over doen, dan zijn je behaalde punten/EC verlopen namelijk.

LOI… ooit een HBO cursus gedaan daar, wat mij betreft niet vergelijkbaar. Ik zou gewoon naar een Hogeschool gaan, de deeltijd opleidingen zijn ook goed geregeld voor mensen met een drukke baan (dat is tenminste mijn ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Linkser schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:17:
[...]
Elke HBO bachelor is 240 EC, anders is die niet geaccrediteerd. 8 jaar mag je er niet over doen, dan zijn je behaalde punten/EC verlopen namelijk.
Is dat voor HBO anders dan voor universiteit?
(Gezien ik uit vrij betrouwbare bron weet dat het daar, iiv bij de OU, geen enkel probleem is en die punten dus juist niet verlopen.)

EDIT: Het is niet per definitie waar:
https://trajectum.hu.nl/studiepunten-afpakken-kan-niet-meer/
https://weblog.wur.nl/stu...udiepunten-hoe-werkt-dat/
LOI… ooit een HBO cursus gedaan daar, wat mij betreft niet vergelijkbaar. Ik zou gewoon naar een Hogeschool gaan, de deeltijd opleidingen zijn ook goed geregeld voor mensen met een drukke baan (dat is tenminste mijn ervaring).
Ik zag te laat dat het LOI was idd. :(
Ik zou idd iets vergelijkbaars, bij een andere onderwijsinstelling zoeken als een volwaardig HBO ICT diploma het doel is.

Maar 60 EC per jaar lijkt mij evengoed nog iets dat je echt moet willen Het kan, ik zie het studiegenoten doen (ik studeer zelf Bedrijfskunde aan de OU), maar met een fulltime baan er naast, kan dat een uitdaging vormen die niet iedereen wil. (Ik wil het iig vooralsnog niet en doe zelf bewust 30 EC per jaar. Kan altijd nog versnellen, maar de commitment van 30-40 uur per week studie, die je hebt bij 60 EC per jaar, is stevig.)

[ Voor 9% gewijzigd door unezra op 23-10-2021 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Nu online
unezra schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:21:
[...]

Is dat voor HBO anders dan voor universiteit?
(Gezien ik uit vrij betrouwbare bron weet dat het daar, iiv bij de OU, geen enkel probleem is en die punten dus juist niet verlopen.)

EDIT: Het is niet per definitie waar:
https://trajectum.hu.nl/studiepunten-afpakken-kan-niet-meer/
https://weblog.wur.nl/stu...udiepunten-hoe-werkt-dat/

[...]

Ik zag te laat dat het LOI was idd. :(
Ik zou idd iets vergelijkbaars, bij een andere onderwijsinstelling zoeken als een volwaardig HBO ICT diploma het doel is.

Maar 60 EC per jaar lijkt mij evengoed nog iets dat je echt moet willen Het kan, ik zie het studiegenoten doen (ik studeer zelf Bedrijfskunde aan de OU), maar met een fulltime baan er naast, kan dat een uitdaging vormen die niet iedereen wil. (Ik wil het iig vooralsnog niet en doe zelf bewust 30 EC per jaar. Kan altijd nog versnellen, maar de commitment van 30-40 uur per week studie, die je hebt bij 60 EC per jaar, is stevig.)
Weet niet of dit voor elke onderwijsinstelling zo is, maar bij ons werd daar zeker op gewezen. Was overging gestart in 2016.

Deeltijd of voltijd elk jaar heeft 60 EC. Bij deeltijd zijn die punten wel echt anders verdeeld, bij ons over minder vallen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Linkser schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:58:
[...]
Weet niet of dit voor elke onderwijsinstelling zo is, maar bij ons werd daar zeker op gewezen. Was overging gestart in 2016.

Deeltijd of voltijd elk jaar heeft 60 EC. Bij deeltijd zijn die punten wel echt anders verdeeld, bij ons over minder vallen bijvoorbeeld.
Dat zou nog kunnen, maar 1 EC = 28 studieuur gemiddeld.

Of je nu een deeltijdstudie á 60 EC per jaar doet of een voltijdstudie á 60 EC per jaar, het blijft een studiedruk van ongeveer 32-40 uur per week.

Dat is waarom de OU voor veel mensen zo aantrekkelijk is. Daar is ieder studietempo mogelijk (je kunt zelfs losse vakken volgen) en is 30 EC per jaar nominaal.

Voor andere onderwijsinstellingen zal dat ongetwijfeld anders zijn en ik kan me voorstellen dat TS geen zin heeft in een studietraject van 8 of 10 jaar, maar dan zal 'ie moeten kijken naar een verkort traject met totaal minder EC.

40 uur werk + 60 EC per jaar (=80 uur per week samen) houden de meeste mensen geen jaren vol. (Plus veel mensen willen niet 4 jaar lang hun complete leven op slot zetten en énkel nog bezig zijn met studeren.)

Fin, wellicht dat dat voor TS anders, is ieder zijn eigen inschatting, maar als ik het zo lees, klinkt een minder volledige studie of deelvakken mogelijk als een betere oplossing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Denk dat het tijd is voor een "Het grote omscholen naar ICT topic" :P

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

onno oliver schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:25:
Aan gedacht om naast het huidige werk certificaten te gaan halen ipv een deeltijd opleiding?
Nu heb ik geen idee in welke richting U wilt maar bv een CISSP, of zelf CEH zouden al deuren bij bedrijven kunnen openen in de huidige markt.
Die certs hebben echt niks met testen of programmeren te maken hè. :P

TS, zou eerst eens zelf serieus aan de slag gaan met wat (gratis) materiaal. Voor alles is tegenwoordig wel een course te vinden op Coursera of zo. Vaak ook op wat hoger niveau. Kijk of je na meerdere uren zelfstudie er nog steeds zo'n zin in hebt. Begin niet direct aan een HBO opleiding waarom mensen hier direct over WO beginnen als TS alleen een eenjarige MBO opleiding heeft snap ik niet, maar goed en ga eerst eens rustig kijken of het wat voor je is.

Kan de overheid jou trouwens hier niet bij helpen? Ik dacht dat ze daar over het algemeen erg welwillend zijn in dergelijke trajcten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Kun je niet binnen de overheid zelf overstappen? Weet niet of je nu bij de Rijksoverheid werkt maar zo ja, gooi eens een lijn uit naar een organisatie waar je zou willen werken. Of kijk even naar I-Flow, die bieden omscholingstrajecten aan. Er is bij de overheid heel veel vraag naar ICT talent en alle mogelijkheid, dus waarom niet binnen de organisatie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-08 09:51
Door privé omstandigheden lag mijn zoektocht een lange tijd stil en heb ik hier ook niet meer gereageerd, maar ik heb een nieuwe baan. :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door MartijnA3 op 15-03-2022 15:28 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 16:23

mwa

https://it-omscholing.nl -> 6 maanden fulltime omscholen en daarna 6 maanden bij een werkgever. Op HBO/WO niveau, vanuit een hogeschool dus geen commerciële bedoelingen met wurgcontracten.

[ Voor 20% gewijzigd door mwa op 15-03-2022 15:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Gefeliciteerd @MartijnA3 !

https://niels.nu

Pagina: 1